کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

طبیعت ایران ترجمه ای دقیق از شعار روز جهانی گردشگری

از سال 1980 میلادی هر سال بیست و هفتمین روز ماه سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری با شعاری مخصوص در دهکده جهانی جشن گرفته می شود.

در دهه حاضر جایگاه اقتصادی صنعت نوظهور گردشگری در جهان باعث شده تا اهمیت انتخاب این شعارها و البته برگزاری جشن روز جهانی گردشگری بیش از پیش بر جهانیان مشخص شود ، همانطور که می دانیم در دوران بحران های اقتصادی دهکده جهانی این صنعت یعنی صنعت سبز گردشگری توانست به رشد و توسعه خود ادامه داده و سرپا بماند  حتی در برخی موارد سود حاصل از این صنعت باعث کمک به اقتصاد بیمار کشورهای بحران زده و گردشگرپذیر نیز شد.

اما امسال که شعار روز جهانی گردشگری « گردشگری و انرژی های پایدار: توسعه پایدار» انتخاب شده است تاکیدی بر جایگاه اقتصادی این صنعت و حفظ و حمایت از آن در سراسر دهکده جهانی بوده است. شعار سال 2012 میلادی اشاره به 2 نکته اساسی دارد که عبارتند از

1.        توجه به توسعه صنعت گردشگری برای حفظ و پویایی اقتصاد کشورها چون این صنعت به عنوان یکی از درآمدزاترین صنایع قرن حاضر شناخته شده است

2.        توجه به رشد و گسترش استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر جهت رشد صنعت گردشگری و حفظ محیط زیست

اگرچه این دو نکته بسیار سهل و ساده هستند اما اگر با ریزبینی و دقت به آنها در جهت رشد و گسترش صنعت گردشگری جهانی بنگریم در می یابیم که از این پس رشد توسعه این صنعت در گرو گسترش استفاده از انرژی های پاک و پایدار خواهد بود. بطوری که همگان می دانیم رشد و گسترش صنعت گردشگری بدون انرژی غیر ممکن است چون بخش عمده از صنعت گردشگری مثل حمل و نقل یا مراکز اقامتی به واسطه وجود انرژی رونق خواهد گرفت و ادامه حیات خود را به وجود انرژی مدیون هستند.

بنابراین تامین انرژی مورد نیاز این بخش های  از اصلی ترین دغدغه های سرمایه گذاران و البته هزینه بر ترین قسمت صنعت گردشگری،  در ارتباط مستقیم با این شعار است که اگر از انرژی های تجدید پذیر در این بخش استفاده شود می توان شاهد رشد مناسبی در آنها باشیم، استفاده از شعار امسال در توسعه گردشگری علاوه بر حفظ محیط زیست که سرمایه اولیه گردشگری در جهان است می تواند هزینه سفر گردشگران را کمتر دستخوش نوسانات قیمت کند و سفری ارزان قیمت را برای آنها تدارک بیند. اینجاست که برخی کشورها مثل ایران با توجه به داشته های خود در زمینه انرژی های تجدید پذیر مثل اب و باد و خورشید موقعیتی طلایی را به دست آورده اند.

پس، در بسیاری از کشورهای جهان که برخی از آنها حتی کوچکترین جاذبه گردشگری را به خود ندیده اند مدتی است که شاهد برگزاری همایش های بزرگی با توجه به شعارهای منتخب سازمان جهانی گردشگری برای امسال ، جهت رشد و گسترش گردشگری کشورشان هستیم. اما یک نکته بسیار جالب بین همه کشورهای دهکده جهانی مشترک است که همگی به دنبال ایجاد جاذبه های جدید و پایین آوردن هزینه سفر گردشگران از طریق صرفه جویی انرژی به منطقه خود هستند.

امسال نیز با توجه به شعار سال 2012 میلادی محل برگزاری جشن سالروز جهانی گردشگری در جزایر قناری واقع در کشور اسپانیا برگزار شد چون این منطقه علاوه بر جاذبه های غنی گردشگری یکی از پیشگامان استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر در جهان و نمونه ای کامل از رشد گردشگری با استفاده از انرژی تجدید پذیر در دهکده جهانی به عنوان الگویی مناسب برای دیگر کشورهای جهان شناخته شده است بنابراین بجاست ایران که قصد جذب گسترده گردشگران در سالهای پیش رو را دارد با توجه به داشته های خود در زمینه انرژی های تجدید پذیر مثل خورشید ، باد و آب به عنوان انرژی های بدون پایان و پاک در کنار جاذبه های غنی گردشگری به خوبی درجهت رشد و گسترش صنعت سبز گردشگری استفاده و در آمد سرشار آن را جایگزین صنعت نفت خود کند.

عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد