کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گارانتی های عجیب و غریب داخلی و خارجی

شرایط عجیب و غریب گارانتی در کشور و خارج از مرزها

گارانتی کلمه یا واژه ای است که تقریبا امروز با زندگی جوامع صنعتی ما یکی شده و به عنوان کلمه ای بسیار ساده اما پرمحتوی هر روز از آن استفاده می کنیم. شاید این استفاده کردن از کلمه گارانتی به دلیل گسترش پوشش و کاربرد آن باشد اما می توان گفت که این کلمه همراه تعدد و ظهور ابزار و لوازم مصرفی ما در زندگی کنونی ما راه یافت و هر روز هم بیشتر از روز قبل کاربردی می شود.

اگرچه این کلمه مشکلات و موانعی را هم با خود به زندگی روزانه ما تحمیل کرد اما اطمینان و لذت خرید وسیله ای خاص چیزی نیست که باعث دلسردی بشر از این کلمه شوده باشد و به جای آن لغتی دیگر را برگزیند.

به هر حال همه با گارنتی و کارکرد آن آشنا هستیم و در مواردی نیازمند آن بوده ایم بدون تردید اگر از هر کسی بپرسند که اولین کلمه ای که پس از شنیدن نام گارانتی به ذهن می آورد چیست بسیاری بدون درنگ نام موبایل را به زبان خواهند آورد و هستند افرادی که اتومبیل و کامپیوتر شخصی خود را به یاد می آورد اما به واقع این نامها تنها وسایلی نیستند که با گارانتی در زندگی روزانه ما تاثیر گذار هستند بلکه شاید بتوان گفت هزاران هزار وسیله دیگر هست که هر روز با انها و البته شرایط گارانتی انها سروکار داریم. پس پوشش و کاربرد گارانتی امروزه به گستردگی جامعه بشر شده که واقعا نمی تواند بدون تامل از کنارش گذشت.

هرچند روزگاری این کلمه با لوازم منزل وارد زندگی ما شد و کم کم خودروسازان از آن بهره برند اما امروزه از ابتدایی ترین وسایل مثل کارد و چنگال غذاخوری گرفته تا ابرکامپیوترهای خاص با این کلمه درگیر شده اند و گاه گاهی هم همین موضوع باعث حضور شرایطی بسیار جالب و خاص در شرایط استفاده از گارانتی ذکر شده است .

می توان به تعویض بدون قید و شرط وسیله به دلیل خرابی از جمله این قوانین اشاره کرد اما با توجه به حضور گارانتی در زندگی روزانه ما هر روز شاهد قانونی جدید و عجیب و غریب در این باره خواهیم بود که دقیقا برخی از کارخانجات و سازندگان برای تشویق خریداران به خرید کارکرد روانی آن استفاده می کنند.

در صنعت خودروسازی یکی از مرسوم ترین گارانتی ها که یکی دو شرکت بسیار معروف خودروساز خارجی از آن استفاده می کنند تعویض خودرو معیوب با خودروی نو و سالم است اما در برخی موارد این شرکت ها اینقدر به تولیدات خود انچنان اطمینان دارند که تا آخر عمر این محصول را گارانتی می کنند که در این زمینه می توان به کارخانجات فراری اشاره کرد. هرچند برخی دیگر از کارخانجات معتبر نیز گاهی تا 500000 هزار کیلومتر اتومبیل های خود را گارانتی می کنند که این مدت گارانتی برای محصول نیز خود جای تعجیب دارد حال آنکه بتوان محصولی را خرید که تا آخر عمرش گارانتی باشد .

اما گارانتی جالب دیگری که در صنعت خودروسازی بین المللی رایج شده اختصاص خودروی جایگزین تا زمان تعمیر وسیله نقلیه معیوب و یا حتی تامین مالی خسارت ناشی از معطلی دارند خودرو برای تعمیر آن بوده اما از صنعت خودرو که بگذریم به دنیاب بسیار متنوع تلفن همراه که وارد شویم بسیاری از کارخانجات سازنده اقدام به گارانتی با مدت زمانی طولانی برای محصولات خود کرده اند اما یکی دو شرکت معتبر نیز برای تشویق مشتریان خود پارا از قطعات الکترونیکی فراتر نهاده اند و حتی نرم افزارهای مورد استفاده در این وسایل را نیز در شرایط گارانتی قرار داده اند تا هرگونه معطلی یا خسارت را از دارنده آن مدل تلفن همراه خاص دور کنند که شاید بتوان از گارانتی کردن اطلاعات شخصی در تلفن نیز نام برد. این در هالی است که یکی دوشرکت معتبر جهانی نیز به دلیل معیوب بودن سیستمی در مدلی خاص از اتومبیل هایشان حتی اقدام به جمع آوری کل محصول از سراسر این کره خاکی کرده اند چون یکی از شرایط گارانتی تضمین کارکرد قطعات مصرفی داخل اتومبیل بوده است.

اما شایع ترین امتیازات خارق العاده در دنیای لوازم منزل گارانتی شده اند به عنوان مثال شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در کره جنوبی امتیازات جدیدی را برای خریداران محصولات خود بخصوص ماشین لباس شویی در نظر گرفته که جزو شرایط گارانتی این محصول تلقی شده است این شرکت به خریداران این اختیار را می دهد که پس از خرید و به مدت یک هفته به هر دلیلی که محصول تولیدی شرکت مذکور نتوانست رضایت آنها را جلب کند مشتری اجازه مرجوع کردن جنس مورد نظر را دارد و می تواندکل مبلغ پرداختی خود را بازپس گیرد این در کنار تسهیلات بسیار استثنایی گارانتی ده ساله موتور و دیگر قطعات این وسیله است که توانسته به عنوان یکی از عجیب ترین شرایط گارانتی در ذهن بسیاری باقی بماند .

پس از دنیای لوازم خانگی که البته تنوع بسیار زیادی هم دارند می توان حتی از خدمات پزشکی نام برد که گاه گاهی در کشورمان سروصدای زیادی نیز به پا کرده اند و انهم جراحی زیبایی برای بینی های نازیباست که برخی از پزشکان تضمین می کنند که پس از عمل همان بینی که بیمار درخواست کرده را برایشان به وجود آورند که البته این هم به نوعی گارانتی شدن زیبایی آنهاست!! و در دیگر موارد پزشکی می توان به کاشت موی تضمینی و البته دندان گارانتی دار نیز اشاره کرد این موضوع نیز بسیار جالب و خواندی بوده و حاکی از افزایش نفوذ گارانتی در زندگی روزمره ماست .

گسترش بیش از حد شرایط گارانتی در زندگی ما گاهی باعث دردسر نیز شده که می توان در مواردی به شرایط عجیب غریبی جهت فرار از بار مسئولیت گارانتی توسط شرکت های سازنده در ان نام برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد