کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

10 آبشار غیر قابل تصور روی کره زمین

یکی از جاذبه های گردشگری در گوشه و کنار جهان اعزام تورهای گردشگری برای تماشای آبشارها و شاید در برخی از مواقع تجربه سقوط آزاد همراه قطرات آب این آبشارهاست . این تورها که معمولا تورهای ترکیبی هستند در قالب گروههای ورزشی از سوی علاقمندان و ماجراجویان مورد استقبال قرار می گیرند و هر ساله تعداد بیشماری از گردشگران را به سمت محیط بسیار زیبا و حیرت انگیز اطراف این آبشار ها می کشاند .

هیچکس نمی تواند زندگی شما را پس دیدن این آبشارهای بزرگ در گوشه و کنار کره خاکی را تضمین کند البته نه به دلیل خطرناک بودن آنها بلکه هنگامی که از شدت هیجان نفستان در سینه حبس شده و نمی توانید باور کنید که خواب هستید یا بیدار؟ اینجاست که بزرگی خالق یکتا به شما گوشزد خواهد شد صدای برخورد آب با صخره های پایین این آبشارها ناگهان همانند تلنگری شما را از هیجان بیرون می آورد.

حلقه رنگین کمان ایجاد شده بالای هر یک از این آبشار ها یادآور تابلوهای نقاشی داخل اتاق شماست اما هرگز حس دیدن این آبشارها از نزدیک قابل مقایسه با احساس لطیف آن تابلوها نیست. این رنگین کمان ها از دور همانند نقشه گنجی هستند که علاقمندان و ماجراجویان را به سمت گنجی بزرگ راهنمایی می کند هرچه این حلقه ها بزرگتر باشند بیانگر عظمت آبشار انهاست . حالا اگر علاقمند به بازدید از آبشار های زیبای جهان و البته حیرت انگیز ترین آنها هستید بار سفر بربندید تا همراه چمدان به ده آبشار غیر قابل تصور در گوشه و کنار جهان سری بزنیم . شاید کم لطفی باشد که نامی از آبشارهای ایران در این فهرست نیست اما امید است که با معرفی دقیق و به جای این جاذبه های طبیعی در ایران نیز در آینده شاهد درخشش نام این آبشارها بخصوص در استان لرستان باشیم. لازم به یادآوری هست که ایتم های مهم در انتخاب این فهرست را می توان عرض، ارتفاع، منطقه، حجم آبدهی و زیبایی آبشارها نام برد. اگرچه ملاک انتخاب این آبشارها موارد یاد شده بوده اما اصلی ترین عامل انتخاب آنها  نظر ماجراجویانی بوده که تا پای این آبشارها رفته اند.

1.      آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)

این آبشار بسیار زیبا که حد فاصل مرز کشورهای زیمباوه و زامبیا واقع شده در واقع یکی از زیبا ترین آبشار های جهان و البته اولین رتبه فهرست ده تایی ماست که هر ساله دلیل اصلی بسیاری از گردشگران به این منطقه از کره خاکی است. آبشار ویکتوریا در گویش محلی مردم زیمباوه به موسی اوآ تونیا ('Mosi-oa-Tunya') معروف است. این آبشار بسیار زیبا و جالب حدود دو کیلومتر عرض و تقریبا 180 متر ارتفاع داشته و شاید به عنوان عریض ترین آبشار جهان بتوان نام برد. هرچند نزدیک شدن بیش از حد به این آبشار طبیعی کمی خطرناک باشد اما هستند افرادی که برای درک واقعی این زیبایی تا فاصله چند متری آن پیش رفته اند.

این آبشار خارق العاده در سال 1855 میلادی توسط ماجراجویی به نام دیوید لیوینگستون David Livingstone کشف شد و به نام ملکه ویکتوریا ، ملکه انگلستان نام گذاری شده است. این آبشار عظیم در فصول پرآب سال حدود 19 میلیون فوت مکعب آب را از خود عبور می دهد و همانند اسپری بسیار بزرگ و طبیعی مقدار زیادی آب را به آسمان پرتاب می کند که می توان از فاصله 30 کیلومتری ابربزرگ حاصل را مشاهده کرد.

2.      نیاگارا (Niagara)

دومین نام مشهور در فهرست ده تایی ما نامی آشنا برای تمام ساکنان دهکده جهانی و البته آمریکاست و هرچند ساکنان قاره آمریکا و البته مردم مناطق اونتاریو و نیویورک اعتقاد دارند که نیاگارا یا آبشار خانگی آنها بزرگترین آبشار جهان است اما به واقع این آبشار برای آنها بزرگترین نعمت خدادادی است که علاوه بر تامین آب و برق منطقه هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت منطقه می کشاند تا اقتصاد گردشگری این شهرها همیشه از رونق خوبی برخوردار باشد. هر روز صبح تا هنگام غروب آفتاب قایق های تفریحی زیادی صدها گردشگر را به نزدیکی این آبشار می برند و هزاران قطعه عکس از آن گرفته می شود و در نهایت در سراسر دنیا منتشر می شود. اگر چه این آبشار بزرگترین نیست اما توانسته نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه را ایفا کند.

نیاگارا که در واقع یکی از آبشارهای نعل اسبی بسیار معروف در جهان است درست به همین دلیل توانسته دومین رتبه فهرست ما را به خود اختصاص دهد و در فصل پرآب خود تقریبا 6 میلیون فوت مکعب آب را از خود عبور می دهد البته اشتباه نکنید فقط در یک دقیقه بله دست خواندید یک دقیقه نه بیشتر.

3.      آنجل در ونزوئلا (Angel Falls)

حالا که صحبت از عظمت و بزرگی آبشارها شده مردم ونزوئلا نیز به آبشار آنجل در کشورشان می بالند . این آبشار در فاصله یک هزار متری به سمت پایین سرازیر شده واقعا یکی از عجایب خلقت در این کره خاکی است. آنجل در واقع یکی از مرتفع ترین آبشارهای جهان است و به عنوان سومین آبشار بزرگ جهان انتخاب شده است.

مردم محلی ونزوئلا به این آبشار  کرپاکوپای مرو ('Kerepakupai merú) می گویند. این آبشار مرتفع تک شاخه جهان در سال 1937 میلادی کشف شده و از آن تاریخ تا کنون به عنوان مقصد بسیاری از محققان و البته گردشگران سراسر جهان بوده است.

4.      آبشار کایتئور (Kaieteur falls)

اما در گویان نیز یکی دیگر از آبشارهای عجیب بزرگ جهان روی رودخانه پوتارو به نام کایتئور وجود دارد . این آبشار ارتفاعی حدود 226 متر و حدود 130 متر عرض دارد . کایتئور که بین جنگل های پوشیده شده از درختان واقع شده در واقع همانند نگینی در میان این فضای سبز خودنمایی می کند و همین پوشش گیاهی باعث شده بود تا مدتها وجود آن از دید ماجراجویان و البته محققان دور بماند . افسانه ای مبنی بر نام گرفتن این آبشار بین بومیان منطقه رواج دارد که می گوید سالها پیش رئیس یکی از قبایل معروف کشور  به نام کای KAI برای حفظ جان مردم قبلیه دربرابر قبیله ای متجاوز فداکاری کرده بود نام گذاری شده بنابراین نام کای در کنار تئور  “Teur” که به معنی سقوط است در کنار هم نام کایتئور را به وجود آورد و نام این آبشار زیبا شد. مخفی بودن این آبشار برا سالها از دید انسان باعث جیب شدنش شده و نام آن را در جایگاه چهارم فهرست ما قرار داده است .

5.      گوکتا Gocta

گوکتا که تا سال 2005 میلادی وجودش توسط مردم بومی منطقه چاچاپویا در کشور  پرو از دنیای خارج مخفی نگهداشته شده بود، پنجمین آبشار باورنکردنی در لیست ده تایی ماست . این آبشار که در کشور سرسبز پرو واقع شده از جاری شدن آب رودخانه شاراواسی  Sharavathi  و سقوط آب از فاصله 253 متری به داخل دره صحنه ای غیر قابل باور را برای بازدید کنندگان به وجود می اورد.  استفان زیمندورف Stefan Ziemendorff همراه با یک گروه محقق از کشور پرو توانسته ارتفاع این آبشار را از نقطه شروع و ریزش در داخل دریاچه حدود 2531 (حدود یکصد متر) فوت اندازه گیری کند. کشف این آبشار باعث شد تا دهکده ای بسیار باستانی به نام چاچاپویا که مربوط به سالهای 800 تا 1400 میلادی بود نیز در دره آن کشف شود . کارشناسان و باستان شناسان متوجه شدند که این دهکده از دوران باستان به طرز غیر قابل باوری دست نخورده باقی مانده و علت آن را عقیده ساکنان محلی در طلسم شدن آن منطقه می دانند.

6.      یوسمیته  Yosemite

بطور کلی قاره آمریکا و بخصوص ایالات متحده یکی از سرزمینهایی است که تعداد زیادی آبشار را در خود جای داده یکی دیگر از آبشارهای معروف این قاره که یوسمیته نام دارد با ارتفاعی حدود 2390 فوت حدود 90 متر در لیست ما توانسته رتبه ششم را به خود اختصاص داد. یوسمیته که در پارک ملی یوسمیته در ایالت کالیفرنیا واقع شده در واقع اصلی ترین جاذبه گردشگری طبیعی برای ماجراجویان و علاقمند به دنیای طبیعی در این منطقه است. این آبشار که بصورت یک رشته از ارتفاع یاد شده به داخل دره ای بسیار عمیق فرو می ریزد توسط مردمان بومی ناگذاری شده که در واقع معنای واقعی این کلمه یعنی کسانی که کشته شده اند و حاکی از جنگ های خونین بین قبایل ساکن در منطقه بوده است.

7.      ساوترلند Sutherland Falls

اما هفتمین آبشار زیبا و عجیب ما در سرزمینی عجیب و بسیار جذاب برای گردشگران و البته ماجراجویان طبیعی در سرار دهکده جهانی نیوزلند است. آبشار ساوترلند در واقع آبشاری سه مرحله ای است که از ارتفاع 1904 فوتی به پایین می ریزد و منظره ای بسیار جذاب و دیدنی را برای طبیعت گردان و علاقمند به چادر زدن کنار اینگونه آبشارها پدید آورده است. آبشار ساوترلند که به نام کاشف خود یعنی دونالد ساوترلند نام گذاری شده زمانی کشف شد که او به دنبال راهی برای دسترسی به دریاچه واکاتیپو (Wakatipu)در نیوزلند امروزی بود. سه مرحله ای بودن و آببندهای طبیعی ایجاد شده در هر یک از مرحله ها باعث شده که شکلی عجیب و جذاب به آن بدهد و درفهرست ما جایی برای خود دست و پا کند.

8.      الگوازو (Iguazu)

هشتمین آبشار غیر قابل تصور فهرست ده تایی ما آبشاری به نام الگوازو بین کشورهای زیبا و سرسبز برزیل و آرژانتین  واقع شده که دیدن آن به همه ماجراجویان و طبیعت دوستان توصیه می شود.  دهانه باور نکردنی این آبشار نزدیک به سه کیلومتر عرض داشته و به صورت 275 رشته آب از ارتفاع 269 فوتی به داخل رودخانه الگواکو (Iguacu River) سرازیر می شود. طبق تحقیقات به عمل امده توسط دانشمندان در هر ثانیه حدود 3/1 میلیون لیتر آب از این آبشار سرازیر می شود پس می توانید تصور کنید که چه صدای زیبایی را خواهید شنید وقتی نزدیک این آبشار چادر زده باشید که واقعا قابل وصف نیست، اگرچه به دلیل حجم انبوه آب سرازیر شده وهمچنین منطقه آبشار شاید نمی توان زیاد به آن نزدیک شد اما عظمت وشکوه آن حتی از کیلومترها دورتر نیز قابل تشخیص خواهد بود.

الگوازو (Iguazu) نامی برگرفته از لغات گوارانی(Guarani) و توپی (Tupi) که به معنی آب انبوه ؛ آب عظیم است. اگرچه این نام از افسانه های کهن برگرفته شده و حاکی از عشقی بی پایان بین دو فرد است اما در واقعیت نیز نگریستن به این آبشار بسیار زیبا افسونگر و زیباست که همین زیبایی آن باعث شده به فهرست عجیبترین های ما راه پیدا کند.

9.      اوزود Ozoud

نهمین نام از فهرست ده آبشار عجیب ما در سرزمینی گرم و کویری واقع شده و مربوط به کشور مراکش یا همان سرزمین عطر و رنگ است. آبشار اوزود Ozoud با ارتفاعی حدود 110 متر همانطور که از تصویرش پیداست این سئوال را در ذهن هر ماجراجویی ایجاد می کند که چه کسی قدرت به وجود آوردن  این همه زیبایی را در دل سرزمینی خشک و گرم داشته است. این آبشار زیبا علاوه بر سیراب کردن زمین های اطرافش هر ساله توانسته تعداد زیادی از علاقمندان به طبیعت را از دیگر نقاط جهان به مراکش بکشاند و برای حداقل یکی دو روز کنار خود نگه دارد.

10. براون  Browne Falls

آخرین رتبه از فهرست ده تایی ما مربوط به آبشاری از سرزمین نیوزلند خواهد بود و اگرچه نامش در فهرست بلندترین آبشارهای جهان ثبت شده امادر فهرست عجیبترین های ما نیز نامش به چشم می خورد. آبشار براون (Browne) این آبشار از ارتفاع 836 متری به داخل دره سرازیر شده و عنوان بلندترین آبشار تک رشته ای جهان را به خود اختصاص داده اما نکته جالب توجه آن که باعث شده در فهرست عجیبترین های ما نیز قرار گیرد در واقع دریاچه طبیعی به همین نام ایجاد شده قبل از این آبشار است که واقعا تصویری شگفت انگیز از این مخلوق خداوند را به هر بیننده ای ارایه خواهد داد. هرچند شدت جریان آب ایجاد شده باعث خطرناک بودن این دریاچه در ارتفاع 800 متری شده اما هر ساله تعداد زیادی گردشگر و ماجراجو به پارک ملی فیوردلند (Fiordlands)در جنوب نیوزلند سفرمی کنند تا چند فریم عکس یادگاری و کوله باری از خاطرات را با خود به خانه ببرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد