کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ایران قطب گردشگری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد و هم اکنون بسیاری از رسانه ها و جراید داخلی و خارجی مشغول بررسی آثار و تبعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این اجلاس که سه سال مدیریت آن برعهده ایران گذاشته شده هستند. هر روز آمارها و دستاوردهای جدیدی از این رویداد بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی  منتشر می شود و ما هم اکنون و پس از حدود سه هفته این اجلاس را بررسی می کنیم و با بررسی دستاوردهای گردشگری این اجلاس پرونده آن را دوباره بازخوانی خواهیم کرد هرچند هنوز تعدادی از مهمانان این اجلاس در کشورمان مانده اند و مشغول بازدید از توانمندی های گردشگری ایران هستند اما شاید بتوان گفت که بسیاری از زوایا و دستاوردهای این اجلاس مشخص شده است و تقریبا همگی چشم به آینده و دستاوردهای بلند مدت آن دوخته ایم.


به طور حتم زمانی که قرار است صدها تن از عالی ترین مقامات کشورهای مختلف دنیا به ایران سفر کنند به خودی خود شاهد جاذبه های گردشگری، اماکن تفریحی، تاریخی و فرهنگی ایران خواهند بود و این خود یک تبلیغ مستقیم در گردشگری ایران است.
از سوی دیگر شاید اگر قرار بود وزرای امور خارجه و سران ده ها کشور دنیا از اروپا گرفته تا آسیا و از شرق گرفته تا غرب را به ایران دعوت کنیم هیچ بهانه ای بهتر از برپایی اجلاس غیر متعهد ها وجود نداشت و حالا که این اجلاس در تهران برگزار شده است باید از این فرصت ناب به بهترین شکل ممکن برای توسعه گردشگری ایران استفاده کرد.

اما سود و حاصل این اجلاس از نظر اقتصادی چه بوده است؟

در پاسخ به این سئوال ، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بیش از آنچه انتظار داشتیم میهمانان اجلاس غیرمتعهدها برای صنعت گردشگری ایران سودآور بودند. منوچهر جهانیان درباره میزان سود حاصل از حضور میهمانان اجلاس غیرمتعهدها در تهران برای صنعت گردشگری ایران اظهار داشت: هنوز جمع بندی های نهایی انجام نشده است چون سفر تعدادی از آنها به برخی استان های کشور و بازدید از جاذبه های ایران ادامه دارد.وی ادامه داد: اما بر اساس برآوردهای تخمینی، سود حاصل از حضور این میهمانان برای صنعت هتل داری بیش از حد انتظار بود.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: ما پیش از حضور میهمانان، پیش بینی کرده بودیم که 50 میلیون دلار گردشگری ایران سود می کند که قطعاً با افزایش تعداد میهمانان و افزایش تعداد هتل های میزبان در طی برپایی اجلاس، این رقم افزایش یافته است.جهانیان گفت: میهمانان اجلاس با سفر به سایر استان های کشور نیز باعث گردش مالی خوبی در خرید صنایع دستی شدند.وی تأکید کرد: اجلاس غیرمتعهدها فرصت بسیار خوبی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به سایر کشورها بود و در واقع هر کدام از میهمانان اجلاس به عنوان سفیران ایران در کشورهایشان مبلغ گردشگری می شوند.

در همین راستا روزنامه هندی تایمز آو ایندیا چاپ دهلی در شماره روز 14/6/1391 (معادل تاریخ میلادی آن )  درباره دستاوردهای اقتصادی بخصوص اقتصاد گردشگری این اجلاس برای ایران اینگونه نوشته است : دولت ایران از محل میزبانی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها درآمد بالایی کسب کرد.

نویسنده اخبار بین الملل این روزنامه پر مخاطب هندی در مقاله مذکور افزود: ایران از محل درآمدهای میزبانی این اجلاس حداقل 50 میلیون دلار درآمد کسب کرد که در شرایط تحریمهای این کشور قابل ملاحظه است. به نوشته این روزنامه هر یک از مهمانان ایران طی برگزاری این اجلاس معادل 5 هزار دلار به صنعت گردشگری ایران پرداختند ، لازم به یادآوری هست که تنها تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده به عنوان مهمان ایران بودند و مابقی افراد وهیات های همراه این سران باید کل هزینه سفرشان را می پرداختند .

این روزنامه با اشاره به اظهار نظر معاون گردشگری ایران قبل از برگزاری این اجلاس نوشت: منوچهر جهانیان معاون گردشگری ایران گفته است که صنعت گردشگری در ایران 50 میلیون دلار از این اجلاس در آمد کسب کرد. تایمز آو ایندیا نوشت که سفارتخانه ها و ماموران دیپلماتیک در تهران حق انتخاب و رزرو اتاق به انتخاب خود را داشتند. به نوشته این روزنامه، ایران بخاطر اجاره دادن محل فعالیت دفاتر رسانه ای برای برخی از کشورها نیز درآمد خوبی کسب کرد. تایمز او ایندیا ادامه داد که تهران از محل تقویت نرخ انواع غذا و کرایه خودروها به مسافران، سود سرشاری داشت.

اما این موفقیت در صنعت گردشگری ایران به دلیل حضور سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با همکاری صنعت هتلداری ایران که با مجموع 21 هتل و هتل آپارتمان با ظرفیت بیش از 3 هزار نفر و متشکل از 6 هزار تخت که 17 هتل سه تا پنج ستاره و 4 هتل آپارتمان به دلیل تامین نیاز اقامتی هیات های همراه مهمانان اجلاس بوده که برای تضمین کیفیت خدمات این مراکز اقامتی از دو سال پیش برنامه های بسیار دقیق و مدونی توسط سازمان گردشگری ایران و اتحادیه های مربوطه به کار گرفته شده است.

در این راستا می توان به بازدید 251 نفر از سران کشورهای شرکت کننده این اجلاس تنها در چند روز اول این اجلاس از موزه ملی ایران سخن گفت که می توان به جرات عنوان کرد همگی این افراد در آینده سفیران و مبلغان گردشگری ایران در کشورشان خواهند بود.  به عنوان مثال عبدالصمد عبدالله وزیر امور خارجه کشور مالدیو ابراز امیدواری کرده که به زودی شاهد رشد و گسترش همکاری های صنعت گردشگری و افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور باشد و از سوی دیگر سفیر کنگو در ایران نیز گفته قابلیت و جاذبه های گردشگری ایران بی نظیر است و امیدوار است که اتباع کشورش به زودی بتوانند از این جذابیت ها دیدن کنند.

اما اگر از دیگر دستاوردهای قصد سخن گفتن داشته باشیم تنها می توان به دو مورد بسیار جالب آن اشاره کرده مربوط به برقراری خط مستقیم پروازی تهران به هاوانا و همچنین برقراری خط دریایی بین بندر چابهار و یکی از بنادر کشور عمان یاد کرد که به قول معروف مشت نشانه خروار است.

در همین راستا، تعدادی از مهمانان شانزدهمین اجلاس کشورهای غیر متعهد در حاشیه بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اذعان داشتند که ایران می تواند قطب گردشگری کشورهای غیر متعهد شود.

میهمانان اجلاس سران کشورهای غیر متعهد با بازدید از کاخ موزه جهان نما عنوان نمودند که فرهنگ غنی ایران با تاریخ و تمدن کهن، پتانسیل و وجود جاذبه های گردشگری و همچنین زیر ساخت های این حوزه می تواند قطب اصلی و مهم جذب گردشگر و کانون مهم فعالیت های مرتبط با این صنعت باشد.

بر اساس این گزارش میهمانان اجلاس با شگفتی از کاخ موزه صاحبقرانیه یاد نمودند و اظهار داشتند که این عمارت مظهر و تبلور یک تمدن کهن و دیرینه است که نوع معماری آن تحسین هر بیننده ای را به همراه دارد.

میهمانان از بخش های مختلف صاحبقرانیه بازدید نموده و با آثار فرهنگی عهد قاجار، نقاشی ها، تابلوهای سوخت، شیوه معماری و غیره آشنا گردیدند.

در ادامه میهمانان از سایر کاخ موزه های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مانند کاخ اختصاصی نیاوران، حوضخانه و کوشک احمدشاهی بازدید کردند.

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متعهد که در ایران برگزار می گردد فرصت بی نظیری را در اختیار کشور ما قرار داده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مترصد آن است که با رایزنی و تبادل نظر با سایر کشورهای عضو در بیانیه پایانی بر ضرورت بسط و گسترش صنعت گردشگری میان کشورهای این سازمان تاکید نماید.

در این اجلاس مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال آن هستند که مقدمات لغو روادید را با 60 کشور به ویژه کشورهای همسایه و مسلمان فراهم آورند.

بر اساس این گزارش درصورت تحقق این امر صنعت گردشگری می تواند جایگزین فروش نفت خام شود و علاوه بر ایجاد اشتغالزایی تحول اساسی در اقتصاد کشور رقم زند.

یکی از مهمانان اجلاس اظهار داشت که ایران در گردشگری سلامت، اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و گردشگری مذهبی را در منطقه خاورمیانه مطرح است و با داشتن امکانات وسیع و وجود زیرساخت های لازم به راحتی می تواند گردشگران را از کشورهای غیر متعهد به ایران سرازیر نماید.

در حاشیه این بازدید مهمان دیگری ضمن سپاس از مهمان نوازی ایرانیان عنوان نمود که فرهنگ مهمان نوازی در خون مردم ایران است و این از ویژگی های ممتاز و بارز این مردم در کشور ایران می باشد.

یکی دیگر از مهمانان شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت این باغ با این زیبایی کم نظیر و هوای دل انگیز علاوه بر اینکه نماد فرهنگ و میراث تاریخی ایرانیان است شرایط و ویژگی هایی دارد که می تواند برندی برای جذب گردشگران خارجی شود.

گفتنی است مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این ایام میزبان مهمانانی از کشورهای بنگلادش، اکوادور، سریلانکا، گینه، اندونزی، هند، پرو، بلاروس و غیره بود.

درباره جلب توجه مهمانان به آثار باستانی و هنری ایران می توان به دیگر برنامه هایی که مورد توجه مهمانان و سران اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و بطور کلی در ایران قرار گرفته اینگونه یاد کرد:

بازدید همسران سران کشورهای غیر متعهد از نمایشگاه گردشگری

گروهی از همسران سران کشورهای غیر متعهد از نمایشگاه توانمندی های گردشگری و سیاه چادرهای استان تهران در خصوص معرفی آیین ها و آداب و رسوم کشور بازدید به عمل می آورند.

محمدحسین فراهانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران،با بیان این مطلب گفت: مشاوران رئیس جمهور گابن از افریقای مرکزی و زیمباوه از نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری برج میلاد بازدید می کنند.

وی تصریح کرد: گروهی از همسران اجلاس سران کشورهای غیر متعهد از نمایشگاه توانمندی گردشگری و سیاه چادرهای استان تهران در خصوص معرفی آیین ها و آداب و رسوم کشور بازدید به عمل آوردند.

فراهانی تاکید کرد: همچنین گروهی از سران کشورهای فیلیپین و اندونزی و به همراه 17 نفر خبرنگار از برج میلاد بازدید کردند همچنین تفاهم نامه با وزیر امور خارجه گابن و نیجریه در خصوص توسعه صنعت گردشگری به امضا رسید.

وی یادآور شد: گروهی از مقامات سران کشورهای مختلف از جمله لبنان، فیلیپین از نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری استان تهران دیدن نیز دیدن کردند.

اما خوشمزه ترین بخش تورهای تهرانگردی به عقیده آنها مربوط به تورهای سفره خانه ای در پایتخت ایران بوده است.

پذیرایی سفره خانه های سنتی با غذاهای ایرانی از مهمانان اجلاس

محمد حسین فراهانی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: مهمان نوازی و مهمان دوستی کشور ایران همیشه سرآمد تمام کشورهای جهان است به همین منظور در مدت برگزاری اجلاس سعی می کنیم به بهترین نحو از مهمان پذیرایی کنیم.وی افزود: یکی از مکان هایی را که برای بازدید میهمانان شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در نظر گرفتیم سفره خانه های سنتی شهر تهران است.
فراهانی تصریح کرد: هم اکنون حدود 67 سفره خانه سنتی در شهر تهران وجود دارد که با 12 سفره خانه سنتی مذاکره شده که به صورت ویژه از مهمانان اجلاس پذیرایی کنند.رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بیان کرد: سفره خانه های سنتی تهران مهمان نوازی مردم ایران، غذاهای ایرانی را برای مهمانان اجلاس به نمایش می گذارند.
وی اظهار داشت: در سفره خانه های سنتی همچنین قرار است آئین های سنتی و کهن ایران همچون نقالی و موسیقی اصیل ایرانی اجرا شود.فراهانی تاکید کرد: قطعاً مهمانان اجلاس دوست دارند با غذاها و سنت های ایرانی آشنا شوند امیدواریم بتوانیم به خوبی نظرشان را جلب کنیم. اما دو گروه از این مهمانان طی برگزاری اجلاس جزو خبرسازترین های این اجلاس بودند :

گروه اول مربوط به سرزمین عجایب یعنی کشور هندوستان بود که تعداد زیاد مهمانان و هیات همراه سران این کشور در میان دیگر مهمانان جلب توجه می کرد و بسیار خبرساز بود. این خبر مربوط به حضور دختر ، و داماد نسخت وزیر هند و دیگر اعضای خانواده وی در قالب گروه 19 نفره شرکت کننده در این اجلاس بوده است.

اما گروه دوم مربوط به رئیس جمهور کشور مغولستان و هیات همراهش بود  بطوری که تساخیاگین البگ دورج می گوید : مغولستان برای تعاملات گردشگری با ایران آماده است.

رئیس جمهور مغولستان در دیدار با استاندار اصفهان از آمادگی این کشور برای ایجاد تعاملات گردشگری با ایران خبر داد.

تساخیاگین البگ دورج در بدو ورود به اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از ورود به این شهر ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: اصفهان شهر تاریخی بی‌نظیری است که آوازه آن در جهان پیچیده است.

وی با اشاره به اینکه مغولستان برای بسط روابط بین دو کشور آمادگی دارد، افزود: امیدواریم پس از این سفر شاهد ایجاد تعاملات به ویژه در حوزه گردشگری بین ایران و مغولستان باشیم.

رئیس جمهور مغولستان که به دلیل شرکت در شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد در تهران حضور یافته بود، به خاطر آثار تاریخی که از زمان وجود مغولان به ایران در اصفهان به جای مانده است، به این شهر سفر کرده است.

هم‌چنین رئیس جمهور مغولستان به دلیل وجود گنبد سلطانیه در زنجان که از آثار مغولان در ایران است، به این شهر سفر کرده است. وی که از بازدید شهر اصفهان شگفت زده شده بود به خبرنگاران و هیات همراهش با شادی تمام گفت: با 30 فرزندم به اصفهان خواهم آمد.

رئیس جمهور مغولستان که 4 پسر و یک دختر دارد هم‌چنین سرپرستی 25 کودک را قبول کرده که برای سفر بعدی به ایران همه آنها را با خود خواهد آورد.

رئیس جمهور مغولستان در بازدید از پل خواجو اصفهان با ابراز تأسف از خشک‌سالی زاینده‌رود اظهار کرد: باید برای آمدن باران دست به دعا ببریم و از خداوند کمک بخواهیم.

تساخیاگین البگ دورج در پاسخ به این سؤال که آیا بازدید از اصفهان به اندازه‌ای برای شما لذت‌بخش بوده است که بار دیگر با خانواده خود برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر سفری داشته باشید، تصریح کرد: ملت‌های ما بسیار به هم نزدیک هستند و ما اصول مشترکی داریم و بین دو کشور تنها یک مسئله ناخوشایند در گذشته‌ای دور اتفاق افتاده است که اطلاعت زیادی از آن در دست نیست.

وی افزود: خبرنگاران ما از یکدیگر و از اوضاع دو کشور اطلاعات زیادی دارند و ما نیز باید در راستای بسط روابط بین دو کشور تلاش کنیم.

رئیس جمهور مغولستان بیان کرد: من چهار پسر و یک دختر که آن را به فرزندخواندگی قبول کرده‌ام و 25 فرزندخوانده دارم که سفری را برای همه آنها به اصفهان تدارک می‌بینم.

وی در مورد مهمان‌نوازی مردم و دولت ایران گفت: مردمی خونگرم با شخصیت و مهربان را در ایران و در اصفهان دیدم که باید این ارتباط دوستانه و اعتماد متقابل را حفظ کنیم. اما وی در پایان سفرش به نصف جهان به نکته بسیار مهمی برای دست اندرکاران صنعت گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت:

 راه‌اندازی سفارت مغولستان در ایران را دنبال می‌کنم

رئیس ‌جمهور مغولستان گفت: در رایزنی با مقامات ایرانی خواستار افتتاح سفارت مغولستان در ایران شدیم و از گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورمان استقبال می‌کنیم.

تساخیاگین البگ دورج در اصفهان در پاسخ به این سوال که از اعلام آمادگی کشور مغولستان برای توسعه روابط با ایران سخن گفتید، آیا حاضرید برای توسعه روابط میان دو کشور و به ویژه شهر اصفهان خط هوایی مستقیمی را تدارک ببینید، اظهار کرد: این ایده بسیار خوبی است که در طول سفر به اصفهان در مورد اجرایی شدن آن با مقامات استان صحبت می‌کنم.

وی افزود: در رایزنی با مقامات ایرانی خواستار افتتاح سفارت مغولستان در ایران شدیم و از گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورمان استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور مغولستان ادامه داد: در نظر داریم تدابیری اتخاذ کنیم که مردم دو کشور بدون روادید میان به ایران یا مغولستان رفت ‌و آمد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایلخانیان در دورانی در اصفهان زندگی می‌کرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم برای صدور روادید و ایجاد شرایط زمینه تبادل دانشجویان را بین ایران و مغولستان ایجاد کنیم.

البگ دورج تصریح کرد: پیش از این مردم مغولستان بیشتر به سمت اروپا و آسیا برای گردشگری و تحصیل می‌رفتند و کم‌تر به سمت اصفهان و ایران آمده‌اند، اما درصدد هستیم شرایط را به شکلی فراهم می‌کنیم تا آنها از جاذبه‌های اصفهان دیدن کنند.

این اظهار نظر فقط بخش کوچکی از عظمت و شکوه برگزاری این اجلاس از نظر گردشگری بین کشورهای شرکت کننده بود که امید است به زودی شاهد به بارنشستن تلاش مسئولان گردشگری در این اجلاس باشیم که شاید به واقع مسئولیت سنگین تحقق این امر به عهده رایزنان فرهنگی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای شرکت کننده این اجلاس باشد تا با استفاده از جریاان ایجاد شده گردشگران آن کشور محل ماموریتشان را به داخل مرزهای ایران هدایت کنند.

بد نیست که حالا به بررسی جایگاه و رتبه گردشگری برخی از کشورهایی که در اجلاس تهران شرکت کردند بپردازیم

1.        مغولستان:

طبق گزارش های منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری در سال 2009 میلادی مغولستان از میان 139 کشور بررسی شده جایگاه یکصدو یکم را با 3.56 امتیاز به خود اختصاص داده است این در حالی است که این کشور در سال 2008 میلادی جایگاه یکصدو پنجم را داشته است و با صعود 4 پله ای خود به جهان پیامی مبنی بر عظم تقویت صنعت گردشگری در خاک خود را ارسال کرده است . فستیوال های مد و عقاب در این کشور از مهمترین جاذبه های گردشگری برای جلب نظر  گردشگران است اگرچه طبیعت بکر و دست نخورده این کشور خود نیز از قوی ترین جاذبه های مغولستان است.

مغولستان در سال 2009 میلادی حدود 430 هزار گردشگرا پذیرایی کرده است و با رشدی حدود 30 هزار نفر گردشگر در سال 2010 میلادی توانسته 456 هزار نفر را به خاک مغولستان بکشاند اما درآمد حاصل از این تعداد گردشگر طبق محاسبه بانک جهانی در سال 2009 میلادی برای مغولستان مبلغی معادل 242 میلیون دلار بوده است که در سال 2010 این مبلغ به 249 میلیون دلار افزایش یافته است.

2.        فلیپین :

در سال 2011 میلادی این کشور آسیای جنوب شرقی توانسته است 3.5 میلیون گردشگر را پذیرایی کند و به گزارش مسئولان گردشگری این کشور ، بین ده کشور گردشگرپذیر جنوب شرقی آسیا فلیپین جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است  در حالی که مالزی، تایلند ، سنگاپور ، اندونزی و ویتنام از رقبای اصلی فلیپین در جلب نظر گردشگران هستند که بزرگترین آنها مالزی با 25 میلیون گردشگر در سال در این منطقه خودنمایی می کند. جالب توجه اینکه این کشور توانسته طی سال 2010 تا 2011 میلادی 18 درصد پذیرش گردشگر را به ویتنام افزایش دهد . اگرچه تایلند با 66 درصد ، میانمار با 33 درصد ، کامبوج با 12 درصد و سنگاپور با 11 درصد افزایش حضور گردشگران مواجه بوده اند .

3.        زیمباوه

این کشور آفریقایی در سال 2010 میلادی 2.24 میلیون گردشگر را به خود دیده و طی سال مالی 2010 توانسته 634 میلیون دلار از این راه کسب درآمد داشته باشد در حالی که طبق همین آمار در سال مالی 2009 میلادی زیمباوه تنها 523 میلیون دلار درآمد از صنعت گردشگری خود به دست آورده است.

4.       لبنان

لبنان به عنوان کشوری بسیار زیبا با جذابیت های گرشدگری دریایی بسیار متعدد در خاورمیانه توانسته به عنوان کشوری اسلامی طی سال 2011 میلادی حدود 1.8 میلیون گردشگر را در کشور پذیرایی کند و از این طریق درآمد مناسبی برای صنعت و کشورش به ارمغان بیاورد.

5.       نیجریه

دیگر کشور از قاره سیاه نیز در سال 2011 میلادی حدود 1.5 میلیون گردشگرا به خود جذب کرده است و به عنوان یکی از کشورهای گردشگر پذیر قاره سیاه در صنعت گردشگری بین المللی خود را مطرح کرده است.

6.       گابن

این کشور طبق گزارش سایت آمار نیشن ماستر توانسته در سال 2008 میلادی حدود 360 هزار نفر گردشگر را پذیرایی کند. در حالی که این کشور در سال 2003 میلادی در جایگاه 146 رده بندی از بین 190 کشور بوده و تنها 222 هزار نفر گردشگر داشته است .

7.       بنگلادش

کشور بنگلادش طبق آمار منتشر شده طی سال 2008 میلادی حدود 467 هزار نفر گردشگر را به خود دیده و در همین سال توانسته بین 190 کشور جایگاه یکصدو شانزدهم را به خود اختصاص دهد

8.       اکوادور

9.       سریلانکا

10.   گینه

11.   اندونزی

این کشور در سال 2008 میلادی حدود 6 میلیون و دویست وسی و چهار هزار نفر را به خود دیده و در همین سال از بین 190 کشور گردشگرپذیر جهان رتبه سی و چهارم را به دست آورده است.

12.   پرو

طبق آمار منتشر شده در سال 2008 میلادی کشور پرو در آمریکای جنوبی با توجه به تمام جاذبه های گردشگری خود توانسته حدود دو میلیون یکصد هزار نفر را به خود جلب کند و با این تعداد گردشگر در رتبه شصت و یکم از بین 190 کشور در سال 2008 میلادی قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد