کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

دور دنیا با دوچرخه

سفر به دور دنیا از قدیم الایام برای انسان جذاب بوده و در هر دوره از تاریخ به نوعی بشر بااستفاده از امکانات موجود اقدام به تجربه اینگونه سفرهای ماجراجویانه کرده است. در قرن حاضر هم این علاقه رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و بسیاری از علاقمندان سفر و تجربه های سفر بخصوص جوانتر ها با دوچرخه یا موتور سیکلت اقدام به جهانگردی می کنند اگرچه اکثر این ماجرا جویان بدور از هرگونه گرایش سیاسی و اقتصادی صرفا بخاطر تجربه دست به این ماجراجویی ها می زنند ولی به تازگی برخی شرکت های بزرگ با پشتیبانی مالی از این گروه آنها را راهی دیار می کنند تا محصولات و خدمات شرکتشان را در دیگر نقاط جهان معرفی کنند.

یکی از این ماجراجویان که حدودا یک ماه است وارد مرزهای ایران شده هنری تیندال HENRY TINDAL جوانی 27 ساله و اهل کشور ساحلی ایرلند در قاره اروپاست. او که برنامه نویس کامپیوتر است قصد دارد پس از رسیدن به استرالیا دست از ماجراجویی کشیده و از دانش خود برای کسب درآمد در این کشور مهاجر پذیر استفاده کند.

هرچند این دوچرخه سوار ایرلندی تجربه سفر خود را از مرز بازرگان داخل خاک ایران تا تهران را با ما به اشتراگ گذاشت اما قرار شد از تهران تا سیدنی او را دنبال کنیم و با انتشار خاطرات سفرش بصورتی هفتگی این ماجراجوی ایرلندی را همراهی کنیم .  هنری که هنوز هم به نیمه راه سفرش از ایرلند تا استرالیا نرسیده گفتنی های بسیاری داشت که برایمان با حوصله ای خاص بازگو کرد. امروز مصاحبه اختصاصی جام جم با این ماجراجوی ایرلندی را می خوانیم

·        تفاوت فرهنگی ایران با ایرلند را چگونه ارزیابی می کنی؟

هنگامی که هنوز در قاره سبز یا همان اروپا بودم زیاد احساس دلتنگی و یا غربت نداشتم چون به عقیده من فرهنگ تمام کشورهای اروپایی شبیه به هم هستند اما هنگامی که وارد خاک ترکیه شدم درست مثل این بود که وارد دنیایی جدید و بسیار متفاوت شدم چون فرهنگ و روش زندگی مردم به یکباره با اروپا متفاوت شد ، به واقع تازه خودم را در قاره آسیا دیدم . اگرچه این تغییر ابتدا باعث نگرانی من شد اما به سرعت با این تغییر کنار آمدم و هم اکنون هم که در ایران هستم کاملا به این تفاوت فرهنگی عادت کرده ام.

·        به نظر شما فرهنگ ایران و ترکیه یکسان است؟

هنری با لبخندی گفت: اروپا با ترکیه خیلی متفاوت است اما ایران و ترکیه کاملا مثل هم هستند و درست مثل اینکه هیچ مرزی بین دو کشور نیست و به عقیده من نوع پوشش این دو کشور تنها تفاوت آنهاست.

·        آیا برای دریافت ویزای ایران مشکلی داشتی؟

من هیچ مشکلی برای دریافت ویزای توریستی به ایران نداشتم، ویزای گردشگری ایران را من از شهر دوبلین و سفارتخانه ایران گرفتم .

·        خانواده برای سفر شما به ایران چه نظری داشتند؟

وقتی پدر و مادرم مسیر مسافرت من رو پرسیدند و از حضورم در ایران آگاه شدند به دلیل اخبار نگران کننده ای که از ایران شنیده بودند مادرم با من مخالفت کرد اما پدرم معتقد بود که باید در دنیا تجربه کسب کنم . به هرصورت من برای آگاهی کامل از مسایل ایران به دنیای مجازی و اینترنت پناه آوردم که متاسفانه اخبار نگران کننده ای یافتم کمی باعث ناراحتی من شد اما از تصمیم خودم منصرف نشدم و ادامه دادم و حالا هم در ایران هستم.

·        اطلاعات مناسبی از ایران و گردشگری ایران در اینترنت موجود بود؟

متاسفانه من هنگام جستجو با حجم انبوهی از تبلیغات منفی علیه ایران مواجه شدم اما از طریق وب سایت های رسمی اطلاعات مناسب گردشگری از قبیل مراکز تفریحی ، هتل ها و جاهای دیدنی ایران نیافتم ولی در وب لاگ های خصوصی و خاطرات دیگر گردشگران بین المللی ایران اطلاعات خوبی به دست آوردم که باعث دلگرمی من شد.

·        نظر شما هم اکنون که تقریبا یک ماه مهمان ایرانیان بودی درباره آن تبلیغات منفی در دنیای مجازی چیست؟

همان اولین روزی که از خاک ترکیه وارد ایران شدم متوجه تفاوت تبلیغات با واقعیت ایران شدم ، در شهر صوفیان که فاصله چندانی با مرز ایران ندارد به دنبال جایی برای اطراق کردن می گشتم که با برخورد بسیار مناسب و مهمانواز مردم این سرزمین روبرو شدم بنابراین متوجه شدم که واقعا ایران با تبلیغاتی که علیه آن می شود متفاوت است. امروز بطور کلی می گویم ایران بهترین قسمت سفرم تا این لحظه بوده است و امیدوارم که دولت ایران راهکاری برای از بین بردن اینهمه تبلیغ منفی بیابد.

·        آیا خاطرات سفرت رو ثبت می کنی؟

بله تقریبا هر وقت که فرصت بشه خاطرات سفرم رو یادداشت می کنم و بطور متوسط دو یا سه روز یکبار اینکار رو انجام می دهم.

·        تا این بخش از سفرت درباره ایران چه نوشتی؟

اولین یادداشتم درباره ایران اینگونه است که: ایران، سرزمینی گرم و زیباست . مردم این کشور کهن عجیب مهمانواز هستند به این دلیل که  وقتی از کشاورزان اجازه می خواهم برای چادر زدن در زمینشان آنها با وسواسی مثالزدنی من را به منزلشان دعوت می کنند و از من پذیرایی می کنند. این مهمانوازی را هم در شهرهای بزرگتر تا کنون دیده ام.

·        بهترین عکس خودت را برایمان توصیف کن؟

وقتی به شهر زنجان رسیدم برای خرید به مغازه ای رفتم چند نوجوان که در کارگاه آهنگری نزدیک این مغازه کار می کردند از من خواستند تا عکس یادگاری با من بگیرند همه این نوجوانان همراه استادکارشان با لبخندی جالب کنار دوچرخه من ایستادند و عکسی گرفتیم وقتی من از اینکار استقبال کردم وعکسی با آنها گرفتم این جوانان من را برای صرف عصرانه دعوت کردند و بعدازظهر خوبی را با هم داشتم که هرگز از ذهن من پاک نخواهد شد. اما نکته جالب برای من این بود که ایرانیان چقدر به راحتی با غریبه ها گرم می گیرند

·        نظرت درباره غذاهای ایران چیست؟

خوشمزه ترین قسمت سفرم در ایران مربوط به خوردن غذاهای ایرانی است، به عقیده من جوجه کباب بهترین غذای ایرانی است که من تا بحال خورده ام اما عجیب ترین غذایی که در طول عمرم دیدم و امتحان کردم کله پاچه غذایی محبوب برای ایرانیان بود اولین بار که این خوراکی را در زنجان دیدم واقعا تعجب کردم اما امتحان آن ضرری نداشت هرچند علاقه ای به امتحان دوباره آن نداریم اما جالب بود.

·        شما در مورد تمدن ایران چه می دانید؟

من مطالعات زیادی قبل از سفرم به ایران داشتم و در باره تمدن ایران مطالب زیادی خوانده ام اما بطور کلی من جهانگردی مناسب برای پاسخ دادن به این سئوال نیستم چون با توجه به نوع سفرم بیشتر با مردم سرو کار دارم تا مراکز تاریخی و تمدن کشورها بنابراین درباره ایران به دانسته های مطالعاتی خودم بسنده می کنم و فقط می گویم من درباره تمدن ایران مطالعات زیادی داشتم اما این تمدن را در رفتار مردمش تجربه کردم.

·        بهترین شهری که تاکنون در ایران دیده ای کدام است؟

اگرچه تهران پایتخت ایران است و شاید امکانات زیادی برای جذب گردشگران دارد اما من تبریز را بهترین شهر تا کنون دیده ام ولی توجه داشته باشید که من هنوز در طول سفرم شهرهای زیادی از ایران را ندیده ام و شاید نظرم تغییر کند اما تا این لحظه تبریز بهترین است.

·        مسیر سفرت از تهران به کدام شهر است؟

من از تهران به سمت ساری حرکت خواهم کرد و پس از آن از منطقه سرسبز شمال ایران به سمت مشهد خواهم رفت و تا رسیدن به مرز تاجیکستان برسم و از آنجا به سمت چین رکاب خواهم زد .

·        چه مدت در تهران می مانی؟

همانطور که می دانید برای ورودم به کشور تاجیکستان نیاز به دریافت ویزا از سفارت خانه این کشور دارم و تا زمان آماده شدن روادید این کشور برای من در تهران خواهم بود .

·        از کدام شهر ایران بیشتر شنیده اید؟

من درباره اصفهان بیشترین مطالب را هم شنیده ام و هم خوانده ام و به قول برخی از گردشگران بین المللی اگر این شهر را نبینیم مثل این است که ایران را ندیده ایم و برای تکمیل سفرمان باید به این شهر سفر کنیم بنابراین اگر من فرصت کنم به این شهر تاریخی سری خواهم زد

·        با دوچرخه به اصفهان خواهید رفت؟

خیر ، به دلیل گرمی هوا و مدت زمان آن با اتوبوس به این شهر خواهم رفت و خبری از رکاب زدن تا اصفهان نخواهد بود.

·        به نظر تو چند درصد از ایرانیان به زبان انگلیسی تسلط دارند؟

من از هنگامی که وارد خاک ایران شدم تنها کمی در شهرهای کوچک دچار مشکل ارتباط شدم اما مردم ایران با حوصله و مهمانوازی سعی می کردند به من کمک کنند اما در طول مسیر و شهرهای بزرگ واقعا مشکلی نداشتم چون بیشتر جوانان می توانند با من ارتباط بگیرند و به من کمک کنند بخصوص دانشگاه رفته های ایران، اما بهترین نکته ای که از ایران در این خصوص به یاد دارم دو زبانه بودن تابلوهای راهنمایی در کشور ایران است.

·        این هتل را در تهران چگونه پیدا کردید؟

همگی می دانیم که اکثر گردشگران و ماجراجویانی چون من قبل از سفرشان حتما در دنیای مجازی سعی می کنند اطلاعات مناسبی درباره مقاصدشان به دست آورند و منهم از آنها مستثنی نبودم تعداد کمی از هتل های ایرانی مورد نظرم در اینترنت تبلیغ کرده بودند اما بسیاری از ماجراجویان خارجی که قبل از من به ایران سفر کرده بودند از این هتل به عنوان هتلی مناسب نام بردند که من هم این هتل را انتخاب کردم.

·        معیار شما برای انتخاب این هتل چیست؟

اولین معیار برای ماجراجویانی مثل من امنیت هتل است و پله بعدی قیمت اتاق های آن بنابراین تجربه قبلی ها برایمان بسیار مهم است. اگر از دیگر نکات مهم برایمان بخواهید می توان از دسترسی به اینترنت ، خدمات پذیرایی و دسترسی آسان هتل مورد نظر نام برد چون من و افرادی مثل من که ساده سفر می کنند به ستاره هتل ها اهمیتی نخواهند داد.

·        از اینترنت سخن گفتی، نظرت درباره اینترنت در ایران چیست؟

اگرچه طبق آمار تعداد استفاده کنندگان از این دنیای مجازی در ایران زیاد است اما متاسفانه سرعت اینترنت درایران به شدت کند است و شاید گاهی اوقات وقتگیر شاید بتوان گفت که مناسب نیست. اما شیرینی سفر و تجربه های آن شاید همین نکات است که باید با آنها کنار آمد.

·        در تهران مشکلی هم داشتی؟

بطور کلی من به دلیل دوچرخه سواری واردشهرهای بزرگ نمی شوم اما گاهی اوقات برای دریافت ویزا و تهیه لوازم مورد نیازم وارد شهرهای بزرگ می شوم، من دو نکته منفی درباره تهران دیدم اولین مورد آلودگی بسیار بالای هواست و دیگری ترافیک بسیار سنگین و نامنظم این شهر بزرگ است. اما ساختمان های نیمه کاره یا بدون روکار برایم جالب بود.

·        در ایران چطور؟

من در این کشور زیبا تنها یک مشکل داشتم و آنهم عدم دسترسی به سیستم پرداخت الکترونیکی پول و عدم اعتبار کارت های ویزا کارت و مسترکارت است. همانطور که می دانید ماجراجویانی مثل من برای امنیت بیشتر پول نقد همراه ندارد اما متاسفانه من در ایران مجبور هستم دایم پول نقد زیادی همراه داشته باشیم که زیاد خوشایندم نیست.

·        از ترافیک تهران سخن گفتی، نظرت درباره رانندگی ایرانیان چیست؟

واقعا نمی دانم چه بگویم، تفاوت این دو گروه مثل فاصله زمین تا آسمان است ولی به نظر من رانندگان ایرانی درست مثل رانندگان رالی حرکت می کنند مارپیچ و با سرعت بسیار بالا که واقعا در ایرلند قابل تحمل نیست هرچند جهت حرکت اتومبیل های ایران و ایرلند کاملا متفاوت و در جهت عکس یکدیگر است اما به غیر از این تفاوت نوع رانندگی ، رانندگان دو کشور مهمترین تفاوت است.

·        آیا ایرلندی ها می توانند در ایران رانندگی کنند؟

هرگز ، چون دچار دردسری بزرگ خواهند شد اما یقین دارم ایرانیان در ایرلند می توانند خوب رانندگی کنند البته در هفته های اول ممکن است تغییر جهت حرکت برایشان مشکل ساز شود، اما مطمئن هستم با توجه به دست فرمانشان به زودی به این شرایط عادت خواهند کرد.

·        آیا سفر به ایران را به دیگر ماجراجویان مثل خودت توصیه می کنی؟

حتما، همانطور که قبلا هم گفتم ایران هیچ مانعی برای اینگونه سفرها نیست و امنیت این کشور واقعا متفاوت آنچه خواننده ایم بوده و هست. بنابراین واقعا اگر کسی قصد اینگونه ماجراجویی را دارد باید از ایران عبور کند تا ایران واقعی را تجربه کند. حتی اگر بانوانی ماجراجو باشند .

·        نظرت درباره حجاب بانوان در ایران چیست؟

من نظری نداریم چون اصولا نیازی به آن ندارم.

·        به نظر شما آیا گردشگران خارجی بخصوص بانوان در ایران با حجاب مشکل دارند؟

اولین اصل گردشگری احترام به قوانین کشور میزبان است بنابراین به عقیده من هرگز این موضوع باعث نگرانی و ناراحتی بانوان گردشگر نیست و بهتر است آنها به این موضع به عنوان بخشی از سفرشان نگاه کنند نه به عنوان مانعی برای سفرشان پس حجاب برای خانم های خارجی در ایران هرگز مشکل ساز نخواهد بود بلکه به نوعی جالب نیز هست که مدتی لباسی و پوششی متفاوت از کشورشان را تجربه کنند.

·        آیا مردم ایران شاد هستند؟

بله ، بخصوص در شهر های کوچک . البته همه جای این دهکده جهانی روستاییان شادتر از شهری ها هستند.

·        اگر ایران را بخواهی در یک کلمه توصیف کنی چه می گویی؟

گرما فقط همین

·        همانطور که می دانی در ماه رمضان وارد خاک ایران شدی با این موضوع مشکلی نداشتی؟

قبلا نیز اشاره کردم اولین قانون گردشگری احترام به قوانین کشور میزبان است بنابراین من در این باره اطلاعاتی داشتم بعد وارد ایران شدم. برای من جالب است که مردم از طلوع خورشید تا غروب خورشید هیچ نمی خورند. هرچند در شهرهای کوچک برای تهیه خوراکی مشکل داشتم اما در شهر های بزرگ هرگز این مشکل نبود و بسیاری از ایرانیان با توجه به خارجی بودنم برایم تسهیلاتی فراهم می کردند اما من هم سعی کردم اگر قصد خوردن و آشامیدن دارم در چادرم اینکار رو انجام دهم تا به قوانین کشور ایران احترام گذاشته باشم. هرچند ایرانیان با لبخندی گرم به من اجازه خوردن و آشامیدن حتی در رمضان را می دادند ولی باز هم علاقمند بودم قوانین ایران را رعایت کنم

·        درباره رمضان بیشتر بگو

اولین نکته ای که برای من در این دوره جالب بود عدم خوردن و نوشیدن مسلمانان بود اما بیشترین نکته ای که برای من جلب توجه کرد وحدت مسلمانان در این ماه است به نوعی انگار که همگی از یک مجموعه هستند در یک وقت دست از خوردن می کشند و با هم شروع به خوردن می کنند و البته همگی با هم به سمت مساجد می روند و دعا می کنند این همبستگی بسیار جالب و مثالزدنی است من بیشتر به این بُعد رمضان نگاه کردم.  بطور کل فکر کنم این ماه برای ایرانیان ماهی مخصوص و مهم است.

·        آخرین سئوال اینکه دوباره ایران خواهی آمد

اگر واقعا قصد سفری به منطقه خاورمیانه را داشته باشم بی شک به ایران خواهم آمد چون هنوز خیلی از دیدنی های ایران را ندیده ام و باید فقط برای سفر به این کشور بار سفر ببندم نه ماجراجویی.

·        علاقه داری برای جوانان ایران جمله ای بگی؟

سفر کنید تا تجربه کسب کنید و با دیگر فرهنگ ها از نزدیک آشنا شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد