کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خاطرات گردشگران می تواند کام صنعت گردشگری ایران را شیرین کند

گردشگری به عنوان صنعتی سبز و پولساز  طی دهه گذشته در سراسر دهکده جهانی مشهور و معروف شده است و به عقیده سازمان جهانی گردشگری این صنعت به عنوان برترین صنعت و تجارت بسیار سودآور تا سال 2020 میلادی در جهان جای خود را تثبیت خواهد کرد.

هرچند بسیاری از کشورها هنوز جایگاه صنعت گردشگری مناسبی در جهان ندارند و بنا به مسایل مختلفی از این قافله عقب مانده اند اما هستند کشورهایی چون ایران که با تکیه بر جاذبه های طبیعی و تمدن خود قصد تثبیت جایگاه و موقعیت این صنعت بسیار سودآور را داخل مرزهایشان دارند و با استفاده از راهکارهایی به دنبال دستیابی به این مهم هستند، اما در این میان حوادثی باعث تغییر روش های جذب گردشگر یا ابتکاراتی تازه برای دست یابی به این موضوع خواهد بود.

حفظ جایگاه و رشد صنعت گردشگری دربین کشورهای دارای جاذبه های گردشگری به قدری جدی است که حتی کشورهایی چون چین، ژاپن و استرالیا  نیز که به عنوان کشورهایی مهم در صنعت گردشگری شناخته شده اند دست از کار نکشیده اند و برای رونق هرچه بیشتر این صنعت در منطقه شان تلاش می کنند به عنوان مثال می توان از آخرین ابتکار کشور ژاپن برای احیای صنعت گردشگری خود پس از حادثه ناگوار فوکوشیما یاد کرد که طی دو مرحله و با برنامه ریزی بسیار دقیق و منطقی توانسته جانی تازه به صنعت گردشگری سرزمین آفتاب ببخشد.

ژاپن پس از این حادثه و شایع شدن مشکلات زیست محیطی در این کشور، بسیاری از گردشگران که قصد سفر به ژاپن را داشتند مقصد سفرشان را به نقطه ای دیگر در این کره خاکی تغییر دادند و سرزمین شکوفه های گیلاس را از فهرست مقاصد سفرشان خارج کردند با این اتفاق صنعت گردشگری ژاپن دچار مشکلات عمده ای شد. اما مسئولان گردشگری ژاپن با ابتکاری جالب دوباره نظر این گروه را به سرزمین آفتاب جلب کردند و هم اکنون هم برای تحقق اهدافشان گام بعدی را برداشته اند.

ژاپنی ها پس از این حادثه حتی از خرابه های بجای مانده از سونامی برای زنده نگهداشتن صنعت گردشگری کشورشان استفاده کردندو پس از عادی شدن شرایط با ابتکاری جالب دیگری دوباره نظر گردشگران را به سواحل و زیبایی های منطقه معطوف کردند. اینگونه که سفارت خانه های ژاپن و بخصوص رایزنان فرهنگی این کشور بازارهای مهم صنعت گردشگریشان را انتخاب کردند و با تبلیغات گسترده ای در جراید و رسانه های آنها دوباره نام ژاپن را در ذهن گردشگران آن منطقه و آنهایی که چمدان سفر بسته اند زنده کردند. البته این سفارتخانه های شرایط دریافت روادید را برای کشورهایی که نیاز به دریافت روادید داشتند بسیار ساده کرده و حتی در برخی از کشورها هزینه ای از مسافران برای صدور روادید دریافت نکردند. بنابراین تعدادی از ماجراجویان دوباره به سمت ژاپن بار سفر بستند و راهی این دیار شدند. اما سیاست ژاپنی ها هنگام بازگشت این گروه کاملا آشکار شد ./

ژاپنی ها با تدارک بروشورهایی بسیار جالب این مسافران را تشویق به نوشتن خاطراتشان در دنیای مجازی کردند فقط کافی بود تا این گردشگران خاطراتشان را در وب لاگ های شخصی یا حتی وب سایت های گردشگری ثبت کنند و آدرس نوشته را برای مرکز معرفی شده در بروشور بفرستند و با اینکار شانس برنده شدن جوایزی نفیس را برای خود به ارمغان ببرند چون دولت ژاپن برای یکهزار نفر از بهترین وب لاگ نویس ها جوایزی ارزنده درنظر گرفته بود .

مسئولان گردشگری ژاپن دلیل این کار را اینگونه بیان کردند: "باتوجه به اهمیت دنیای مجازی در رشد و توسعه صنعت گردشگری کشورها ما می توانیم دنیای مجازی را برای به دست گرفتن دنیای واقعی به کار گیریم و با این روش و البته با استفاده از خاطرات شیرین این گروه به سادگی صنعت گردشگری کشورمان را رونق بخشیم".

به گفته یکی از دست اندرکاران صنعت گردشگری ژاپن از انجا که دنیای مجازی و اینترنت به تازگی موقعیتی استثنایی برای جلب نظر گردشگران به مقاصد گردشگری در سراسر دهکده جهانی را به دست آورده بهترین روش برای تثبیت موقعیت گردشگری ژاپن حضور قدرتمند در این دنیای بدون مرز است .

اما ایران که به عنوان یکی از ده کشور برتر دارای جاذبه های توریستی جهان است چه استفاده ای از این روش جلب نظر گردشگران می تواند داشته باشد. چندی پیش در خبرهای مربوط به گردشگری ایران آمده بود که گروهی از گردشگران فرانسوی در قالب تور رالی پاریس پکن از ایران گذشتند که به نوع خود موفقیتی بسیار جالب در صنعت گردشگری ایران بود بطوری که حلاوت این حضور بقدری بود که نکته ای ریز اما جدی از دید مسئولین و حتی جرایدی که این خبر از این موفقیت داده بودند بدورماند .

در خبرهای مربوط به حضور این ماجراجویان فرانسوی در قالب این تور رالی آمده بود یک شرکت گردشگری فرانسوی که  برگزار کننده این تور بزرگ رالی بوده به سختی توانسته گردشگران و ماجراجویان شرکت کننده در تورش را متقاعد کند که ایران به عنوان مناسبت ترین راه  عبور طی مسیر برایشان امنیت کامل دارد و می توانند از ایران عبور کنند ، در حالی که به واقع ثبات سیاسی و امنیت ایران از بسیاری از کشورهای همسایه ایران که هم اکنون گردشگران زیادی را به خود می بینند بیشتر و بهتر است البته اگر امکانات گردشگری و جاذبه های گردشگری ایران زمین را نادیده بگیریم بازهم موقعیت جذب گردشگری ایران هنوز هم در مقامی بسیار بالاتر از برخی کشورهای همسایه است.

پس اشکال کار کجاست که این سرمایه گذار تلاش زیادی برای جلب نظر مقاضیان تورش کرده است تا از کشوری با تمدنی چند هزار ساله و البته امن عبور کنند و آن را رسانه ای کرده است؟

به گفته برخی از کارشناسان این عدم اطمینان گردشگران ناشی از تبلیغات سوء دیگر کشورها علیه ایران بوده و هست . البته در برخی از موارد کم کاری رایزان فرهنگی کشورمان در بازارهای هدف گردشگری ایران باعث این اتفاق نیز شده است. بنابراین با توجه به این سم پاشی ها شاید وظیفه رایزان فرهنگی ایران و حتی مسئولان داخلی کشور کمی دشوار تر خواهد بود بطوری که آنها باید از تمام توان خود برای معرفی ایرانی امن به جهانیان استفاده کنند تا اثرات سوء این تبلیغات را با همکاری سفارتخانه مطبوعشان به حداقل برسانند و شرایط حضور گردشگران متعددی را در خاک ایران فراهم کنند ، اما اولین اقدام و شاید بهترین روش استفاده از تجربیات ژاپنی ها دراین باره خواهد بود تا به عنوان شاهد مثالی دقیقی و به روز در صنعت گردشگری نوپای ایران از آن استفاده شود تا جلوی هجوم آفت به این صنعت را بگیریم.

اما چگونه؟

همانطور که در گذشته گفتیم گردشگران امروزی قبل از سفرشان سعی می کنند در دنیای مجازی سری به مقصدشان بزنند و از امکانات و شرایط اجتماعی آن کشور اطلاعاتی را به دست آورند بنابراین اگر ایران بتواند در این دنیا نیز به قدر کافی حضور داشته باشد و واقعیت موجود ایران را برای علاقمندان و ماجراجویانی که قصد سفر به ایران را دارند شرح دهد شاید سوء نیت دیگران بی اثر شده و صنعت گردشگری ایران با توجه به امکانات و جاذبه های کشورمان رونقی دوچندان را به خود ببیند. پس ای کاش پوشش خبری تور یاد شده هنگام خروجشان از مرزهای ایران به اتمام نمی رسید و به نوعی آنها را تا مقصد همراهی می کردیم.

اما هنوز هم دیر نشده و همگی می دانیم که اطلاعات گردشگرانی که به ایران وارد می شود در سفارتخانه ها و البته ادارات مربوطه ایران موجود است بنابراین رایزانان فرهنگی ایران بخصوص در کشور فرانسه با ایجاد انگیزه هایی مانند ارسال جوایزی نفیس از صنایع دستی ایران می توانند با برقراری ارتباط با این گردشگران از آنها برای ثبت خاطراتشان در دنیای مجازی دعوت کنند و با انتشار این خاطرات مستند جلوی سم پاشی برخی از کشورها علیه جاذبه های کشور ایران را بگیرند.

اما این موضوع یا این روش نباید هرگز یکبار برای همیشه انجام شود بلکه با برنامه ریزی دقیق و هدفمنداین روش را به عنوان سیاستی دایمی از طریق سفارتخانه های ایران و بخصوص سازمان میراث فرهنگی در جای جای این دهکده جهانی به کار گرفت تا خاطرات شیرین گردشگران سراسر جهان به زبان های رایج جهان در دهکده جهانی منتشر شود و البته جایگاه واقعی ایران از لحاظ امنیت و ثبات داخلی به جهانیان شناسانده شود.

ولی سازمان میراث فرهنگی نیز می تواند این سیاست را با دراختیار قرار دادن بروشورهایی به گردشگران ورودی به ایران این سیاست را تکمیل کند و در واقع به نوعی این گردشگران را از ابتدای سفرشان تا انتهای آن همراهی کند تا بتوان به آینده صنعت گردشگری ایران با توجه به این همه کارشکنی دیگران و تبلیغات سوء امیدوار بود. پس دست اندرکاران و مسئولان دولتی و خصوصی صنعت گردشگری ایران نباید هرگز دنیای مجازی را دست کم بگیرند و صرفا به تبلیغات پرهزینه دنیای واقعی ما بسنده کنند بلکه تنها انتشار خاطرات گردشگران در دنیای مجازی می تواند بسیار کم هزینه تر و بسیار تاثیرگذار تر باشد و به عنوان مکمل روش های دیگر در نظر گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد