کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

اوکراین و لهستان 150 میلیون بار دیده خواهند شد

علاقه به فوتبال و دنبال کردن سومین رویداد مهم ورزشی یکی از امتیازاتی است که اوکراین و لهستان طی میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا داشتند. تماشای مسابقات فوتبال و پیش بینی نتیجه آن شاید از علاقه های فوتبال دوستان باشد بنابراین اگر امکان سفر برایشان به محل برگزاری بازیها نباشد حتما طی بازیها جلوی تلویزیون هایشان میخکوب خواهند شد. اسپانیا قهرمان است یا آلمان ؟ ویژگی های ایتالیا چیست؟ اسپانیا مهرهای بهتری در اختیار دارد و هزاران سئوال دیگر که بین این فوتبال دوستان رد و بدل می شود باعث می شود که ناخودآگاه توجه ویژه ای به محل برگزاری این بازیها داشته باشند و آگاهی بسیار مناسبی از کشور یا کشورهای محل برگزاری این دوره بازیها به دست آورند که این اولین نتیجه میزبانی رویدادهای مهم ورزشی برای کشور میزبان است که نامش همیشه در ذهن ها باقی خواهد ماند. در همین راستا طبق تحقیقات به عمل آمده سال 2009 میلادی  در امریکا تقریبا 40 درصد از علاقمندان به رویدادهای ورزشی نام کشورهای میزبان ورزش مورد علاقه خودشان را حتی سالها پس از برگزاری اینگونه بازیها کاملا به یاد دارد و با کمترین اطلاعات گردشگری آن از جمله نام پایتخت ، واحد پول، مکان برگزاری بازی مورد نظرشان و فروشگاهها یا کافه های آشنایی مناسبی دارند.

اما در دوران برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا برنده واقعی چه کسی بود؟

این سئوال را نه از جهت ورزشی بلکه از نظر اقتصادی مطرح کرده ایم و به دنبال پاسخ آن هستیم. در بازیهای یورو 2012 دو کشور اوکراین و لهستان هرکدام به شکل جداگانه ای به دنبال جذب منافع مالی بیشتری از این بازیها بودند بنابراین حتی به شوخی می توان گفت که بازی فینال بین این دو کشور برگزار شد نه بین کشورهای آلمان و ایتالیا (این نامها حتما چک شوند).

بطور کلی از نظر اقتصاد دادنان اثرات مالی میزبانی اینگونه رویدادهای ورزشی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند . از دید این کارشناسان اثرات مستقیم عبارتند از افزایش سرمایه گذاری و همچنین افزایش کوتاه مدت درآمد صنعت گردشگری و دیگر صنایع کشور میزبان طی برگزاری رویدادهای مهم ورزشی خواهد بود اما اثرات بلند مدت آن عبارتند از افزایش جذابیت های توریستی کشور میزبان و رشد و بهره وری اقتصادی ناشی از بهبود زیر ساخت های صنعتی و رفاهی جامعه خواهد بود البته اگر از ایجاد جذابیت سرمایه گذاری های خارجی در دیگر صنایع کشور میزبان صرف نظر کنیم . بنابراین در می یابیم که طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا در دو کشور میزبان واقعا بازی فینال بین این دو کشور برگزار شد نه دو تیم فوتبال صدر نشین یعنی ایتالیا وآلمان.

طبق گزارش های دولتی و معتبر هر دو کشور میزبان طی برگزاری این بازیها حدود یک میلیون توریست برای تماشای بازیها در دوکشور میزبان حضور یافتند و بطور متوسط هر کدام حدود سه یا چهار شبانه روز در منطقه باقی مانند و هزینه ای معادل 800 یورو برای این مدت اقامتشان پرداختند، پس با یک حساب سرانگشتی این تماشاگران حداقل 800 میلیون یورو را به دو کشور میزبان هدیه دادند . این در واقع درآمد مستقیم حاصل از اقامت یک میلیون گردشگر در دوران برگزاری بازیها بوده است اما اثرات اقتصادی غیر مستقیم آن هنوز معلوم نیست ولی با توجه به زیرساخت های ایجاد شده یقیقا روبه رشد بوده است.

براساس آمار ارایه شده هر دو کشور طی یک دوره دو ساله برای آماده سازی زیرساخت های میزبانی این رویداد مهم ورزشی حدود 2/30 میلیارد یورو صرف کرده اند  اگر قصد مقایسه این سرمایه گذاری را در سال 2011 میلادی با قبل از آن داشته باشیم با این ارقام روبرو خواهیم شد 9 درصد رشد برای اوکراین و 5/8 درصد برای کشور لهستان.  بهترین نتیجه در مورد کشور لهستان دو درصد افزایش تولید ناخالص ملی بود که پس 12 سال در اقتصاد کشور رخ داده است. این در حالی است شرکت های معتبر نظر سنجی اعلام کرده اند که شیب عدم سرمایه گذاری در دو کشور میزبان هنگام بروز بحران مالی یورو کاملا از بین رفته و نظر سرمایه گذاران خارجی به دو کشور دوباره مثبت شده است و این نشانه خوبی برای هر دو کشور میزبان برای عبور از بحران مالی کنونی خواهد بود. اگرچه حتی برخی از دولتمردان و سیاستمداران قصد تحریم بازیهای فوتبال در این دو کشور را به دلیل مسایل سیاسی داشتند اما بازهم جذابیت رویدادهای ورزشی توانست مانع از این اتفاق بشود.

لهستان

اما مقایسه آماری به تنهایی برای یکی از کشورهای میزبان بازیهای یورو 2012 حاکی از رشدی مناسب در تولید ناخالص و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی کشور بوده است. بطور کل مجموع سرمایه گذاری های کشور لهستان برای این دوره از بازیها 8/19 بیلیون یورو یا 2/5 درصد تولید ناخالص لهستان را به خود اختصاص داده است. مسئولین دولتی لهستان اعلام کرده اند که با توجه به طرح های جامع وزارت ورزش و گردشگری کشور اکثر این مبلغ یعنی چیزی حدود 86 درصد آن به توسعه و نوسازی زیرساخت های حمل و نقل موجود لهستان (جاده ها و حمل ونقل شهری ، راه آهن و فرودگاهها) اختصاص داشته است و 5 درصد آن به ورزشگاهها رسید و در نهایت مابقی برای مراکز اقامتی و هتل ها هزینه شد بنابراین به عقیده بسیاری از اقتصاددانان لهستانی این بهترین نوع توزیع هزینه ها برای توسعه زیرساخت های گردشگری لهستان و آینده نگری مسئولان برای دوران پس از بازیها بوده است.

 با توجه به مناسب نبودن زیرساخت های حمل و نقل در کشور لهستان دست اندکاران برای هرچه بهتر برگزار کردن این بازیها سعی کردند از تجربه دیگران در زمینه توسعه زیرساخت ها استفاده کنند بنابراین  از دیگر کشورهای اروپایی مثل اتریش و سوئیس در سال 2008 میلادی و پرتغال در 2004 میلادی در این زمینه الگو برداری شد. اگرچه لهستان به عنوان چهارمین کشور اتحادیه اروپا دارای شبکه راههای مناسبی بود اما از نظر مسیر ترانزیت این جایگاه زیاد با موقعیت فعلی راههای آن تناسب نداشت. به عنوان مثال کشور لهستان از نظر مطالعات کمیسیون اتحادیه اروپا هرگز امکانات عبور قطارهای سریع السیر را که بالاتر از 250 کیلومتر سرعت دارند را نداشت و فقط 5 درصد از خطوط راه آهن این کشور توان تحمل حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را داشت  بنابراین اهمیت تخصیص بودجه برای توسعه شبکه حمل ونقل بدون تردید بین دست اندرکاران قابل قبول بود. با این روش مسئولان دولتی توانستند اهمیت دوران پس از برگزاری بازیها را نسبت به مدت برگزاری این دوره رقابت را درک و با تناسب آن تخصیص بودجه را در نظر گیرند. اینجاست که نکته کلیدی از دید آنها پنهان نماند و با کم کردن بودجه بازسازی یا نوسازی ورزشگاهها به کمتر از 10 درصد سهم بیشتری را در اختیار زیرساخت های حمل و نقل که در میزان منافع بلند مدت سهمی چشمگیر دارند ، قرار دادند. آنها از سالن های بدون استفاده و رها شده استفاده کردند و با کمترین هزینه آنها را دوباره برای استفاده درنظر گرفتند با این کار سرمایه گذاری بیشتر در زمینه زیرساخت های صنعت کشور انجام شد و به عنوان اثری غیر مستقیم در اقتصاد لهستان علاوه بر افزایش بهره وری تولید کنندگان داخلی و در نتیجه رونق اقتصادی کشور را زمینه سازی کند و در نهایت توجه سرمایه گذاران اقتصادی به لهستان را به دنبال داشته باشد. بر اساس برخی از نظرسنجی ها انجام شده توسط موسسه بازار اقتصاد، می توان طی یکی دو سال آینده اثرات بلند مدت اقتصادی این بازیها را در هر دو کشور شاهد بود .

اما روایت دیگری از اثرات بلند مدت برگزاری این بازیها توسط دولت لهستان در مورد تاثیر مثبت این روند بر بیکاری کشور نیز حاکی است که با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده قبل از برگزاری این بازیها کاهش نرخ بیکاری کاملا محسوس خواهد بود بطوری که طبق امار ارایه شده کشور لهستان تنها می توانست 2800 فرصت شغلی جدید ایجاد کند اما با توجه به اثرات بلند مدت میزبانی جام ملت های اروپا به عنوان سومین رویداد بزرگ ورزشی جهان همین کشور در سال 2015 میلادی سی هزار فرصت شغلی جدید را برای کشورش ایجاد خواهد کرد.  این نتیجه برای کشوری اروپایی که در منطقه ای با بحران مالی بالا واقع شده به عنوان معجزه ای خواهد بود.

اما تاثیر میزبانی این رویدادها بر گردشگری لهستان چگونه بوده است؟

براساس آمار وزارت ورزش و گردشگری لهستان تعداد بازدیدکنندگان خارجی ازلهستان طی سال 2010 میلادی حدود 13 میلیون نفر بوده و درآمد حاصل از صنعت گردشگری کشور طی همین سال بیش از 7/5 بیلیون یورو معادل 31 بیلیون واحد پول ملی کشور لهستان بوده و تقریبا 2 درصد تولید ناخالص ملی را شامل بوده است بنابرگزارش ها معمولا گردشگران خارجی بین 6 تا 7 روز در لهستان باقی می ماند و هر روز معادل 60 یورو هزینه می کردند که طی اقامت آنها حدود 400 یورو می شده اما امسال و صرفا طی این دوران  این گردشگران با حدود 4 شب اقامت مبلغی معادل 800 یورو را هزینه می کردند که نشانگر رشد میزان درآمد صنعت کشور لهستان در حین برگزاری و پس از آن است. هرچند برخی کارشناسان اعتقاد دارند این روند مثبت شاید کوتاه مدت باشد اما با توجه به اثرات بلند مدت اینگونه رویدادها همگی چشم به آینده صنعت گرشدگری لهستان دوخته اند.

بطور کلی اثرات اقتصادی این رویداد توسط وزارت ورزش و گردشگری لهستان اینگونه اعلام شده که تولید ناخالص کشور لهستان حدود 4/1 تا 7/2 درصد افزایش را نشان خواهد داد و به همین ترتیب دیگر شاخص های رشد اقتصادی کشور نیز در بازه زمانی تعیین شده مثبت خواهند شد.

پس با توجه به آمار و ارقام به نتیجه بسیار جالبی خواهیم رسید که این رویداد ورزشی علاوه بر تاثیر اقتصادی مثبت در زندگی مردم دولت را هم بی نصیب نگذاشته و با توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل رشد قابل ملاحظه اقتصادی دولت هم در زمان برگزاری بازیها و هم پس از آن از میزبانی بازیهای یورو 2012 سود خوبی برده است.

تاثیرات میزبانی بازی های جام ملت های اروپا در اوکراین

بطور کلی در کشور اوکراین 9 درصد از تولید ناخالص از سال 2008 تا 2012 میلادی و زمان برگزاری بازیهای یورو 2012 صرف آماده سازی زیرساخت ها و سالن های ورزشی این دور رقابت ها شده است. بودجه مورد نیاز آماده سازی امکانان بازیهای جام ملت های اروپایی به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم شد که نیمی از آن را خصوصی ها و نیم دیگر را دولت پرداخت کرده است. با توجه به اعلام مسئولان دولتی تقریبا 60 درصد مالیات دریافت شده طی سال 2010 و 2011 میلادی به شهرداری ها اختصاص یافته تا بازسازی و نوسازی شهرها را شروع کنند این مبلغ از مبلغ 3/30 بیلیون واحد پول اوکراین که به عنوان مالیات توسط دولت دریافت شده تامین شده است .

برخی منتقدان این هزینه ها اعلام کرده اندکه 9 درصد هزینه بسیار پایینی برای بازسازی زیرساخت های شهری و کشوری اوکران است و میزان قابل ملاحظه ای از این مبالغ قبلا باید هزینه می شده نه اینکه امروز و پس از فرسوده شدن. ساخت پایانه های جدید مسافری، خطوط مترو وراه آهن ازجمله این اقدامات دولت بوده است که بخصوص در شهر کیف صورت گرفته .  بازسازی راههای مواصلاتی و مهم کشور بخصوص بین دوشهر مهم یعنی کیف kive   و لویو leviv از جمله اقدامات مهم دولت برای میزبانی این مسابقات بوده و همچنین ترمیم و بازسازی خطوط راه آهن که بین دو شهر میزبان صورت گرفته از کلیدی ترین تصمیمات دولت بوده تا فاصله 540 کیلومتری بین دو شهر در زمانی کمتر از سه ساعت طی شود و با این بازسازی سرعت حرکت قطار در این مسیر به بیش از 180 کیلومتر در ساعت رسیده یعنی در حد استانداردهای اروپایی و دور از تصور مسئولان قبل از برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا که این ارتقاء موفقیتی بسیار بالا برای کشور اوکران به حساب می آید.

 بطور کلی صنعت حمل و نقل در این کشور از پایین ترین سطح استاندارد جهانی برخوردار بوده اما به واسط این رویداد بزرگ ورزشی حمل ونقل عمومی و شهری در حد قابل قبولی رشد داشته و متناسب با نیاز دوران میزبانی ارتقاء یافتند و دولت قول داده پس از برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا این روند را ادامه دهد. هرچند از سال 2009 میلادی اوگراین دچار مشکلات اقتصادی مهمی بود اما به واسطه تامین مالی و کمک های سازمانهای دولتی به این کشور توانست مشکلات را پشت سربگذارد و با مدیریتی بسیار منطقی و تمرکز نوسازی به زیرساخت های شهری و ماندگار کشور بهترین بهره را از این امتیاز به نفع خود و البته رفاه جامعه ببرد.

کشور اوکراین از نظر امکانات اقامتی و با توجه به ازدیاد هزینه های اقامتی در کشور تصمیم گرفت که به مجوز ساخت هتل ها روی آورد و هتل های مناسبی هم برای این دوره مهیا شد این کشور توانست از آمارهای بسیار مناسب بدست آمده از بازیهای یورو در سال 2008 میلادی که میزبانی آنها به عهده اتریش و سوئیس بود درس های بسیار مفیدی گرفته و با توجه به آنها تصمیم گیری نماید . طبق امار منتشر شده در آن زمان گردشگران در کشور اتریش 6/3 شب ماندند در صورتی که همین گروه در کشور سوئیس 4/3 شب اقامت کردند . هزینه اقامت این گروه در اتریش حدود 1327 یورو برآورد شد و در سوئیس آنها فقط حدود 938 یورو پرداختند. بنابراین که اوکراین که براورد کرده بود حدود 500 هزار گردشگر وارد کشور شوند سعی کرد با کنترل هزینه های آنها و پایین آوردن این هزینه ها برایشان این گروه را بیشتر در خاک خود نگهدارد طبق برآورد دولت اوکراین هر گردشگر طی اقامتش چیزی حدود 800 یورو باید می پرداخت که رقم متعادلی بود.

برنده کیست؟

همه آمارها و مطالعات از قبیل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بیانگر این است که کشور اوکراین شانس کمتری نسبت به لهستان خواهد داشت بطوری که بسیاری از اقتصاددانان و سیاسیون گفته اند اوکراین با توجه به کیفیت خدمات زیرساختی و بخصوص مواصلاتی کشورش نسبت به خدمات پیش رفته لهستان در واقع نمی تواند برنده این میدان باشد بخصوص اینکه مشکل سیاسی جدید این کشور نتوانست تصویری خوبی از اوکراین در ذهن گردشگران و 150 میلیون بیننده تلویزیونی این بازیها بسازد بنابراین بیشتر کارشناسان براین عقیده هستند که برنده واقعی میدان رقبابت های جام ملت های اروپا در سال 2012 میلادی کشوری لهستان خواهد بود البته نه در فوتبال بلکه در زمینه اقتصادی و بخصوص صنعت گردشگری و صنایع وابسته آن.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد