کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گفت وگویی کوتاه با وزیر گردشگری کاستاریکا

Costa Rica minister of tourism Carlos Ricardo Benavides  Jimenez

کاستاریکا روی طبیعت و آب و هوای خود برای جذب گردشگران سرمایه گذاری کرده است

وزیر گردشگری کاستاریکا کارلوس ریکاردو بناویدس جیمنز  (Carlos Ricardo Benavides  Jimenez)از چگونگی پیشرفت و توسعه گردشگری کشورش می گوید.

مشکلات مالی جهان چه تاثیری روی صنعت گردشگری کاستاریکا گذاشت؟

این طبیعی هست که مشکلات مالی جهان صنعت گردشگری جهانی را مورد تاثیر قرار داده است که کاستاریکا هم از آن بی نصیب نماند. همانطور که می دانید 62 درصد بازار هدف ما آمریکای شمالی و ایالت متحده است بنابراین هر تغییر مالی در این منطقه نتیجه مضاعفی روی صنعت گردشگری کاستاریکا خواهد داشت. اما با توجه به امکانات ویژه این کشور از نظر گردشگری امیدواریم توان مقابله با این بحران را داشته باشیم و چشم امید به گردشگران آخر سال دوخته ایم. یقین داریم کوهستان ها وآب و هوای کاستاریکا می تواند عده زیادی را به خود جلب کند و در پایان سال 2009 میلادی  ما فقط انتظار 6 درصد رکورد را خواهیم داشت.

خدمات خطوط هوایی آمریکا به کاستاریکا با توجه به رکود اقتصادی کم شده یا اینکه در همان سطح قبلی باقی مانده است؟

اگر واقعیت را قبول کنیم برخی از این خطوط خدمات خود را کاهش داده اند اما نه فقط به خاطر رکود اقتصادی و کم بود مسافر بلکه این موضوع عاملی در این اتفاق بوده است گرانی سوخت و کم بود مسافر باعث این اتفاق شده به عنوان مثال شرکت خدمات هوایی دلتا پروازهای هفتگی خود را کم نکرده بلکه به خاطر صرفه جویی در سوخت از هواپیماهای کوچک تری استفاده می کند این اتفاق دربارهدیگر شرکت های معتبر جهانی مانند jet blue و spirit air line نیز صدق می کند ولی به واقع هیچ شرکت خدمات هوایی پروازهای خود را به کاستاریکا قطع نکرده است شاید در موازی هم ما شاهد افزایش پروازهای هفتگی نیز بوده ایم.

شما یادآوری کردید که کاستاریکا در این زمان هنوز گردشگران 5 ستاره خود را حفظ کرده پس چرا قیمت این تورها در ایام رکود اقتصادی کاسته نشده است؟

هرگز ما از قیمت خدمات 5 ستاره خود کم نخواهیم کرد چون برای این کار دلایل قانع کننده و علمی داریم به این ترتیب که وقتی شما خدمات خودتان را خیلی ارزان کنید و خریدار با قیمت های قبلی آشنا باشد که این خدمات در گذشته به عنوان مثال قیمتی حدود یکصد دلار داشته و امروز آن را یک دلار به دست می آورد پس از رفع شدن مشکلات مالی و رونق دوباره گردشگری هرگز دوباره این خدمات را با قیمت قبلی از شما نمی پذیرد چون به قیمت ارزان ولی کیفیت بالا عادت کرده است. حالا اگر شما قیمت را ثابت نگه دارید اما به روشهای دیگری باعث کم شدن هزینه مسافران شود این دوگانگی در ذهن او ایجاد نخواهد شد بلکه به خدمات شما و کیفیت آن ایمان خواهد آورد. با این روش یقین داشته باشید که حتی در دوران رکود اقتصادی شما مشتری 5 ستاره خود را خواهید داشت چه بسا به تعداد آنها افزوده خواهد شد.

این عقیده شما بسیار جالب و مفید است اما آیا در دوران رکود اقتصادی هتلداران از این روش استفاده می کنند یا اینکه هیچ تضمینی برای اجرای آن هست؟

هرگز دولت قصد دخالت در امور اقتصادی خصوصی را ندارد اما طبق سیاست های تشویقی این هتلداران هستند که متوجه ارزش برنامه ها ما شده اند بنابراین با هماهنگی ها یانجام شده درباره نحوه اجرای این طرح به عنوان مثال هتل های 5 ستاره برای مسافران خود  اگر قصد اقامت 3 شب را داشته باشند یک شب رایگان اتاق در اختیار مسافران خود خواهند گذاشت و اگر یک هفته اقامت داشته باشند به انتخاب مسافر یا خدمات ورزشی و ماساژ رایگان در طول اقامت دریافت می کنند یا اینکه کلیه وعده های غذایی آنها رایگان خواهد بود بنابراین بدون کاستن از قیمت تورهای 5 ستاره و ایجاد اشتباه در ذهن مشتری همیشه سطح قیمت را برای مسافران مناسب نگاه داشته ایم و در ضمن دوران رکود را نیز پشت سر گذاشته ایم.

شما گفتید که آمریکای شمالی و آمریکا، کانادا از جمله بازارهای اصلی گردشگری کشورتان است آیا به دیگر نقاط دنیا نیز توجه کردید؟

با توجه به تجربه من بهترین بازار هدف برای گردشگری کشورم ، اسپانیا، آلمان ، فرانسه، انگلستان خواهد بود و پس از آن کشورهای یاد شده اما به هرحال تاریخ کشور من نیز جاذبه خوبی برای همگان است.

برخی از کشورهایی که شما به عنوان بازار هدف گردشگری از آنها نام بردید هم اکنون درگیر مسایل و مشکلات رکود اقتصادی هستند آیا این مشکلات در کشورهای یاد شده تاثیری در صنعت گردشگری شما ندارد؟

این طبیعی است که مشکلات اقتصادی روی سفر مردم تاثیر مستقیم گذاشته اما با توجه به آینده و مشوقهای بازار گردشگری ما برای جذب گردشگران به آینده امیدواریم که تعداد گردشگران از کشورهای مشکل دار مالی روبه افزایش خواهد بود و هرگز به حال حاضر توجهی نداریم فقط سطح کیفیت خدمات خودمان را حفظ می کنیم که به خودی خود شاهد رشد ورود گردشگران خواهیم بود.

آیا در حال حاضر پرواز مستقیم از کشورتان به آلمان دارید ، این پروازها چارتر هست یا پرواز عادی روزانه؟

بله ، پرواز مستقیم داریم نام شرکت برگزار کننده این مسیر پروازی condor است این شرکت هم اکنون 2 پرواز بین دو کشور برقرار کرده است اما با توجه به مذاکرات انجام شده به زودی شاهد برقاری پرواز هفتگی از طریق شرکت هواپیمایی لوفتهانزا خواهیم داشت. اما از آنجایی که آسمان بازار هدف اصلی ما در آینده نزدیک است تلاش داریم پروازهای بیشتری از پایتخت به کشور آلمان برقرار خواهیم کرد.

آیا هنوز مسائلی هست که گردشگران باید درباره کاستاریکا بدانند هست؟

در حقیقت ، همانطور  که قبلا گفتم کشورم در بحث اکو توریسم تمرکز کرده است اما سواحل و جنگل های کاستاریکا هنوز جذابیت های مناسبی خواهد بود. اما گردشگران باید این حقیقت را بپذیرند که هرگز ادعا نداریم که ما بهترین هستیم ولی سعی می کنیم بهترین باشیم. به هر حال اصلی ترین جاذبه کشورما اکوتوریسم هست که 25 درصد صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است اما به هر حال اگر قصد سفر به کاستاریکا را دارید هرگز نگران مسایل اطراف روز نباشید چون هم هتل و هم شرایط آسایش شما فراهم شده است.

در پایان با توجه به تخصص خوانندگان ما که اکثر هتلداران ، تور گردانان ، آژانس های مسافرتی و فعالان گردشگری هستند آیا مواردی برای یادآوری آنها در مورد کاستاریکا هست که بگویید؟

قبل از هرچیزی من قصد دارم دست اندرکاران صنعت گردشگری را به کاستاریکا دعوت کنم تا با همکاری ما از امکانات واقعی ما با خبر شوند اما از آنجایی که ما روی اکوتوریسم تاکید داریم به آنها یادآوری می کنم که به گردشگران خود آموزش دهند که اماکن تاریخی و طبیعی کاستاریکا متعلق با و آنها نیست بلکه باید سالهای سال باقی بمانند تا جاذبه ای برای دیگران باشد و باعث لذت آنها باشند بنابراین در حفظ و نگهداری آنها باید کوشا باشند تا این میراث مهم برای دیگران باقی بماند. هرچند کاستاریکا به عقیده من بهترین منطقه برای برگزاری تورهای طبیعت گردی خواهد بود.

اکتبر 2009

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد