کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

مصاحبه ای با فدی عبدود وزیر گردشگری لبنان ، چهاردهم می 2012

Interview with Fadi Abboud, minister of tourism, Lebanon

همانطور که می دانید طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری کشور لبنان یکی از کشورهایی بوده که بیشترین رشد صنعت گردشگری را شاهد بوده است طبق این آمار کشور لبنان شاهد 39 درصد رشد از سال 2008 تا 2009 بوده است اگر قصد مقایسه کشورتان با دیگر کشورها را داشته باشید نظرتان چیست و چه می گویید؟

طبق همین آمار و اطلاعات بیشترین رشد در کشورها بین 5 تا 6 درصد رشد بوده بنابراین ما توانستیم با تلاش بیشترین ارتقاء را شاهد باشیم که در بین دیگر کشورهای جهان جالب توجه بوده است به هر حال سواحل زیبا ، هتل ها ، گردشگری مذهبی ، شب نشینی ها ، برف ، کیفیت مناسب خدمات در کنار قیمت مناسب توان رسیدن به این رتبه گردشگری را برای لبنان به ارمغان آورده است.

این مقام در صنعت گردشگری لبنان را پایدار می دانید یا کوتاه مدت ؟

در حقیقت پاسخ من منفی است چون اگر قصد ماندن در این مقام را داشته باشیم در واقع کار غیر ممکن را آرزو کرده ایم.  برای نگهداشتن این رتبه امکانات بسیار ویژه ای و هماهنگی بسیار زیادی را لازم داریم که شاید هزینه کردن آن برایمان غیر ممکن باشد اما سعی می کنم آن را حفظ کنیم . یکی از امکانات ما برای به دست آوردن این رتبه شهر بیروت با امتیازات آن شهر بوده است بنابراین برای حفظ این رتبه باید خارج از بیرون را هم رونق دهیم با ایجاد این امکانات گردشگری سراسر را رونق خواهیم داد بنابراین برای حفظ این رتبه مشکلات کمتری خواهیم داشت. شب نشینی های بیروت هرگز تنها امتیاز ما برای جذب گردشگر نبوده است بلکه سعی داریم این امکان را به گردشگران لبنان بدهیم تا کل کشور را بشناسند ما طبق آمار متوجه شدیم که تنها 3 درصد از گردشگران ورودی به کشور حاضر هستند بیروت را ترک کنند و به دیگر نقاط کشور سفر کنند.  حالا تصور کنید اگر این امکانات در سراسر کشور پخش شود و هر گردشگر طی مدت اقامت یک هفته ای خودش 3000 دلار هزینه کند با گسترش منطقه  گردشگری در کل کشور می توان این رقم را در کل کشور تزریق کرد نه فقط در بیروت و منطقه ای خاص.

می دانید که 23 درصد از درآمد ملی کشور لبنان از گردشگری تامین می شود و با توجه به این که گردشگری در این کشور فصلی هست آیا شما نگرانی در این زمینه ندارید چه راهکاری برای این موضوع در نظر دارید لطفا توضیح دهید؟

من در این مقام قرار گرفته ام تاموقعیت گردشگری کشورم را ارتقاء دهیم یا اینکه جلوی انحصاری شدن آن را بگیرم، دقیقا به همین دلیل بود که در سئوال قبلی شما پاسخ دادم باید تمرکز زدایی کنیم از گردشگری کشور لبنان و فقط به بیروت فکر نکنیم چون خارج از فصل گردشگری اگر امکان تغییر قیمت ها را در دیگر نقاط کشور داشته باشیم می توانیم امیدوار باشیم که گردشگران غیر از فصل گردشگری نیز وارد لبنان شوند بنابراین مشکل را برطرف کرده ایم. گردشگری لبنان فصلی شد چون تمرکز زدایی نشده بود و هنوز زیرساخت های آن برای گسترش این صنعت در دیگر شهرهای لبنان آماده نبود اما اکنون این مشکل در حال برطرف شدن است پس باید برای رفع مشکل فصلی بودن گردشگری لبنان تمرکز زدایی را شروع کنیم.

برنامه شما برای رسیدن به این موقعیت چه بوده است؟

فقط با برنامه ریزی و مدیریت دقیق و بازرسی های مستمر، متاسفانه ما قصد کم کردن قیمت ها را نداریم و قصد نداریم تورهای ارزان قیمت را به گردشگران پیشنهاد بدهیم. ما قصد داریم توجه خودمان را به گردشگران با درآمد متوسط معطوف کنیم و با این طریق می توانیم حجم گردشگران ورودی به لبنان را چندین برابر کنیم اما هرگز قصد ارایه پکیج های ارزان قیمت و بی کیفیت را نخواهیم داشت.

شما به برنامه ریزی اشاره کردید و عامل انسانی را هرگز اشاره ای نداشتید لطفا در این مورد توضیح دهید؟

برای پاسخ این سئوال شما قصد دارم مثالی درباره کشور لبنان و سوریه برایتان بازگو کنم، بودجه وزارت گردشگری لبنان در مقابل سوریه بسیار کمتر است . کشور سوریه 5 برابر بودجه گردشگری کشور من در اختیار دارد و آن را در راههای اشتباه هزینه کرده اند اما جایگاه گردشگری لبنان بالاتر از سوریه قرار گرفته است. کشور من با حداقل بودجه اقدام به شرکت کردن در برخی از نمایشگاههای معتبر جهان کرده و بیشتر تلاش کردیم از نیرو و سرمایه بخش خصوصی کمک بگیریم چون به عقیده من این بخش خصوصی هست که باید گردشگری را در کشورها رونق دهد و دولت فقط باید آن را هدفمند کنند. بنابراین ما فقط برنامه ها را اعلام می کنم اجرا با بخش خصوصی خواهد بود و آنها باید برای رسیدن به اهداف مشخص شده کشور قدم بردارند نه دولت بعد از دستیابی به هدف مشخص شده می توانند انتظار دریافت مشوق مناسب یا پاداشت داشته باشند این رقابتی بسیار سالم و موفق برای صنعت گردشگری لبنان بوده است.

برنامه شما برای مشارکت بخش خصوصی در صنعت گردشگری لبنان است؟

ما در این زمینه با ارایه مشوق های سرمایه گذاری اجازه رشد و گسترش زیرساخت های گردشگری را از سوی خصوصی ها داده ایم ، افتتاح هتلهای خصوصی ، مراکز تفریحی و گردشگری خصوصی ، خطوط هواپیمایی خصوصی و البته حمل و نقل دریایی خصوصی از این راهکارها بوده است هر شرکتی که بتواند توجیه اقتصادی مناسب به دست آورد می تواند از امتیازات دولتی ما استفاده کند.

بازارهای هدف شما برای ارتقاء صنعت گردشگری لبنان چیست؟

امسال ما درباره کشور روسیه ، آلمان و انگلستان و البته اسپانیا تحقیق کردیم و البته ارتباطاتی هم با مسئولین داشتم و شرایط حضور گردشگران آن کشورها را نیز ساده تر کردیم برای اسپانیا زیاد مشکل نداریم چون نیازی به ارتباط و برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور نیست چون راههای ارتباطی دیگری نیز بین دو کشور وجود دارد اما برای دیگر کشورها حتما باید ارتباط از طریق خطوط هوایی باشد بنابراین ابتدا باید خطوط هوایی راه اندازی شود تا بعد از آن گردشگران از راه برسند.

شما در مورد شرکت خصوصی ها در صنعت گردشگری لبنان نکاتی رو گفتید چه اقداماتی برای این کار انجام شده است؟

اولین مشکلی که هم اکنون مقابل صنعت گردشگری لبنان قرار گرفته نبودن نمایشگاه دائمی و فصلی گردشگری در لبنان بوده  که با برطرف کردن این مشکل روند روبه رشد را آغاز خواهیم کرد. اما با توجه به تاریخی و فرهنگی بودن کشور بخصوص شهر بیروت برای گردشگران دیگر نقاط جهان می توان امیدوار باشیم که امکانات سرمایه گذاری برای خصوصی ها فراهم است و سودآوری خوبی خواهند داشت. ما این از این سرمایه گذاری ها استقبال می کنیم و امکانات مناسبی برای آنها ایجاد کردهایم . کشورلبنان بهترین امکانات را برای سرمایه گذاری در صنعت سبز گردشگری در اختیار دارد تصور کنید که کدام کشور دنیا را می توان یافت که کلیسا در کنار مسجد ساخته شده و هر دوی آنها به بهترین شکل مشتاقان دین خود را جذب می کنند. اما لبنان توانسته این امکانات را در اختیار گردشگران قرار دهد.

شما در بخشی از سخنان خود گفتید که درآمد صنعت گردشگری کشورتان افزایش یافته آیا برای دستیابی به افزایش بیشتر این درآمد به خصوصی ها اجازه حضور بیشتر داده اید پیش بینی شما از حضور آنها در صنعت گردشگری چیست؟

ما هرگز به یکی دو شرکت خصوصی یا یکی دو بازار هدف برای جذب گردشگر اکتفا نکردیم بنابراین شرایط حضور شرکت های بین المللی و کشورهای مختلف را برای مشارکت در گسترش گردشگری لبنان فراهم کرده ایم . مالیات را برای آنها کم خواهیم کرد ، سرمایه آنها تضمین می کنیم و البته برخی موارد درآمد آنها را نیز تضمین خواهیم کرد.  برای جذب سرمایه گذار های خارجی البته تبلیغات بسیار گسترده ای در رسانه های بین المللی انجام داده ایم و با انتخاب مراکز جذاب  سرمایه گذاران امکانات موجود را به آنها یادآوری می کنیم تا جذب سرمایه انجام پذیرد به هر حال شرکت های بین المللی خارجی و سرمایه های خارجی در کنار داخلی ها می توانند رونق گردشگری لبنان را به ارمغان آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد