کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

مصاحبه با رایزن فرهنگی هندوستان

Interview with Vikas Rustagi regional director of India tourism board

FEB2012

کشور هندوستان به عنوان سرزمین عجایب نامی آشنا برای هر گردشگری در این دهکده جهانی است بطوری که این سرزمین مرموز توانسته یکی از مقاصد گردشگری بزرگ آسیایی در جهان خودنمایی کند.

ارتباط بسیار نزدیک هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باعث شده تامقامات مسئول در صنعت گردشگری هندوستان توجه ویژه ای به منطقه داشته باشند. بنابراین مصاحبه ای مدیرکل منطقه ای هیات گردشگری هندوستان در امارات داشتیم تا از زبان وی چگونگی پیشرفت سرمایه گذاری هندوستان در صنعت گردشگری را بشنویم.

از ابتدای پیدایش ارتباط تنگاتنگ گردشگری بین هندوستان و کشورهای عربی شاهد افزایش روز افزون دفاتر گردشگری در منطقه بودیم بطوری که امسال سفارت هندوستان و رایزن فرهنگی آن کشور در دبی کنفرانسی را درباره نحوه گسترش همکاری در صنعت گردشگری هندوستان و منطقه خلیج فارس را برگزار کردند در حاشیه این جلسه با ویکاس راستاجی چند دقیقه ای خواهیم بود.

نظر شما درباره گسترش صنعت گردشگری هندوستان در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس چیست؟

همانطور که شاهد هستیم چندوقتی است که صنعت گردشگری هندوستان توانسته رشد بسیار مناسبی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس داشته باشد و بطوری که کشور من طی سال 2011 میلادی و 3 ماهه اول سال 2012 میلادی از این منطقه بخصوص شاهد رشد دوبرابری ورود گردشگر بوده است. این رشد فقط مخصوص گردشگری عمومی نبوده بلکه در صنعت گردشگری پزشکی و علمی نیز شاهد رشد مناسبی بوده ایم. بنابراین با توجه به رشد همه جانبه صنعت گردشگری هندوستان در می یابیم که دولت و بخش خصوصی توانسته به کلیه انتظارات گردشگران ورودی به هندوستان پاسخ دهند و آنها را به سفری دوباره به سرزمین عجایب تشویق کند. ارتباط بسیار نزدیک و کامل بین دو مجموعه خصوصی و دولتی هندوستان توانسته کلیه بخشهای گردشگری کشور را منسجم و پویا نگهدارد و با اتخاذ تصمیمات نوین نیاز گردشگران را روز به روز رصد می کنیم و البته پاسخ می دهیم. به این صورت که هرگز امروزمان مثل دیروز نیست و همگام با نیازهای جدید گردشگران ما نیز تغییر خواهیم کرد.

طی سالهای گذشته چند نفر گردشگر خارجی را در هندوستان پذیرایی کرده اید؟

ویکاس می گوید ما توانستیم در سال 2011 میلادی 2/6 میلیون گردشگر را در هندوستان پذیرایی کنیم این رقم نشان دهنده تقریبا 9/8 درصد افزایش نسبت به سال 2010 میلادی بوده بنابراین روند رشد ورود گردشگر در هندوستان آغاز شده است اما در حال حاضر طبق آخرین آمار هندوستان تا اول ماه مارچ سال 2012 میلادی 98/1 میلیون گردشگر به خود دیده که با توجه به این روند می توان امیدوار باشیم تا آخر امسال که هنوز مدتی از آن باقی مانده رکوردی جدید در صنعت گردشگری را شاهد باشیم. طبق آمار موجود این تعداد گردشگر چیزی حدود چهار میلیارد و نهصد و شصت و چهار دلار به کشور هندوستان آورده اند و باعث رونق صنعت گردشگری سرزمین ما شده اند البته همگی آنها از هزینه کردن این رقم در سرزمین عجایب شاد و خوشحال به خانه بازگشتند. از سوی دیگر طبق اعلام سفارتخانه های ما در دیگر نقاط جهان طی سه هفته اول ماه مارچ امسال هندوستان حدود 10 هزار درخواست صدور ویزا داشته است البته به غیر از کشورهایی که اتباع آنها نیاز به دریافت ویزا ندارند، بنابراین تصور رشد روز افزون ورود گردشگران به هندوستان هرگز دور از ذهن نیست.

امکانات زیر بنایی شما در هندوستان برای جذب حداکثری گردشگر چیست؟

هندوستان تعداد دویست هزار اتاق هتل درجه بندی شده یا ستاره دار دارد و چیزی حدود 230 هزار اتاق به صورت مهمانپذیر نیز به این مجموعه افزوده ایم امروزه از نظر تعداد اتاق هتل با رتبه های متفاوت دچار مشکل نیستیم اما بازهم از افزودن توان خود در این زمینه دست برنداشته ایم و با تدوین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت سعی داریم این توان را بازسازی و یا نوسازی کنیم .

وزارت گردشگری هندوستان با تدوین برنامه های تشویقی و معافیت های مالیاتی و یا اعطای وام های بلند مدت و کم بهره به صاحبان هتل ها آنها را به بازسازی هتل خود تشویق کرده است تا با سیستم بسیار نوینی از مراکز اقامتی با استانداردهای بالای بین المللی در هندوستان مواجه باشیم. از سوی دیگر با برخی راهکار ها توانسته ایم اقامت گردشگران را در برخی از هتل ها که با طرح های ما پیشرفته شده اند تضمین کنیم تا صاحبان آنها توان پرداخت اقساط خود را داشته باشند . همچنین همزمان با این بازسازی مراکز اقامت سعی در نوسازی سیستم حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی کشور کرده ایم . خطوط هوایی خصوصی و راه آهن های خصوصی از این جمله هستند که می تواند در زمینه جابه جایی گردشگران ورودی به هندوستان به ما کمک کنند.

نظر شما درباره گردشگران منطقه حاشیه خلیج فارس چیست؟

در باره این منطقه هندوستان از سال 2010 میلادی تا کنون شاهد 17 درصد رشد ورود گردشگران خارجی بوده است این موضوع باعث شده تا مسئولان گردشگری کشور من توجه ویژه ای به منطقه یادشده داشته باشد و با توجه به پتانسیل بسیار بالای گردشگران از این منطقه راهکاری مناسب برای کنترل این روند و هدایت آن در نظر گرفته شده است. به نظر من ارتباط تجاری بسیار بالای هندوستان با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث آشنایی بیشتر اتباع آن کشورها با جذابیت های هندوستان شده است بنابراین این موج ورود گردشگران منطقه خلیج فارس به کشور من هر روز افزوده خواهد شد . طبق تحقیقات مستند در سال 2011 میلادی بیشتر گردشگران این منطقه از کشورهای یمن، عربستان، امارات متحده عربی ، ایران و عمان هستند از مهمترین کارها ایجاد شرایط گردشگری حلال برای گردشگران این منطقه با توجه به مذهبشان بوده است.

آیا گردشگران ورودی به هندوستان صرفا برای جاذبه های تاریخی هندوستان وارد کشور می شوند؟

وزارت گردشگری هندوستان توانسته این گردشگران را به سه گروه تقسیم بندی کند این گروه ها عبارتند از 1. گردشگران عمومی 2. گردشگران علمی 3. گردشگران پزشکی . البته حجم بسیار بالای گردشگران علمی امروزه برای هندوستان از اهمیت بیشتری برخوردار است چون این گروه می توانند صنایع دیگر کشور را رونق چشمگیری بخشند اما یکی دو سال است که گردشگری پزشکی هم خودنمایی کرده و حجم بالایی از گردشگران سلامت را به کشور هندوستان کشانده است.

از گردشگری پزشکی هندوستان بیشتر بگویید

دلیل اصلی رشد گردشگری پزشکی در هندوستان اینگونه است که به دلیل وجود مراکز درمانی با بهترین امکانات و در کلاس های جهانی و البته قیمت های بسیار مناسب ، گردشگری پزشکی هندوستان توانسته در جایگاه مطلوبی قرار گیرد و طی سالهای اخیر به هندوستان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری پزشکی در آسیا شناخته شود.

تخصص بسیار بالای پزشکان و کادر فنی بیمارستان های هندوستان و ارزان بودن خدمات از دلایل اصلی رونق گردشگری پزشکی در کشور مطبوع من بوده است. شاید باورکردنی نباشد که طب سنتی هندوستان نیز همگام با طب امروزی هندوستان توانسته باعث رونق این صنعت در سرزمین عجایب باشد. بصورتی که بسیاری از مراکز مدیتیشن و یوگای هندوستان صرفا برای خدمات دهی خارجی ها افتتاح شده اند و طی سال هم اکثر دوره های آنها رزرو شده و با حداکثر توان فعالیت دارند که جای بسیار خوشحالی مسئولان بوده است. اگر گردشگران سلامت هندوستان را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که تعداد این گروه از سال 2009 میلادی تا 2010 رشدی معادل یک درصد داشته است بنابراین می توانیم گردشگری سلامت را به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری هندوستان معرفی کنیم جالب توجه شما است که بگویم این رشد در اثر سرمایه گذاری بسیار مناسب دولت از سال 2000 میلادی اتفاق افتاده و شاهد به ثمر نشستن تلاش های دیگر گروههای خصوصی نیز هستیم.

چند بار از واژه سرزمین عجایب استفاده کرده  اید لطفادرباره این واژه بیشتر توضیح بدهید؟

البته اکثر گردشگران و ماجراجویان دهکده جهانی با این واژه آشنا هستند اما از نگاهی دیگر آن را برای شما توضیح می دهم، ساخت برند گردشگری امروزه یکی از مهمترین راهکارهای جذب گردشگر در صنعت گردشگری بین المللی شناخته شده است . با این شعار یا جمله شما همیشه نام کشورتان را در ذهن گردشگران زنده نگه خواهید داشت ما هم از این امتیاز استفاده مناسبی انجام داده ایم و به جرات می توان بگویم که هرگز به یک یا دو برند گردشگری اکتفاء نخواهیم کرد بلکه با توجه به پتانسیل کشور اقدام خواهیم کرد.

درپایان باید اضافه کنم که هندوستان هرگز از مناطق و بازارهای دیگر نقاط جهان غافل نخواهد شد و با تمام امکانات سعی در جذب حداکثری گردشگران سراسر جهان به سرزمین عجایب خواهد کرد اما از سال 2010 میلادی تا کنون توجه ویژه ای به کشور چین داشته و داریم چون همانطور که می دانید این کشور توان صدور 100 میلیون گردشگر در سطح جهان را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد