کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ترکیه وقت قبلی گرفته، نوبت ایران هنوز نرسیده

ترکیه وقت قبلی گرفته، نوبت ایران هنوز نرسیده

گردشگری پزشکی، صنعتی بسیار روبه گسترش در ترکیه

مقوله گردشگری پزشکی چندی است که به صورت جدی و مداوم توسط دولت ها و دست اندرکاران صنعت گردشگری خصوصا در منطقه خاورمیانه مورد بررسی وتحقیق قرار گرفته است، ایران نیز با توجه به توانمندی های بسیار بالای تخصصی خود و همچنین زیرساخت های مناسب در این زمینه علاقمند به رشد و گسترش این صنعت یعنی صنعت گردشگری پزشکی در کشور بوده است.

هرچند این تلاش هنوز جایگاه جهانی پیدانکرده و صرفا به دو یا سه وب سایت و چند مرکز پزشکی که به صورت سنتی جذب گردشگر می کنند، بسنده شده است و تلاش منسجم دیگری صورت نگرفته است اما باید دید با توجه به پشتوانه 8 سال دفاع مقدس و تجربه بیش از پیش متخصصان و پزشکان ایرانی در زمینه های مختلف خصوصا پیوند اعضا و جراحی های پلاستیک، این کشور می تواند جایگاه اصلی خود در این صنعت را بازیابد یا خیر؟

به واقع اگر ایران قصد موفقیت در این صنعت بسیار پردرآمد که به قول بسیاری از کارشناسان آن به عنوان صادرات نامرئی ایران می توان از آن یاد کرد را دارد، چه راهکاری باید در نظر بگیرد تا او را به سرمنزل مقصود برساند ، به عقیده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری استفاده از تجربه دیگران یکی از مفیدترین و کم هزینه ترین راهکارها برای ایران است ، اما از سوی دیگر به گفته سازمان ها و متخصصان بین المللی دهه پیش رو زمان شکوفایی صنعت گردشگری پزشکی در منطقه خاورمیانه است بنابراین ایران به عنوان تمدنی کهن با پتانسیل بسیار بالای تخصصی و مالی خود امکان موفقیت چشمگیری در این صنعت درامدزا را خواهد داشت اگر بتواند از فرصت ها و تجربه دیگران به خوبی استفاده کند و سریعا به دنبال راهکارهای عملی در این زمینه باشد.

با این مقدمه خالی از لطف نیست که مروری کوتاه به روند پیشرفت و دلایل موفقیت این صنعت در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه داشته باشیم . این کشور توانسته طبق یک برنامه بسیار دقیق و منسجم در جایگاه دهم مهمترین مقاصد گردشگری پزشکی در جهان قرار گیرد بنابراین صنعت گردشگری پزشکی ترکیه می تواند به عنوان الگویی بسیار مناسب برای ایران از سوی مسئولین امر درنظر گرفته شود.

ترکیه کشوری که قاره آسیا را به اروپا متصل کرده از ابتدا نقش موثری در ارتباط بین شرق و غرب منطقه داشته و همین امتیاز باعث شده تا صنعت گردشگری دراین سرزمین رونقی خاص داشته باشد اما از آنجا که در قرن حاضر گردشگری به شاخه های متعددی تقسیم شده این کشور نیز سعی کرده تا علاوه بر رونق گردشگری عمومی خود به توسعه دیگر شاخه های این صنعت پردرآمدنیز بپردازد و یکی از این شاخه ها صنعت گردشگری پزشکی یا همان گردشگری سلامت بوده است.

به گفته یکی از فعالان صنعت گردشگری ترکیه این کشور ابتدا با رونق صنعت گردشگری عمومی خود توانست اعتماد گردشگران بین المللی را به کشور ترکیه جلب کند و سپس با سرمایه گذاری های دقیق و منسجم در بخش های دیگر وارد شد . به عقیده این فعال گردشگری، گروههای نیازمند به خدمات سلامتی در غالب گردشگران سلامت نیازمند خدمات ویژه ای از سوی کشور مقصد هستند به همین دلیل با وسواس بیشتری شرایط کشور مقصد را بررسی می کنند بنابراین وظیفه جلب اعتماد آنها به دو ارگان گردشگری و پزشکی کشور ترکیه واگذار شده است اما هماهنگی این دو ارگان از اصلی ترین دلایل موفقیت صنعت گردشگری پزشکی ترکیه بوده است .

دکتر عایشه آلیشکان متتخصص زیبایی در مرکز پزشکی آناتولی می گوید: هزینه خدمات درمانی و پزشکی در کشور ترکیه بسیار پایین تر و ارزان است. به عنوان مثال در مورد عمل های جراحی هزینه ها تقریبا یک دهم هزینه های جاری در اروپاست. مثلا اگر یک عمل جراحی در اروپا 9000 هزار دلار باشد همین عمل در سطحی کاملا مشابه حدود 900 دلار خواهد بود.

این موضوع یعنی کم بودن هزینه های خدمات درمانی در ترکیه با توجه به آمار منتشر شده توسط وزارت گردشگری این کشور در سال 2010 میلادی به عنوان اولین دلیل ورود گردشگران سلامت به کشور پس از سطح تخصصی مورد نیاز آنها بوده است.

طبق این آمار از سال 2007 میلادی که ترکیه برنامه ریزی روی صنعت گردشگری پزشکی را شروع کرده تا تاریخ انتشار این آمار یعنی 2010 میلادی ترکیه توانسته رشد 35 درصدی این صنعت را شاهد باشد که نشان دهنده تحقق سیاست های کشور در این زمینه بوده است. 

به گزارش مجله تراول با توجه به فشارهای اقتصادی و بحران های مالی در جهان کلیه مسافران سعی می کنند هزینه های خود را دایم کنترل کنند و از بهترین و ارزانترین شرایط برای انجام سفر استفاده کنند و همیشه در پی یافتن راه حل های بسیار مناسب برای جایگزین کردن بهترین گزینه آمادگی دارند، این در حالی است که موضوع هزینه ها در بخش گردشگری پزشکی برای بیماران و گردشگران این گروه بسیار با اهمیت تر و مهمتر است، بنابراین به روشنی می توان گفت که هزینه ها اولین ومهمترین عامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد مسافران در این گروه پس از توانمندی های تخصصی موردنیازشان خواهد بود.

اما مهمترین موضوعی که باعث افزایش تقاضای اینگونه سفرها شده است خدمات با کیفیت این کشور در سطح استانداردهای بین المللی است کشور ترکیه توانسته طبق استانداردهای بسیار دقیق و مهم بین المللی خدمات درمانی خود را به بیماران ارایه کند به طوری که بیماران خدمات یکسانی در سطح جامعه بین الملل اما باقیمتی بسیار مناسب دریافت خواهند کرد.

طبق آمار ثبت شده سال 2007 میلادی چیزی حدود 150 هزار گردشگر پزشکی وارد کشور ترکیه شده اند، این درحالی است که سال 2008 میلادی تعداد این گردشگران رشدی معادل 40 درصد داشته است و طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت ترکیه طی سال 2008 میلادی چیزی حدود 200 هزار گردشگر پزشکی از خدمات درمانی کشور ترکیه استفاده کرده اند.

طبق اعلام این وزارت خانه این کشور قصد داشته تعداد 500 هزار گردشگر پزشکی را در دوره شکوفایی مورد نظر خود یعنی یک دوره 5 ساله از سال 2007 میلادی تا 2012 پذیرایی کند اما صنعت گردشگری پزشکی ترکیه توانست آخر سال 2010 میلادی به این عدد دست یابد و درآمدی معادل 850 میلیون دلار به کشور هدیه دهد. این کشور توانست با تبلیغات بسیار مناسب و کنترل کیفیت خدمات خود نام کشور ترکیه را در فهرست منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری UNWTO  ، جزو 10 کشور برتر جهان از نظر مقصد گردشگری پزشکی به ثبت برساند و موفقیت خود در اجرای این هدف یعنی دستیابی به سطح قابل قبول گردشگری پزشکی را به جهان اعلام نماید.

دکتر دورسون آیدین، رئیس سازمان گسترش صنعت گردشگری پزشکی ترکیه AIHT می گوید: بسیاری از اینگونه گردشگران اروپایی ترجیح می دهند نیاز پزشکی خود را در ترکیه برطرف کنند این در حالی است که بیشتر این خدمات عبارتند از خدمات جراحی های زیبایی، خدمات دندانپزشکی ، جراحی های مغز و اعصاب و خدمات فیزیوتراپی بوده است البته مهمترین خدمات ارایه شده در ترکیه برای گردشگران پزشکی که از اروپا به ترکیه آمده اند جراحی لیزر درمانی چشم بوده است.

سازمان گسترش گردشگری پزشکی ترکیه که از سال 2005 میلادی فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده توانسته آمار بسیار دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به ترکیه را مهیا کند و به جامعه جهانی اعلام نماید.

این سازمان برای جذب هرچه بیشتر گردشگران نیازمند خدمات پزشکی به کشور ترکیه اقدام به تهیه بروشورها و کتابچه های تبلیغاتی بسیار متنوعی در این زمینه کرده به طوری که تنها در سال 2005 میلادی تعداد 5000 نسخه از این کتاب ها و بروشورها به زبان انگلیسی و ترکی به چاپ رسانده و در مراکز گردشگری و دفاتر توریستی سطح کشور و در کشورهای اروپایی توزیع کرده است ، البته به گفته این سازمان مفیدترین نوع تبلیغ آنها اول کنترل سطح کیفی و قیمت اینگونه خدمات در کشور بوده اما در بخش تبلیغات بهترین روش معرفی خدمات پزشکی در پروازهای ورودی و خروجی از ترکیه بوده است . این سازمان در کلیه هواپیماهای شرکت هواپیمایی ترکیش اقدام به توزیع این کتابچه ها و بروشورهای تبلیغاتی کرده است . روابط عمومی این سازمان همچنین اعلام کرده است که با توجه به تاثیر بسیار مناسب این کتابچه ها به زودی این بروشورها و کتابچه ها به 20 زبان زنده دنیا تهیه وتوزیع خواهد شد.

طبق آمار این سازمان ، عمده گردشگران ورودی به کشور ترکیه از کشورهای هلند ، بلغارستان، انگلستان، ایران ، بلژیک و فرانسه هستند در همین حال تعداد گردشگران ورودی از خاورمیانه نیز در حال افزایش بسیار چشمگیر بوده . به گفته رئیس مرکز گسترش گردشگری پزشکی ترکیه در سال 2009 میلادی درآمد مالی ترکیه از این صنعت چیزی حدود 500 میلیون دلار به صورت سالانه خواهد بود که البته وی ابراز امیدواری کرده این در آمد در آینده نچندان دور دو یا سه برابر رقم فعلی خواهد بود.

این سازمان با راه اندازی وب سایتی به نشانی www.healthinturkey.org علاوه بر تبلیغات مطرح شده در دنیای مجازی نیز بی کار ننشسته و با معرفی امکانات گردشگری سلامت در کنار جاذبه های گردشگری این کشور اقدام به جلب مسافران نیازمند خدمات درمانی می کند به طور کلی 34 مرکز بهداشتی و درمانی بین المللی که توسط این سازمان به گردشگران معرفی می شوند همگی دارای بالاترین استانداردهای بین المللی هستند که با عث جلب نظر گردشگران پزشکی به آن مراکز شده است.

دکتر آیدین اعلام کرده سه عامل تاثیرگذار در این رشد بی سابقه گردشگری پزشکی ترکیه سهیم بوده اند که عبارتند از :

1.       حضور متخصصان مسلط به زبان محلی گردشگران ورودی

2.       وجود بیمه های بسیار مناسب و معتبر در سطح جهان در لیست خدمات گردشگری پزشکی ترکیه

3.       احداث مراکز درمانی بسیار مجهز پزشکی ترکیه در مناطق ازاد این کشور

این مقام مسئول کشور ترکیه مهمترین عامل موفقیت ترکیه پس از عوامل یاد شده را حذف دلالان این صنعت می داند. وی معتقد است حضور دلالان گردشگری سلامت در هر کشور باعث از بین رفتن اعتماد گردشگران نیازمند خدمات پزشکی که به دنبال مقصد خود هستند خواهد شد . او دلالان این صنعت را مانند غده سرطانی برای این صنعت مضرر می داند.

درباره رشد و گسترش صنعت گردشگری پزشکی ترکیه ،دکتر حسن کوس از مرکز پزشکی آناتولی در این باره می افزاید: ما در مرکز پزشکی بهداشتی خودمان سال 2007 میلادی تنها 570 گردشگر خارجی را پذیرش کرده ایم این در حالی است که سال 2009 میلادی این تعداد به 1802 نفر ارتقاء یافته.

وی می افزاید: تعداد زیادی از مراجعه کنندگان ما از کزوو، رومانی، انگلستان ، هلند، اوکراین، بحرین و آذربایجان و بلغارستان بوده اند . خدمات دندانپزشکی، جراحی های عمومی و رادیوگرافی های مختلف از جمله مهمترین خدمات ارایه شده به این گروه از مراجعان بین المللی بوده است.

این متخصص می گوید: در بخش چشم پزشکی ترکیه سال 2009 میلادی پیشرفت های بسیار مهمی داشته است بطوری که در سال 2009 کشور توانسته 2000 بیمار خارجی را در قالب گردشگر پزشکی در مراکز مختلف درمانی خود پذیرش کند و درآمد خوبی به بخش سلامت جامعه هدیه دهد.

دکتر حسن کوس ادامه می دهد روند رشد گردشگران در این مرکز  آنقدر جالب توجه بوده است که تنها مرکز محل خدمت من توانسته طی سالهای 2010 میلادی تا 2011 میلادی 5100 نفر از این گروه گردشگر را پذیرایی کند و با خاطراتی خوش از ترکیه به کشورشان بازگرداند.

او می گوید به عقیده من اصلی ترین راز موفقیت کشور ترکیه در این صنعت تعیین برند مخصوص یا همان شعار گردشگری سلامت برای کشور ترکیه توسط مسئولین این امر بوده است. شعار مخصوص گردشگری کشور ترکیه این عبارت انتخاب شده است : "sun and surgery in turkey" که ترجمه آن می شود ترکیه سرزمین آفتاب و جراحی یا همان سلامتی. به عقیده وی هرگز این شعار از ذهن گردشگران خارج نخواهدشد و همیشه یادآوار خدمات بسیار مناسب ترکیه خواهد بود.

تراول نیوز

2011 میلادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد