کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

10 مقصد گردشگری مرموز جهان

ذهن کنجکاو بشر دلیل اصلی بسیاری از اکتشافات او بوده و به طور کلی علاقه بشر برای سردرآوردن از اسرار و رموز اشیاء باعث شده که بسیاری از اکتشافات صورت گیرد و یا اینکه همین علاقه باعث شده تا انسان برای یافتن ناشناخته های دیگر سرزمین ها بار سفر ببندد. کریستف کلمب نامی آشنا برای همه ماست کشف دنیای ناشناخته آنسوی اقیانوس از افتخارات اوست که سوژه بسیاری از فیلم ها و کتابهای تخیلی نیز بوده است اما هستند بسیاری از مکانها که توسط گذشتگان ما کشف شده اند و به عنوان آثار باستانی هم اکنون تعداد بیشماری از گردشگران و محققان را به خود جذب می کنند  ولی بسیاری از این آثار باستانی هنوز ناشناخته باقی مانده و ذهن بشر هنوز توان درک راز و رمز چگونگی ساخت آنها را ندارد ..

این مکانهای تاریخی مرموز پس از کشف همیشه سوژه اصلی تحقیقات و بررسی های علمی بوده اند اما هنوز هم لب به سخن نگشوده اند و ناگفته های بسیاری را در دل دارند، همین راز و رمز ها باعث شده تا هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و ماجراجویان به این مکانها سفر کنند و به دنبال واقعیت این سازه های مرموز باشند. به همین دلیل لیستی از 10 اثر باستانی مرموز دهکده جهانی تهیه کردیم که تا کنون بطور کامل شناخته نشده اند و امیدواریم که به زودی اخبار خوبی در مورد این مکانها و حل شدن معمای وجودی آنها داشته باشیم.

بطور کل چند سئوال مشترک در باره این مکانها در ذهن بشر و محققان باقی مانده است یکی اینکه این سازه های بسیار جالب در زمان خود چگونه ساخته شده اند و دیگری اینکه هدف از ساختن این سازها توسط نیاکان ما چه بوده و در آخر پیامی که آنها قصد داشتند به بشر امروزی بدهند چیست؟

اگر اهل ماجراجویی هستید و از سری فیلم های ایندیاناجونز با صحنه های بسیار مهیج و در عین حال ترسناکش خوشتان می آید این فهرست ده تایی مرموزترین های باستانی ما را مطالعه کنید.

1.        تپه تاریخی کاهوکیا CAHOKIA

این تپه باستانی در نزدیکی شهر ایلینوی ایالات متحده آمریکا واقع شده . طبق برآورد کارشناسان و باستانشناسان با توجه به اکتشافات اخیر در اطراف این تپه تاریخی، برخی از سازه های  آن را مطلعق به سال 650 میلادی می دانند اما هنوز اتفاق نظری در باره سال ساخت کل مجموعه بین این کارشناسان وجود ندارد.

شبکه کامل انتقال آب ، خانه ها و سالن های اجتماعات در این شهر به خوبی نشان از تمدن در شهر دارد و با توجه به برآورد امکانات شهری این منطقه در زمان خود حدود 40 هزار نفر جمعیت داشته است. اگر چه کاوش های فراوان متخصصان و دانشمندان در این تپه توانسته اطلاعات مفیدی در اختیار آنها قرار دهد اما هنوز متوجه چگونگی ساخت این اثر باستانی و دلیل آن با توجه به امکانات سال ساخت آن یعنی حدود 1500 سال پیش نشده اند. این اثر باستانی در سال 1982 میلادی به فهرست آثار باستانی یونسکو اضافه شد و از آن پس مورد توجه ویژه ای از سوی گردشگران و ماجراجویان قرار گرفته است.

2.        آرامگاه نیوگرنج newgrange

قدیمی ترین و تاریخی ترین اثر باستانی در ایرلند آرامگاه چوبی نیوگرانژ است ، این اثر باشکوه باستانی که از چوب و خشت ساخته شده به تخمین کارشناسان در 3100 سال قبل از میلاد مسیح و به گفته برخی دیگر از تاریخ نگاران حدود 1000 سال قبل از ساخته شدن اهرام مصر ساخته شده است. به عقیده باستانشناسان این سازه علاوه بر مقبره بودن اهمیت زیادی در علم نجوم نیز داشته و سالانه تعداد زیادی از هم عصران خود را برای عبادت به خود جلب می کرده. اصلی ترین موضوع جالب این مقبره چگونگی ساختن آن بوده این مقبره توسط متخصصان آن زمان به گونه ای ساخته شد که نور خورشید هر سال در تاریخ 19 دسامبر به داخل آن نفوذ می کند و باعث روشن شدن کل سازه می شود بنابراین این روز سال همیشه شلوغ ترین روز از نظر تعداد گردشگران ورودی به منطقه بوده و هست. اما اصلی ترین راز این سازه نحوه ساختن آن است که هنوز برملا نشده و بسیاری از کارشناسان نمی دانند این سازه در آن سالها و بدون تجهیزات دقیق مهندسی امروزی چگونه ساخته شده که تا قرن بیست و یکم نیز سرپا باقی مانده و کمترین خسارت را در اثر فرسایش به خود دیده است.

3.        یوناگونی Yonaguni

این اثر باستانی در سواحل ژاپن به عنوان یکی از عجیب ترین و قدیمی ترین آثار باستانی در جزیره RYUKU واقع شده است. یوناگونی که در سال 1987 میلادی توسط چند قواص کشف شد تا کنون مورد بررسی های بسیار گسترده ای قرار گرفته است اما هنوز هم سئوالات بسیاری در ذهن کنجکاو بشر در این زمینه باقی مانده است. این منطقه که در واقع از سنگ های بزرگ ساخته شده به گفته برخی غواصان و پژوهشگران به صورت آرامگاه ساخته شده و حکاکی های روی این تخته سنگ های عظیم حاکی از تمدن آن زمان بوده است. این اثرباستانی غرق شده که در نزدیکی جزایر تایوان واقع شده از گذشته تا کنون توسط تعداد زیادی کوسه محافظت می شده و به همین دلیل هم دست نخورده و هم تقریبا هنوز مرموز در ذهن محققان باقی مانده.

به گفته برخی از این کارشناسان و تاریخ نگاران ساخت این اثر باستانی حدودا به 2000 سال پیش مربوط می شود. اماسئوال اصلی اینجاست که این اثر باستانی که در عمق 50 متری دریا قرار گرفته آیا ساخت دست بشر است یا قدرت بی انتهای طبیعت آن را خلق کرده است؟ اما زوایای بسیار دقیق و نقوش روی این تخته سنگ ها همگی نشانه دخالت انسان در این سازه هستند.

4 .  خطوط ناژکا NAZCA LINE

خطوط ناژکا یکی از مرموز ترین آثار تاریخی روی کره خاکی در بین محققان و علاقمندان معرفی شده است و چگونگی و دلیل ساخت آنها هنوز هم در پرده ابهام باقی مانده است . این خطوط مرموز که به صورت اشکال حیواناتی چون عنکبوت، دلفین، ماهی و میمون هستند در صحرایی به همین نام در کشور پرو یعنی جایی که به گفته بسیاری از باستانشناسان تمدن اینکا در دوران خود حکمرانی می کرده، واقع شده اند. بطور کلی اشکال تشکیل شده با این خطوط باعث جلب توجه بسیاری از ماجراجویان و محققان به این صحرا شده است. این اثر باستانی در سال 1927 توسط یک باستانشناس پرویی کشف شد و کارشناسان سال ساخت این اثر باستانی و در عین حال هنری را بین سال 200 قبل میلاد تا 700 میلادی تخمین زده اند. که توسط سرخپوستان به وجود آمده اند و برای آنها معنی و مفهومی خاص داشته است. اما جالب ترین نکته این است که چگونه طی چندین قرن فرسایش طبیعی این سازه ها هنوز قابل تشخیص و کامل باقی مانده اند. اگر چه بسیاری از محققان اعتقادات مذهبی سرخپوستان را دلیل اصلی به وجود آمدن این اثر باستانی می دانند ولی هنوز هیچ مدرکی درباره صحت این ادعا در دست نیست و مفهوم این علائم برای ذهن انسان غیر قابل درک باقی مانده است .

5. دایره های Goseck

این دایره های مرموز به عنوان اثری جالب و باستانی در کشور آلمان بسیار معروف هستند. این دایره ها که از چوب و شن و سنگ در این کشور ساخته شده اند در واقع قدیمی ترین رصدخانه خورشیدی در آلمان یا حتی در کل جهان شناخته شده اند.این سازه که از یک سری دایره تشکیل شده توسط پرچین هایی از یکدیگر جدا شده اند بسیاری از تحقیقات قدمت این دایره ها و بهتر بگوییم رصد خانه را حدود 4900 سال قبل از میلاد برآورد کرده اند. بررسی های اولیه در این منطقه نشان داده است که علم نجوم در دوران نوسنگی در بین ساکنان منطقه و پدید آورندگان این اثر باستانی  از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . این اثر تاریخی مرموز که آثاری شبیه به آن هم در سراسر جهان موجود است از مهمترین آنهاست و دقت و چگونگی ساخت آن در دوران نوسنگی هنوز هم برای تاریخ نگاران به صورت سئوال باقی مانده است. بسیاری از تاریخنگاران و باستانشناسان براین باوند که این دایره های مرموز مربوط به فرقه ای بوده که خورشید را ستایش می کرده اند و آنها را مبداء تقویم شمسی می دانند حتی استخوان های کشف شده در این رصد خانه ها یا معابد حاکی از قربانی کردن انسان در زمانی خواص از سال است.

6. شهر ساکسای هویامان Sacsayhuaman

این شهر که به عنوان یکی از شهرهای اصلی تمدن اینکا در جهان شناسایی شده در کشور پرو و نزدیکی شهر CUZCO بناشده است. این سازه سنگی  که مجموعه ای از 3 دیوار است از تخته سنگ های عظیم و به شکل هندسی زیگ زاک تشکیل شده است که با توجه به زلزله خیز بودن این منطقه هنوز هم پا برجا مانده و سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می کند . اگرچه این بنا در گذشته توسط اسپانیایی ها مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از سنگ های آن برای ساختن کلیسایی در شهر کوزکو غارت شده اما هنوز هم کاملا شکل هندسی خود را حفظ کرده و محکم و استوار برجای خود ایستاده است. دالان ها و معابد داخلی این شهر هنوز هم کاملا قابل شناسایی و معرف تمدنی بسیار جالب و غنی هستند. البته مهمترین سئوال بی پاسخ این سازه برای تاریخدانان چگونگی ساخت این بنا در گذشته های دور و چگونگی مقاومت آن در مقابل زلزله های ویرانگر و فرسایش طبیعی زمین است البته اگر از چگونگی حمل ونقل این تخته سنگ های عظیم در گذشته بگذریم.

7.        جزیره ایستر EASTER ISLAND

اما هفتیمن اثر تاریخی مرموز در یکی از دورافتاده ترین جزایر مسکونی این کره خاکی یعنی جزیره ایستر نزدیک کشور پرو واقع شده است. مجسمه های سنگی بسیار بزرگ این جزیره آتشفشانی که در قرون 12 تا 14 میلادی ساخته شده اند با راز و رمز خود ذهن اکثر باستان شناسان و گردشگران را به خود مشغول کرده اند .  این مجسمه ها که پیکره ای سنگی از انسان با شکل و شمایلی غیر واقعی هستند هنوز هم با نگاه خود و چگونگی قرار گرفتنشان به صورت راز در ذهن همه ما باقی مانده اند. اگرچه تعداد کل این مجسمه 880 عدد بوده و هم اکنون فقط 340 عدد از آنها سرپا ایستاده اند اما قامت بسیار عظیم این مجسمه ها و وزن زیاد آنها حتی در حالت افتاده خود می تواند ساعت ها بازدیدکنندگان را مشغول کند. بزرگترین این مجسمه ها 9 متر طول و تقریبا 70 تن وزن دارد و سئوال اصلی کارشناسان درباره این اثر تاریخی این است که این مجسمه ها با اینابعاد چگونه 1200 سال قبل توسط انسان ساخته شده اند و چگونه به این منطقه آورده شده اند؟ البته از نظر زیست شناسان سئوال مهمی در باره نوع پوشش گیاهی این جزیره آتشفشانی مطرح است که به رازهای آن منطقه افزوده شده است.

8.        سنگ راهنمای جورجیا GUIDSTONE

این نمادسنگی در ایالات متحده آمریکا واقع شده است که به عنوان نمادی از تمدن بشری و هماهنگی بشر با طبیعت توسط انسان ساخته شده است این تخته سنگ های بسیار عظیم که حامل پیامهایی برای بشریت هستند به گونه ای ساخته شده اند که نور خورشید در زمانی خاص از طریق شکاف روی یکی از آنها به برخی از خطوط مخصوص این سنگ نوشته می تابد . بطور کلی ده فرمانی که روی این تخته سنگها به 8 زبان حک شده نشانگر قدرت تفکر بشر در این کره خاکی و آینده آن که با طبیعت جهان گره خرده هستند. اگرچه این اثر از نظر باستانی اهمیت زیادی ندارد  اما اصل راز و رمز این سنگ های مربوط به دلیل به وجود آمدنشان بوده و هنوز هم هیچ اطلاع دقیقی از این موضوع در دست کارشناسان و محققان نیست. ولی همواره گمانه زنی هایی درباره این مسئله بین کارشناسان مطرح می شود و این اثر را زاده جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق می دانند .

9.        ابوالهول بزرگ SPHINX

بی شک کسی نیست که اطلاعی هرچند ابتدایی درباره این مجلسه و محل قرار گرفتن آن نداشته باشد اما هنوز بسیاری هستند که از اصل این سازه اطلاعی در دست ندارند و علاقمند به کشف واقعیت ان هستند اگرچه این سازه بارها و بارها مورد تحقیق و بررسی کارشناسان واقع شده اما هنوز هم ناگفته های بسیاری را در دل خود باقی نگاه داشته این مجسمه عظیم سنگی که درواقع بدن شیر با سر انسان است به عنوان یکی از نمادهای گردشگری کشور مصر  در ذهن جهانیان تصویری آشناست. شگفتی اصلی در این باره یکپارچگی این سازه بسیار بزرگ است که هر بیننده ای را به فکر وامی دارد تاریخ حدودی ساخت این مجسمه بسیار بزرگ تقریبا به 2500 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود. بطور کلی این آثر باستانی همراه اهرام مصر همواره رمزو رازهای فراوانی را داشته اند که سوژه بسیاری از کتاب ها و فیلم نامه ها بوده است  و این مجموعه تاریخی را به عنوان مرموز ترین آفریقا معرفی کرده اند و سئوال اصلی کارشناسان این است که این مجموعه چگونه 2000 سال قبل از میلاد مسیح با امکانات آن زمان ساخته شده و البته مصالح ساختمانی بکار رفته در آنها نیز مورد سئوال است که چگونه آنها این مدت را تا قرن حاضر دوام آورده اند و سازه ها را مستحکم و پابرجا نگهداشتند؟

10.     استون هنج

اما مرموز ترین اثر هنری لیست حاضر مربوط به انگلستان بوده  و البته نامی آشنا برای علاقمندان به تاریخ یعنی استون هنج در نظر گرفته شده است دلیل اصلی ساخت و کاربرد این اثر باستانی که هنوز هم در پرده ای از ابهام باقی مانده باعث شده تا بسیاری از کارشناسان و محققان را در کنار بازدیدکنندگان و گردشگران به خود مشغول کند. این تخته سنگ های عظیم که به شکل بسیار خاص و هندسی روی هم قرار گرفته اند در دل خود اسراسر بسیار زیادی را پنهان کرده اند این اثر تاریخی که امروزه در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفته است به گفته برخی از کارشناسان تاریخی به عنوان رصد خانه مورد استفاده قرار می گرفته و منجمان زیادی را به خود دیده است. اما با توجه به اکتشافات اطراف این منطقه و شواهد موجود شاید این سازه عبادتگاه و مقبره ای برای حاکمان آن زمان خود بوده به هر حال رازهای بسیاری هست که هنوز درمورد این سنگ های مرموز در انگلستان باقی مانده و این اثر تاریخی را به عنوان مرموزترین جهان معرفی کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد