کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نیروگاههای هسته ای فرصتی برای جذب گردشگر

جاذبه بین ملکولی گردشگران را نیز جذب کرد

همه ما کوچک و بزرگ ، پیر و جوان انرژی هسته ای و بطور کل نام اتم را با نام البرت اینیشتن می شناسیم و این انرژی را انرژی پر رمز و رازی میدانیم. از ابتدای پیدایش آن بسیاری از مردم علاقمند به داشتن اطلاعاتی در این زمینه بودند. اما به دلیل بسیاری از مسایل امنیتی و سیاسی تاکنون این موضوع صرفا از طریق کتاب ها یا مطالب اینترنتی میسر بوده اما چندی است که نیروگاههای هسته ای که در گذشته ای نچندان دور مکان های مرموز و دور از دسترس بودند به جاذبه های بسیار پررونقی در صنعت نوظهور گردشگری در گوشه و کنار دهکده جهانی تبدیل شده اند.

علاقه و اشتیاق مردم و ماجراجویان به دانستن و بازدید از تاسیسات این نیروگاهها حتی با وجود خاطرات ناگواری چون هیروشیما و ناکازاکی در کشور شکوفه های گیلاس نتوانسته از این اشتیاق بکاهد و این شاخه جدید صنعت گردشگری را ازسکه بیاندازد. اگرچه از گذشته بین سازمان های حافظ محیط زیست و تشکل های مدنی و ارگانهای دولتی و دست اندرکاران تولید این انرژی  مناقشاتی درگرفته اما هیچ یک از این موارد نتوانسته مانع از رشد و گسترش این سوژه جدید گردشگری بشود.

اکثر کارشناسان مسایل هسته ای دلیل ساخت این نیروگاههای تولید برق را کمک به رشد اقتصادی و تامین انرژی مورد نیاز جامعه میکنند و هرگز تصور نمی کردند گروههای گردشگر را در محوطه یا اتاقک های کنترل نیروگاه ببینند و به دلیل حساسیت کارشناسان حتی با پیشنهاد  بازدید دیگر متخصصان در این زمینه به سختی موافقت می کردند اما چندی است که صنعت روبه رشد گردشگری که دایم در حال رشد و گسترش است از این موانع و حصارهای پیچ در پیچ نیروگاهها گذشت و گروههای متعددی از گردشگران داخلی و خارجی را روانه قلب این نیروگاهها کرد.

صنعت گردشگری که به عنوان یکی از پولسازترین صنایع قرن حاضر در بین سرمایه گذاران و علاقمندان به سفر و البته دولت ها شناخته شده توانسته از حساسیت ها و محدودیت های مراکز انرژی هسته برای دولت ها بکاهد و این مکان ها را به نوعی مرکز گردشگری تبدیل کند بطوری که حتی حادثه تکاندهنده انفجار نیروگاه چرنوبیل امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور اوکراین تبدیل شده و در واقع حتی مخروبه های این نیروگاه و شهرک متروکه اطراف آن محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تبدیل شده و برای این کشور همانند معدن الماس با ارزش شده است.

به این ترتیب سازمان گردشگری اوکراین پس از حادثه 1986 میلادی برای نخستین بار درهای نیروگاه مخروبه چرنوبیل را اواخر سال 2009 میلادی بروی گردشگران گشود و دوباره زندگی را به شهرک و مناطق اطراف این نیروگاه بازگرداند.

این تصمیم باعث شد که تنها در سال 2011 میلادی حدود 2 میلیون گردشگر از این مخروبه ها بازدید کنند و به گزارش بنگاه خبری یورو توربو نیوز حضور گسترده گردشگران در این نیرگاه (چرنوبیل) را به عنوان یکی از 10 مقصد برتر گردشگری شرق اروپا معرفی می گردد و هر روز بیشتر مورد توجه ماجراجویان و گردشگران این منطقه قرار گرفته است.

اگرچه ماجراجویان و گردشگران علاقمند به بازدید از این منطقه فقط چند دقیقه آنهم تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی از نظر سلامتی و امنیتی اجازه ماندن در محوطه این نیروگاه را دارند اما این محدودیت ها ، هرگز نتوانسته علاقه گردشگران را برای بازدید از ویرانه های چرنوبیل بکاهد.

به گزارش سازمان گردشگری اوکراین این منطقه طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری این کشور خواهد بود بنابراین بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری امیدوارند هنگام برگزاری و پس از آن درآمد زیادی از طریق این نیروگاه خاموش به دست آید و برای برنامه ای بلند پروازانه مسئولان گردشگری اوکراین یعنی تبدیل مناطق اطراف نیروگاه چرنوبیل به پارک اتمی سرمایه گذاری شود.

طی این برنامه پس از گذشت حدود سه دهه از این حادثه غم انگیز تمام محدودیت های آلودگی اتمی توسط دولت در منطقه لغو شده و دوباره زندگی جانوری به این منطقه مرده بازگردانده شده. طبق این پروژه این منطقه متروکه به یک باغ وحش طبیعی بزرگ تبدیل خواهد شد و با احداث خط منوریلی در ارتفاع 6 متری سطح زمین گردشگران و علاقمندان در واگن های بسیار مجهز به بدنه ضد تشعشه وارد منطقه خواهند شد و در چهار ایستگاه می توانند قدم در محوطه اصلی نیروگاه بگذارند و البته اگر مایل به اقامت شبانه در این منطقه باشند می توانند در هتلی بسیار مجلل و البته ایمن اقامت داشته باشند.

این رویا پردازی که پایه اصلی آن توسط نویسنده کتاب جنگل ورم وود Worm wood forest یعنی ماری میچیو Mary Mycio مطرح شده پس از چند سال قرار است به واقعیت نزدیک شود بطوری که  این سرمایه گذاری عظیم نشان دهنده اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری برای کشورهاست که از تمام امکانات خود حتی ویرانه های انفجار هسته ای برای رونق آن استفاده می کنند.

در این زمینه یوری روزگونی Yuri Rozgoni مدیر یک آژانس گردشگری در اوکراین می گوید: اگرچه امروزه می توانیم روزانه 20 تا 30 گردشگر را در قالب تورهای کوچک به منطقه چرنوبیل ببریم و درآمد خوبی به دست آوریم اما با احداث این پارک اتمی می توانیم درآمد بسیار بیشتری داشته باشیم. به عقیده این این افزایش درآمد برای ساکنان منطقه و سرمایه گذاران صنعت گردشگری این کشور حکم معدن الماسی تازه کشف شده دارد و هدف از احداث این پارک اتمی توسط دولت اوکراین را جذب حداکثری گردشگران به این کشور و بخصوص منطقه چرنوبیل می داند و اهمیت این منطقه را به غیر از جاذبه گردشگری و تفریحی بعد تحقیقاتی آن می داند به گفته وی اهمیت این منطقه به عنوان پژوهشگاهی بسیار معتبر و طبیعی برای محققان که در آینده نزدیک توجه بسیاری از آنها از سراسر جهان به این پارک جلب می شود بسیار بیشتر از اهمیت تفریحی آن هست که البته در رشد و ارتقاء سطح علمی کشور بسیار پراهمیت بوده و هست.              

این فعال عرصه گردشگری اوکراینی می گوید: دو نیروگاه تملین و دوکوانی به عنوان تاسیسات هسته ای جمهوری چک که امروزه یکی از مقاصد گردشگری منطقه شناخته شده اند در سال 2010 میلادی بیش از 58 هزار و 500 گردشگر را پذیرا بوده اند. حال که چرنوبیل از شهرت جهانی برخوردار هست می تواند میلیونها گرشدگر را به سمت اوکراین بکشاند. چرنوبیل به عنوان جاذبه جدید گردشگری در حالی به صنعت گردشگری دهکده جهانی معرفی شده که بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر با جایگاه مناسب در این زمینه مثل ژاپن و چین نیز قصد دارند با برنامه هایی کارآمد از نیروگاه های و تاسیسات هسته ای خود به غیر از تولید انرژی ، گردشگر نیز جذب کنند .

به عنوان مثال کشور شکوفه های گیلاس پس از حادثه سونامی و تخریب نیروگاه فوکوشیما در سالگرد این حادثه به گردشگران اجازه بازدید از مناطق اطراف این نیروگاه را داد این تصمیم در واقع در پی یک هدف بلند پروازانه دولت ژاپن برای جذب 18 میلیون گردشگر تا پایان سال 2016 میلادی به منطقه تدوین شده و اصلی ترین سرمایه گذاری دولت  اطراف نیروگاه فوکوشیما بوده است تا بتواند از علاقه مردم برای بازدید این نیروگاه به نفع رونق صنعت گردشگری خود استفاده کند در همین حال کشور چین هم از این موقعیت نهایت استفاده را کرده و با احداث شهرک اتمی سعی در جلب بیشتر گردشگران به چین دارد.

این شهرک که در واقع زمانی سایت پژوهشی بمب های اتمی و هیدروژنی چین بوده به عنوان جاذبه گردشگری منحصر بفرد چین به صنعت بسیار پررونق گردشگری چین معرفی شده است. این شهرک صنعتی کوچک که در سال 1958 میلادی ساخته شده است از سال 1987 میلادی متروکه اعلام شد ولی پس از مدتی دوباره به عنوان شهرک مسکونی مورد استفاده قرار گرفت این شهرک در حال حاضر حدود 800 هزار گردشگر ورودی که برای بازدید این سایت اتمی به این شهر می آیند پذیرایی کرده است که با برنامه بلند مدت مسئولان گردشگری چین روبه افزایش بوده.

وانگ ژینمینگ رئیس ایستگاه مدیریت تشعشاعت رادیواکتیو استان گینگای اعلام کرده اکنون این سایت بدون آلودگی به روی عموم بازدید کنندگان باز است و علاقمندان می توانند بدون نگرانی از این موضوع از تاسیسات هسته ای این سایت بازدید کنند . اگرچه این منطقه دارای جاذبه های گردشگری دیگری چون دریاچه های طبیعی و طبیعتی بسیار بکر نیز هست اما اگثر گردشگران ترجیح می دهند ابتدا از این سایت اتمی بازدید کنند و سپس به سمت دیگر جاذبه ها می روند.

حالا که نیروگاههای اتمی چه به صورت فعال یا غیر فعال در گوشه و کنار این کره خاکی به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشورهای دارند این تکنولوژی تبدیل شده اند سئوال اصلی این است که چرا این پتانسیل بسیار مهم در کنار دیگر امکانات گردشگری ایران از دید دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور پنهان مانده و هیچ سرمایه گذاری مفیدی روی این افتخار ملی صورت نگرفته است.

اگرچه شاید در نگاه اول این نیروگاه و تاسیسات آن اهمیتی سیاسی و امنیتی برای ایران داشته اما هرگز نباید این موقعیت طلایی را برای گسترش صنعت گردشگری ایران نادیده گرفت امروزه طلایی ترین فرصت در اختیار صنعت گردشگری ایران قرار گرفته است. بطوری که نیروگاه بوشهر و تاسیسات آن چندی است که سوژه خبری اکثر خبرگزاری ها شده و حالا که این جریان سازی که به گفته بسیاری از دست اندرکاران صنعت گرشدگری به عنوان یکی از روشهای بازاریابی مفید در صنعت گردشگری شناخته شده رایگان در اختیار ایران قرار گرفته باید مدیران و مسئولان صنعت گردشگری ایران با هماهنگی دست اندرکاران این نیروگاه و برگزاری تورهای گردشگری در این نیروگاه پیام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و تمدن اصیل ایرانی را به جهانیان برسانند.

چه زیباست که این فرصت طلایی توسط مسئولان سیاسی و گردشگری ایران مغتنم شمرده شود و از آن به بهترین روش در جهت رونق صنعت گردشگری و معرفی جایگاه اصلی آن به جهان استفاده شود.

عزتی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد