کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

10 روش سبز برای استفاده مجدد از بسته بندی مواد غذایی و صرفه جویی

هر روز بعد از ظهر یا هفته ای یک بار برای خرید مایحتاج منزل به فروشگاه نزدیک محل کار یا منزل سری می زنیم و با چندین کیسه پر از قوطی ها و ظروف رنگارنگ مواد غذایی ، شوینده یا هر نوع خوراکی بسته بندی شده به منزل بر می گردیم. آیا تا به حال وقتی در ردیف های فروشگاه قدم می زنید و بی نهایت قوطی های فلزی ، پلاستیکی یا کاغذی را می بینید به این موضوع فکر کرده اید که این قوطی ها شاید پس از خالی شدن دوباره قابلیت استفاده را خواهند داشت؟

طبق عادت وقتی هر یک از این قوطی ها خالی می شوند آنها را در سطل زباله می اندازیم و در واقع هر روز حجم زیادی زباله از این وسایل تولید می شود و در خوش بینانه ترین حالت آنها سر از ایستگاههای بازیافت سر در می آورند.

اما شما هر وقت برای خرید این مواد بسته بندی شده به پای صندوق فروشگاه می روید در واقع درصدی از پول صورتحساب شما مربوط به هزینه بسته بندی همان ماده غذایی هست که خریده اید بنابراین شما می توانید با پیدا کردن راهی برای دوباره مصرف کردنش این مبلغ را دوباره به کیف پول خود بازگردانید و به جیبتان بازگردانید و هر ساله میزان زیادی صرفه جویی کنید علاوه به کمک اقتصادی به خودتان به عدم تولید حجم انبوهی از زاله نیز کمک کرده اید.

البته به یاد داشته باشید که همه این بسته بندی ها «سبز» نیستند یعنی قابلیت استفاده مجدد را نخواهند داشت. این متن ده راه استفاده مجدد از این بسته بندی های سبز را به شما آموزش خواهد دادا و به کمک اقتصاد خانواده شما خواهد آمد.

1.       قوطی های بزرگ قهوه: هر ماه یک یا دو بسته چای و قهوه را بسته به نیاز خود خواهید خرید، اما واقعا نیازی به پرداخت هزینه بسته بندی این محصول برای شما ضروری بوده؟ یقینا یک قوطی خالی از این دو ماده در کابینت آشپزخانه شما وجود دارد بنابراین این بار می توانید همان نوع چای یا قهوه را به صورت باز تهیه کنید و در این قوطی بریزید و مصرف کنید به این ترتیب دوباره هزینه بسته بندی را پرداخت نکرده اید. اما راهکار دیگری هم برای این قوطی های خالی قهوه و چای وجود دارد./ می توانید از این قوطی ها یا شیشه ها برای نگهداری کمپوت های خانگی خود استفاده کنید تا برای خرید کمپوت های بسته بندی هزینه نکنید و البته به سلامتی خود نیز کمک کنید.

2.       شیشه های رنگی: بسیاری از نوشیدنی ها ، روغن ها و برخی از افزودنی های غذایی در شیشه های رنگی بسته بندی می شود که از اشعه خورشید دور نگهداشته شوند و کیفیت خود را از دست ندهند. این شیشه ها پس از خالی شدن کاربرد دیگری هم می توانند داشته باشند . اگر در منزل باغچه دارید می توانید به عنوان لبه باغچه از این شیشه ها استفاده کنید وقتی این شیشه ها را از سر شیشه در خاک باغچه فرو کنید و ته آن به سمت بالا باشد در اثر برخورد نور خورشید و به دلیل تیرگی شیشه حرارت را به خود می گیرد و نگه می دارد در اثر اختلاف درجه حرارت بیرون و درون شیشه ، فضای داخلی شیشه عرق کرده و قطرات آب به سمت دهانه شیشه جاری می شوند که باعث مرطوب نگهداشتن خاک باغچه شما خواهند شد و به کیفیت گل ها کمک شایانی می کنند و از سوی دیگر باعث صرفه جویی در مصرف آب جهت آبیاری گل های باغچه نیز به شما خدمت می کنند. البته در تنظیم درجه حرارت باغچه پس از غروب آفتاب نیز کمک خواهند کرد.

3.       کیسه های دسته دار و سلفون ها: هر یک از ما پس از بازگشت از خرید مقداری زیادی پلاستیک های دسته دار یا سلفون ها را با خود به منزل می آوریم که این کیسه ها می توانند دوباره به ما خدمت کنند. اگر این کیسه ها را بشویید و ضدعفونی کنید می توانید برخی از مواد غذایی مثل کاهو، سبزیجات را وقتی داخل دستمال تمیزی پیچیده اید درون این کیسه بگذارید و در یخچال قرار دهید با این کار آنها هم تازه خواهند ماند و هم نیازی به خرید ظروف و کیسه های مخصوص این کار نخواهید داشت البته به یاد داشته باشید که هرگز از کیسه های رنگی و سیاه رنگ استفاده نکنید فقط از کیسه های شفاف برای این کار استفاده کنید چون این کیسه از مواد اولیه تهیه شده اند و بازیافتی نیستند.

4.       کاغذهای موم دار (کاغذ روغنی): این نوع کاغذا معمولا در بسته بندی شیرینی، چیپس و بیسکوئیت استفاده می شود هرگز پس از خالی شدن این شیرها کاغذ داخلی آن را دور نریزید چون اگر قصه پختن شیرینی خانگی دارد همین کاغذ را باید بخرید این کاغذها در شیرینی پزی و جلوگیری از چسبیدن برخی غذا ها به کف ظروف استفاده دارند ، بنابراین هرگز آنها را دور نریزید چون می توانید یک بار دیگر از آنها استفاده کنید.

5.       لفاف کره و مارگارین: اگر درب یخچال را باز کنید حداقل یک بسته نصفه کره یا مارگارین را خواهید دید اما به یاد داشته باشید که هرگز لفاف دور کره و مارگارین را دور نریزید چون همراه این لفاف که دور می ریزید چند گرم از ماده اصلی یعنی کره یا مارگارین را هم دور می اندازید اما اگر این لفاف را به کف ظرفی که قرار است داخل فر برود و یا اینکه در ظرفی که قرار است شیرینی بپزید بمالید نیازی به باز کردن بسته جدیدی از کره نخواهید داشت چون این لفاف اینقدر چربی دارد که کف ظرف شما را روغنی کند تا کیک و دیگر مواد غذایی به آن نچسبد بنابراین دوباره برای خرید بسته جدید از کره یا مارگارین پول پرداخت نخواهید کرد.

6.       گالن های شیر و آب میوه: هر روز در کل جهان چندین میلیون از این نوع گالن ها دور ریخته می شود اما این در حالی است که این گالن ها قابلیت استفاده دوباره بلکه چندباره را خواهند داشت . اگر باغچه دارید این کالن ها بسیار مفید خواهند بود به گونه ای که اگر این گالن ها را به دو نیم تقسیم کنید می توانید در هر یک از قسمت ها اقدام کشت نشاء گیاهان کنید البته این ظروف چون از جنس مرغوب پلاستیکی تهیه شده اند قابلیت استفاده برای مواد غذایی را دوباره دارند.

7.       دبه های ماست و پنیر: وقتی داخل فروشگاههای زنجیره ای مشغول قدم زدن هستیم معمولا با قسمت لبنیات سروکار داریم در این قسمت شاید صدها دبه ماست و پنیر به شکل های مختلف را خواهید دیدکه این دبه ها می توانند پس از خالی شدن دوباره مورد استفاده قرار گیرند . این دبه ها با شدیدترین قوانین بهداشتی و بهترین مواد اولیه تهیه شده اند بنابراین این ظروف برای نگهداری مواد غذایی بهترین گزینه هستند شما می توانید اضافه غذای خود را داخل این بسته ها در فریزر نگهداری کنید یا اینکه برای فرستادن غذا به منزل بستگان از این بسته ها نیز استفاده کنید . این بسته بندی ها شما را از خرید ظروف مخصوص یخچال بی نیاز خواهد کرد و دایم می توانید نوع و مدل های جدیدی را نیز امتحان کنید.

8.       جعبه غلات: وقتی کودکان در دوره راهنمایی درس می خوانند در طول تحصیل خود باید کاردستی های زیادی بسازند که این کاردستی ها نیاز به مقوای محکم دارد ، شما برای درست کردن این کاردستی ها می توانید از این جعبه های شیرینی یا غلاتی که می خرید استفاده کنید بنابراین بدون خرید مقوا می توانید کاردستی بسیار زیبایی را برای دلبندتان تهیه کنید و او را به مدرسه بفرستید.

9.       بست های پلاستیکی : همه ما هنگام باز گردن کارتن وسایل الکترونیکی تعدادی بست های پلاستیکی را که دور سیم ها ی داخل کارتن پیچیده شده باز می کنیم و بیرون می ریزیم در صورتی که این بست ها قابلیت خدمات رسانی به ما را برای بار دوم یا حتی چندمین بار نیز دارند. اگر اهل گلکاری و باغچه هستید این بست ها بشما بسیار کمک می کنند وقتی که گیاه شما هنوز آنقدر قوی نیست که روی پای خود بایستد شما می توانید از این بست ها استفاده کنید و یا اینکه برای جمع و جور کردن سیم تلفن یا هر سیم اضافه ای در منزل از آن نیز استفاده کنید. بنابراین هرگز این بسط ها را وقتی از داخل کارتن بیرون می آورید دور نریزید.

10.   پوشش آلومینیومی قهوه و چای: موادی مانند قهوه یا چای برای اینکه تازه بمانند و عطر خود را از دست ندهند داخل پوششی از آلومینیوم به صورت وکیوم بسته بندی می شوند ولی وقتی آنها را استفاده می کنیم این بسته ها را دور می ریزیم . اما با کمی دقت متوجه می شویم که این بسته بندی برای منزل و ما بسیار کارآمد خواهد بود. همگی بانوان وقتی چیزی سرخ می کنند یا اینکه قصد تمیز کردن سرخکن داخل آشپزخانه را دارند با مقدار زیادی روغن مواجه می شوند که نمی دانند آن را کجا بریزند اینجاست که شما می توانید با خیالی راحت این روغن را داخل این بسته های آلومینیومی بریزید بدون اینکه حرارت برای آن مشکل ایجاد کند یا اینکه بیرون بریزد و سپس آن را در سطل آشغال قرار دهید.

اکثر این مواد درست زمانی که شما شاد و راضی از خرید خود از داخل فروشگاه به سمت اتومبیلتان حرکت می کنید همراه شما خواهند بود پس بیشتر دقت کنید که پس از مصرف کدام یک را نگهدارید و کدام یک را دور بریزید چون با این کار هر ساله مقدار زیادی به حساب پس انداز خودتان می افزایید.

آوریل 2011 مجله home

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد