کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

6 نکته که صاحبان سالن آرایشی علاقمند نیستند شما بدانید

  

آرایشگاه و آرایشگری از زمانی که انسان به آراستن خود فکر کرد و با ابزار ابتدایی مشغول به آراستن خود شد تا به امروز رشد چشمگیری داشته به گونه ای که حتی به عنوان رشته ای تخصصی در دانشگاههای معتبر جهان نیز تدریس شده و هر روز از شاهد رشد این حرفه در جوامع بشری هستیم.

امروزه با توجه به تغییراتی که در نحوه زندگی بشر ایجاد شده و همچنین تغییر عادات رفتاری انسان شاهد ظهور روش های نوین در این حرفه هستیم که باعث شده این حرفه کمی تخصصی تر شود و به زیر مجموعه های کوچکتری نیز تقسیم شود، این تغییرات در خاورمیانه بسیار مشهود بوده و استفاده از این سالن ها بسیار زیاد شده  و درواقع سبک زندگی بشر امروزی را تغییر داده است، به عنوان مثال اگر به آگهی های تبلیغاتی جراید اطراف خود کمی با دقت نگاه کنید تعداد زیادی از آگهی های رنگارنگ مربوط به این موضوع (کاشت ناخن، امور آرایشی ) را خواهید دید. اما این سالن ها و خدمات آنها هرچند زیبا و دلنشین هستند ولی خطرات بسیار زیادی را متوجه سلامتی شما می کنند.

مهتمرین خطراتی که متوجه سلامتی مشتریان اینگونه سالن ها می شود بحث آلودگی های میکروبی و ویروسی خواهد بود که به واسطه ابزار و وسایل این سالن ها به بدن شما منتقل می شود در همین راستا سایت توتال بیوتی در ایالات متحده آمریکا اقدام به انتشار مقاله ای با عنوان « 6 نکته که مالکان سالن های آرایش سعی می کنند از شما مخفی نگاه دارند» کرده، این مقاله با همکاری دکتر رابرت اسپالدینگ و مالک یکی از سالن های زیبایی در لس آنجلس ، خانم جین سون (Jin Soon) تهیه و تنظیم شده است که مطالعه آن در تصمیم گیری های آینده شما برای استفاده از خدمات این سالن ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این مقاله به این صورت آغاز می شود که ، این موضوع مهم نیست که شما چه سالن آرایشی را انتخاب کرده اید یا اینکه این سالن در چه منطقه ای از شهر شما واقع شده مهمترین نکته بهداشت وسایل و محیط سالن است. آیا روپوش سفید رنگ متصدی آرایشگاه آلوده به برخی میکروب ها هست یا خیر؟ آیا وسایل مورد استفاده این سالن پس از هر بار استفاده به درستی ضد عفونی شده اند ؟ (بخصوص وسایلی چون تیغ، ابزار کاشت ناخن، سوهان ها و ....) آیا متصدی آرایشگاه قبل از شروع به کار برای شما دست های خود را شسته یا خیر؟

یک شاهد عینی که ساکن لس آنجلس است در این باره می گوید: مدتی پیش برای انجام امور آرایشی به سالنی نزدیک منزلم مراجعه کرده بودم و منتظر رسیدن نوبتم بودم که ناگهان دیدم متصدی آرایشگاه لوازمش را جمع کرد و داخل کمد گذاشت و بسته ای دیگر از وسایل را بیرون آورد و به کارش ادامه داد، پس از چند دقیقه فردی وارد سالن شد که متوجه شدم بازرس بهداشت بوده ، پس از این اتفاق از سالن بیرون امدم و دوباره هرگز به این سالن مراجعه نکردم . اما سئوال اصلی اینجاست که اگر من این صحنه را ندیده بودم در معرض چه خطراتی قرار می گرفتم؟ بنابراین متوجه می شویم که همه سالن های آرایشی پایبند به قوانین نیستند .

شما همیشه در خطر آلودگی هستید

دکتر رابرت اسپالدینگ پزشک و نویسنده کتاب «مرگ توسط پدیکور» در این زمینه عنوان می کند : در حال حاضر و در ایالات متحده آمریکا حدود یک میلیون نفر به دلیل استفاده از ابزار غیر بهداشتی در سالن های آرایشی با بدنی آلوده به انواع باکتری و ویروس ها روانه منزل می شوند. این در حالی است که این افراد بسیار شاد و خندان از خدمات ارایه شده سالن ها هستند و هرگز این تهدید بزرگ را جدی نگرفته اند.

این مهم نیست که شما چه سالن آرایشی را انتخاب می کنید مهمترین نکته این است که شا همیشه در خطر آلودگی به این ویروس ها و باکتری ها هستید، حتی اگر به خوش نام ترین سالن آرایشی شهر خود مراجعه کرده باشید. این متخصص عنوان کرده طبق تحقیقاتی که خودش انجام داده حدود 75 درصد از سالن های آرایشی در ایالات متحده آمریکا به قوانین بهداشتی دولت بی تفاوت هستند و آنها را نادیده می گیرند.

قوانین بهداشتی وضع شده توسط دولت مرکزی ایالات متحده آمریکا برای سالن های آرایشی شامل موارد زیر است

1.       عدم مخلوط کردن مواد با یکدیگر

2.       استریل کردن روزانه وسایل و ابزار سالن

3.       عدم استفاده از مواد بی کیفیت و تایید نشده توسط وزارت بهداشت

4.       استریل محیط با مواد ضدعفونی کننده و در برخی از موارد با اشعه

به گفته این کارشناس بهداشت برخی از این قوانین درست همانند قوانین وضع شده برای مطب های دندانپزشکی هستند و همین امر موجب پی بردن به اهمیت بهداشت در سالن های آرایشی را به ما نشان می دهد. اما اکثر کارشناسان بهداشتی متعقد هستند که هیچ راهی برای کنترل برخی از این قوانین در سالن های آرایشی نیست از جمله این موارد را می توان نحوه استریل کردن ابزار و و سایل را نام برد مگر اینکه هر روز هنگام انجام این امر کارشناسی از مرکز بهداشت در محل حاضر باشد تا دقیقا مراحل این کار را بررسی کند و تایید نماید.

سالن های آرایشی هیچ مراجعه کننده ای را از دست نخواهند داد 

 

 انتقال آلودگی در سالن های زیبایی

سالن های آرایشی درست مثل یک واحد اقتصادی برای کسب درآمد و سود دهی کار می کنند بنابراین به هیچ عنوان حاضر به از دست دادن مشتری خود نیستند و با هر شرایطی و امکاناتی مشتری را جذب کرده و مشغول به خدمات رسانی به او می شوند.

بارها برای شما اتفاق افتاده که برای رزور کردن وقت به یکی از این سالن ها تماس گرفته اید و مدیر سالن به شما یادآوری کرده که فقط بخاطر شما مشغول به کار می شود چون قرار است که فلان کار را انجام دهد، این دقیقا همین نکته را یادآوری می کند .

این قانون برای افرادی که برای اولین بار به سالن نیز مراجعه کرده اند صادق است ، متصدی آرایشگاه بدون توجه به بیماری های احتمالی و آلودگی های این فرد درست مثل یک مشتری قدیمی شروع به انجام کارش می شود فارق از این مسئله که این فرد ممکن است آلوده به خطرناک ترین امراض پوستی یا ویروسی باشد.  اینجاست که ابزار و وسایل آرایشگاه نیز آلوده خواهند شد . البته به تازگی بسیاری از مراجعه کنندگان به سالن های آرایشی ابزار لازم برای برخی از خدمات را بطور شخصی تهیه کرده اند و با خود به سالن آرایشی می برند اما این امکان برای تهیه بسیاری از ابزار برای مشتری نخواهدبود پس همیشه شما در خطر آلودگی خواهید بود.

البته به یاد داشته باشیم که در بیشتر موارد متصدی آرایشگاه هرگز متوجه آلودگی و بیماری فرد نمی شود و ناخواسته باعث آلوده شدن ابزار و سایل کارش می شود. بنابراین این موضوع بستگی به خود مراجعه کننده خواهد داشت که موضوع را بیان کند یا خیر.

دکتر اسپالدینگ می گوید: بیشترین آمار آلودگی و انتقال بیماری در سالن های کاشت ناخن صورت می گیرد به صورتی که فرد آلوده باعث آلوده شدن لوازم سالن می شود و سپس به دلیل عدم انجام دقیق استریل کردن وسایل این بیماری ها به فرد دیگر نیز منتقل خواهد شد.

این در حالی است که میلیون ها انسان در جهان زندگی می کنند که سیستم دفاعی بدنشان توسط برخی از بیماری ها مثل دیابت ، HIV ، سرطان و هپاتیت بسیار ضعیف شده است و توان مقابله با میکروب های منتقل شده را ندارند. بنابراین به میزان خطرات ناشی از مراجعه به سالن های کاشت ناخن باید توجه بیشتری کرد و نسبت به رزرو کردن وقت برای کاشت ناخن بیشتر فکر کنید و با وسواس بسیار شدید این کار را انجام دهید.

بطری های مواد و شیشه ها غیر واقعی هستند 

 

 آلودگی در سالن های زیبایی

طی ادعای یکی از مالکان سالن آرایش جین سون در لس آنجلس ، بسیاری از سالن های آرایشی و مراکز کاشت ناخن بطری های مواد و محلول های بسیار معروف و گرانقیمت را در معرض دید شما قرار می دهند و وانمود می کنند که از آنها استفاده می کنند این در حال است که داخل این بطری ها و شیشه از مواد بسیار معمولی و ارزان قیمت پر شده است و تنها قصد این سالن ها دریافت مبلغ بیشتری دستمزد خواهد بود.

از سوی دیگر او می گوید: برخی از سالن ها به مدت طولانی از این مواد استفاده می کنند به گونه ای که بسیاری از این مواد تاریخ گذشته هستند یا اینکه تاریخ انقضای آنها بسیار نزدیک است . این اتفاق بیشتر در مورد سالن های کاشت ناخن و طراحی ناخن صادق است .

وی می افزاید: محلول های پاک کننده و لاک های مورد استفاده این سالن ها معمولا به مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و چون درب آنها هر روز باز و بسته می شود و هوا داخل شیشه یا بطری وارد می شود به سرعت فاسد می شوند اما هرگز دور ریخته نمی شوند بلکه تا آخرین قطره از آنها استفاده خواهد شد.

فقط قطره خون نشان آلوده شدن نیست

دکتر اسپالدینگ می گوید: بریدگی پوست می تواند هم به اندازه ای کوچک باشد که با چشم غیر مسلح دیده نشود هم آنقدر بزرگ باشد که نیاز به بخیه زدن داشته باشد. اما مهترین نکته این است که در هر دو صورت انتقال آلودگی به سادگی صورت می گیرد. این بریدگی ها می توانند توسط ابزاری چون کاترهای ناخن، قیچی ها، سوهان های برقی و تیغ صورت گیرد که در هر حالت میزان زیادی سلامتی بدن شما را مورد تهدید قرار خواهند داد.

این نوع آلودگی ها بیشتر دس لان های مخصوص کاشت ناخن منتقل می شوند چون با توجه به نوع ابزار و محل مورد استفاده آنها کل پوست و گوشت زیر ناخن در معرض خطر خواهد بود. این ابزار باعث ایجاد خراش های زیر جلدی می شوند . این در حالی است که شما هرگز لکه خونی یا خونریزی را نخواهید دید اما این ضایعه به بدن شما آسیب زده و در واقع پوست شما را پاره کرده و آمادگی انتقال هرگونه بیماری ایجاد شده است.

اگر شما در سالن آرایشی و مشغول انجام کاشت ناخن هستید و هنگام کار کردن متصدی در ناحیه ناخن خود یا اطراف آن احساس گرما کردید یا اینکه اطراف ناخن شما تغییر رنگ داد یقین داشته باشید که پوست شما در این ناحیه آسیب دیده و امکان آلوده شدن بسیار فراوان خواهدبود درست زمانی که هرگز خونی نخواهید دید.

متصدی آرایشگاه هرگز درباره شما صحبت نمی کند 

 

 

جین سون چون (jin soon choi) مالک سالن زیبایی در لس آنجلس می گوید: اکثر مشتریان و مراجعه کنندگان به سالن های زیبایی تصور می کنند وقتی متصدی آرایشگاه مشغول انجام دستورات آنهاست و به زبان محلی با دیگر همکار خود صحبت می کند که آنها متوجه صحبت های آنها نمی شوند، یعنی این دو درباره شکل ظاهری او یا مدل لباسش صحبت می کنند.

او می افزاید : هرگز چنین فکری را نکنید چون آن دو مشغول رفع نقص کار یکدیگر هستند و تکنیک های یکدیگر را کنترل می کنند یا اینکه درباره سریالی که دیشب دیده اند صحبت می کنند چون برای آنها اصلا مهم نیست که شما چه قیافه ای دارید یا چه لباسی بر تن دارید مهمترین قسمت برای آنها مبلغ صورتحساب شماست و در نهایت انعامی که خواهند گرفت. بنابراین نگران این صحبت ها نباشید.

رعایت اصول بهداشتی در سالن به معنی 100 درصد اطمینان برای شما نیست

بیشتر پزشکان معتقدند که حتی در صورت رعایت کامل اصول بهداشتی و استریل کردن وسایل و محیط سالن ارایشی به کاملترین روش که احتمال این موضوع تقریبا غیرممکن است بازهم بسیاری از میکروب ها و باکتری ها هنوز فعال هستند همانطور که می دانیم بسیاری از آلودگی ها با شرایطی بسیار خاص از بین خواهند رفت که تامین این شرایط در هر مکانی امکانپذیر نخواهد بود بخصوص در سالن های آرایشی که تقریبا صفر است.

دکتر اسپالدینگ در این زمینه عنوان کرده : بسیاری از آرایشگران و متصدیان سالن های زیبایی فکر می کنند که وسایل خود را استریل کرده اند در حالی که به دلیل عدم آشنایی آنها با قوانین و دستورالعمل های بهداشتی و البته به دلیل هزینه بر بودن این روش ها کار استریل ابزارشان را درست انجام نداده اند.

سایت توتال بیتی معتقد است که بسیاری از خوانندگان بخصوص بانوان پس از خواندن این مطلب در مورد استفاده از این خدمات و سالن آرایش خود بسیار سختگیر تر خواهند شد که واقعا در کیفیت سلامتی آنها موثر است.

این سایت عنوان می کند که سازمان های بهداشت در هر کشوری باید بسیار سختگیرانه و با پیگیری بسیار زیاد این سالن ها را مورد کنترل های دوره ای و حتی در برخی موارد گزینشی قرار دهند تا بتوانند سلامتی مراجعه کنندگان به این سالن ها را به حداکثر خود برسانند . این سایت می گوید : سالن های آرایشی صرفا به خاطر گذراندن دوره های مخصوص این کار و یا کنترل سازمان بهداشت ، کاملا استریل نیستند چون مطمن باشید که یکی از روش ها استریل به دلیل سهل انگاری به خوبی انجام نشده است و احتمال انتقال آلودگی بسیار بالاست. 

نظرات 1 + ارسال نظر
saghar دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 03:08 ب.ظ

kheili khob bod
http://anjomanesalonhayezibaei.com/

درود دوست گرامی خواهشم می‌کنم با تشکر از اینکه وقت گذاشتین و مطلب بنده را مطالعه فرمودید منتظر دیگر نظرات شما نیز هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد