کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

سلامتی جانماند!

هنگام بستن بار سفر سلامتی را جانگذارید

هنگام بستن بار سفر همیشه همه ما سرشار از هیجان و نشاط سعی داریم کلیه لوازم و وسایل لازم را درون چمدان بگذاریم و با دقت خواصی چند بار آنها را کنترل می کنیم «مسواک، حوله، داروها، خمیردندان، برس و ...» این اسامی برای هر گردشگری بسیار اشناست که حداقل یک باز از ذهن او قبل از سفر گذشته ولی همیشه یک چیز را فراموش می کنیم و هیچ وقت از نبودن آن مطلع نمی شویم تا اینکه دردی به سوراغ ما بیاید.

این مورد که همیشه بدون توجه در منزلمان جا می ماند سلامتی ماست، مهمترین موضوع زندگی که شور و هیجان قبل سفر آن را کاملا از ذهنمان پاک می کند بسیاری از تحقیقات علمی نشان می دهند سفر باعث تغییر بسیاری از عادات ما می شود؛ خوراک، میزان خواب، مطالعه و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر این جابجایی دست خوش تغییراتی می شوند که به عقیده کارشناسان تغذیه و سلامت انسان این تغییرات برای سلامتی انسان مفید نخواهند بود.

معمولا در طول سفر گردشگران هیچ برنامه مشخصی برای استراحت یا خوراک خود ندارند به همین دلیل اضافه وزن، فشار خون یا عوارض گوارشی امراضی ناشی از این تغییرات برای آنهاست، بنابراین گردشگرانی که سلامتی خود راهنگام بستن بار سفر در منزل جا گذاشته اند پس از بازگشت سوغاتی به جز امراض یاده شده را همراه نخواهند داشت.

شاید در ذهن خود بگویید که یک شب هزار شب نیست و سفر من که فقط سه روز خواهد بود و پس از آن دوباره طبق روال اصلی زندگی خواهم کرد اگرچه این بار حق باشماست و کارشناسان تغذیه در مورد آنهایی که ماهانه بیش از 20 روز در سفر هستند این قوانین را صادق می دانند اما به هر حال و همه وقت باید به فکر سلامتی خودتان باشید. به عقیده این کارشناسان آنهایی که سفر جزئی از زندگی روزانه آنهاست هنگام سفر باید بیشتر از دیگران به فکر سلامتی خود باشند.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله سلامتی و بهداشت سفر، با توجه به زندگی صنعتی قرن بیست و یکم بسیار از افراد به اجبار کارشان مدت های طولانی از خانه و کاشانه خود دور و در سفر هستند. رانندگان، خلبانان ، ملوانان ، مهمانداران هواپیما و قطار ، خدمه کشتی های تفریحی و  البته تجار گروه کوچکی از این افراد هستند که به گفته کارشناسان تغذیه باید بیشتر از دیگران به سلامتی خود در سفر اهمیت دهند.

الیزابت پولیتی Elisabetta Politi متخصص تغذیه  در مقاله خود خطر ابتلا به چاقی و فشار خون این گروه از افراد راتقریبا 50 درصد بیشتر از دیگران عنوان کرده است. این متخصص تغذیه عنوان می کند که بیست روز بی برنامگی در خوراک و خواب هر گردشگر باعث بروز امراض یاد شده خواهد شد و البته عوارض جبران ناپذیری به سلامتی آنها وارد می کند.

به گفته پولیتی اکثر مسافران به دلیل اختلال در برنامه روزانه خود دچار مشکلات تغذیه می شوند به عنوان مثال اگر به عنوان یک بازرگان در سفر هستید و در گیر مسایل تجاری هرگز نمی توانید ساعت ناهار یا شام خوردن خودتان را طبق برنامه روزانه و قبل از سفر خود تنظیم کنید بنابراین مدت زیادی گرسنه خواهید ماند و در نهایت یک وعده غذایی را از دست می دهید و در وعده بعدی بدون توجه به نیاز بدنتان با اشتهای بسیار زیاد غذا می خورید اینجاست که زنگ خطر برای سلامتی شما به صدا در خواهد آمد و متوجه می شوید که سلامتی خود را در منزل جا گذاشته اید.

از سوی دیگر حتی اگر مراقب غذا خوردن خود باشید ولی به ساعت خواب مفید خود بی توجهی کنید دوباره دچار مشکل خواهید شد این مورد یعنی بی خوابی که در اکثر مسافرت های طولانی به نام جت لگ jet lag  شناخته شده و به دلیل تغییر ساعت مبداء سفر با مقصد ساعت طبیعی بدن شما دچار اختلال خواهد شد و نیاز به چند روز زمان هست تا بدن بتواند با شرایط جدید عادت کند اگر در این فاصله به زمان خواب خود بی توجهی کنید یقین داشته باشید که با سوء تغذیه یا پرخوری مواجه می شوید و دوباره همان مشکلات یاد شده به سراغ شما خواهد آمد.

به هر حال جز هر گروه از گردشگران که هستید و بارسفر بستهاید به عقیده الیزابت پولیتی اگر به سلامتی خود هنگام سفر اهمیت می دهید خالی از لطف نیست که این چند نکته را مورد توجه خود قرار دهید .

1.     همیشه لقمهای کوچک در ساک دستی خود داشته باشید

هر وقت قصد سفر دارید و مشغول جمع کردن لوازم شخصی خود هستید مطمئن شوید بسته کوچکی از خشکبار یا بیسکوئیت را همراه داشته باشید. دیوید کاتز DAVID KATZ مدیر مرکز تحقیقات یاله گریفین Yale Griffine مثال ساده ای در این باره می گوید: هنگامی که قصد سفر دارید اگر مقصد شما کشوری سردسیر باشد حتما لباس های گرم و مناسب همراه دارید یا اگر به کشوری بارانی سفر می کنید یقینا چتر جز وسایل شما خواهد بود اما کمتر کسی به این موضوع توجه کرده که بدن در هر شرایطی همیشه به غذای سالم و کافی نیاز دارد ، بنابراین بدون توجه به مقصد باید همیشه مقداری خشکبار یا قلمه ای کوچک همراه داشته باشید.

این محقق عنوان می کند که بهترین توصیه ما قبل از سفر برای شما گردشگران این است که متناسب با رژیم غذایی خود مقداری خوراکی غیر قابل فساد همراه داشته باشید تا دچار دردسر نشوید بنابراین حداقل یک بسته خشکبار را کنار لوازم شخصی خود داخل چمدان بگذارید.

به عقیده وی هنگامی که احساس گرسنگی می کنید تنها کسی که می تواند شما را به بهترین روش سیر کند خودتان هستید نه ماشین های فروش ساندویج های بسته بندی یا فروشگاههای فست فود کنار جاده که قصد دارند با هر شیوه ممکن مشتری را به سمت خود جلب کنند.

2.     همیشه طبق برنامه عمل کنید

معمولا حفظ برنامه غذایی منظم روزانه هنگام سفر و گردشگری از سخت ترین کارهاست اما بسیاری از کارشنان تغذیه حفظ این برنامه را کلیدی ترین روش برای کنترل وزن و حفظ سلامت گردشگران می دانند. انتظار در سالن ترانزیت فرودگاه یا تاخیر هواپیما از عوامل بسیار ناراحت کننده در سفر برای گردشگران بوده و هست و اصلی ترین عامل در برهم ریختن برنامه منظم غذایی آنهاست که مستقیما سلامتی شما را هدف گرفته است. اینجاست که خستگی ناشی از انتظار و گرسنگی دست به دست یکدیگر می دهند و شما را به سمت یکی از فست فودهای داخل سالن هدایت می کنند اما اگر به سلامتی خود قبل از سفر اهمیت داده باشید و مقداری خشکبار همراه داشته باشید از دام این تهدید به سادگی رها می شوید.

به هر حال حفظ برنامه منظم خواب و خوراک هنگام سفر از مهمترین کارهای گردشگران هست که هرگز نباید بی تفاوت به آن سفر کنند. الیزابت پولیتی در این باره عنوان کرده مهم نیست که چقددر غذا می خورد یا اینکه چطور می خورید اما توجه داشته باشید که هرگز زمان خوراک خود را تغییر ندهید چون با کنترل زمان خوراک خود از پرخوری جلوگیری کرده اید.

تصور کنید در شرایط عادی همیشه ساعت 7 بعدازظهر شام میل می کنید اما در سفری طولانی و تجاری ساعت شام شما تا ساعت 3 بامداد به تاخیر می افتد ، خستگی و خواب آلودگی باعث انصراف شما از خوردن شام خواهد شد و صبح روز بعد با اشتهایی دوبرابر شرایط عادی صبحانه میل می کنید پس اگر همان ساعت هفت شب حتی لقمه ای کوچک خورده بودید هرگز صبح روز بعد بیش از میزان مورد نیاز بدنتان صبحانه نمی خوردید.

3.      همیشه سطح آب بدن خود را کنترل کنید

دیوید کاتز متخصص تغذیه می گوید اکثر مسافران تشنگی را با گرسنگی اشتباه می کنند و به جای نوشیدن مایعات و آب به سراغ غذا می روند. به عقیده وی زنان گردشگر در شرایط عادی باید روزانه 9 لیوان آب و ماجراجویان مرد هم باید 13 لیوان از مایع حیات بنوشند. وی اضافه می کند گردشگران باید به این موضوع توجه داشته باشند که هرگز مایعات دیگر را جایگزین آب شرب نکنند.

اگرچه کم آبی در مناطق گرمسیری می تواند بسیار خطرناک تر از شرایط عادی باشد و  ماجراجویی در مناطق گرمسیری قانون مخصوص به خود را دارد اما در مسافرات های معمولی طبق تحقیقات علمی عدم کنترل میزان آب در بدن باعث ایجاد مشکلاتی چون سنگ کلیه به دلیل تغییر میزان املاح بدن و اشتهای کاذب می شود که مورد دوم نیز پس از چند روز باعث اضافه وزن گردشگران خواهد شد، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات به دلیل کمبود آب بدن بهترین راه نوشیدن کافی آب برای آنهاست.

4.     تله ای به نام منوی رستوران

هنگام سفر اگر به امید رستوران های بین راه یا غذاهای بسته بندی داخل هواپیما هستید یقین داشته باشید که میزان زیادی کالری و مواد افزودنی را وارد بدن خود خواهید کرد. پولیتی در این زمینه می گویند: وقتی برای غذا خوردن وارد رستوران می شوید در واقع می خواهید چیزی را که در منزل نمی خوردید سفارش دهید بنابراین بهترین روش برای حفظ سلامتی خوداری کردن از خواندن منوی رستوران برای شماست.

وی می افزاید : اگر دقت کرده باشید منوی رستوران ها بگونه ای تنظیم شده که ابتدا وعده اصلی غذا و پس از آن انواع دسر یا نوشیدنی و در نهایت سالادها و سوپ در معرض دید مشتری باشند بنابراین شما که احساس گرسنگی دارید بی توجه به غذاهای کم کالری و مفید، غذایی پر از چربی های اشباع شده را سفارش خواهید داد که در نهایت این غذا به صورت چربی اضافه در بدن شما ذخیره و سلامتی شما را تهدید خواهد کرد. پس با توجه به این تله هروقت به رستوران بین راه رسیدید و گرسنه بودید بدون توجه به منوی غذا یک کاسه سوپ و یک ظرف سالاد سفارش دهید .

اما اگر از آن دسته گردشگران یا تجار هستید که با هواپیما سفر می کنید به یاد داشته باشید که امروزه بسیاری از خطوط هواپیمایی اختیار انتخاب غذا، طبق رژیم غذایی مسافر 24 ساعت قبل از پرواز را به او داده اند پس با توجه به رژیم غذایی مفید برای بدنتان هنگام رزرو بلیت غذای خود را نیز سفارش دهید تا با پیروی از برنامه غذایی معمول خود سفر خوبی را داشته باشید.

5.    قبل از همه سفارش دهید

نوشدن و خوردن در رستوران همراه با همکاران یا اعضای هیات مدیره یک سازمان در سفرهای تجاری یکی از اتفاقات مرسوم است به عقیده پولیتی همین عادت و علاقه باعث خوردن بیش از حد شما می شود بنابراین وی پیشنهاد میدهد اگر از این گروه هستید برای جلوگیری از زیاده روی در خوردن و نوشیدن بهترین روش این است که قبل از همه سفارش دهید و اجازه ندهید دیگران بدون درنظر گرفتن شرایط جسمانی و عادت غذایی شما برای شما غذا انتخاب کنند. با این سیاست ساده می توانید به سلامتی بدن خود در این سفرها کمک کنید.

6.    هرگز ورزش را هنگام سفر فراموش نکنید

سفر هرگز مانع از انجام حرکات ورزشی روزانه شما نیست ، همگان مطع هستیم که حداقل 20 دقیقه تمرینان ورزشی سبک می تواند تاثیر بسیار مفیدی برای سلامتی بدن ما داشته باشد بنابراین اگر از این برنامه پیروی می کنید هنگام سفرهای تفریحی یا تجاری خود هرگز این عادت را ترک نکنید .

دیوید کاتز متخصص تغذیه می گوید اگر قصد سفری تجاری یا تفریحی را دارید سعی کنید تا حد امکان هتل محل اقامت خودتان را به گونه ای انتخاب کنید که دارای امکانات ورزشی باشد و در غیر این صورت سعی کنید با پیاده روی در محوطه و فضای سبز هتل این مهم  را عملی کنید تاکالری های اضافه بدن خود را بسوزانید.

اما اگر در سالن ترانزیت فرودگاه منتظر پرواز هستید به جای اینکه به خوردن فکر کنید بهترین روش برای سوزاندن کالری اضافه بدن شما قدم زدن و بازدید از غرفه ها و فروشگاههای داخل سالن ترانزیت است البته اگر می توانید خودتان را کنترل کنید و ولخرجی نکنید.

به هر حال جزو هر گروه از گردشگران هستید سعی کنید هرگز دنباله روی این جمله که می گوید : سفر می کنم تا شرایط عادی زندگی خودم را تغییر دهم ، نباشید و هنگام سفر هم به قوانین و برنامه ریزی های زندگی عادی خود پایبند باشید تا همیشه بدنی سالم و سرحال برای مسافرت بعدی داشته باشید.

Travel for health

Feb2012

عماد عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد