کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

تایتانیک دوباره از لندن لنگر کشید

تایتانیک نامی که همه ما با شنیدن آن به یاد غم انگیز ترین حادثه کشتی رانی در اوایل قرن نوزدهم میلادی خواهیم افتاد دوباره از لندن لنگر کشید و با 1300 مسافر راهی نیویورک شد.

اگرچه زیبایی فیلم سینمایی تایتانیک همچون پلانی کوتاه از پیش چشمانمان می گذرد اما بازهم ناراحتی و اندوه به سرعت دوباره از راه می رسد و ذهنمان را به خود مشغول و به یاد قربانیان آن حادثه در افکار خود غرق می شویم. ناله ها و شیون مسافران سردرگم و حتی فراتر از آن احساس سرمای آبهای سرد اقیانوس در بدنمان می تواند احساسی ناخوشایند برایمان به ارمغان بیاورد اما همه و همه پس از گذشت یک قرن از این حادثه جای خود را به بزرگداشت و برگزاری نمایشگاهها و یا حتی فراتر از آن برگزاری تورهای گردشگری دریایی برای یکصدمین سالگرد این حادثه غم انگیز داده اند. امسال که یکصدمین سالگرد غرق شدن این کشتی غولپیکر فرارسیده کمتر کسی عکس یا مطلبی درباره این کشتی نشنیده یا ندیده است هرچند تایتانیک از یکصدسال پیش نامی آشنا برای بشر بوده و هست.

اما شاید این حادثه تلخ فرصتی را برای سرمایه گذاری و برگزاری تورهای گردشگری مهیا ساخته که کمتر کسی یا شرکتی به آن توجه کرده بود. شاید به این دلیل که از خودشان می پرسیدند آیا یادآوری این خاطره تلخ می تواند سوژه ای مناسب برای برگزاری تورهای دریایی و گردشگری باشد؟ چه کسی حاضر به پرداخت هزینه اینگونه تورها می شود . همین سئوال ها در کنار صدها پرسش دیگر باعث شده تا فرصتی بسیار طلایی در اختیار صنعت گردشگری جهان قرار گیرد.

فرصتی که امسال به بهترین شکل توسط شرکتی در انگلستان غنیمت شمرده شده و مورد استفاده قرار گرفت و با بهترین و بیشترین استقبال هم از سوی گردشگران وماجراجویان دریایی روبرو شد.

همگی از اهمیت صنعت کشتی رانی در زندگی امروزی خود و بخصوص جایگاه ویژه آن در رشد و گسترش صنعت گردشگری آگاهیم و البته به این موضوع هم واقفیم که علاقه انسان از گذشته های دور به شناخت دنیای ناشناخته های آنسوی اقیانوس باعث شد که دل به دریا بزند و این صنعت را مطابق خواسته های خود گسترش دهد و یا حتی همین علاقه باعث شد که تراژدی تایتانیک به وقوع بپیوندد و سوژه ای برای سرمایه گذاری شناخته شود.

از این رو اکثر شرکت های گردشگری هم اکنون اقدام به سرمایه گذاری بسیار زیادی در زمینه صنعت گردشگری دریایی کرده اند و گام در رقابتی تنگاتنگ برای دراختیار گرفتن مدرن ترین و مجلل ترین کشتی های گردشگری نهاده اند این شرکت ها همیشه سعی دارند شناورهای خود را به ناشناخته ترین نقاط اقیانوس ها بفرستند تا مسافران بیشتری را روی عرشه کشتی های تفریحی خود یا همان کروزهایشان ببینند.

اما ظاهرا دستیابی به دور افتاده ترین نقاط کره زمین تضمین کننده موفقیت این شرکت ها جهت برگزاری تورهای دریایی نبوده بلکه فرصت سازی و استفاده بهینه از آن برایشان سرنوشت ساز بوده است بطوری که حتی تلخ ترین حادثه صنعت دریانوردی که در آن حدود 1600 نفر جان باختند را به فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده اند.

شاید اگر سازندگان کشتی تایتانیک ادعا نمی کردند که این کشتی هرگز غرق نخواهد شد امروز و پس از یک قرن این فرصت به دست نمی آمد چون همین ادعا باعث شد تا دوباره کشتی خاطره ها از لندن لنگر بکشد و 1300 نفر مسافر از عرشه آن برای بدرقه کنندگان خود دست تکان دهند و با خاطری آسوده دل به دریا بزنند.

اگرچه چندی پس از این حادثه موضوع آن سوژه بسیای از فیلم ها ، کتاب ها و نمایشگاهها بود اما امسال در کنار حراج وسایل بازمانده از تایتانیک مثل آخرین منوی غذا، آخرین نامه یکی از مسافران این کشتی ، کلید یکی از انبارهای تایتانیک و چمدان لباس یکی از بازماندگان شاهد کاربردی نوین برای آن در صنعت گردشگری بودیم.

این کاربرد نوین چیزی به غیر از برگزاری تور سفر دریایی کشتی خاطره ها از لندن به نیویورک نبود دقیقا از همان مسیری که کشتی تایتانیک در سال 1912 قرار بود بپیماید. هرچند این سفر عاقبت خوشی در آن سال نداشت اما یکصد سال بعد حضور نوه یکی از بازماندگان تایتانیک در این کشتی تفریحی باعث شده که تعدادی از عروس و دامادهای دهکده جهانی با زنده کردن خاطره آن سفر بدون پایان سرآغازی شیرین در زندگی خود را رقم زنند و در کنار دیگر علاقمندان و گردشگران به یاد قربانیان آن حادثه دل به دریا بسپارند.

حتی برگزاری موزه ای به نام شب خاطره با ساختمانی شبیه به تایتانیک به عنوان دیگر نوآوری یکصدمین سالگرد این حادثه نتوانست همانند این تور ابتکاری جالب برای جلب گردشگران و سرمایه گذاری در این صنعت بشمار آید. لنگر کشیدن کشتی خاطره ها از لندن به سوی نیویورک ابتکاری بسیار جالب از سوی یکی از شرکت های توریستی بود که تاکیدی دوباره بر فرصت سازی در صنعت پردرامد گردشگری قرن 21 عنوان شده است.

این شرکت حتی برای تضمین موفقیت خود پارا فراتر گذاشته و در کنار برگزاری این تور ویژه اقدام به برگزاری تورهای جانبی دیگری برای بازدید از بلفاست یعنی زادگاه تایتانیک کرده که البته این نکته سنجی توسط دست اندرکاران این شرکت توانسته موفقیتی بسیار جالب را برای آنها به ارمغان بیاورد. هرچند اقدامات مشابه اما بسیار ضعیف در این زمینه انجام شده بود که می توان به برگزاری توری هنگام ساخت لنگر تایتانیک و یا حتی بازسازی آن در شهر بلفاست اشاره کرد اما نکته سنجی به موقع و فرصت سازی این شرکت تواسنت مجموعه ای کامل را به نام تور کشتی خاطره ها در اختیار علاقمندان و ماجراجویان دریایی قرار دهد که کمتر کسی می توانست آن را مجموعه را نادیده گرفته و بی تفاوت از کنار آن عبور کند بصورتی که گروهی از گردشگران و مسافران این کشتی با پوشیدن لباس مرسوم درآن زمان یعنی سال 1912 میلادی سعی کردند به این شرکت در رسیدن به اهداف خود کمک کنند.

به هر حال با توجه به اهمیت صنعت گردشگری دریایی و رونق روز افزون آن ، کشورهای ساحلی و البته دست اندرکاران این صنعت همگی به دنبال یافتن راهکارهایی نوین برای جذب حداکثری گردشگر هستند که یکی از آنها یکصدمین سالگرد غرق شدن کشتی تایتانیک بود.

البته شاید فرصت های زیاد دیگری هم از دید دست اندرکاران این صنعت پنهان مانده باشد ولی به هرحال پس از یکصد سال یاد و خاطره تایتانیک توانست رونقی دوباره به صنعت گردشگری دریایی هدیه دهد اما اینگونه سالگردها نه لزوما غم انگیز می تواند مناطقی چون بلفاست را در کانون توجه تورگردانان و سرمایه گذاران صنعت گردشگری قرار دهد.

اخبار حاشیه ای

آخرین نامه جان ادوارد سیمپسون از داخل کشتی تایتانیک به تاریخ 11 آوریل 1912 به مادرش در شهر بلفاست که در آن از شکوه وجلال تایتانیک نوشته شده است به زودی با قیمت پایه 50 هزار دلار به حراج گذاشته خواهد شد اما بازماندگان او از خریدار این اثر خواسته اند در صورت امکان آن را به موزه شهر بلفاست هدیه دهد تا همگان توان بازدید آن را داشته باشند.

حراج آخرین منوی غذای تایتانیک که مربوط به قسمت فرست کلاس روی میز دکتر واشینگتن داج بوده به قیمت 76 هزار پوند و کلید انبار چراغ های روشنایی قایق نجات هم که توسط یکی از خدمه کشتی که از این حادثه جان سالم به دربرده به قیمت 59 هزار پوند در حراجی بفروش رفته است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد