کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خاورمیانه پل ارتباطی گردشگری پزشکی در جهان

خاورمیانه قطعه گم شده پازل گردشگری پزشکی در جهان

خاورمیانه پل ارتباطی گردشگری پزشکی در جهان

گردشگری پزشکی چه به صورت دولتی و چه خصوصی در گوشه و کنار خاورمیانه در حال گسترش است بسیاری از کشورهای این منطقه با توجه به توانمندی های پزشکی خود و زیر ساخت های آن سعی دارند نظر اینگونه گردشگران را به سمت مراکز درمانی خود جلب کنند.

بنابراین به گفته رئیس هیات مدیره بیمارستان آمریکایی دبی ، ریچارد لاریسون Richard Larison بسیار عادلانه است که درباره صنعت گردشگری پزشکی در خاورمیانه بگوییم: این صنعت در این منطقه به سرعت در حال گسترش و تکامل است و این تکامل خود فرصتی طلایی را در اختیار کشورهای منطقه قرار خواهد داد.

مبحث سلامت و بهداشت جامعه این روزها از اصلی ترین چالش های روز جهان و دولت هاست که توجه بسیاری از مراکز و مدیران را به خود جلب کرده حال آنکه بسیاری از گردشگران هم با دنبال کردن این اخبار ومسایل تشویق به جستجوی تازه های این صنعت یعنی بهداشت و سلامت جامعه خواهند شد و برای یافتن پاسخ های قانع کننده خود حاضراند بار سفر ببندند.

خاورمیانه که امروزه به عنوان یکی از خبرسازترین مناطق جهان شناخته شده در زمینه صنعت گردشگری پزشکی هم توانسته نظر بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری پزشکی و همچنین مسافران این صنعت را به خود جلب کند ، بنابراین از نام خاورمیانه برای گردشگران پزشکی چندی است که بسیار آشناست و به گفته بسیاری از دست اندرکاران و کارشناسان قطعه گم شده پازل صنعت گردشگری پزشکی جهان است.

با کمی تحقیق و جستجوی درباره رشد و گسترش این صنعت در منطقه در میابیم که آمارها و ارقام حکایت از سرمایه گذاری بسیار هنگفتی توسط شرکت های خصوصی ، دولتی و یا چند ملیتی در خاورمیانه دارد. این شوق و گسترش سرمایه گذاری نشان دهنده اوج اهمیت منطقه به عنوان بهترین منطقه برای جذب گردشگران پزشکی را نشان می دهد. البته این گسترش حاصل مدیریتی بسیار مناسب و برنامه ریزی دولت های منطقه و همچنین شرکت های سرمایه گذاری چندملیتی و بزرگ در منطقه بوده و هست. بگونه ای که مدیران این مجموعه ها با بررسی نقاط قوت یا ضعف منطقه و همچنین نیازهای آن توانسته اند راهکارهای بسیار مناسبی را در اختیار این صنعت نوظهور اما پردرآمد قرار دهند .

رشد سرمایه گذاری در زمینه صنعت گردشگری پزشکی و همچنین ساخت مراکز بسیار مدرن درمانی و پزشکی در این منطقه باعث شده که بسیاری از متخصصان و دست اندرکاران این مراکز که تابعیت کشورهای دیگر جهان را دارند، خاورمیانه را به عنوان محل زندگی و کار خود انتخاب کنند. بنابر  این مهاجرت که خود دلیلی دیگر مبنی بر جهت گیری سمت حرکت بیماران و گردشگران پزشکی به منطقه و همچنین رشد روز افزون این صنعت در خاورمیانه است ، از سوی دیگر صنایع وابسته نیز به ناچار باید خود را با آهنگ این رشد همسو کنند، پس می توان نتیجه گرفت که درواقع رشد صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در آن می تواند به رشد دیگر صنایع نیز کمک مستقیم و غیر مستقیمی داشته باشد که این رشد برای بسیاری از کشورها بسیار شیرین و جذاب بوده است.

همچنین با توجه به انفجار خبری مربوط به بازگشایی مراکز بسیار مدرن بهداشتی - درمانی و سرمایه گذاری شرکت های بسیار معروف در آنها  نظر گردشگران نیز به این منطقه جلب شده بگونه ای که رشد چشمگیر مسافرت های پزشکی به منطقه باعث شده که کارشناسان و دست اندرکاران این صنعت، منطقه خاورمیانه را به عنوان حلقه مفقوده صنعت گردشگری پزشکی در جهان نامگذاری کنند.

لاریسون به عنوان یکی از مدیران و دست اندرکاران  این صنعت در منطقه خاورمیانه،  دو دلیل بسیار عمده و مهم کیفیت بالای خدمات درمانی و هزینه های پایین این خدمات را به عنوان اصلی ترین دلیل پیشرفت صنعت گردشگری پزشکی  منطقه عنوان می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رشد و گسترش این صنعت بسیار پردرآمد در منطقه خاورمیانه عنوان می کند با توجه به ساخت مراکز بسیار مدرن درمانی در منطقه خلیج فارس در آینده ای بسیار نزدیک خاورمیانه با توجه به پتانسیل های موجود خود در زمینه گردشگری پزشکی به عنوان اصلی ترین مقصد گردشگران پزشکی در جهان شناخته خواهد شد.

به عنوان مثال دکتر سامی طربیچی Dr. Samih TARABICHI یکی از مدیران بیمارستان آمریکایی ها در دبی می گوید: در این کشور هر دو بخش دولتی و خصوصی مشغول به سرمایه گذاری های بسیار هنگفتی در زمینه ساخت زیرساخت های بخش درمانی هستند که به تناسب آن صنعت گردشگری پزشکی نیز در کشور رشد خواهد کرد. وی اضافه می کند که با توجه به سیاست های دولت در این زمینه تصمیم بر این شده تا سال 2015 میلادی دبی به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای مقصد گردشگران پزشکی در جهان شناخته شود.

بطوری که دکتر عایشه از شهر سلامتی دبی DHCC (DHCC بزرگترین و اولین منطقه آزاد تجاری در زمینه بهداشت و سلامت است که در دبی ساخته شده است) عنوان کرده ، دبی در حال حاضر تعداد زیادی گردشگر پزشکی را به خود جلب کرده اما با توجه به برنامه فوق و ساخت یک شهرک سلامتی در کشور قرار است تا سال 2015 میلادی این کشور به عنوان یک از اصلی ترین مراکز بهداشتی درمانی در زمینه جذب گردشگر پزشکی شناخته شود . این متخصص عنوان کرده خدمات VIP درنظر گرفته شده برای اینگونه گردشگران و مراجعه کنندگان به این منطقه باعث شده که نظر بسیاری از گردشگران را به شهرسلامتی دبی جلب کند بطوری که تنها در سال 2010 میلادی این منطقه توانسته 90 هزار گردشگر پزشکی را پذیرایی کند و به آنها خدمات درمانی و بهداشتی ارایه کند.

درباره چگونگی موفقیت مراکز درمانی در جذب گردشگر پزشکی دکتر طربیچی اینگونه می گوید که اگر یک مرکز قصد موفقیت در جذب گردشگر پزشکی را دارد باید توان پاسخ گویی به اصلی ترین سئوال اینگونه گردشگران را داشته باشد . وی اصلی ترین سئوال گردشگران را اینگونه توصیف می کند : گردشگران پزشکی همیشه به دنبال شنیدن پاسخ بسیار مناسب برای این سئوال خود هستند که از مبلغان مراکز درمانی در گوشه کنار دنیا می پرسند« مرکز درمانی شما چه خدمات نوینی را با چه قیمتی به من ارایه خواهد داد تا من به شما مراجعه کنم؟». بنابراین می توان انتظار داشت که هر مرکزی که کامل ترین جواب را به این سوال بدهد در جذب گردشگران موفق خواهد بود.

از سوی دیگر وی عنوان می کند که شاید همین سئوال بسیار مهم گردشگران باعث تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های بسیار هنگفت در منطقه خاورمیانه شده به طوری که شاهد افتتاح هر روزه مراکز درمانی بین المللی در منطقه هستیم که با مشارکت های مالی و تخصصی دیگر کشورها ساخته می شوند.

دکتر عایشه نیز در این باره عنوان می کند که اگر کشورهای منطقه بتوانند در جذب اینگونه سرمایه گذاران مانند جذب گردشگران درست برنامه ریزی کنند علاوه بر ارتقای سطح علمی خود می توانند درآمد بسیار عظیمی از طریق جذب گردشگر و رشد صنایع وابسته آن را شاهد باشند.

Health care No:2

عماد عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد