کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ده مقصد معروف دریایی جهان

زندگی دزدان دریایی و کشتی های چوبی آنها همیشه برای ما جالب توجه بوده و شاید گروهی از ما هم آرزو داشتیم که چند روزی زندگی آنها را روی عرشه کشتی تجربه می کردیم از این رو جستجوی گنج های قدیمی و به دست آوردن نقشه انها که توسط دزدان دریایی کشیده شده سوژه اصلی بسیاری از کارتون ها و یا فیلم های هالیوودی بوده و هستند. این گونه داستان ها و همچنین دریانوردی از قدیم الایام جزو علاقه های بشر بوده و بطور کلی سفرهای دریایی و کشف سرزمین های ناشناخته سوژه ای بسیار جالبی برای ماجراجویی ماست.

امروزه با رشد و گسترش صنعت دریا نوردی و ساخت کشتی های تفریحی بسیار بزرگ و مجهز که گاهی به بزرگی یک شهر، روی اقیانوس بی کران شناور هستند این علاقه بیشتر خودنمایی می کند. علاقه بشر به دریانوردی و وجود این وسایل پیشرفته باعث می شود که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران دل به دریا بزنند و از این کشتی های تفریحی و امکانات آنها استفاده کنند.

اگرچه به تازگی حادثه کشتی تفریحی در سواحل ایتالیا باعث شده تا گروهی با تردید به این کشتی ها بنگرند، اما هنوز هم بازار تورهای دریایی بسیار داغ و گردشگران زیادی به مناسبت های مختلف بلیت این تورها را خریداری می کنند. بطور کلی می توان عنوان کرد که جذابیت های اینگونه تورها به قدری زیاد است که خاطرات تلخ آن به سرعت به دست فراموشی سپرده می شود .

بنابراین با وجود این شناورهای غول پیکر دسترسی به بسیاری از نقاط دور افتاده در گوشه و کنار این کره خاکی با هر نوع آب و هوایی ممکن خواهد بود حتی آبهای یخزده دو قطب هم دیگر مانعی برای به حرکت در آمدن کشتی های تفریحی یا همان کروزها نیست.

بنابراین با توجه به علاقه روز افزون و دیرینه بشر به سفرهای دریایی و تجربه زندگی روی عرشه کشتی هر روز شاهد افتتاح  خطوط کشتیرانی جدیدی در جهان هستیم که کشتی های تفریحی و بسیار مجلل آنها از آلاسکا تا دورترین جزایر اقیانوس آرام درحال تردد هستند و گروهی از گردشگران شاد را از سویی به سوی دیگر می برند اما هنوز هم گردشگران جدیدی هستند که به دنبال یافتن بهترین مقاصد دریایی این کشتی ها هستند. به همین منظور ده مقصد بسیار مشهور اینگونه تورها را برای ذهن جست جو گر آنها معرفی خواهیم کرد.

آنتراکتیکا Antarctica (قطب جنوب)

سالهاست که قطب جنوب به عنوان مهمترین و اولین گزینه سفر گردشگران و علاقمندان به سفرهای دریایی در بین تورهای تفریحی مطرح شده است و البته ماجراجویان زیادی را به سمت خود کشیده است. اگرچه دیرزمانی نیست که پای گردشگران به این سرزمین یخ زده گشوده شده اما هیجان دیدن خرس های قطبی و تجربه سرمای منفی 45 درجه باعث شده تنور اینگونه سفرها بسیار داغ باشد و قطب جنوب را به عنوان صدر نشین فهرست ده تایی ما قرار دهد. این سفر خاطره انگیز معمولا سفری ده روز از جنوب آمریکاست و تجربه زندگی در کشتی یخشکن را نیز به همراه خواهد داشت. دیدن این سرزمین یخ زده و حیات وحش آن می تواند هرگونه سختی این سفر را برای گردشگران و علاقمندان به اینگونه سفرهای تفریحی را ساده و اسان جلوه دهد.

قطب شمال Arctic

هرگردشگری که تجربه سفر قطب جنوب را داشته باشد یقینا علاقمند به تجربه سفر به قطب شمال نیز خواهد بود و البته علاقمندان به کشف دنیای یخی اسکی موها یعنی ساکنان اصلی این سرزمین بیشترین آمار گردشگران این منطقه را به خود اختصاص داده اند اما هنوز هم تجربه زندگی در کلبه های یخی اسکی موها باعث می شود که تعداد زیادی از گردشگران تازه کار را به خود جلب کند . این دسته از گردشگران و ماجراجوهای یخی سفر خود را با کشتی چند ستاره کروز به ایسلند و گرینلند آغاز می کنند و پس از آن زندگی در کشتی یخشکن اتمی را تجربه خواهند کرد اگرچه کشتی یخشکن اتمی به راحتی کشتی های تفریحی نیست اما هیجان و لذت تجربه این سفر باعث می شود که هرگونه سختی و کاستی به خاطره ای شیرین در این سفر تبدیل شود ، البته تجربه زندگی در کنار اسکی موها و دیدن حیات وحش منطقه باعث شده تا دومین رتبه فهرست ده تایی ما را قطب شمال به خود اختصاص دهد.

جزایر گالاپاگوس Galapagos

پس از سفر به دو قطب ، سرمای شدید و تجربه دنیای یخی آنها ، گرمای دلچسب و سفر به جزایر گرمسیری گالاپاگوس در اقیانوس آرام و شرق آمریکای جنوبی برای گردشگران و دوستداران سفرهای دریایی جالب و دلچسب خواهد بود.

همین لذت و گرایش گردشگران دریایی باعث شده تا سومین مقام جدول ده تایی ما به مجمع الجزایر گالاپاگوس که در بین این گروه از گردشگران از اهمیت ویژه ای برخودار است اختصاص یابد . بطور کلی طبیعت بکر و دنیای وحش این مجمع الجزایر بیشتر طبیعت دوستان یا علاقمندان به کشف دنیای طبیعت را به خود جلب می کند. گیاهان و جانواران بسیار عجیب این جزایر در کنار طبیعت بکر آن هر ساله هزاران نفر را به سمت خود می کشاند و باعث لنگرانداختن کشتی های زیادی در آبهای منطقه می شود.

کیمبری در غرب استرالیا western Australia’s Kimberley

اما چهارمین پله از این فهرست به استرالیا اختصاص یافته، اگرچه کشور استرالیا خود به تنها پتانسیل بسیار مناسبی برای برگزاری تورهای تفریحی هست  اما برخی از مناطق ساحلی آن برای گردشگری دریایی و حضور کشتی های تفریحی شهرتی جهانی دارند، که منطقه کیمبرلی از مشهورترین هاست. این منطقه که به تازگی با کشف ذخایر گاز در جهان شهرتی مضاعف یافته از نظر گردشگری جاذبه ای بسیار مناسب برای علاقمندان به کشف استرالیای واقعی است. زندگی بومی و حیات وحش کیمبرلی باعث شده که سالانه دهها کشتی تفریحی عظیم وارد این منطقه شوند و هزاران گردشگران را با عجایب منطقه روبرو سازند بطور کلی آبشارها و صخره های بسیار زیبا و سواحل و تفریحات دریایی کیمبرلی باعث جذب گردشگران به منطقه از استرالیا شده است.

تاسمانی Tasmania

همانطور که قبلا بیان شد استرالیا با داشتن جذابیت های بسیار زیاد خود توانسته مقام بسیار مناسبی در صنعت گردشگری جهانی داشته باشد اما از نظر گردشگری دریایی مناطقی از این کشور اهمیت بیشتری دارند که پنجمین رتبه این فهرست ده تایی گردشگری دریایی ما نیز به بخش دیگری از استرالیا یعنی تاسمانی اختصاص یافته است . اگرچه مبحث گردشگری دریایی در تاسمانی کمی متفاوت از دیگر مناطق جهان است. اگرچه منطقه تاسمانی استرالیا بیشتر برای گردشگری رودخانه ای مناسب است و امکانات و کشتی های متناسب به آن را طلب می کند اما زیبایی منطقه و طبیعت اطراف آن توانسته ذهن و دل هر گردشگری را تسخیر کند . این منطقه بسیار زیبا و جذاب از نظر گردشگری از سوی سازمان ملل به عنوان میراث جهانی انتخاب شده و به ثبت رسیده است .

 برای این تورها که معمولا یک روزه هستند کشتی از بندر Macquarie لنگر خواهد کشید و به سمت جزیره ای زیبا و منحصر بفرد Sarah حرکت خواهد کرد. اگر کمی خوشسانس باشید می توانید از طوطی های معروف شکم زرد تاسمانی چند فریم عکس به یادگاری همراه خود بیاورید البته به غیر از خاطراتی زیبا شیرین از این منطقه .

پاپوآ در گینه نو PaPua new GUINEA

ششمین رتبه این فهرست به گینه رسیده که حتی افسانه های ترسناک از نحوه زندگی بومیان منطقه نتوانسته مانع از حضور کشتی های کروز در سواحل آن بشود. اگرچه در ابتدای برگزاری این تورها زیاد مشهور نشدند اما پس از مدتی کوتاه جاذبه های بسیار منحصر بفرد منطقه باعث شد تا خطوط کشتی رانی برای برگزاری تورهای خود در گینه با یکدیگر رقابتی سنگین را تجربه کنند. بنابراین اگر اهل ماجراجویی و طبیعت گردی هستید این تور برای شما ایده آل خواهد بود اما به یاد داشته باشید که برای تجربه واقعی زندگی در این سرزمین مرموز باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید و لوازم مناسبی برای پیاده روی های طولانی به همراه داشته باشید.

ملانزی Melanesia

هفتمین منطقه معروف گردشگری دریایی فهرست ما یعنی ملانزی در شمال شرقی استرالیا و نزدیکی فیجی با پوششی سبز و گیاهان بسیار زیبای خود همانندکمبربندی سبز رنگ در دل اقیانوس آرام سالهاست که جلب توجه کرده و هزاران ذهن کنجکاو و ماجرا جو را به خود مشغول ساخته است. اگرچه این منطقه زخم هایی کهنه هم از جنگ به یادگار دارد اما بسیاری از همین آثار و زخم ها امروزه به عنوان جاذبه های توریستی ملانزی شناخته شده و تعداد زیادی از گردشگران را به خود مشغول کرده است . تاریخ و تمدن منحصر بفرد منطقه ، غواصی در میان لاشه هواپیماها و کشتی های جنگی مربوط به دوران جنگ در کف اقیانوس می تواند بهترین دلیل برای سفر گردشگران به ملانزی باشد و او را وادار به ماجراجویی نماید. دهکده های مرموز این منطقه و آتشفشان های خاموش آن نیز توانایی جلب گردشگران را خواهد داشت.

آمازون AMAZON

رودخانه اسرار آمیز آمازون که حیات وحش آن الهام بخش بسیاری از کتابها و فیلم های ترسناک سینمایی بوده و هست در واقعیت هم توانسته گردشگران زیادی را به خود جلب کند این رودخانه بسیار مشهور قاره آمریکا به عنوان هشتیمین مقصد معروف گردشگری دریایی در لیست ده تایی ماست. مناظر خیره کننده در کنای حیات وحش و غذاهای محلی توانسته سالانه هزاران گردشگر را از سراسر جهان به سمت کشورهای برزیل، آکوادور و پرو سرازیر کند و در واقع این رودخانه به عنوان شریان اصلی صنعت گردشگری آنها شناخته شده است و علاوه بر رونق اقتصادی کشورهای یاد شده صنعت گردشگری آنها را نیز سیراب می کند.

شرق دور روسیه (سیبری)

دو منطقه سیبری و الاسکا همیشه از نظر گردشگری و اکوتوریسم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. اما فاصله مابین این دو منطقه بسیار جذاب برای گردشگران که با آبهای بسیار سرد اقیاس منجمد شمالی به یکدیگر متصل شده اند و جزایر کوچک آنها در شرق کشور پهناور روسیه و منطقه چوکچی CHUKCHI   به تازگی از همیت ویژه ای از نظر جذب گردشگر برخوردار شده اگرچه این منطقه فقط 4 ماه از سال برای برگزاری تورهای دریایی مناسب است اما با همین محدودیت زمانی هم تعداد زیادی از تورهای گردشگری دریایی در منطقه برگزار می شود ، دیدن نهنگ های عظیم و دسته های بسیار بزرگ شیرماهی ها و کوچ تعداد بسیار زیادی از پرندگان دریایی فرصتی بسیار مناسبی برای جذب گردشگران و علاقمندان به طبیعت را در اختیار سرمایه گذاران صنعت گردشگری دریایی و شرکت های برگزار کننده اینگونه تورها قرار می دهد. البته بهترین خاطرات این سفر در ذهن گردشگران منطقه شرقی سیبری مربوط به تجربه زندگی ، شکار و ماهیگیری در روستای CHUKCHI همراه با ساکنان آن خواهد بود، و شاید هم همراه آوردن یکی از لباس های محلی که معمولا از پوست خرس یا گوزن تهیه شده به عنوان سوغات سفر یادآور سرمای بسیار شدید منطقه در کنار خاطرات شیرین گردشگران باشد.

تاهیتی TAHITI

دهمین و آخرین رتبه فهرست ما به TAHITI واقع در اقیانوس آرام رسیده . زیبایی های این منطقه که در جنوب هاوایی واقع شده آنقدر دلرباست که شاید باعث تعجب گردشگران منطقه باشد بطوری که در ذهن خود می پرسند چرا تاهیتی با این همه زیبایی به عنوان آخرین رتبه در صنعت گردشگری دریایی انتخاب شده اما نکته اساسی اینجاست که زیبایی های این منطقه را باید با زیبایی و جذابیت های دیگر مناطق یاد شده مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که شاید این همه زیبایی تاهیتی در برابر نه منطقه یاد شده بسیار کوچک باشد بنابراین هرچقدر تجربه سفر به قطب جنوب سخت ودشوار بوده سفر به این منطقه برای گردشگران و علاقمندان بسیار آسان و دلچسب خواهد بود. این منطقه که به عنوان بهترین استراحتگاه در بین گردشگران معروف شده در گذشته هم بین ملموانان خسته از سفرهای طولانی منطقه ای شناخته شده بوده است. غواصی ، قایقرانی ، ماهیگیری با نیزه از عمده تفریحات گردشگران ورودی به این منطقه است البته اگر جاذبه های طبیعی آن را فراموش نکنیم . این منطقه گرمسیری با کلبه های ساحلی خود می تواند هرساله هزاران گردشگر را به سمت خود جلب کند جاذبه های این منطقه به قدری جالب و زیباست که گردشگران عنوان می کنند دل کندن از این همه زیبایی برایشان بسیار مشکل و دور از تصور بوده است. حال تصور کنید اولین های این فهرست چقدر برای گردشگران جذاب بوده ؟

عزتی کامل

22/11/90

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد