کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

هندوستان – دهلی

هندوستان یا سرزمین هفتاد و دو ملت ، با شنیدن این نام ها اولین چیزی که از ذهن هر شنونده ای عبور می کند پیرمردی با لباسی سپید یا همان گاندی است. این رهبر آزادی خواه توانست با مبارزه های خود علیه استعمار انگلستان نام این شبه قاره را همراه با نام خود کند و در ذهن جهانیان تا ابد ماندگار نگه دارد.

اما در قرن حاضر این کشور توانسته با سرمایه گذاری بیش از حد خود و اتخاذ سیاست های بسیار کارآمد در صنعت گردشگری نام کشور هفتادو دو ملت را به نام سرزمین عجایب تغییر دهد و این کلمه را در کنار خاطره مبارزه گاندی در ذهن همه ساکنان این کره خاکی جایگزین کند. هندوستان با سرمایه گذاری های بسیار زیاد در صنعت گردشگری توانسته درآمدی بسیار سرشار از صنعت نوظهور گردشگری خود به دست آورد البته نباید فراموش کرد که واقعا این کشور پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و گسترش این صنعت در داخل مرزهایش داشته و دارد ، هر گوشه و کنار این سرزمین پهناور و کهن را که بنگریم موارد بسیار زیادی برای معرفی به صنعت گردشگری دیگر کشورها خواهیم دید که می توان به سازه های باستانی و طبیعت بکر و دست نخورده برخی قسمت ها ی آن اشاره کرد که گاهی زبان و قلم از توصیف آنها ناتوان هستند.

بطورکلی امروزه کسی نیست که در ذهن خود یک بار سفر به این سرزمین عجایب را تصور نکرده باشد و علاقمند به تجربه آن نباشد. بنابراین این بار قصد معرفی پایتخت سیاسی سرزمین عجایب یعنی دهلی نو را داریم اگرچه نام این شهر در کنار اگرا و جیپور در صنعت گردشگری به عنوان مثلث طلایی هندوستان شناخته شده اما به یاد داشته باشید که شنیدن کی بود مانند دیدن !!!!!

شهر دهلی در واقع به دو بخش نو و کهنه تقسیم شده است و اکثر گردشگران فقط از قسمت جدید این شهر دیدن می کنند اما اگر اگر اهل ماجراجویی باشید بد نیست سری هم به قسمت قدیمی شهر بزنید چون برخی از آثار باستانی در این بخش قرار گرفته است اما به یاد داشته باشید که با ورود به بخش قدیمی شهر دهلی چهره ای باور نکردنی را از شهر خواهید دید . در قسمت قدیمی شهر شاید فقر ، آلودگی و شلوغی بسیار مشهود باشد و تراکم جمعیت در این بخش از شهر بسیار زیاد است . هستند برخی از ساکنان قسمت قدیمی شهر هرگز شانس دیدن قسمت جدید را نخواهند داشت و در فاصله ای نچندان زیاد از تمدن و سازندگی کل زندگی خود را سپری خواهند کرد بی آنکه حتی تصور آسایش و راحتی بخش جدید شهر را تجربه کرده باشند.

این شهر بسیار شلوغ که در واقع از دو بخش جدید و قدیم تشکیل شده است نماد بسیار کوچکی از کل سرزمین عجایب خواهد بود ، اگر از تهران قصد سفر به این شهر را دارید با یک پرواز 4 ساعته وارد سرزمین عجایب خواهید شد و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی دهلی نو اگر برای اولین بار از سرزمین عجایب دیدن می کنید بوی تندی را استشمام خواهید کرد که در واقع همان بوی هندوستان است که تا انتهای سفر همراه شما خواهد بود و حتی وقتی پس از بازگشت در منزل چمدان های را باز می کنید همین بو خاطرات شما را از دوران سفرتان به سرزمین عجایب زنده خواهد کرد اما نگران نباشید کم کم به این بو عادت خواهید کرد.

اما یک مورد را هرگز فراموش نخواهید کرد آنهم شنیدن صدای انواع و اقسام بوق اتومبیل هاست ، بطور کلی هندی ها بسیار علاقمند به استفاده از بوق وسیله نقلیه خود هستند و گاهی باعث ناراحتی شما خواهند شد و همان لحظه خداوند را شکر خواهید کرد که در شهر شما از این خبرها نیست و گاهی هم برای آرامش شهر خود دلتنگی می کنید.

شاید از آن دسته از گردشگران هستید که علاقه به ماجراجویی باعث شده تا به تنهایی سفر کنید و از تورهای گردشگری استفاده نمی کنید بنابراین هرگز نگران انتخاب هتل در شهر دهلی نو نباشید چون با هرنوع سلیقه وبودجه ای که وارد سرزمین عجایب شده باشید امکان انتخاب هتل خواهید داشت . البته بد نیست که اگر از این دست گردشگران هستید قبل از سفر و با استفاده از دنیای مجازی که امروزه گستردگی آن به عنوان یکی از رموز موفقیت در صنعت گردشگری هر کشور شناخته شده استفاده کنید و هتل مورد نظر خودتان را از این طریق رزرو کنید.

بطور کلی در تمام شهرهای این کشور هتل های زنجیره ای بسیار زیادی مشغول به کار هستند و با امکانات بسیار مناسب خود البته با توجه به تعداد ستاره هایشان سعی در جلب هرچه بیشتر گردشگران را به سمت اتاق هایشان دارند. نوع طراحی اتاق های اینگونه هتل ها به گونه ای زیبا و خوش آب و رنگ است که بسیاری از گردشگران متوجه رقم بسیار بالای هتل های 5 ستاره این کشور نمی شوند و ناخودآگاه خود را در این اتاق های بسیار مجلل می بینند ولی نکته ای را هرگز فراموش نکنید که برخی از هتل های سرزمین عجایب که در واقع همان کاخ های سلطنتی قدیمی هستند بسیار گران قیمت هستند و در نوع خود بی نظیر بنابراین قبل از ورود به سالن ورودی آنها کمی بیشتر فکر کنید بعد وارد آنها شوید چون زیبایی آنها ممکن است کار دست شما بدهد.

تعدادی از هتل های معروف شهر عبارتند از هتل کنتینانتال، هتل امباسادور، هتل آشوک، هتل سیتی پارک، هتل کرون پلازا، هتل له مردین و هتل پلازا، ولی اگر اهل صرفه جویی هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از هتل های دولتی و مخصوص گردشگران است این هتل ها که در حمایت مراکز دولتی هستند و ارایه خدمات بسیار با کیفیت اما با قیمتی مناسب سعی کرده اند گردشگران مقتصد را به سمت خود جلب کنند.

پس از بحث اسکان و انتخاب هتل مناسب نوبت به معرفی قسمت خوشمزه سفر به سرزمین عجایب رسیده ، طبیعی است که با هنگام صحبت از غذاهای هندی ناگهان مزه فلفل را در ذهن خود تصور کنید . در سرزمین عجایب بطور کلی استفاده از انواع ادویه هنگام طبخ غذا بسیار رایج است بنابراین این نکته را فراموش نکنید که قبل از سفارش غذا به خدمتکار بگویید که زیاد از ادویه های هندی در غذای شما استفاده نکنند چون شاید به جز مزه تندی چیزی دیگری را متوجه نشوید. اما با توجه به عقاید مذهبی برخی از مردم هندوستان مصرف گوشت در غذا زیاد مرسوم نیست و این مردم بیشتر از سبزیجات برای تهیه غذا استفاده می کنند که این مشکل در منوی رستوران ها بسادگی برای گردشگرانی که نمی دانند غذایی که سفارش می دهند جزو چه گروهی است برطرف شده با کمی دقت در لیست غذای رستوران ها خواهید دید که ابتدای نام هر غذا با مربعی سبز رنگ یا قرمز رنگ وجود دارد رنگ قرمز یعنی این غذا با گوشت تهیه می شود و رنگ سبز نشان از گیاهان در غذاست برخی از غذاهای معروف این شهر عبارتند از : ماسالا دوسا، چیکن تندوری، سیزلر، شاهی قورمه و ماتان بریانی البته این غذاهای سنتی شهر دهلی نو در کنار بسیاری از غذاهای غربی طبخ و سرو می شوند و رستوران های زنجیره ای بسیار معروف جهان نیز در این در دسترس هستند.  یکی از خوشمزه ترین خوراکی های سرزمین های گرمسیری مثل هندوستان نارگیل تازه هست بنابراین هرگز خوردن این میوه را فراموش نکنید.

پس از بحث خورد و خوراک در سفر به سرزمین عجایب نوبت به بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری دهلی خواهد بود اگر بخواهیم از مکان های دیدنی شهر بگوییم باید نامهای آرامگاه همایون ، قلعه سرخ ، قطب منار ، مسجد جاما، خانه باهائی Bahai house، ساختمان پارلمان هندوستان، کاخ ریاست جمهوری ، عبادتگاه کریشنا ، ساختمان یادواره گاندی یا Raj gat ، معبد سیک ها در نزدیکی رودخانه گنگ و دروازه هندوستان را بیان کرد ، هرچند این مکانهای تاریخی خود برای بسیاری از گردشگران از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار هستند اما دلیل اصلی سفر بسیار از گردشگران شهرهای جیپور و آگراست که در واقع این سه منطقه به عنوان مثلث طلایی هندوستان معرفی شده اند . بنابراین برای بازدید از هریک از اضلاع دیگر این مثل یعنی آگرا و جیپور به حداقل یک روز وقت نیاز دارید اگرچه تمام امکانات گردشگری در این دو شهر مهیاست ولی بسیاری از گردشگران بیش از یک روز در این منطقه نمی مانند.

برای رسیدن به آگرا که فاصله حدود 5 ساعت با اتومبیل از شهر دهلی واقع شده می توانید از تورهای روزانه استفاده کنید یا اینکه با تهیه بلیت قطار و اتوبوس خودتان به صورت انفرادی به این منطقه تاریخی سفر کنید ولی تورهای روزانه مناسبترین روش برای بازدید از این مراکز توریستی خواهد بود در مورد این تورها می توانید از متصدی هتل کمک بگیرید و مناسبترین را انتخاب کنید. البته می توانید با اکرایه کردن یک اتومبیل کولردار از راننده آن به عنوان راهنمای تور استفاده کنید البته هرگز جانه زنی را فراموش نکنید. تاج محل که در واقع مقبره شاه جهان است هر آگرا هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را پذیرایی می کند .

این شهر زیارتی در واقع مهمترین زیارتگاه مسلمانان هندوستان هست و وقتی برای اولین بار وارد این شهر می شوید درست حال و هوای شهرهای زیارتی ایران مثل قم و مشهد مقدس را به خاطر خواهید آورد تنها تفاوت این شهر با ایران نوع پوشش مردم و لباس های محلی آنهاست البته اگر گویش آنها و بوی مخصوص هندوستان صرفنظر کنیم. پس از تاج محل می توان مقبره تاریخی در برات پور دیدن کنید.

اما ضلع دیگر این مثلث طلایی شهر جیپور یا همان شهر صورتی سرزمین عجایب هست که به گفته بسیاری از تاریخ نویسان یکی از ثروتمندترین مناطق هندوستان بوده و هست مناطق تاریخی این شهر عبارتند از امبر فورت، سیتی پلاس city palace، قصر باد یا هوا محل، واتر پلاس، jantar mantar  دیدن کنید . در طول سفرتان به این مثلث طلایی جیپور اولین شهری خواهد بود که در آن فیل خواهید دید البته در خیابان کنار وسایل نقلیه دیگر، گردشگران می توانند از فیل سواری هنگام بازدید از کاخ آمبر Amber palace لذت ببرند  کلیدی ترین نقطه سفر شما به این شهر بازدید از پارک ملی جیپور است که در واقع تکمیل کننده سفر شما به هندوستان خواهد بود.

طبق رسم ما ایرانیان ، همیشه بخشی از سفریمان به خرید سوغاتی اختصاص خواهد یافت. بنابراین حالا نوبت به معرفی مراکز خرید و تجاری معروف دهلی رسیده اگرچه برخی از همین مراکز خرید خود به تنهایی می توانند به عنوان جاذبه گردشگری شهر دهلی باشند. از جمله این مراکز خرید بازار بسیار معروف زیرزمینی شهر دهلی خواهد بود که امکان خرید سوغاتی را برای تمام گردشگران خارجی و داخلی این شهر فراهم کرده انواع و اقسام مجسمه های چوبی ، چرم، پارچه های سرمه دوزی شده و دیگر صنایع دستی و البته ادویه های مخصوص هندوستان در این بازار در دسترس هستند به غیر از این بازار بسیار مشهور می توانید از بازار کارول باغ و کنارت پلیس connarte palace استفاده کنید البته یافتن آدرس این بازار ها اصلا کار دشواری نیست و به راحتی می توانید با کرایه کردن یک توک توک (موتورهای 3 چرخ ، نوعی تاکسی در هندوستان) به این بازارها سر بزنید و از خرید خود لذت ببرید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید بهترین را برای رسیدن به این بازار ها استفاده از متروی بسیار تمیز و البته خنک دهلی خواهد بود چون لحظاتی از هیاهو و شلوغی شهر دور خواهید شد و در محیطی بسیار آرام و مدرن به سمت مقصد خود می روید.

دونکته اصلی را هنگام گشت و گذار در این بازارها را هرگز فراموش نکنید . اول اینکه هرگز چانه زدن را فراموش نکنید، با این کار می توانید اجناس مورد علاقه خود را تقریبا تا یک سوم قیمت تهیه کنید اما این قانون در مورد فروشگاههای زنجیره ای و مارک های معروف جهانی کارآمد نخواهد بود و دیگری اینکه به هیچ عنوان مدارک و مبلغ زیادی پول را همراه نداشته باشید اگرچه امنیت در این مناطق برقرار است اما شلوغی و ازدحام گاهی برای شما دردسرساز خواهد شد و ممکن است دچار مشکل شوید بنابراین با صندوق امانات هتل بیشتر آشناشوید و با اطمینان کامل مدارک و پول اضافه خودتان را به او بسپارید.

اما باید ها و نباید های سفر در سرزمین عجایب

1.        هرگز از دستفروشان خوراکی نخرید ، چون آلودگی در سطح شهر بسیار بالاست و بدن شما به آنها عادت ندارد

2.        همیشه از آب معدنی و بسته بندی شده استفاده کنید و حتما در فصول گرم سال مراقب سطح آب بدنتان باشید.

3.        از کرم های ضد آفتاب در فصل گرم استفاده کنید و در طول مدت اقامت خودتان در سرزمین عجایب روزانه استحمام کنید

4.        پمادهای ضد حشرات را همیشه همراه داشته باشید و از آنها استفاده کنید

5.        همیشه کارت هتل را همراه داشته باشید

6.        هنگام عکاسی از آثار باستانی و تاریخی مراقب علاقم هشدار دهنده باشید ، در بیشتر مراکز تاریخی برای عکاسی و فیلم برداری باید قبلا بلیت تهیه کنید وگر نه دچار دردسر خواهید شد.

7.        هنگام بازدید از مراکز دینی حتما به اصول آنها احترام بگذارید و سعی کنید زیاد جلب توجه نکنید

8.        از حیوانات ولگرد در سطح خیابان مثل سگ و گربه ها حتما دوری کنید و از دست زدن به آنها جدا خودداری کنید

9.        برای غذا خوردن سعی کنید حتما از رستوران های معتبر و زنجیره ای استفاده کنید

10.     هر گونه بیماری بخصوص تب را در طول اقامت خود در سرزمین عجایب را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید

11.     هرگز بین ماههای بهمن تا آواخر اردیبهشت به این کشور سفر نکنید چون بیشتر مناطق این کشور در این ماهها در گرمترین فصل سال هستند و سفر سختی را تجربه خواهید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد