کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ده منطقه ای که در پکن باید دید

چین به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور آسیا در قرن حاضر جهان پس از کسب این مقام سعی در تثبیت جایگاه خود در صنعت گردشگری را نیز داشته و با توجه به علاقه اکثر ساکنان این کره خاکی برای بازدید از این سرزمین کهن به این خواسته نزدیک شده و علاوه به مسایل اقتصادی صنعت گردشگری این سرزمین پهناور امروزه بسیار مشهور شده است.

شهر پکن که در واقع به عنوان پایتخت سیاسی کشور چین هست با سرعت از یک شهر سنتی به یک شهر مدرن تبدیل شده و همین تغییر باعث تعجب اکثر گردشگران نیز شده ، بطور کلی سالانه میلیونها نفر از این شهر تاریخی و کهن بازدید می کنند.

این کلانشهر در دهه گذشته هرگز خواب را به خود ندیده و سکون را تجربه نکرده به همین دلیل هر روز چهره ای تازه برای بازدید کنندگان خود نمایان می کند و تشویق بازدید کنندگان خود می پردازند. این خصوصیت پکن و عدم سکون آن باعث شده که هرگردشگری با هرگونه سلیقه و علاقه دراین کلان شهر بتواند از سفر خود لذت ببرند و هرچه را به جستجوی آن به این سرزمین آمده را به راحتی بیابد. اما با توجه به برخی از سفرهای تجاری و نبود وقت کافی برای انیگونه گردشگران 10 منطقه تاریخی و باستانی این شهر وجود دارد که هرگز نباید دیدن آنها را فراموش کرد.

اگر چه برای بازدید از کلیه مراکز دیدنی این شهر شاید ماهها وقت لازم باشد اما در یک اقامت چند روزه هم می توان به اصلی ترین اماکن گردشگری این شهر سر زد و ادعا کرد که از شهر پکن بازدید کرده ایم بنابراین هنگام سفرکوتاه خود به شهر پکن هرگز این ده منطقه را فراموش نکنید چون اگر آنها را ندیده باشید هرگز نمی توانید بگویید از شهر پکن دیدن کرده اید.

شهر ممنوعه (کاخ پادشاه) forbidden city

پکن از قرن ها پیش به عنوان یکی از شهرهای اصلی این سرزمین پهناور بوده و در نهایت به عنوان پایتخت پین به جهانیان معرفی شد اما به سرعت رشد کرد و توانست تبدیل به یک کلانشهر بسیار مشهور شود. انتخاب این منطقه تاریخی یا همان شهر ممنوعه به عنوان اولین مرکزی که باید از آن دیدن کرد دریچه و سرآغازی  برای شروع یک سفر کوتاه در کشور چین برای هر گردشگی که فرصت کافی برای اقامت در شهر پکن را ندارد خواهد بود.

9000 اتاق ساخته شده در 250 هکتار زمین که بین سالهای 1406 تا 1420 میلادی ساخته شده اند خود گواه ارزش بازدید این منطقه برای هر گردشگری یا مسافر عبوری این شهر هست. اگرچه بسیاری از آثار تاریخی این کاخ در دوران جنگهای خونی داخلی در این سرزمین از بین رفته اما حتی قدم زدن در میان آثار و بقایای این مجموعه عظیم تاریخی باعث القای حس قدم زدن در تاریخ بخصوص در قرن 18 میلادی که دوران شکوفایی آن بوده برای هر بازدید کننده ای خواهد بود. مهمترین نکته برای بازدید از این مجموعه عظیم تاریخی این است که کفش راحت به پا داشته باشید چون مسیری طولانی پیش روی شماست اگر به تنهایی و بدون استفاده از تورهای گردشگری قصد بازدید از این کاخ تاریخی را دارید بهترین گزینه برای شما استفاده از سیستم آنلاین اطلاعات برای شماست این سیستم با وسیله مانند رادیو کار می کند و با ورود هر بیننده ای  شروع توضیح در مورد این قسمت خواهد کرد و تاریخچه ای بسیار کامل را به چندین زبان زنده دنیا با توجه به کثرت گردشگران ورودی برای آنها پخش خواهد کرد. در این صورت برای رسیدن به این مجموعه تاریخی می توانید از اتوبوس شماره یک که مخصوص این کاخ در نظر گرفته شده استفاده کنید ساعات بازدید از این مجموعه از 8.30 بامداد تا 17 هر روز در قبال دریافت مبلغ 60 یوان برای گردشگران امکانپذیر است.

2. میدان تیان آن من Tiananmen sq.

دومین مقصد گردشگری شهر پکن میدان تیان آن من به عنوان اصلی ترین مکان گردشگری برای هر مسافری به شهر پکن انتخاب شده این میدان که در واقع قلب کلان شهر پکن هست بعنوان یکی از بزرگترین میادین جهان نیز مشهور شده است. این میدان بسیار بزرگ پس از اتفاقات سال 1949 میلادی امروزه از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. طلوع و غروب خورشید در این میدان یکی از سوژه های اصلی عکاسان و گردشگرانیست که از این سرزمین دیدن می کنند البته پس از این عکاسی موزه ملی چین نیز دلیل دیگری برای بازدید از میدان تیان آن من درنظر گرفته شده است.

اگر قصد دیدن طلوع و غروب خورشید را در بهترین شرایط از نظر زاویه دید و باز بودن افق پیش رویتان را دارید بهتر است نیم ساعت قبل از طلوع و غروب خورشید خودتان را به جایگاه مخصوص بازدیدکنندگان برسانید تا بتوانید روی صندلی بنشینید راحترین راه برای رسیدن به میدان استفاده از اتوبوس برای گردشگران انفرادی خواهد بود ، گردشگران برای بازدید کامل از این صحنه یعنی طلوع و غروب خورشید و بازدید از موزه ملی به 2.5 ساعت وقت و 45 یوان پول نیاز دارند.

3. دیوار چین  Great wall

دیوار بزرگ چین که یکی از اصلی ترین دلایل سفر اکثر گردشگران و نماد بسیار ارزشمندی برای تمدن کهن چین شناخته شده با هشت راه ورودی هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده اگرچه قسمت های اندکی از این دیوار عظیم باقی مانده و بسیاری از قسمت های آن به دست عوامل طبیعی و انسان از بین رفته است اما هنوز هم به عنوان باشکوه ترین ساخته دست بشر در سطح جهان از آن یاد می شود.

مهمترین توصیه به گردشگران این هست که با توجه به فصول مختلف سال و زمان سفرشان وسیله های لازم برای بازدید از این آثار باستانی را همراه داشته باشند مثل عینک آفتابی، چتر، کفش مناسب و لباس گرم.

قیمت بلت ورودی این دیوار در فصول مختلف متفاوت و بین 40-45 یوان در نظر گرفته شده است ، گردشگران انفرادی بهتر است برای رسیدن به این دیوار از اتوبوس شماره 919 استفاده کنند و برای بازدید از این دیوار قدیمی حداقل نیاز به 3 ساعت وقت خواهند داشت .

4. کاخ تابستانی summer palace

این کاخ باستانی درواقع بزرگترین باغ در شهر بسیار شلوغ و پرجنب و جوش پکن بوده و به عنوان چهارمین مرکز توریستی لیست ما در نظر گرفته شده . این باغ که حدود 10 مایل مربع وسعت دارد در قسمت شمال غربی شهر پکن بنا شده ، آرامش و شادابی این پارک در میان کلان شهر پکن به عنوان یک نعمت شناخته شده و محل بسیار مناسبی برای آرامش و تجدید قواست که در فصول بهار و پاییز دریاچه بسیار بزرگ Kunming زیر نور خورشید در این باغ بزرگ و سرسبز به عنوان نگینی درخشان پیش چشم رهگذران و گردشگران خودنمایی می کند.

قسمت هایی از این باغ که مخصوص درخچه های کوچک و باغبانی باستانی چین انتخاب شده به ثبت جهانی رسیده و بسیار جالب و جذاب برای گردشگران خارجی و داخلی خواهد بود برای رسیدن به باغ زیبا می توانید از اتوبوسهای شماره 726 و 718 استفاده کنید و با توجه به فصل های شلوغ سال مبلغی بین 40 تا 50 یوان ورودی این مجموعه سرسبز برای بازدید درنظر گرفته شده است.

5. معبد بهشت temple of heaven (tiantan)

معبد بهشت در واقع یکی از اصلی ترین مراکز توریستی این شهر در مکان پنجم لیست ماست این معبد تاریخی که طی 5 گذشته یکی از اصلی ترین مراکز دولتی و حکومتی بوده و کمتر کسی به آن دسترسی داشته همیشه مورد متوجه بوده امروزه که این معبد برای بازدید عموم بازگشایی شده نیز از همان درجه اهمیت برخوردار بوده و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

این معبد که مرکز پرستش انواع خدایان زمانهای گذشته بود و در آنها باد ، خورشید، ماه و زمین ستایش می شده  امروزه مرکزی برای انواع ورزش های صبحگاهی و علاقمندان به طبیعت است و در گوشه و کنار این معبد صدای سازهای بسیاری از علاقمندان به موسیقی نیز شنیده می شود و در کنار صدای پرندگان محیطی بسیار مناسب نیز برای به تصویر کشیدن زیبایی های آن برای نقاشان و علاقمندان به هنرهای تجمسی مهیاست اگر قصددارید روحیه خودتان را تازه کنید و سری به این معبد بهشتی بزنید نیاز به 35 یوان ورودی و 2 ساعت وقت خواهید داشت.

6. مقبره مینگ ming tombs

این مقبره که در 50 کیلومتری شمال غربی این شهر واقع شده مجموعه ای از 13 مقبره مربوط به پادشاهان گذشته چین است که پیکر 17 امپراتور را در خود جای داده این مجموعه مقبره ها که از سال های 1368 تا 1644 میلادی ساخته شده اند در واقع نمونه نمایان از تمدن و تاریخ چند قرن گذشته این کشور خواهند بود این مقبره ها از سال 1958 میلادی برای بازدید عموم بازگشایی شده و به این ترتیب هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب کرده است.  این مجموعه معباد که در دل کوهستان ساخته شده اند محیطی بسیار جالب برای بازدید گردشگران شناخته شده و در مقام ششم این لیست قرار گرفته اما به یاد داشته باشید که به دلیل دالان های بسیار طولانی و باریک بودن این مسیرها شاید مکان مناسبی برای افراد معلول نیست. برای رسیدن به این مقبره ها می توان از اتوبوس های شماره 1، 2 و 3 استفاده کرد و با توجه به فصل مبلغ 30 تا 60 یوان ورودیه برای بازدید از آن درنظر گرفته شده است

7. هوتونگ پری کپ Hutong pedicap tour

اما هفتیمن پله از این لیست بسیار جالب شاید مفرح ترین قسمت این گردش کوتاه در شهر شلوغ پکن برای هر گردشگری بوده و هست . از گذشته های دور تخت های روان که توسط بردگان کشیده میشد نشان دهنده شکوه و جایگاه بسیار بالای اجتماعی بوده همین موضوع باعث شده که این قسمت از تور ما نیز برای بسیاری از گردشگران جالب باشد . هوتونگ پری کپ که در واقع یک نوع کالسکه یا ارابه است که توسط انسان کشیده می شود و راننده این کالسکه با دویدن نیروی کشنده را نیز تامین می کند. منطقه هوتونگ در شهر پکن مرکز اینگونه کالسکه هاست و گردشگران با کرایه یکی از آنها می توانند هنگام لذت بردن از سواری خود از مراکز دیدنی اطراف که شامل کاخ پرنس گنگ Gong’s Buliding و برج درام  بازدید کنند برای سوار شدن اینگونه ارابه ها باید 50 تا 100 یوآن پرداخت کنید.

8.  معبد لاما Lama temple

معبد لاما به عنوان هشتمین مقصد اصلی گردشگران شهر پکن در لیست ما معرفی شده وبه عنوان یکی از مذهبی ترین مکان های گردشگری این لیست خواهد بود . این معبد که از دیرباز به عنوان اصلی ترین معبد بودایان شهر بوده امروزه نیز از جایگاه بسیار ویژه ای در بین پیروان این مذهب برخوردار است.  3 سالن بسیار بزرگ و مجلل این معبد در کنار حجره های بسیار زیاد آن نشان از عظمت و جایگاه آن دربین پیروان خود دارد. مجسمه بسیار بزرگ بودا که داخل این معبد پرستش می شود بهعنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری شناخته شده است برای بازدید از این معبد بسیار بزرگ و مهم می توانید از اتوبوس های شماره 62 و 13 استفاده کنید و باید مبلغ 20 یوآن بلیت ورودی تهیه کنید.

9. بی هائی پارک Beihai park

این پارک بزرگ که در محوطه کاخ زمستانی امپراتور چین و در قسمت شمال غربی شهر ممنوعه ساخته شده از قدیم الایام مورد توجه بسیاری از مردم بوده ، امروزه این پارک با تنوع بالای گیاهان و زیبایی اطراف خود تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود کشیده و ساعت آنها مشغول به خود می کند. دریاچه بسیار زیبا و ساختمان های باستانی آن خود برای بازدید گردشگران دلیلی مناسب و جالب ایجاد کرده بهترین راه برای رسیدن به این پارک استفاده از اتوبوس های شماره 101 و 103 برای گردشگران انفرادی خواهد بود.

10. موزه مرکزی پکن Beijing capital museum

سفر به شهر پکن بدون بازدید از این موزه کامل نخواهد شد اگرچه تعداد زیادی موزه اطراف شهر ساخته شده و شاید هرگز فرصت بازدید از همگی آنها برای گردشگران مهیانیست اما اگر هر گردشگری از این موزه بازدید کند درست مثل این است که کل موزهای اطراف شهر را بازدید کرده چون این موزه در واقع خلاصه کل آنهاست. برای بازدید از این موزه به 2 ساعت وقت نیاز دارید و به یادداشته باشید که روزهای دوشنبه این موزه تعطیل است.

توصیه هایی برای گردشگران شهر پکن

1.       تاکسی گرفتن

معمولا تاکسی گرفتن در کشور خارجی همیشه برای گردشگران مشکل ساز بوده و هست البته برای رفع آنها نیز راههایی بسیار ساده وجود دارد و امکان شناسایی تاکسی  های قانونی از غیر قانونی را به گردشگران خواهد داد. اگر در پکن می خواهید به سادگی از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید از روش های زیر استفاده کنید

الف) به یاد داشته باشید که شماره پلاک تاکسی های قانونی در شهر پکن همیشه با حرف B شروع خواهد شد

ب) تاکسی های قانونی همیشه آرم تاکسی را روی سقف خود دارند و همیشه باید روشن باشد و البته همیشه از دستگاه تاکسی متری که قابل دید مسافر باشد استفاده می کنند

ج) بهتر است همیشه در ایستگاه مخصوص تاکسی ها که تعداد زیادی تاکسی آنجا منتظر مسافر هستند استفاده کنید. نشانه خالی بودن تاکسی نور قرمز رنگی روی شیشه هاست بنابراین به این نور یا رنگ توجه کامل داشته باشید.

د) دو منطقه هست که شما ممکن است تاکسی های غیر قانونی معروف به تاکسی های سیاه را ببینید

اول) تاکسی هایی که در درب شمالی شهر ممنوعه ایستاده اند ، طبق قانون راهنمایی و رانندگی شهر پکن تاکسی ها مجاز به ایستادن نزدیک درب ورودی شهر ممنوعه نیستند بنابراین هروسیله ای که نزدیک این درب بود غیر قانونی ایستاده و نمی توان به آن اعتماد کرد. توصیه ما به شما برای دسترسی به تاکسی های قانونی این است که اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، پس از اتمام بازدید خود از شهر ممنوعه حدود 200 متر از درب اصلی دور شوید و در ایستگاه مخصوص تاکسی از آنها استفاده کنید

ب)  نزدیک ایستگاههای تاکسی معمولا تعدادی تاکسی ایستاده اند که با کمی دقت به شماره پلاک آنها و رنگ بدنه آنها می توانید قانونی یا غیر قانونی بودن آنها را کاملا تشخیص دهید همانطور که گفته شد تاکسی های قانونی همیشه شماره پلاکشان با حرف B شروع می شود و رنگ آنها زرد یا نارنجی طبیعی انتخاب شده بنابراین هرگز تاکسی هایی که رنگ آنها نارنجی یا زرد خیلی پررنگ بود قانونی نیستند و از آنها استفاده نکنید.

بهترین برنامه برای سفرهای کوتاه مدت به پکن اینگونه است

اگر به شهر پکن سفر می کنید و قصد استفاده از تورهای گروهی را ندارید و البته مدت زمان کوتاهی در این شهر ساکن هستید بهترین برنامه برای شما به شرح ذیل خواهد بود شما می توانید به این ترتیب برای خودتان بهترین و کامل ترین تور را با توجه به مدت زمان اقامتتان در پکن تدارک ببینید

1.        سفر یک روزه به پکن

میدان تیان آن من، دیوار چین، شهر ممنموعه

2.        سفر دو روزه به پکن

روز اول: میدان تیان آن من ، شهر ممنوعه، معبد بهشت و کاخ تابستانی

روز دوم : معبد مینگ، دیوار چین

3.        سفر سه روز به پکن

روز اول: میدان تیان آن من، شهر ممنوعه، معبد بهشت و کاخ تابستانی

روز دوم : معبد مینگ، دیوار چین

روز سوم: هوتونگ تور

4.        سفر چهار روزه به پکن

روز اول: تیان آن من، شهر ممنوعه ، معبد بهشت، کاخ تابستانی

روز دوم: معبد مینگ، دیوار چین

روز سوم: هوتونگ تور

روز چهارم: موزه مرکزی چین، بی هائی پارک و معبد لاما

مراقب تورهای سیاه باشید

در اکثر شهرهای توریستی جهان برگزاری تورهای گروهی روزانه و استفاده از لیدرها رایج است اما همگی آنها دارای مجوز و تایید شده دولت هستند اگرچه برخی ها هم بصورت غیر قانونی اقدام به برگزاری اینگونه تورها می کنند بنابراین باید مراقب اینگونه تورها باشید که علاوه بر خطرات احتمالی ممکن است از نظر مالی نیز متضرر شوید.

وقتی در شهر پکن قدم می زنید ممکن است در مکان های توریستی کارتهایی به شما داده شود که اطلاعات جهت برگزاری تورهای روزانه روی آن با قیمت های باورنکردنی نوشته شده باشد اما هرگز به آنها اعتماد نکنید . بهترین توصیه ما به گردشگران انفرادی این است که اگر قصد استفاده از اینگونه تورها را دارید بهترین گزینه برای شما قسمت اطلاعات هتل خودتان یا باجه های اطلاعات گردشگری در سطح شهر خواهد بود هرگز به افراد و اینگونه کارت ها اعتماد نکنید و خودتان را به خطر نیاندازید هرچند که قیمت نوشته شده روی آنها ممکن است بهترین مشوق شما باشد.

نقاشان تقلبی

اگر اهل هنر هستید و علاقمند به جمع آوری آثار هنری مثل نقاشی هستید سعی کنید در شهر پکن بیشتر مراقب پولهایتان باشید چون در این شهر تعدادی از افراد سودجو با معرفی خود به عنوان دانشجویان رشته هنر یا هنرمندانی که می توانند به شما آثار بسیار معروفی را بفروشند معرفی خواهند کرد و شما را تشویق به بازدید از گالری خود می کنند اما به یاد داشته باشید که اینگونه معاملات در کل شهر فقط برای گالری های معتبر مجاز و قابل اجراست اینگونه تبلیغ هرگز قانونی نیست و پشت این پیشنهاد جذاب حتما مشکلات نهفته است که به زیان شماست. برخی از این افراد ممکن است به خوبی انگلیسی صحبت کنند یا اینکه با نوشته ای به شما مراجعه کنند که روی آن نوشته شده آنها برای تامین هزینه تحصیل خود مجبور به فروش اینگونه آثار هستند. بیشتر مکان هایی که گردشگران مورد سوء استفاده اینگونه افراد قرار می گیرند عبارتند از

1.        میدان تیان آن من Tiananmen square

2.        کافه تریا استارباکس در شهر ممنوعه starbuck coffee

3.        خیابان وانگ فوجینگ wangfujing street

البته این مشکل فقط مخصوص نقاشی های تقلبی نیست بلکه بسیاری از علاقمندان به اجناس قدیمی و آنتیک نیز دچار دردسرهای بزرگی در این شهر می شوند . در شهر پکن بازارهایی معروف به یکشنبه بازار دایر هستند که همه جور اجناس در آنها به فروش می رسد و قسمتی از این اجناس نیز عتیقه یا آنتیک هستند اما به یاد داشته باشید که بیشتر این اجناس تقلبی هستند و هرگز ارزش تاریخی ندارند بنابراین با هوشیاری کامل قدیم در این بازار مکاره بگذارید.

جیب برهای پکن بسیار فعال هستند

ازدحام و شلوغی شهر تاریخی و بزرگ پکن این فرصت را به بسیاری از افراد سودجو داده تا با شگردهای بسیار زیرکانه ای اقدام به دزدی کنند البته در مکانهای شلوغ و غیر معمول که اکثر مربوط به بازارهای محلی و یا یکشنبه بازارهاست . بنابراین همیشه دقت داشته باشید که دچار مشکل نشوید و مقدار زیادی پول یا مدارک همراه نداشته باشید.

به هر حال نمی توان گفت که شهر پکن نا امن است هرچند این شهر نیز مانند دیگر کلانشهرهای توریستی مشکلات خود را به همراه دارد اما بطور کلی این شهر توسط پلیس به شدت تحت نظر است و کنترل می شود این گردشگران هستند که با رعایت قوانینی بسیار ابتدایی و ساده می توانند خود را از دردسر دور نگهدارند.

مهمترین نکته در مورد قدم زدن در خیابان های شهر پکن توجه به علائم رانندگی و عبور از خیابان فقط در مکان های مجاز و با توجه به چراغ راهنمایی خواهد بود چون رانندگان خسته از ترافیک سنگین هرگز برای شما توقف نخواهند کرد و شاید گاهی هم به سرعت خود بیافزاید تا زودتر از شما به مقصد برسند بنابراین مواظب باشید.

کامل

25/10/90

نظرات 1 + ارسال نظر
tyson یکشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:17 ب.ظ http://1001aks.blogfa.com

salam ba 1001aks az behtarina montazere



hozor garmeton hastam.

ممنونم حتما سری خواهم زد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد