کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

آسوده بخرید این اجناس مالیات ندارند

بررسی نکاتی در مورد قانون TAX FREE در کشورهای توریست پذیر

مبحث مالیات و ارزش افزوده اگرچه به ظاهر بحثی اقتصادی است اما امروزه با توجه به رشد صنعت گردشگری و تعدد سفرهای خارجی مسافران این موضوع به مقوله ای بسیار جالب و جذاب در صنعت گردشگری تبدیل شده و قابلیت بحث و بررسی پیدا کرده و البته به نکته ای بسیار اساسی جهت بسط و گسترش صنعت گردشگری در برخی از کشورها تبدیل شد.

بسیاری از کشورهای توریست پذیر یا توریستی که سرمایه گذاری های عمده ای در این صنعت انجام دادند برای تکمیل حرکت اقتصادی خود در این صنعت نوظهور و جلب هرچه بیشتر گردشگران به کشورشان از این سوژه بسیار جالب نهایت استفاده را کرده و مالیات را برای گردشگران و باز دیدکنندگان از کشورشان حذف کرده اند. بنابراین خریداران اجناس یا دریافت کنندگان برخی از خدمات ملزم به پرداخت این مبلغ یعنی مالیات به سیستم بانکی و مالی کشور نخواهند بود.

همین موضوع که معمولا در برخی از کشورهای توریستی مانع از رونق بخش صنایع مرتبط شده بود و در واقع ضد محرکی برای این صنعت بوده باعث شد که دولت ها و بسیاری از دست اندرکاران این صنعت از این تصمیم استقبال کنند و مالیات را برای گردشگران حذف کنند و به اصطلاح قانون TAX Free را به صورت قانونی در کشور به اجرا درآورند با تصویب و اجرای این قانون گردشگران با توجه به میزان خریدشان و مالیات پرداختی خود به دولت آن کشور می توانند هنگام خروج از آن کشور دوباره مبلغ پرداخت شده به عنوان مالیات خریدشان را از گمرک آن کشور دریافت کنند .

با توجه به اجرای این قانون بسیاری از شرکت ها و فروشگاه‌های موجود در کشورهای مذکور با عقد قراردادی نزد اداره مالیات و گمرک کشورشان اقدام به نصب تابلوها یا برچسب هایی کنار صندوق فروشگاه خود می کنند و به خریداران خود یادآوری می کنند که می توان بدون پرداخت مالیات از این فروشگاه خرید کنند و با نصب این علامت ها از ارایه این خدمات به مشتریان خود خبر می دهند و در واقع اعلام می نمایند که می توان مالیات پرداختی به واسطه خریدتان را از این فروشگاه هنگام خروج از کشور دوباره دریافت کنید.

این قانون در راستای تشویق گردشگران جهت خرید بیشتر و حتی در مواردی انگیزه ای برای سفر به آن کشور می شود البته به یاد داشته باشید که برخی از کشورها شاید این قانون را نداشته باشند اما مناطقی را در کشورشان به عنوان منطقه آزاد اعلام می کنند تا اینکه مسافران یا حتی ساکنان همان کشور بتوانند خرید خود را فارق از پرداخت هرگونه مالیات انجام دهند. به عنوان مثال می توان از منطقه آزاد کیش در ایران یاد کرد.

اما در همین راستا هستند کشورهایی که کلیه خریدهای شما را تحت پوشش این قانون قرار داده اند  و گرشدگران می توانند هنگام خروج از آن کشور و پس از اتمام سفرشان کل مالیات پرداخت شده شان را از آن کشور دریافت کنند که از ایندسته کشورها می توان کشور سوئد را نام برد.

در راستای این امکانات گردشگران می توانند درصدی از مبلغ خرید خود را دریافت کنند به عنوان مثال این رقم در کشور ترکیه 4 درصد مبلغ فاکتور خرید خواهد بود به این ترتیب که شما در ازای خرید یکصد لیر در ترکیه و استفاده از قانون بدون مالیات یا همان tax free در صورت پوشش این قانون در فروشگاه مربوطه می توانید مبلغ 4 لیر دریافت کنید.

حال سئوال اصلی اینجاست که چگونه می توان از این قانون بهره برد و استفاده کرد؟

اولین نکته دانستن چگونگی اجرای این قانون در کشور مقصد است به این ترتیب که از میزان درصد مالیات خرید در آن کشور باید مطلع باشیم و میزان پوشش این قانون را جستجو کنیم برای این کار می توان از وب سایت دولتی این کشور استفاده کنیم یا اینکه از سفارتخانه آن کشور پرس و جو کنیم.

پس از اطلاع از این موارد بهترین روش برای خرید و استفاده از این قانون این است که قبل از خرید به آرم مخصوص Tax free که بالای صندوق نصب شده یا اینکه روی درب ورودی فروشگاه چسبانده شده توجه کنید یا اینکه قبل از خرید از فروشنده پرسید که این فروشگاه تحت پوشش این قانون قرار می گیرد یا خیر؟ یا اینکه حداقل خرید جهت برخورداری از این قانون در فروشگاه مذکور چقدر است؟

به هر حال پس از بررسی این قانون و پس از خرید توجه کنید که باید فرم مخصوص را که توسط صندوقدار فروشگاه در اختیار شما قرار می گیرد کامل کنید این اطلاعات شامل نام ، نام خانوادگی ، محل اقامت شما و آدرس شماست و در برخی موارد شماره پاسپورت گردشگر نیز خواسته خواهد شد.

پس از دریافت اینگونه فاکتورها که معمولا 3 نسخه دارند در حفظ و نگهداری آنها کاملا دقت فرمایید و هنگام خروج از هر یک از مبادی خروجی آن کشور باید ابتدا این مدارک را به بخش مخصوص Tax free که در واقع زیر مجموعه گمرک آن کشور است تحویل دهید به یاد داشته باشید در برخی از موارد از شما می خواهند تا اجناس خریداری شده را به مامور ارزیابی نشان دهید البته بیشتر این در مواردی است که ارزش خرید شما بسیار بالاست .  به هر حال حتی اگر در صورت کم بودن این مبلغ از شما خواسته شد تا اجناس خریداری شده را به مامور گمرک نشان دهید با آرامش این کار را انجام دهید.

این مامور پس از تایید خرید شما مهر مخصوصی را روی فرم خرید شما که در واقع همان فاکتور 3 برگی است می زند و در برگ که رسید شما است را به شما خواهد داد، حال شما می توانید بار خودتان را تحویل قسمت بار دهید و پس از عبور از قسمت کنترل پاسپورت به قسمت مربوط به Tax free  مراجعه کنید و با ارایه رسید مربوطه مبلغ قابل پرداخت به شما را دریافت کنید . بنابراین به یادداشته باشید این کار را قبل از تحویل بار و دریافت کارت پرواز باید انجام دهید. اما در انتهای این مسیر متصدی یا کارشناس گمرک برای پرداخت مبلغ شما دو گزینه را پیش روی شما قرار خواهد داد یعنی هم می توانید مبلغ مربوطه را با ارز رایج همان کشور دریافت کنید و هم می توانید از ارز معتبری چون دلار استفاده کنید بنابراین می توانید با توجه به احتمال بازگشتتان به آن کشور در مورد این موضوع تصمیم گیری کنید.

البته این مراحل در برخی کشورها به صورت یکجا انجام می شود و پس از کنترل اجناس توسط مامور گمرک همانجا مبلغ مالیات به شما پرداخت می شود اما روند کار همیشه شبیه دیگر کشورها خواهدبود.

بهترین روش برای آشنایی با مرکز این خدمات در فروگاه پرسیدن مکان و مراحل انجام آن از قسمت اطلاعات فرودگاه است پس به یاد داشته باشید که همیشه هنگام سفر به کشوری دیگر قبل از خرید از فروشنده سئوال کنید تا اگر آن فروشگاه مشمول قانون tax free می شود از او فاکتور مخصوص دریافت کنید البته هرگز فراموش نکنید که بسیاری از این فروشگاهها حداقل مبلغی را برای صدور این فاکتورها در نظر گرفته اند به عنوان مثال در کشور ترکیه حداقل خرید باید 100 لیر ترکیه باشد و برای فاکتورهای کمتر از آن فاکتور مخصوص خرید بدون مالیات صادر نمی شود.

با در نظر گرفتن این امکانات همیشه سعی کنید قبل از سفر اطلاعات مالیاتی کشور مقصدتان را مطالعه کنید و همچنین تا حد امکان از نحوه محاسبه و میزان این قانون برای گردشگران آگاه شود و با توجه به آن هنگام خروج از کشور مبلغ مالیات پرداختی خودتان را دوباره بازپس گیرید.

عماد عزتی

28/9/90

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد