کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

امنیت توشه همراه در سفرهای هوایی

یکی از مشکلاتی که شاید مسافران هوایی با آن برخورد کنند، بحث مفقود شدن چمدان آنهاست، البته امروزه با توجه به تکنولوژی های جدید این اتفاق شاید در حد صفر درصد باشد و بسیار نادر ، اما در صورت بروز، همگی خطوط هوایی تدابیری در این زمینه اندیشیده اند تا مشکل عمده ای برای مسافران ایجاد نشود.

همیشه وقتی قصد سفر می کنیم ، زمان بستن چمدان با بیشترین وسواس لوازم شخصی و دیگر لوازم ضروری خود را انتخاب می کنیم و داخل چمدان قرار می دهیم و برای انتخاب هر یک از این وسایل توجیحی داریم البته با توجه به محدودیت وزن و فضا سعی می کنیم بهترین و کارآمدترین وسیله ها را همراه داشته باشیم، بنابراین حتی فکر کردن به از دست دادن یکی از آنها برای هر کدام از ما سخت و غیر قابل تصور است چه رسد به اینکه کل چمدان خود را در این سفر از دست دهیم . بخصوص اگر سفری بین المللی در پیش باشد بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی دچار دردسر بزرگی خواهیم شد.

همیشه طی سفرهای هوایی اگرچمدانی غیر از ساک دستی همراه داشته باشیم باید آن چمدان را با توجه به دستورات و مقررات شرکت های هوایی تحویل قسمت بار بدهیم و کارت پرواز دریافت کنیم ، از این مرحله به بعد به جز یک رسید که تعداد آنها هم بستگی به تعداد چمدان تحویل شده به قسمت بار دارد، چیز دیگری دستمان نخواهد بود، پس باید در حفظ و نگهداری آن کمال دقت را داشته باشیم.

اگر دقت کرده باشید هنگام تحویل بار به متصدی و دریافت کارت پرواز برچسبی نواری شکل توسط متصدی شرکت هواپیمایی دور دسته چمدان مسافر چسبانده می شود و برچسب های کوچکی هم از انتهای آن نوار‌ها روی پاسپورت شما چسبانده خواهد شد که در واقع این برچسب های کوچک همان سند مالکیت بارشماست که این بار در فرودگاه مقصد تحویل شما خواهد شد. زمانی که چمدان توسط نوار نقاله به قسمت بارگیری فرودگاه انتقال داده می شود بارکد های موجود روی برچسب ها توسط دستگاهها خوانده شده و دستگاهها مقصد بار را مشخص خواهد کرد البته چند سال است که این سیستم اتوماتیک شده و درصد خطا کمتر از قبل شده است اما هنوز هم گاهی بار مسافران به اشتباه به دیگر هواپیماها منتقل خواهد شد یا به عبارتی گم می شود. بنابراین هرگز لوازم ارزشمند یا پول خود را داخل چمدان نگذارید چون اگر این چمدان در فروگاه مقصد به شما تحویل نشود مشکل زیادی خواهید داشت.

این رسیدی که به صورت بارکد است معمولا توسط متصدی شرکت هواپیمایی مورد استفاده شما روی پاسپورت یا بلیت شما چسبانده می شود در واقع سند مالکیت چمدان و بسته های شماست و حاوی اطلاعات شخصی مسافر از قبیل شماره پرواز، مبداء، مقصد، تاریخ و نام مسافر است بنابراین هرگز تا زمان گرفتن چمدان و خروج از فرودگاه مقصد آنها را دور نریزید.

مهمترین نقش این برچسب ها زمانی است که یکی از چمدان های مسافر گم شود و به مقصد نرسد، البته شما می توانید خودتان برای جلوگیری از گم شدن چمدان به شرکت های هوایی کمک کنید و نام و نشانی و شماره پاسپورت خودتان را در محل تعبیه شده روی چمدان بنویسید . اگر هم این فضا در چمدان شما تعبیه نشده بود می توانید از برچسب های شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود در فرودگاه استفاده کنید و همان اطلاعات را روی آن نوشته و به دسته چمدان خود آویزان کنید.

اما اگر با توجه به رعایت کلیه این مراحل بازهم چمدان شما در مقصد تحویل نشد چه کار باید کرد؟ این سئوال بسیار مهم و کارسازی برای هر یک از مسافران هوایی خواهد بود.

اگر چمدان خود را در فرودگاه مقصد دریافت نکردید به قسمت خروجی بروید و از ماموران فرودگاه بخواهید که شما را راهنمایی کنند، اگر به زبان محلی یا زبان انگلیسی تسلط ندارید می توانید از کتابچه راهنمایی که قبلا تهیه کرده اید استفاده کنید البته با نشان دادن برچسب های مخصوص تحویل بار می توانید منظورتان را به ماموران فرودگاه برسانید این ماموران شما را به دفتر شرکت هواپیمایی ای که شما از آن استفاده کرده اید راهنمایی خواهند کرد ، به یاد داشته باشید که معمولا همه شرکت های هواپیمایی در فرودگاههای مقصدشان دارای دفتر نمایندگی هستند و کارمند ارشد کلیه امور مربوط به آن شرکت هواپیمایی را در فرودگاه مقصد کنترل می کنند اما هستند شرکت هایی که دفتر نمایندگی ندارند بناراین یک کارگزار در این فرودگاه تعیین کرده اند که دقیقا همان خدمات دفتر نمایندگی شرکتشان را انجام می دهند . در صورت بروز چنین مشکلی در این دفتر نمایندگی فرمی به مسافر یا دارنده برچسب ها تحویل خواهد شد که مسافر باید آن را کاملا با دقت پر کند، در این فرم اطلاعاتی از قبیل  ارزش تقریبی لوازم در چمدان ، فرودگاه مبداء ، مقصد ، شماره پرواز ، آدرس محل اقامت در کشور مقصد ،شماره تلفن تماس و شماره پارستوت از مسافر گرفته خواهد شد و پس از انجام مراحل اداری رسیدی که در واقع یک برگ است را تحویل خواهند داد اینجاست که کار تمام می شود و معمولا پس از 48 ساعت یا حداکثر 72 دو ساعت از فرودگاه با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت چمدان به فرودگاه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که وقتی برای گرفتن چمدان به فرودگاه مراجعه می کنید همه رسیدها و اصل پاسپورت را همراه داشته باشید.

برخی از شرکت های هوایی برای جبران مشکل ایجاد شده چمدان یا بار مفقود شده را پس یافتن آن، توسط نماینده ای از طرف شرکت هواپیمایی چمدان را  به آدرس مندرج در فرم مخصوص پس از شناسایی مالک تحویل خواهند داد. اما این خدمات در همه کشورها و برای همه شرکت ها یکسان نیست ولی یک قانون بین همه شرکت ها و خطوط هواپیمایی مشترک است آنهم بیمه شدن چمدان تحویلی شما به قسمت بار است اما به یاد داشته باشید که این بیمه شامل اشیاء قیمتی و اسناد شما نخواهد شد و صرفا جهت جبران بخشی از خسارت شماست نه بیشتر؟ بنابراین باردیگر به  این نکته توجه کنید که هرگز اشیاء قیمتی خود را داخل چمدانی که قرار است آن را  به قسمت بار هواپیما تحویل دهید نگذارید و قبل از رسیدن به فرودگاه حتما نام و نشانی خود را روی چمدان چک کنید .  

اما با توجه به همه این امکانات هنوز هم سالانه تعداد محدودی از بارهای مسافران مفقود می شود و هرگز به مقصد نمی رسند .

عماد عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد