کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

فاصله بین دو پرواز در فرودگاه ترانزیت

با گسترش صنعت هوانوردی و تعدد سفرهای هوایی با هواپیماهای تجاری یا همان خطوط هواپیمایی مسافری به کشورهای دیگر موضوع تاخیر های پروازی یا فاصله بین دو پرواز جهت تعویض هواپیما به امری طبیعی و غیر قابل اجتناب و روزمره برای مسافران تبدیل شده است.

 بطوری که اگر در محوطه فرودگاه های بخصوص فرودگاههای ترانزیتی معروف مثل فرودگاه دبی یا فرودگاه آتاتورک کمی دقت کنید تعدادی از مسافران را خواهید دید که یا روی صندلی های فرودگاه خوابیده اند یا اینکه صرفا جهت وقت گذرانی در محوطه فرودگاه قدم می زنند . بیشتر این مسافران، آن دسته از مسافرانی هستند که به صورت ترانزیت از این فرودگاه استفاده می کنند و مجبور هستند تا پرواز بعدی خود به نوعی وقت خود را سپری کنند ، اما در میان آنها هستند افرادی که بطور کامل از حق و حقوق خود همان اینگونه تاخیر ها و توقف ها در فرودگاه ترانزیت آگاه نیستند، بنابراین ، خستگی معطلی در محوطه فرودگاه را به خود تحمیل می کنند .

به هر حال دلیل این توقف در فرودگاه هرچه که باشد هم کمی خسته کننده است و هم در گاهی موارد خاطره انگیز . همانطور که قبلا ذکر شد دلیل این توقف یا فاصله بین دو پرواز است و یا اشکال در سرویس دهی شرکت هواپیمایی خواهد بود.

هر یک از این موارد را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد و حقوق مسافران را در هر موارد بیان می کنیم. درباره تاخیر های ایجاد شده به دلیل سرویس دهی نا مناسب شرکت های هواپیمایی طبق قوانین بین المللی بطور کلی تاخیر پرواز در فرودگاه مبداء حداکثر تا نیم ساعت از طرف سازمان iata طبیعی شناخته شده است اما بیشتر از آن طبق قوانین بین المللی شرکت های هواپیمایی موظف به پاسخگویی به مسافران و جلب رضایت آنها هستند.

براساس عرف بین المللی همه خطوط هوایی تجاری در سطح جهان در فرودگاههای مبداء و مقصد باید یک ایستگاه داشته باشند یا به عنوان کارگزار خود شرکتی را به مدیریت فرودگاه معرفی نمایند به همین ترتیب به یاد داشته باشید که هر یک از شرکت های هواپیمایی فردی را به عنوان رئیس ایستگاه در فرودگاه مبداء یا ترانزیت خواهند داشت که این رئیس مسئول برقراری نظم و هماهنگی کلیه امور مسافران آن شرکت هواپیمایی تجاری در فرودگاه خواهد بود.

بنابراین در صورت بروز هرگونه تاخیر ناشی از مشکلات  سرویس دهی شرکت هواپیمایی یا به دلیل بدی آب و هوا این فرد باید جهت رفاه حال مسافران اقدام کند این خدمات می تواند از تهیه یک وعده غذایی، محل استراحت، تعویض هواپیما ، تهیه بلیت از دیگر خطوط هوایی و انتقال مسافر به هتل و تامین آسایش مسافران است .

پس به یاد داشته باشید که اگر بیش از نیم ساعت پروازتان تاخیر داشت شما حقوقی دارید که این حقوق با تناسب به مدت زمان تاخیر متفاوت خواهد بود و باید آن را از رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود طلب کنید.

اما در مورد دیگر یعنی تعویض پرواز که امروزه بسیار هم بین مسافران و گردشگران معمول شده است باید گفت اینگونه توقف بین دو پرواز با توجه به بعد مسافت و زمان مسافر به وجود خواهد آمد . بنابراین گاهی اوقات مسافران مجبور هستند در یک فرودگاه ترانزیت توقف داشته باشند و دوباره از هواپیمای دیگری برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنند. این تعویض ها یا به دلیل مسافت بسیار طولانی بین مبداء و مقصد مسافران است و یا به دلیل نبودن سرویس های متناوب و یک سره از مبداء تا مقصد مسافران است اما  گاهی اوقات هم برخی از مسافران برای کاستن از هزینه های سفر خود اقدام به استفاده از پروازهای دو تکه می کنند . این گروه از مسافران با توجه به تخفیفات ویژه شرکت های هواپیمایی در برخی از ماههای سال اقدام به انتخاب اینگونه پروازها می کنند . اما جزو هر گروه که باشد این مسافران باالجبار باید مدت زمان این توقف را در فرودگاه ترانزیت بگونه سپری کنند .

اما کلیدی ترین نکته این است باید به یاد داشته باشیم اگر فقط از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید شامل امتیازاتی خواهید شد اما اگر از دو شرکت متفاوت استفاده می کنند در واقع امتیازی نخواهید داشت .

بطوری اگر از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید و پرواز دو تکه دارید این معمولا با احتساب احتمالات بروز تاخیر و مشکلات غیر متقربه سعی می کند برای این توقف حداقل زمان ممکن را در نظر بگیرد. این توقف ها از حداقل یک ساعت شروع می شود.

به هر حال اینگونه پروازها 2 وجه مشترک خواهند داشت البته اگر از یک شرکت هواپیمایی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از خطوط هواپیمایی امارات استفاده می کنید و و قصد سفر به شهر سیدنی در استرالیا را دارید، در فرودگاه مبدا یعنی ایران وقتی اقدام به دریافت کارت پرواز می کنید هر دو کارت پرواز به شما داده خواهد شد یعنی یکی برای فرودگاه مبداء تا فرودگاه ترانزیت یا دبی و دیگری از فرودگاه دبی به فرودگاه سیدنی خواهد بود. بنابراین پس از تحویل بار به قسمت بار و دریافت کارت پرواز دیگر چمدان های خودتان را تا فرودگاه مقصد نخواهید دید پس به یاد داشته باشید که وسایل ضروری و مورد نیاز خود را همراه داشته باشید و به قسمت بار تحویل ندهید البته وسایلی که مجاز به همراه داشتن آنها هستید.

نکته دوم اینکه شرکت هواپیمایی شما تضمین کننده به موقع رسیدن شما به پرواز دوم خواهد بود پس در صورتی که به هر دلیل و شرکت هواپیمایی مربوطه باعث تاخیر شما و به موقع نرسیدن شما به پروازم دوم شد هیچ نگران نباشید چون این شرکت موظف است با اولین پرواز شما را به مقصد برساند. این دو قانون در پروازهای مختلف که از دو شرکت متفاوت هستند صادق نیست بنابراین در انتخاب شرکت هواپیمایی خود کاملا دقت فرمایید.

البته این توقف ها در صورت یکی بودن شرکت هواپیمایی با توجه به شلوغی خطوط پروازی چه از مبداء و چه مقصد خواهد بود و هرچه کشور مقصد دارای مسافر بیشتری باشد این توقف کمتر خواهد بود و کمترین توقف را خواهید داشت. اما این مدت زمان توقف در فرودگاه بخصوص هنگام بازگشت از سفر بسیار خسته کننده خواهد بود، بنابراین اگر قبل از سفر اقدام به برنامه ریزی برای این توقف داشته باشید بسیار راحت و بدون دردسر این زمان را سپری خواهد کرد.

در مورد توقف های بین یک تا 3 ساعت زیاد نمی توان برنامه ریزی کرد و با توجه به بزرگی فرودگاه ترانزیت باید سعی کنید خودتان را در محوطه ترانزیت سرگرم کنید و حداکثر بهره را از وضعیت خود داشته باشید حال اگر این توقف بیش از این زمان بود گزینه ها متفاوت خواهد بود اما به این نکته توجه داشته باشید که در کشور هایی که نیازی به اخذ ویزا ندارید مثل ترکیه این شرایط بسیار آسان تر خواهد بود و با توجه به زمان می توان حتی گشت کوتاهی در سطح شهر داشته باشیم.

اگر توقف شما بیش از 3 ساعت در فرودگاه ترانزیت بود به یاد داشته باشید که حقوق شما متفاوت خواهد بود. بطور کلی این حقوق به شرح ذیل خواهد بود و بهترین روش برای دریافت اطلاعات وب سایت شرکت هواپیمایی مورد استفاده خواهد بود اما به طول کلی اگر توقف شما در فرودگاه ترانزیت به یکی از وعده های اصلی غذا مثل شمام و ناهار برخورد کند این شرکت موظف به ارایه سرویس یک وعده غذای گرم به شماست و همچنین محل استراحتی مخصوص به اینگونه مسافران در اختیار مسافر قرار خواهد گرفت اما اگر این توقف کمتر از 4 ساعت باشد این خدمات حداکثر تا یک نوشیدنی خواهد بود البته با توجه به خدمات شرکت هواپیمایی مورد استفاده شما. به یاد داشته باشید که این خدمات با ارایه کوپن های مخصوص به شما در فرودگاه ترانزیت خواهد بود بطوری که پس زا رسیدن به فرودگاه ترانزیت به دفتر شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود سری بزنید و اطلاعات مربوط به پرواز خودتان را دریافت کنید یا اینکه از طریق وب سایت این شرکت هواپیمایی این اطلاعات را به دست آورید .

بنابراین اگر از آن دسته از مسافرانی هستید که با توجه به مبداء ومقصد یا حتی زمان سفر خودتان مجبور به استفاده از اینگونه پروازها هستید حتما قبل از سفر و تهیه بلیت از خدمات ارایه شده کلیه پروازها در مسیر مورد نظر شما مطلع شود و بهترین را انتخاب کنید. اگرچه هستند برخی از مسافران که برای کمتر شدن هزینه سفرشان از پروازهای دو تکه و دو شرکت هواپیمایی مختلف استفاده می کنند بنابراین این گروه جدا از قوانین خواهند بود و در این گروه قرار نمی گیرند.

عزتی

28/9/90

نظرات 3 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:12 ق.ظ

خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون.

درود برشما دوست گرامی منتظر دیگر نظرات شما نیز هستم

سجاد سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 01:07 ب.ظ

عالی بود .ممنون

درود ممنون از شما منتظر نظرات دیگرتون هستم

Amin سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 03:32 ب.ظ

سلام
عرض ارادت وخسته نباشید .بسیارسپاسگذارم از اطلاعات کاربردیتان .کمک بزرگی به مسافرین ایرانی که ازحقوق بین المللی خودشان آگاه بشوند.

ممنون از لطف شما انشاء‌الله بازهم نظرات شما رو درباره مطالب دیگر داشته باشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد