کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نکات ایمنی در تاکسی های خارجی

اصولا آسیب پذیر ترین قسمت سفرهای خارجی برای هر گردشگری که برای اولین بار وارد کشوری خاص می شود زمانی است که او قصد استفاده از تاکسی را دارد. معمولا هر کشوری به تناسب با قوانین نرخ کرایه تاکسی تعیین می شود در بسیاری از کشورها با استفاده از تاکسی متر این کار انجام می شود اما هستند برخی از کشورها که از این وسیله استفاده نمی کنند و نرخ تاکسی براساس توافق بین راننده و مسافر تعیین می شود به عنوان مثال می توان از ایران در این زمینه نام برد. البته تعداد این کشورها آنقدر هم زیاد نیست ولی به هر حال تاکسی های این کشورها هنوز هم بدون تاکسی متر به کار خود ادامه می دهند.

به هر حال نرخ کرایه چه با تاکسی متر محاسبه می شود یا بدون آن ، استفاده از تاکسی معمولا نقطه ضعف هر گردشگری در سطح جهان است و بهترین موقعیت برای سوء استفاده های احتمالی توسط افراد سودجو خواهد بود ، بنابراین اینگونه افراد از این وسیله که جهت رفاه حال مسافران تهیه شده بهترین استفاده را به نفع خودشان خواهند کرد و به انواع مختلفی از روشها متوسل خواهد شد تا به نیت شوم خود برسند ، بنابراین گردشگران باید در هنگام استفاده از این وسیله بیشترین نکات ایمنی را رعایت کنند تا متضرر نشوند.

همه ما داستانهای زیادی از دوستان و بستگان خود در این زمینه شنیده ایم که هنگام سفرشان به یکی از کشورهای توریستی یکی از رانندگان تاکسی از مسیر اشتباه رفته و مبلغ زیادی کرایه اضافه از آنها گرفته البته این کمترین و یا به عبارتی شیرین ترین سوء‌استفاده  از این فرصت برای سودجویان بوده . به همین دلیل سودجویان از این وسیله نقلیه به بهترین شکل استفاده خواهند کرد تا بتوانند از این فرصت طلایی بهترین استفاده را به نفع خود داشته باشند. به همین دلیل نکاتی برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی را هنگام سوار شدن تاکسی در کشورهای دیگر را بازگو کرده ایم تا اینکه شما جزو قربانیان سوء استفاده های احتمالی نباشند.

بطور کلی در کشورهای خارجی استفاده از تاکسی یک امر تشریفاتی است و معمولا ساکنان محلی آن شهرها با استفاده از خطوط مترو یا اتوبوس مسیر خود را طی می کنند. اما بسیاری از گردشگران به دلیل عدم آشنایی با مسیرها همیشه به عنوان اولین گزینه برای رسیدن به مقصد از تاکسی استفاده می کنند . بنابراین  به یاد داشته باشید که معمولا در اکثر کشورها تاکسی ها به یک رنگ ثابت قابل شناسایی هستند. ولی در برخی کشورهای دیگر مثل کره جنوبی دو رنگ تاکسی مورد استفاده قرار می گیرید یکی سیاه رنگ (تاکسی های تشریفاتی) و دیگری خاکستری رنگ (تاکسی های معمولی) معمولا نرخ کرایه و ورودی تاکسی های تشریفاتی بین 20 تا 30 درصد گرانتر از تاکسی های معمولی خواهد بود بنابراین همیشه به تفاوت رنگ تاکسی ها توجه نمایید  و صرفا با دیدن کلمه تاکسی روی اتومبیل ها از آنها استفاده نکنید بلکه به رنگ آنها نیز توجه داشته باشید.

برای دسترسی به این اطلاعات می توانید از اینترنت استفاده کنید یا اینکه وقتی به کشور مقصد رسیدید از مسئولین هتل بخواهید شما را راهنمایی کنند و مناسب ترین نوع تاکسی را به شما معرفی کنند با این روش از هزینه های آن تاکسی ها مطلع خواهید شد و هرگز پول اضافه به دلیل عدم اطلع پرداخت نخواهید کرد.

نکته دیگر اینکه اگر به کشوری سفر کردید که در آن کشور استفاده از تاکسی متر مرسوم نبود حتما مسیر و قیمت را با راننده قبل از سوار شدن چک کنید و به توافق برسید و سپس از آن تاکسی استفاده کنید . پس از بحث نرخ کرایه و انتخاب مناسب ترین نوع تاکسی، حال نوبت اصلی ترین نقطه ضعف گردشگران در کشورهای خارجی می رسد، این نقطه ضعف همان عدم آشنایی به مسیرها و آدرس مقصد گردشگران است که به سودجویان اجازه می دهد در کمال آرامش و خونسردی از گردشگرانی که مشغول تماشای مناظر و زیبایی های شهر هستند به سادگی سوء استفاده کنند.

بنابراین بهترین توصیه ما به شما بررسی مسیرهای مناسب برای رسیدن از مبداء به مقصد قبل از سوار شدن به تاکسی خواهد بود، به همین دلیل قبل از استفاده از تاکسی سعی کنید دو نکته اساسی را رعایت کنید . اول اینکه در جهت درست مسیر سوار تاکسی شوید و دوم مسیر صحیح را از روی نقشه خوب بررسی و نام خیابان ها و محدوده مقصد را به خاطر بسپارید.

درباره اولین نکته به یاد داشته باشید که قبل از سوار شدن و یا دست بلند کردن برای استفاده از تاکسی، در جهت صحیح مسیر خود ایستاده باشید چون در بسیاری از موارد و به دلیل عدم آشنایی به آدرس شهر مقصد، درست در جهت مخالف مقصد خود ایستاده اید و برای قرار گرفتن در جهت درست راننده تاکسی مجبور خواهد بود تا چهار راه یا بریدگی بعدی همان مسیر اشتباه را ادامه بدهد. بنابراین تاکسی متر به حساب شما کار می کند و هزینه این اشتباه را شما خواهید پرداخت. پس بهترین روش اطلاع از موقعت مقصد و جهت صحیح برای  استفاده از تاکسی خواهد بود .

اما در مورد نکته دوم ، یعنی بهترین مسیر و نزدیکترین مسیر برای رسیدن به مقصد؛ توصیه ما همان استفاده از نقشه و کنترل مسیر قبل از سوار شدن تاکسی خواهد بود اما در این مورد تکنولوژی جی پی اس به یاری گردشگران آمده و جهت یابی را در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای آنها بسیار آسان تر کرده است.

بنابراین اگر گوشی تلفن همراه شما به این سیستم یعنی همان جی پی اس مجهز است به سادگی می توانید مسیر خود را با آن کنترل کنید. پس وقتی سوار تاکسی شدید و مسیر را به راننده گفتید کل مسیر را از روی صفحه نمایش تلفن همراهتان کنترل کنید. بیاد داشته باشید که بهترین مزیت استفاده از امکانات جی پی اس تلفن همراه شما این است که تمام امکانات آن به زبان مادری شما خواهد بود و شما می توانید به بهترین روش از آن استفاده کنید اما اگر این امکانات را در اختیار نداشتید می توانید از راننده بخواهید که از دستگاه چی پی اس استفاده کند، گرچه نقشه راهنما به زبان محلی آن کشور خواهد ولی مدت زمان و مسافت مبداء تا مقصد را کاملا خواهید دید و با توجه به رنگ فلش نشانگر مسیر (رنگ سبز = مسیر صحیح، رنگ قرمز = مسیر خطا، رنگ نارنجی = مسیر انحرافی)، شما می توانید از صحت مسیر کاملا مطلع شوید و جلوی هرگونه سوء استفاده بگیرید و هرگز مبلغ اضافی برای رسیدن به مقصد خود نمی پردازید.

اما به یاد داشته باشید که یک قانون در کلیه کشورها یکسان و قابل اجرا خواهد بود . آن قانون مربوط به زمان استفاده شما از تاکسی می شود به این معنی که معمولا بعد از نیمه شب یعنی ساعت 12 شب قیمت و نرخ محاصبه تاکسی 20 درصد افزایش خواهد داشت و تاکسی متر به طور اتوماتیک این کار را انجام خواهد کرد بنابراین به یاد داشته باشید که در یک مسیر مشخص شما مجبور به پرداخت مبلغ اضافه ای خواهید بود پس بهترین راه استفاده از تاکسی قبل از اضافه شدن نرخ کرایه خواهد بود یعنی قبل از ساعت 12 از تاکسی استفاده کنید.

در مورد تاکسی متر به یاد داشته باشید در کشورهایی مثل هندوستان تاکسی مترها مبنای قیمت نیستند بلکه باید عدد نمایشگر تاکسی متر را با جدولی که معمولا همه راننده ها دارند مقایسه کنید و مبلغ کرایه را که با رنگ قرمز مشخص شده به راننده پرداخت کنید بنابراین حتما  در مورد نحوه استفاده و محاسبه نرخ کرایه تاکسی در شهر و کشور مورد نظر قبل سفر تحقیق کنید یا اینکه از مسئولین هتل کمک بگیرید و در صورت نیاز جداول مربوطه را تهیه کنید و همیشه همراه داشته باشید که دچار دردسر نشوید. پس حالا با توجه به رعایت کلیه این مسایل می توانید به راحتی از تاکسی های شهر مقصد خود استفاده کنید اما حالا با مشکل دیگری مواجه خواهید شد و این مشکلات تازه هنگام تبادل پول بیشتر خودنمایی خواهد کرد. بنابراین پس از سوار شدن به تاکسی نکات زیر را نیز رعایت کنید.

همیشه مبلغ دقیق کرایه را به راننده تحویل دهید اگر این کار برای شما میسر نبود اسکناس پرداختی خودتان به گونه ای به راننده تحویل دهید که کاملا متوجه نوع و مبلغ اسکناس تحویل داده شده توسط شما بشود با این کار هرگونه اعتراض احتمالی راننده را مبنی بر اشتباه شما هنگام پرداخت کرایه مردود خواهد شد و هرگونه سوء استفاده احتمالی از شما غیر ممکن خواهد شد. اگر پول پرداختی شما باقی مانده داشت دقیقا آن را بررسی کنید و از راننده تحویل بگیرید چون این داد و ستد بهترین فرصت برای افراد سودجو خواهد بود که از مسافران ناآگاه سودجویی کنند. بنابراین کاملا باید دقیق باشید و با حوصله عمل کنید و هرگز عجله نداشته باشید. از مبحث نحوه استفاده تاکسی که بگذریم دو نکته بسیار مهم باقی مانده که به ترتیب عبارتند از : کنترل هویت راننده و رعایت مقررات داخل اتومبیل خواهد بود در مورد هویت راننده در اکثر کشورها جواز کار و کارت شناسایی راننده به گونه ای روی داشبورت اتومبیل یا شیشه جلوی اتومبیل نصب شده که شما کاملا می توانید آن را بخوانید و کنترل کنید ولی در مورد نکته دوم دیگر قوانینی مثل نکشیدن سیکار یا استفاده از تلفن همراه و حتی خوردن و نوشیدن خوراکی را کاملا جدی بگیرید و  و به علائم نصب شده در تاکسی دقت کنید. چون در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.

به هر حال با رعایت کردن این نکات بسیار ساده  می توانید با خیالی آسوده از هتل خود بیرون آمده و از امکانات رفاهی تاکسی های شهر استفاده کنید و بدون اینکه کوچکترین سوء‌استفاده ای از شما در کار باشد به مقصد خواهید رسید اما به یاد داشته باشید که همیشه و در همه حال افراد سودجو مشغول برنامه ریزی برای سوء‌استفاده از افراد هستند.

کامل

28/8/90

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد