کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

شما نقره ای ، طلایی یا پلاتینی هستید

با گسترش سفرهای هوایی در سطح جهان و حضور شرکت های هواپیمایی تجاری به صورت گسترده در سطح بین المللی هر روز شاهد اعلام شرایط ویژه ای از سوی شرکت های هواپیمایی جهت جلب هرچه بیشتری مسافران به طرف شرکت های خود هستیم.  این شرکت ها با اتخاذ تصمیماتی نوین در زمینه بازاریابی سعی می کنند از دیگران رقبای خود پیشی بگیرند که گاهی این سیاست ها از نظر اقتصادی امکانات بسیار مناسبی را برای مشتریان یا مسافران آنها به ارمغان خواهد آورد.

این امتیازات و خدمات از سرو یک وعده غذای اضافه طی پرواز در ابتدا شروع شد و تا دادن وسایل بازی به کودکان و خردسالان طی پرواز ادامه پیدا کرد ، این نوع تبلیغات کم کم در تمامی شرکت های هوایی به روندی معمول تبدیل شد. در این موقعیت مدیران شرکت های هوایی به فکر پیدا کردن روشی نوین برای بالا بردن سطح در آمد غیر از روشهای قدیمی افتادند. مدیران شرکت ها با توجه به افزایش سفرهای هوایی و کمی تحقیق متوجه شدند که تعدادی از مسافران شرکت های هوایی ثابت  و در واقع به عنوان مشتری ثابت آنها هستند بنابراین سعی کردند تا با روشی جدید تعداد این نوع مشتری ها یا مسافران را افزایش دهند .

دست اندرکاران این صنعت عقیده دارند که با این روش در واقع بلیت اعتباری فروخته اند و قادر به برنامه ریزی روی مسافران بالقوه خود هستند این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه مدیران فروش شرکت های هوایی متوجه شدند که باید با امتیازاتی فراتر از گذشته این مسافران بالقوه را به خود وابسته کنند.

طی تحقیقاتی مشخص شد که به عنوان مثال برخی اساتید و تجار مجبور هستند به دلیل نوع حرفه خود دایم در سفر باشند بنابراین شرکت ها باید برنامه ای برای اینگونه مسافران تدوین می کردند و آنها را به شرکت وابسته می کردند ، البته این گونه مسافران برای وفادار ماندن به یک شرکت هواپیمایی نیاز به خدمات ویژه ای داشتند. اینجا بود که شرکت های هواپیمایی با ابتکاری بسیار جالب سعی کردند این نیاز مسافران بالقوه خود را پوشش دهند .

این شرکت ها علاوه بر خدمات آنلاین شرکت هواپیمایی خود اقدام به گروه بندی مسافران دایمی خود کردند به عنوان مثال اگر فردی 6 بار طی یک سال از این شرکت استفاده می کرد امتیازاتی مخصوص به خود از آن شرکت دریافت می کردتا اینکه مدیران یکی از این شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفتند اقدام به عضوگیری از بین مسافران دایمی خود کنند این شرکت ها با تاسیس باشگاهی مجازی این مسافران را به عنوان اعضای آن پذیرفتند و خدمات ویژه ای به آنها ارایه کرد پس از مدتی که این روش مدیریتی باعث افزایش فروش بلیت شد چندی بعد عضو شدن در باشگاههای این شرکت ها به عنوان امری انتخابی و قابل خرید به مسافران پیشنهاد داده شد و از آن پس شرایط خدمات این شرکت ها نیز تفاوت های بسیار ژگرفی را به خود دید.

ابداع این روش در واقع پس از ارایه بلیت با درجه بندی متفاوت مثل بلیت فرست کلاس ، بیزینس کلاس و اکونومی صورت گرفت و پس از آن این شرکت ها اقدام به دسته بندی مسافران ویژه خود و اعطای کارتهایی را با رنگ های  نقره ای ، طلایی و پلاتینی کردند و با این تدبیر تازه شرکت های هواپیمایی به آنها روشی نوین برای بازاریابی و فروش بلیت های خود پیش گرفتند که البته بسیار مفید هم واقع شد.

این کارت ها بدون توجه به اعتبار و رنگشان یک سری خدمات مشابه را در اختیار دارنده خود قرار می دهد ، که این امتیازات عبارتند از: اولویت خرید بلیت در لیست انتظار، اولویت در سوار شدن به هواپیما و پیاده شدن از آن ، اولویت در دریافت توشه همراه یا همان بار در فرودگاه مقصد خواهد بود و ارسال هدایای مناسب در سالروز تولد دارنده انواع کارتهای شرکت هواپیمایی.

اما پس از این خدمات یکسان با توجه به رنگ و درجه اعتبار این کارت ها خدماتی مخصوص به همان رنگ کاملتر و بهتر به دارنده آن کارت ارایه خواهد شد. به عنوان مثال امکان استفاده از مقداری بار اضافی طی سفر به صورت رایگان، تخفیفات ویژه شرکت به صورت اختصاصی به دارندگان کارت ها ، تخفیفات ویژه هنگام خرید بلیت، اقامت در هتل های مخصوص شرکت با تخفیفات بسیار جالب ، اختصاص وعده غذای گرم در صورت توقف بین پروازها در فرودگاه ترانزیت، ترانسفر فرودگاهی چه از مبداء یا در مقصد، اختصاص اتومبیل با راننده اختصاصی در شهر یا کشور مقصد و البته در نهایت عدم محدودیت زمانی برای خرید بلیت به این معنی که در برخی شرکت ها دارنده کارت های پلاتینی که بهترین و کاملترین کارت هاست هرگز بدون بلیت نخواهند ماند و با ارایه این کارت در اولین پرواز برای دارنده کارت بلیت تهیه خواهد شد و بهترین امکانات این نوع از کارت استقبال از دارنده کارت در فرودگاه مقصد است به این صورت که وقتی مسافر در فرودگاه مقصد از هواپیما پیاده می شود استقبال کننده ای مقابل ایشان حاضر می شود و مسافر را به قسمت VIP راهنمایی خواهد کرد و  درحالی که از مسافر پذیرایی می شود کارگزار مشغول انجام تشریفات گمرکی و تحویل گرفتن بار مسافر است و پس از چند دقیقه با راهنمایی مسافر به درب خروجی و قرار دادن بارها در وسیله نقلیه او را بدرقه می کند.

پس از ارایه این خدمات و همه گیر شدن آنها در بین بسیاری از شرکت های معروف هواپیمایی مسافران تشویق به عضویت در این باشگاهها و بهترین آنها برای خودشان شدند این شرکت ها با عضوگیری تقریبا توانستند برآوردی کامل از مسافران دایمی و طی سال خود داشته باشند و چیزی شبیه به بلیت های اعتباری مترو را برای خود تدارک دیده اند. البته ظهور این کارت ها در عرصه هواپیمایی تجاری برای هر دو طرف یعنی مسافران و صاحبان شرکت های هوایی مفید واقع شد چون هر دو گروه سود می برند.

اما هر یک از شرکت های تجاری هواپیمایی با توجه به امکانات و توان شرکت خود امتیازات این کارت ها را دسته بندی کرده اند و این امتیازات را به مسافران خود ارایه می دهند بنابراین نباید در انتخاب شرکت هواپیمایی خود عجله کنیم بلکه باید با دقت و وسواسی زیاد شرایط را بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید.

بنابراین اگر از آن دسته از مسافران هستید که بنا به اقتضای شغل خود مجبور به انجام سفرهای هوایی زیادی طی سال هستید حتما به وب سایت شرکت های هوایی و فعال در ایران سری بزنید و با مطالعه دقیق شرایط و امتیازات این شرکت ها اقدام به تهیه یکی از این کارت ها کنید تا اینکه همیشه بلیت خود را به سادگی و کمترین هزینه دریافت کنید و از خدمات بسیار مناسب این شرکت ها درست مثل شرکت خصوصی هوایی خودتان استفاده کنید.

عماد عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد