کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

آیا آژانس های گردشگری مغلوب خدمات آنلاین گردشگری شده اند؟

آیا آژانس های گردشگری مغلوب خدمات آنلاین گردشگری شده اند؟

صفحه مونیتور کامپیوتر جای دفاتر بسیار شیک و مدرن خدمات گردشگری را گرفته

·         امروزه بسیاری از گردشگران به سمت خدمات آنلاین روی آورده اند و سعی می کنند بیشتر برنامه ریزی سفرشان را از طریق اینترنت انجام دهند نه اینکه به دفتار خدمات توریستی مراجعه کنند. اما هنوز هستند کسانی که  ترجیح می دهند با پرکردن فرم های درخواست خدمات گردشگری داخل دفاتر خدمات گردشگری برای مسافرتشان برنامه ریزی کنند.  

در حال حاضر شواهد  بسیار زیادی وجود دارد که خدمات آنلاین گردشگری از جایگاه بهتری نسبت به روش های سنتی برخوردار شده اند و هر روز هم فراگیر تر می شوند. این موضوع زمانی خبرساز شد که طبق گزارشات سازمان گردشگری آمریکا 3 بیلیون دلار از صنعت گردشگری سنتی آمریکا خارج شده و از طریق خدمات اینترنتی و آنلاین هزینه شده یعنی گردشگران از خدمات آنلاین و بدون مراجعه به دفاتر خدمات گردشگری استفاده کرده اند.

ظهور خدمات آنلاین گردشگری به عقیده برخی از گردشگران، قطره ای در دریای بی کران این صنعت خواهد بود و در واقع خدمات آنلاین را هرگز رغیبی جدی برای صنعت سنتی جذب گردشگر نیست بطوری که این گروه می گویند: لذت شنیدن امکانات گردشگری یک منطقه از متصدی و راهنمای تور بسیار جالب تر از خواندن آن مطالب از پشت شیشه مونیتور کامپیوتر خواهد بود.

به عقیده کارشناسان گردشگری این تصور در منطقه خاورمیانه رنگ و بوی دیگری دارد و هنوز این منطقه تا جذب گردشگران به صورت آنلاین فاصله زیادی دارد و بازار این صنعت هنوز به صورت سنتی در منطقه اداره می شود و تفاوت های بسیار اساسی ای با دیگر کشورهای پیشرفته جهان مانند ایالات متحده آمریکا را دارند، اما هرگز از این شرایط و ظهور خدمات آنلاین در منطقه نباید غافل شد و آن را نادیده گرفت.

یکی از مدیران صنعت گردشگری ناز موسی Naz Musa صاحب شرکت خدمات اتومبیل کرایه در یکی از کشورهای خلیج فارس می گوید من هرگز آینده خدمات آن لاین را در این صنعت نادیده نمی گیرم و به همین دلیل خدمات شرکت خودم را به صورت آنلاین به گردشگران ارایه می دهم به صورتی که آنها می توانند به مراجعه به وب سایت شرکت من برای زمان معینی ماشین مورد علاقه خود را کرایه کنند پیش بینی من به این صورت است که این خدمات آنلاین به سرعت مانند بمبی در منطقه خاورمیانه منفجر خواهد شد و روشی جدید را در این صنعت به جهان معرفی خواهد کرد.

صاحب این شرکت اتومبیل کرایه می گوید با توجه به رشد و گسترش استفاده از کامپیوتر در خاورمیانه باید منتظر سونامی در خواست های آنلاین در این زمینه باشیم و عقیده دارم که بیشتر مردم ترجیح خواهند داد از خدمات آنلاین استفاده کنند تا اینکه حضوری به آژانس های مسافرتی مراجعه کنند.

موسی عنوان می کند در خاورمیانه خدمات آنلاین ابتدا از رزرو بلیت هواپیما شروع شد و پس از آن هتل ها هم به این گروه پیوسته اند و با ایجاد وب سایت های مخصوص خود اقدام به جذب گردشگر کرده اند اما امروزه در کشورهای مترقی جهان کلیه خدمات زیر مجموعه این صنعت به صورت آنلاین ارایه می شود و در واقع گردشگران می توانند کلیه برنامه های تعطیلات خود را از پشت میز دفترشان تنظیم کنند و روز آغاز سفر فقط وسایل خود را برداشته و با یک برگه کاغذ یا همان برنامه سفرشان راهی سفر شوند. آنها از هتل گرفته تا بلیت هواپیما و حتی تورهای روزانه خود را در کشور مقصد آنلاین برنامه ریزی کرده اند . از سوی دیگر طبق نظر کارشناسان هستند برخی از دفاتر گردشگری که درمقابل اینگونه پیشرفت ها مقاومت می کنند و مجبور به اتخاذ تصمیم های جدیدی می شوند مانند ارایه خدمات جانبی به مسافران و گردشگران بوده تا بتوانند گردشگران را به دفاترشان بکشانند، اما این تدابیر هم شاید محکوم به شکست بوده و هست.

ایان آلدن Ayan Alden یکی دیگر از مدیران صنعت گردشگری در منطقه عنوان می کند حتی با اینگونه خدمات اضافه نمی توان جلوی رشد و گسترش خدمات آنلاین در این صنعت نوظهور را  گرفت. بسیاری از گردشگران علاقمند هستند خودبرنامه ریزی سفرشان را انجام دهند و تمالی به مراجعه حضوری به دفاتر گردشگری در محل سکونت خود ندارند البته این قشر را بیشتر جوانان تشکیل می دهند و مسن تر ها هنوز هم سنتی عمل می کنند.

قبل از خدمات آنلاین شرکت های گردشگری سعی کردند با خدمات 24 ساعته تلفنی خود در برابر اینترنت مقاومت کنند به گونه ای که از علاقمندی مردم برای خدمات سنتی استفاده کردند و تعدادی را نیز به سمت خود جذب کردند یعنی حتی اگر نیمه شب هم گردشگران تصمیم به خرید بلیت هواپیما می گرفتند کافی بود گوشی تلفن را بردارید و به نزدیکترین دفتر خدمات گردشگری تماس بگیرید اما این خدمات هم نتوانست در مقابل خدمات آنلاین قد راست کند و بالاخره کم کم رنگ باخت. البته این نوع خدمات هنوز هم قابل استفاده است چون هستند افرادی که توان استفاده از خدمات آنلاین را ندارند اما نباید از گذر زمان غافل شویم و همگام با این پیشرفت ها باید حرکت کرد.

اکثر دست اندرکاران صنعت گردشگری عنوان می کنند در آینده بسیار نزدیک تنها شرکت هایی قادر به ادامه حیات خود هستند که بتوانند خدمات گسترده ای را به صورت آنلاین ارایه دهند.

در همین حال این کارشناسان سالهای پیش رو را سخترین زمان برای بقای شرکت های سنتی می دانند و اعلام می کنند هرچه توان مالی آژانس های گردشگری قوی باشد و توان برقراری ارتباط با دیگر کشورها را داشته باشند احتمال بقای آنها بیشتر خواهد بود.

قائم مقام شرکت گردشگری تعطیلات امارات دیانا ال هرایس Diana Al Herais عنوان می کند صنعت گردشگری در خاورمیانه هنوز نیاز به کامل شدن دارد و زیرساخت های آن هنوز هم سنتی اداره می شود اما با توجه به پتانسیل منطقه این زیر ساخت ها برای رشد صنعت گردشگری منطقه باید تغییر کنند چون به زودی جوابگوی تقاضا نخواهند بود.

اما در همین حال او اعلام می کند که شاید بسیاری از گردشگران از عدم دسترس بودن خدمات گردشگری آنلاین در خاورمیانه گلایه دارند و عنوان می کنند خدمات آنلاین در این منطقه هنوز بطور کامل پوشش ندارد و شاید هنوز به بلوغ خود نرسیده است.اما از طرفی دفاتر گردشگری و مراجعه حضوری به آنها نیز کاری دشوار است.

در این ارتباط الحرایس عنوان می کند: خدمات آنلاین می تواند قدرت مناسبی از نظر رقابت قیمت تمام شده را به مشتریان ارایه دهد. به گونه ای که این گونه خدمات هزینه تمام شده پکیج های مسافرتی را می کاهد و به دفاتر خدمات گردشگری این اجازه را می دهد که توان رقابت با دیگران را داشته باشند.

در همین زمینه نارندرا بهاتیا Narendra Bhatia مدیر تیم تورهای شرکت LLC در امارات متحده عربی درباره این موضوع می گوید خدمات آنلاین شفافیت این صنعت را برای مشتریان بالا می برد و اجازه می دهد که مشتریان دلیل پول قابل پرداخت خود را بدانند این قدرتی است که شرکت های سنتی هرگز توان ارایه آن را ندارند بنابراین گرشدگران با اطمینان بیشتری از خدمات آنلاین استفاده می کنند البته این اتفاقی است که بزودی در خاورمیانه نخواهد افتاد و بلکه نیازمند گذشت زمان و آماده شدن شرایط خواهد بود. این درحالی است که در جهت عکس برخی توانایی های سیستم سنتی دارای برتری هایی است که یکی از این برتری ها برگزاری قرعه کشی های بزرگ خواهد بود.

آلدن به عنوان یکی دیگر از مدیران فعال در این صنعت می گوید: این برتری یعنی قرعه کشی قدرت بسیار مناسبی برای آژانس های مسافرتی خواهد بود و عدم توانایی خدمات آنلاین را اینگونه عنوان کرده چون خدمات آنلاین به صورت نقدی هنگام صدور بلیت پرداخت می شود هیچ قدرتی برای دو طرف نخواهد بود که بتواند در این باره مانوری داشته باشند و یک رابطه بسیار ساده و خشک بین مشتری و فروشنده برقرار شده است.

این فعال صنعت گردشگری عنوان می کند اگر شرکت های هواپیمایی بتوانند شرایط را کمی برای آژانس ها متفاوت تر کنند شاید قدرت بیشتری برای مقاومت روش های سنتی به آنها بدهند اما در حال حاضر این امکانات وجود ندارد و شرکت های هواپیمایی دقیقا طبق برنامه های گذشته خود عمل می کنند و می گویند فروش سنتی و آنلاین زیاد برایشان فرق ندارد اما به هر حال اگر به صنعت گردشگری منطقه خاورمیانه دقت کنیم خواهیم دید این صنعت در این منطقه فاصله زیادی با اروپا و آمریکا دارد و هنوز سیستم های سنتی مشغول به فعالیت هستند.

در انتها بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری در منطقه خاورمیانه اعلام می کنند که از امروز باید به فکر به روز کردن زیرساخت های این صنعت یعنی گردشگری آنلاین باشیم و با ایجاد شبکه های بسیار دقیق و کنترل جامع شرکت های ارایه دهنده خدمات آنلاین شرایط را برای رشد این صنعت در خاورمیانه را فراهم کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد