کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

هندوستان؛ کشور 72 ملت

با شنیدن اسم این شبه قاره یک میلیارد نفری یعنی هندوستان در اولین لحظه به یاد نام گاندی خواهیم افتاد ، با کمی بیشتر فکر کردن به نام این شبه قاره به یاد ضرب المثلی معروف خواهیم افتاد که می گوید : «هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد» البته معنی واقعی این ضرب المثل را زمانی درست متوجه خواهید شد که روی صندلی هواپیما نشسته اید و هواپیمای شما منتظر اجازه پرواز بازگشت به ایران است.

هندوستان به عنوان یکی از کشورهای بسیار پرجمعیت آسیایی و در جنوب شرقی ایران واقع شده است این کشور 35 شهر با جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارد. برخی از شهرهای معروف این شبه قاره آسیایی عبارتند از دهلی (پایتخت سیاسی)، بمبئی (مومبای، پایتخت تجاری) ، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، میسور، جی پور، گوا و پونا می باشد.

 

نام برخی از این شهرها به واسطه سریالهای تاریخی که از تلویزیون ایران پخش شده و برخی دیگر به دلیل پذیرش بیش از چند میلیون دانشجوی ایرانی در بین ایرانیان معروف شده شهرهای دانشجویی عبارتند از : پونا، حیدرآباد، بنگلور ، بمبئی و اما شهرهای سریالی عبارتند از میسور (شمشیر تیپوسلطان) و کلکته (کارتون 80 روز دور دنیا). گاهی اوقات از کشور هندوستان به عنوان کشور 72 ملت یاد شده است که به نظر برخی از کارشناسان و جامعه شناسان به دلیل گستردگی این کشور و تنوع قومی این کشور نامگذاری شده است. به عنوان مثال با توجه به اینکه اکثر مردم در این کشور می توانند انگلیسی صحبت کنند اما بیشتر به استفاده از زبان محلی خود تمایل دارند بنابراین گاهی اوقات حرف یکدیگر رو متوجه نمی شوند  و از کلمات انگلیسی استفاده می کنند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند با کمی دقت به اسکناس روپیه، پول رایج این کشور که تقریبا هر یک واحد آن معادل بیست و پنج تومان است متوجه خواهید شد که پشت این اسکناس  به 20 زبان رایج هندوستان مبلغ این اسکنان نوشته شده است.  بله درست خواندید بیست زبان رایج در هندوستان بنابراین کشور 72 ملت نامی بسیار مناسب بوده که برای هندوستان انتخاب شده است. (هر دلار آمریکا تقریبا 42 روپیه ارزش دارد) 

 

تاریخ این شبه قاره به 3 هزار سال پیش باز می گردد که این قدمت باعث شده تا آثار تاریخی بسیار زیادی در این قاره به جای ماند و موزه های کنونی آن یکی از کاملترین موزه های جهان باشند و درآمد بسیار زیادی را برای کشور 72 ملت به ارمغان آورند. در این 3 هزار سال تمدن تقریبا 800 سال به نامداران فارس زبان مربوط بوده که شاید یکی از طلایی ترین دوران این تمدن بوده به همین دلیل در برخی مناطق این کشور می توانید با چهره هایی که برای شما آشنا هستند برخورد کنید یا حتی برخی از نام فامیل در این منطقه کاملا ایرانی هستند مانند پهلوان، پهلوی و گیلانی.

آب و هوای هندوستان از شمال به جنوب گرم و گرمتر می شود و در جنوب آن استوایی خواهد شد . نام این کشور در برخی از کتاب ها و به گفته مورخان به دلیل پرآب بودن هند نامیده شده که مبنای نامگذار هندوانه نیز بوده نام هندوانه یعنی آبدار .  با توجه به این اطلاعات کلی متوجه شدم که هندوستان از 3 جهت در نظر گردشگران جاذبه ایجاد کرده است و می کند که عبارتند از

1.        تجارت

2.        گردشگری

3.        تحصیل

هدف اصلی معرفی مراکز گردشگری در این شبه قاره است که البته هرگز در چند سطر یا صفحه قادر به توصیف کشور 72 ملت نیستیم به همین دلیل در این بخش به معرفی مراکز توریستی شهر بمبئی می پردازیم تا در فرصت های آینده دیگر شهرهای مهم این شبه قاره را بررسی کنیم.

شلوغی ، ازدحام جمعیت، کثیفی و هوای آلوده از معضلات این شهر بسیار بزرگ است که البته دولت مرکزی هندوستان اقدام به اصلاحاتی در این زمینه کرده است که لازمه این تغییرات گذشت زمان و فرصت می باشد. شهرک سازی و آگهی های تبلیغاتی در این زمینه در سطح شهر بسیار جلب توجه می کند اما به واقع آنچه که در فیلم ها دیده ایم را هرگز نخواهیم دید به جز در شهرک سینمایی بمبئی . هنگام عبور از خیابان های بمبئی تعداد زیاد افراد بی خانمان و چادر نشین که کنار خیابان کل زندگی خود را سپری می کنند از مواردی هست که توجه شما را جلب خواهد کرد و به عنوا ن دیگر ثروت در کنار فقر به سادگی زندگی می کنند. بدون اینکه برای هم مشکل یا مزاحمتی ایجاد کنند.

دلیل همزیستی ثروت و فقر کنار هم بدون هیچ مشکلی این است که مردم هندوستان اعتقاد دارند که اگر در این دنیا و زندگی فعلی خود به کسی آزار نرسانند در زندگی آینده خود و پس از مرگ به بهترین روش زندگی خواهند کرد.

تعداد فقرای این شهر  شاید بی اندازه باشد به گونه ای که تعداد زیادی در کنار ساحل و زباله های شهر زندگی می کنند این شهر بزرگ ساحلی در فصل گرما شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از این فقرا در اثر گرما و گرسنگی است اما این روند به واسطه کمک سازمان های غیر انتفاعی و دولتی روبه کاهش است.

اختلاف طبقاتی در این شهر به گونه رخ می نماید که گاهی اوقات از قدرت درک و تصور انسان دور است . اما هر دو گروه به تقدیر زندگی خود آگاهند و هیچگونه تعرضی به دیگری ندارند موج وحشتناک فقرا و گداها کنار مراکز توریستی باعث شده که دولت هندوستان مراکز خیریه ای در سطح شهر بنا کند که متکدیان دیگر از دست دیگران پول نگیرند اگر شما نیت کمک کردن به فقرا را دارید می توانید به هر میزان که مایل هستید به آنها غذا بدهید در واقع شما پول را به دکه ها می دهید و آنها به اندازه پول شما به متکدیان غذا می دهند.

وقتی در شهر مبهوت تماشای این موارد هستید به یادداشته باشید که جهت رانندگی در هندوستان به روش انگلیسی است و دقیقا خلاف آنچه که شما در ایران به آن عادت کرده اید پس مراقب باشید هنگام عبور از خیابان ها دچار دردسر نشوید البته این اتفاق را بارها و بارها تجربه خواهید کرد که به اشتباه از سمت راننده قصد سوار شدن به اتومبیل را دارید چون به سیستم ایران عادت کرده اید. با توجه به ترافیک کشنده شهر بمبئی شاید بارها و بارها خداوند را شکر کنید که در تهران رانندگی می کنید و وقتی دوباره به خیابان تهران بازگردید هرگز زیاد از بوق خودروی خودتان استفاده نخواهید کرد و با خونسردی بیشتری رانندگی کنید. 

 

تاکسی های بمبئی به دو دسته تقسیم می شوند یکی ماشین های بسیار قدیمی سیاه و زرد رنگ و دوم سه چرخه هایی که معروف به ریکشا هستند رانندگان این تاکسی ها بسیار بد رانندگی می کنند و اگر از سرعت زیاد یا بد رانندگی کردن دیگران نارحت می شوید هرگز سوار این تاکسی ها یا ریکشاها نشوید. نحوه محاسبه کرایه تاکسی در هندوستان با تاکسی مترها است یکی از ابزار بسیار لازم برای شما خریدن یک جدول محاسبه نرخ کرایه تاکسی است که بسیار برای شما کارآمد خواهد بود با توجه به عددی که تاکسی متر نشان می دهد شما می توانید نرخ قابل پرداخت به راننده را از روی جدول پرداخت نمایید که برای هر دو طرف قابل قبول است. البته به یاد داشته باشید که استفاده ار یکشا برای گردشگران بسیار جالب تر و بهتر است چون داخل ماشین به دلیل استفاده از انواع عود غیر قابل تحمل هستند.

مرکز این شهر شلوغ هنوز بوی استعمار انگلستان را می دهد و خیابان بندی های قدیمی در آنها حاکم است شهر بمبئی 3 اتوبان اصلی دارد و بقیه خیابان ها بسیار ناهموار و باریک هستند اما شهرسازی و ساخت زیرساخت های حمل و نقل در این شهر کاملا قابل مشاهده است. بخصوص در یکی دو سال اخیر . یکی از بهترین خاطرات سفر شما تکان دادن سر هندی ها هنگام صحبت کردن است بشکلی خاص این کار را انجام می دهند و کاملا با حرکات آنها هماهنگی دارد این صحنه به یادمادنی تا سالها در خاطره شما خواهد ماند.  به هر حال پس از گفتن نکات منفی شهر بمبئی بهتر است به سراغ نکات مثبت در این شهر برویم. 

 

توی این شهر عجیب و غریب دو قشر بسیار رویایی زندگی می کنند یکی هنرپیشه های بالیوود و دیگری بازیکنان کریکت در تیم های معروف هندوستان هستند اما با توجه به سیاست های درست اقتصادی دولت مرکزی قشر متوسط شهرنشین در بمبئی در حال ترقی و پیشرفت هستند و امکانات خوبی را در اختیار دارند.

در قسمت پولدار نشین شهر بمبئی شاهد برج های بسیار مجلل و رستوران های زنجیره ای و مراکز خرید بسیار شیک و البته طلافروشی های چندین طبقه بزرگ خواهید بود که به شهر رنگ و بوی اروپایی داده است. در مورد این طلافروشی ها شما مانند رستوران در آنها مشتری خواهید دید که در حال خرید و فروش طلا هستند نکته بسیار جالب این که در این طلافروشی ها امنیت کامل برقرار است و هیچگونه دزدی یا تخلفی رخ نخواهد داد و تنها با دو نگهبان نمادین از آنها محافظت می شود. کلوپ های ورزشی بسیار گرانقیمت در سطح شهر  (البته قسمت مدینه فاضله) خودنمایی می کنند که شاید برای عضو شدن در آنها سالها باید در نوبت باقی بمانید تا به عنوان عضو آنها از این امکانات استفاده کنیم.

نکته بسیار مهم اینکه هرگز به گاو در هندوستان بی احترامی نکنید و یا حتی بی مورد به آن دست نزنید چون این حیوان در هندوستان از جایگاه وی‍ژه ای برخوردار است بطوری که اگر وسط یکی از خیابان های اصلی شهر به ایستد هیچ ماشین یا وسیله نقلیه ای برای آن حیوان بوق نخواهد زد و از کنار آن عبور خواهند کرد.  رستوران ها در این شبه قاره نیز به دو گروه گیاهخوار یا گوشتخوار تقسیم می شوند بیشتر مردم هندوستان گیاهخوار هستند و هرگز از گوشت مصرف نخواهند کرد بنابراین برای انتخاب کردن نوع غذای خود دقت کنید.

برای سفر به کشور هندوستان سفارت این کشور بدون هیچ سختگیری به شما ویزای توریستی خواهد داد و شما با توجه به علاقه خودتان زمان سفرتان را انتخاب خواهید کرد بهترین زمان سفر به شهر بمبئی یا مناطق جنوبی این کشور فاصله ماههای شهریور تا اوایل اسفند ماه است. در قسمت مرکزی و جنوبی این شبه قاره آب و هوا به سه فصل مختلف تقسیم می شود که عبارتند از :

1.        فصل گرما

2.        فصل بارش

3.        فصل سرما

که با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بمبئی در کشور هندوستان از این قانون پیروی می کند. پس شما در زمانبندی خودتان باید بیشتر دقت کنید و بهترین فصل که فصل سرماست را انتخاب کنید سرما برای ما در این شهر به معنی بهار است اما در این فصل خود هندی ها شاید از لباس های زمستانی و پشمی استفاده کنند. یعنی زمانی که شما از گرمای روز عرق می کنید وشاید در برخی موارد کلافه شوید هندی ها یی را خواهید دید که لباس پشمی پوشیده اند و احساس سرما می کنند.

برای سفر به بمبئی که از به هم متصل شدن 7 جزیره به یکدیگر تشکیل شده می توانید از هر شرکت هواپیمایی استفاده کنید یعنی هواپیمایی خارجی یا داخلی اما بهترین گزینه برای شما شرکت هواپیمایی ایران ایر  البته از تهران خواهد بود. مدت زمان سفر هوایی شما از تهران تا سرزمین 72 ملت تقریبا 3.20 دقیقه خواهد بود. سعی کنید هنگام گرفتن کارت پرواز از متصدی خواهش کنید که برای شما صندلی کنار پنجره در نظر بگیرد چون هنگام فرود در فرودگاه بین المللی بمبئی با صحنه ای خارق العاده روبرو خواهید شد یعنی بزرگترین حلبی آبادی که تا حال دیده اید . هنگام فرودهواپیما از روی منطقه ای عبور خواهد کرد که همگی از خانه های حلبی ساخته شده.  در برخی از متون حتی از بمبئی به عنوان بزرگترین شهر حلبی جهان نام برده شده است. 

قبل از رسیدن به فرودگاه داخل هواپیما فرمهای اطلاعاتی گمرک داده خواهد شد و باید آنرا با توجه به اطلاعات شخصی خود آن را کامل کنید یعنی نام و دیگر اطلاعات و میزان ارز همراه و دلیل سفرتان را عنوان کنید این برگه ها را هنگام خروج از فرودگاه از شما خواهند گرفت.

اما قبل و هنگام سفر به بمبئی و سرزمین 72 ملت باید چند نکته را رعایت کنید 

1.        هیچگاه غیر از آب معدنی از آب دیگری ننوشید

2.        به نظافت شخصی خود کاملا توجه کنید و اهمیت دهید

3.        مالاریا، هپاتیت نوع بی در این سرزمین بسیار زیاد دیده شده بنابراین با پزشک خود مشورت کنید

4.        هرگونه تب در طول سفر را هرگز شوخی نگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید (به دلیل وجود پشه دینگو)

5.        از پمادهای ضد گزیدگی حشرات حتما استفاده کنید یا از دستگاه حشره کش برقی در هتل خود استفاده کنید

6.        مدارک شناسایی و اضافه پول خودتان را هرگز به همراه نداشته باشید و آنها را به صندوق امانات هتل تحویل دهید

7.        از کیفیت و تمیزی رستورانی که قرار است غذا بخورید آگاه شوید

8.        هرگز به حیوانات خیابان دست نزنید و از آنها دوری کنید

9.        برای خوردن غذاهای دریایی کاملا دقت کنید .

10.     از کسی که نمی شناسید هرگز برای خوردن چیزی نپذیرید

11.     برای چنج کردن دلارهای خود حتما به صرافی یا بانک های معتبر استفاده کنید

12.     هنگام بازدید از مراکز شلوغ مثل بازارها یا ... مقدار زیادی پول همراه نداشته باشید

13.     حتما به صورت گروهی یا همراه یک راهنمای محلی به این مناطق بروید با توجه به شلوغی و اذحام احتمال انکه مسیر خود را گم کنید بسیار زیاد است.

14.     همیشه یک کارت که نشانی هتل شما در آن قید شده را همراه داشته باشید.

15.     محلول ضدعفونی کننده دست را همیشه همراه خود داشته باشید.

16.     در صورت خریدن نارگیل تازه از دستفروش ها حتما از نی برای نوشیدن آب نارگیل استفاده کنید.

17.     همیشه یک لیوان شخصی همراه خود داشته باشید.

پس از خروج از هواپیما و ورود به سالن ترانزیت اولین خاطره شما بوی خاص هندوستان خواهد بود بعد از آن گرما و رطوبت هوا که در روزهای بعد برای شما عادی خواهد شد.  این بود تا آخر سفر و حتی هنگام باز کردن چمدان در منزل همراه شما خواهد بود و یادآور خاطرات خوب شما از سفر به کشور 72 ملت است.

شلوغی و ازدحام داخل فرودگاه و ساختمان بسیار معمولی آن بسیار جالب خواهد بود ، اما به یاد داشته باشیم که همین فرودگاه سالانه 20 میلیون مسافر را پذیرایی می کند.  پس از خروج از فرودگاه با هوای بسیار گرم و مرطوب  و آفتاب بسیار شدید شهر بمبئی روبرو خواهید شد و البته آفتاب بسیار قوی این شهر. فرودگاه بین المللی بمبئی در قلب شهر واقع شده و درست در مرکز شهر بمبئی در وسعت بسیار بزرگی بنا شده است . در کشور 72 ملت کرایه تاکسی زیاد گران نیست بنابراین با اندکی هزینه تقریبا 25 دلار می توانید با تاکسی های جالب و قدیمی زرد و سیاه هندی خودتان را به قسمت توریستی شهر برسانید .

در بمبئی می توانید از شبی 20 دلار به بالا هتل پیدا کنید . می توان از دفاتر توریستی داخل فرودگاه هم استفاده کنید ولی به هر حال  شما برای پیدا کردن هتل مناسب اقامت خودتان مشکل نخواهید داشت . اما بهترین گزینه برای انتخاب محل هتل این است که شما در قسمت جنوبی شهر بمبئی و در محله کلابه هتل خودتان را انتخاب کنید این منطقه بهترین گزینه برای گردشگران است چون از ترافیک بسیار شلوغ بمبئی خودتان را نجات داده اید .

در طول حرکت از فرودگاه تا هتل صحنه هایی را خواهید دید که شاید هرگز در طول عمرتان ندیده باشید به عنوان مثال شلوغی بسیار زیاد خیابان های بمبئی ، هوای بسیار آلوده شهر و البته کثیف بودن شهر نیز شاید در ذهن هر گردشگری ایجاد اشکال کند. هنگام گذر از سطح شهر بمبئی وقتی که در ترافیک کشنده شهر در افکار خود فرورفته اید شاید صحنه هایی را ببنید که از شدت تعجب باور این موضوع برای شما سخت باشد و به خودتان بگویید خوابم یا بیدار!!!

 یک نکته بسیار جالبی که در بمبئی خواهید دید یا البته بهتر بگویم می شنوید صدای بوق وسایل نقلیه است که البته این به عادات و فرهنگ جامعه بستگی دارد با کمی دقت متوجه نوشته بسیار متداولی پشت تمامی کامیون ها خواهید شد و آن هم این جمله است «لطفا بوق بزنید» بنابراین این بوق زدن چیز غریبی برای هندی ها  نیست این ملت درست برعکس کلیه کشورهایی که آرامش را برای شهرها یکی از عوامل اصلی کیفیت زندگی می دانند.

با توجه به ساعات پروازهای ایران ایر از تهران به بمبئی شما تقریبا ظهر به مقصد خود می رسید پس بعد از کمی استراحت شما می توانید سفر خود را با بعدازظهری دل انگیز کنار دروازه هند شروع کنید. در وازه هند در بمبئی که جنوب شهر واقع شده توسط انگلیسی ها در محله ای به نام «کلابه» بنا شده است.  به روایت تاریخ از این محل آخرین سربازان انگلیسی سوار کشتی های خود شدند و کشور هندوستان را به مقصد انگلستان ترک کردند این بنای که با سنگی زرد رنگ ساخته شده به هنگام شب و نور افشانی خاص آن بسیار زیبا به نظر می رسد. پس از لذت بردن از دیدن صحنه بسیار زیبای غروب آفتاب از دروازه هندوستان می توانید به برج راج بای Rajbai tower  بروید و این برج زیبا را نیزد که تقریبا 10 دقیقه از دروازه هند سربه آسمان کشیده را ببینید پس از آن می توانید از رستوران هتل مجلل تاج محل استفاده کنید و شام بسیار دلچسبی را نوش جان کنید به یاد داشته باشید که این هتل جزو بهترین هتل های هندوستان است و از گرانترین هاست.

 

 

 

 

 

 

پس از استراحت در هتل و شروع روز اول سفر خودتان می توانید از جزیره فیل ها یا (الیفانتا) بازدید کنید،  برای استفاده از تور جزیره باید از روز قبل ثبت نام کنید که معمولا تمامی هتل ها این امکانات را در اختیار شما قرار خواهند داد . از اسکله نزدیک دروازه هند باید سوار کشتی های کوچک تفریحی شوید و تقریبا یک ساعتی از سفر کوتاه دریایی خود لذت ببرید پس از گذشت این زمان ناگهان دو فیل به هم چسبیده را که از وسط اقیانوس سربرآورده اند خواهید دید بله این همان جزیره الیفانتاست.

پس از پیاده شدن از کشتی باید تقریبا 15 دقیقه را از راه پله ای بالا بروید تا به مرکز جزیره برسید و از 5 معبد ساخته شده در مرکز جزیره بازدید کنید. خبر خوب برای افراد مسن و کسانی که توان حوصله پیاده روی زیاد را ندارند این است که می توانند برای رسیدن به مرکز جزیره از قطار تفریحی استفاده کنند در طول راه تعداد زیادی میمون شما را همراهی خواهند کرد که باید مراقب باشید تا خوراکی های شما را ندزدند و گاهی اوقات به لوازم براقی که همراه دارید نیز علاقه نشان می دهند.  تعداد زیادی دستفروش هم با فروختن نمادهای این جزیره و مجسمه های سنگی می فروشند که البته سوغات بسیار خوبی هم برای دوستان و آشنایان شماست محوطه را به نوعی خاص تزئین کرده اند. بازدید از این جزیره تقریبا یک روز کامل شما را به خود اختصاص خواهد داد و خستگی راه شاید به شما اجازه بازدید از جای دیگری را ندهد. 

 

   

برای روز دوم بهترین برنامه شما می توانید بازار کرافت مارکت باشد ، بطور کلی شهر بمبئی به دلیل سابقه بسیار زیاد تجاری خود چندین بازار بزرگ و  بسیار مشهور را در خود جای داده مثل ؛ کرافت مارکت، چوربازار Chor bazar، زاوری بازار Zaveri bazaar ، فشن استریت FASHION STREET ، که اکثر این مناطق خرید نزدیک منطقه کلابه قرار گرفته اند در این مراکز خرید از پارچه های دستباف تا بهترین برندهای روز دنیا را خواهید یافت یکی از مهمترین این مراکز مهاتما جیوتیبا فلو بازار Mahatma Jyotiba Phule market  است که در واقع یک بازار محلی برای شهروندان بمبئی که  در این بازار مواد غذایی تازه مثل گوشت، سبزیجات و ماهی فروخته می شود و به عنوان یکی از بازارهای اصلی گل نیز در این شهر شلوغ انتخاب شده است. 

 

 

 

 

این بازدید و خرید یک روز کامل شما را خواهد گرفت به گونه ای که استشمام انواع و اقسام بوهای تند در این منطقه و شلوغی و ازدحام جمعیت شما را خسته خواهد کرد اما اگر هنوز توان گردش یا تفریح را دارید ساحل چپاتی بهترین گزینه برای آرامش و دوری از شلوغی و ازدحام مراکز خرید است و بعد ازظهری بسیار زیبا ورویایی را کنار ساحل برای خودتان مهیا خواهید کرد. 

 

 

 

این ساحل که یکی از مراکز تفریحی بسیار مشهور در شهر چند میلیونی بمبئی است اگر از کنار دروازه هندوستان قصد رفتن به این ساحل را دارید باید تقریبا 50 دقیقه با ریکشا سفر کنید و به سمت شمال شرقی بروید تا به این ساحل زیبا برسید. بعد از ظهرها این ساحل  مرکز تجمع تعداد زیادی از گردشگران و دیگر افراد است که محل مناسبی برای برگزاری جشن های ملی هندوستان مثل گانش، روز نارگیل و ... خواهد بود در این ساحل هر کسی مشغول به کاری است یکی دستفروشی می کند دیگری بالن سوار می شود و از بالا به این منطقه زیبا نگاه می کند و برخی گدایی می کنند و توریست ها هم مات و مبهوت از این مناظر مشغول عکاسی یا استفاده از هوای تازه ساحل هستند.  به این ترتیب روز دوم در سرزمین 72 ملت نیز به پایان می رسد برای روز سوم بهترین گزینه بازدید از  حاج علی درگاه خواهد بود که تقریبا شمال غربی دروازه هند واقع شده است.

این مکان تاریخی و مذهبی در جنوب غربی شهر بمبئی واقع شده و از دروازه هند تقریبا 45 دقیقه با ریکشا باید مسیر را طی کنید البته فقط به خاطر ترافیک بسیار سنگین در خیابان های بمبئی این زمان را لازم دارید اگر نه فاصله زیاد نیست .  این بارگاه در منطقه ورلی که یکی از  ساحل های جنوب غربی شهر بمبئی است واقع شده هر روز بخصوص روزهای 5 شنبه تعداد زیادی گردشگر و زائر را به خود می بیند و با توجه به قدمت و جایگاه اجتماعی به عنوان یکی از اماکن مذهبی و مقدس شناخته شده است؛ این عبادتگاه ساحلی با رنگ سفید خود منظره ای بسیار زیبا در میان آب برای بازدید کنندگان ایجاد می کند. برای دیدن این مکان مذهبی نیم روز کافی خواهد بود و پس از خوردن ناهار در یکی از رستوران های زیبای هندی و سنتی نزدیک این منطقه می توانید به منطقه تجاری و اداری هوتاتماس چوک hutatmas chok بروید و نیمه دیگر روز خودتان را در بهترین مرکز تجاری اداری بمبئی بگذرانید در این منطقه شما می توانید از مراکز خرید بسیار زیبا و مجلل نیز بازدید کنید و در صورت امکان خرید کنید. 

 

 برای استراحت شبانگاهی می توانید به ساحل مارین درایو بروید این گذرگاه ساحلی که یکی دیگر از جذابیت های توریستی بمبئی می باشد در هنگام شب و چراغ های بسیار زیادی که در مسیر این راه استفاده شده درست مانندن الماس های بسیار زیادی روی یک گردنبند زنانه می درخشد. این گذرگاه ساحلی در ساحل دریای عرب واقع شده که تعداد زیاد رستوران و کافی شاپ را در خود جای داده است . با این تفریح روز سوم هم به پایان رسید و برای روز چهارم آماده می شویم.

بازدید از ایستگاه مرکزی قطار بمبئی یکی از بهترین گزینه ها برای روز چهارم شماست. ایستگاه ویکتوریا در جنوب شرقی فرودگاه واقع شده که تقریبا 30 دقیقه با دروازه هند فاصله دارد . ایستگاه ملکه ویکتوریا روزگاری کاخ سلطنتی بوده اما امروزه با تمامی تجهیزات و ساختمان های آن به عنوان اصلی ترین ایستگاه قطارهای درون شهری و برون شهری در شهر بمبئی است، پس از بازدید از این ایستگاه شلوغ و باشکوه که به عنوان یک موزه نیز می توان از ان یاد کرد بهترین گزینه برای فرار از این شلوغی روز موزه پرنس ویلز است.   

 

 

 این موزه که تعداد زیادی آثار تاریخی حتی تعدادی زیادی آثار تاریخی ایرانی را نیز در خود جای داده در ابتدا به عنوان یک بیمارستان ساخته شده اما پس از بازدید پرنس ولز از این مکان، به نام او ثبت شد و پس از خروج انگلیسی ها از هندوستان به عنوان یک موزه شناخته شده البته اگر علاقمند به بازدید از اینگونه موزه ها هستید می توانید پس از این موزه  از موزه ملکه ویکتوریا  نیز بازدید کنید که امکانات آن  بیشتر از موزه پرنس ولز است و تعداد بیشتری آثار تاریخی را در خود جای داده این موزه می تواند روند کامل دوره استعمار انگلستان بر هندوستان را به شما نشان می دهد. به هر حال محیط بسیار آرام و پاکیزه این موزه ها که بسیار خنک هم هستند می تواند آرامشی دلپذیر را برای شما به ارمغان بیاورد اگر در فواصل ماههای نوامبر تا آوریل به این شهر سفر می کنید می توانید یک بعد از ظهر بسیار زیبا و شاد را به خودتان هدیه بدهید آن هم با بازدید از میدان اسب دوانی بمبئی که هر ساله مسابقات زیادی را پذیرایی می کند. نام دیگر این میدان اسب دوانی به نام یکی از خدایان ثروت هندو یعنی ماهالاکشمی  Mahalaxmi نامگذاری شده . این میدان مسابقه نزدیک استادیوم ورزشی مرکزی شهر بمبئی و در بلوار Keshaw rao khadye mang  واقع شده است اگر قصد رفتن با ترن را دارید می توانید در ایستگاه قطار، که به همین نام یعنی ماهالاکشمی است پیاده شوید .  برای روز پنجم سفر خود می توانید از خانه تاریخی گاندی در شهر بمبئی دیدن کنید این خانه تاریخی در شمال شرقی حاج علی درگاه و در محله پارل واقع شده است که از حاج علی درگاه با توجه به ترافیک شهر تقریبا 30 دقیقه با ریکشا راه در پیش دارید و اما پس از آن می توانید از یک بعدازظهر دلپذیر در پارک نهرو در نزدیکی ساحل چپاتی و محله مالابارهیل malabar hill که یکی از محله های بسیار گران قیمت و محل زندگی ثروتمندان و سیاستمداران شهر بمبئی است لذت ببرید  شما هنگامی که در پارک مشغول قدم زدن و لذت بردن از طبیعت این پارک هستید می توانید دو ساحل چپاتی و مارین درایو را ببینید در واقع همان گردنبند الماس نشان را از زاویه دورتر ببینید و به زیبایی واقعی آن پی ببرید. 

   

 

اما روز ششم می تواند به عنوان یکی از به یادماندنی ترین روزهای این سفر باشد و شما را با دنیای  رویایی هند یعنی فیلم های هند آشنا کند بله امروز شما می توانید به شهرک سینمایی بمبئی یا همان بالیوود بروید که منطقه ای سرسبز و در کنار دریاچه های رویایی همانگونه که در فیلم های این سرزمین دیده ایم واقع شده به نظر من بهترین روش برای بازدید از این شهرک سینمایی استفاده از تورهای روزانه است می توانید آنها را با راهنمایی مسئول پذیرش هتل رزرو کنید است. بازدید از این شهرک سینمایی تقریبا تمام روز شما را خواهد گرفت و در واقع تمامی فیلم هایی که با حال از این کشور دیده اید را جلوی چشمان شما خواهد اورد . این تورهای یک روزه معمولا از ساعت 9 صبح آغاز می شوند و تا 5 بعدازظهر ادامه خواهند داشت و با یک وعده غذای سنتی به عنوان ناهار از شما پذیرایی خواهد شد. اما در راه بازگشت می توانید از گروه جدا شده و از دانشگاه بمبئی یا همان آکسفور شرق بازدید کنید و در کنار دانشجویان خارجی این دانشگاه روز خود را کامل کنید به این ترتیب یک هفته در کشور 72 ملت اقامت داشتید و با فرهنگ آنها تقریبا آشنا شدید اما متاسفانه وقت روبه پایان است و حکایت همچنان باقی است.

به یاد داشته باشید که یک صحنه را هرگز از دست ندهید معمولا پرواز های ایران ایر از بمبئی ساعت 12 ظهر انجام می شود بنابراین روز آخر و قبل از ترک این شهر برای دیدن طلوع آفتاب حتما دوباره به دروازه هند بروید و آخرین عکس های یادگاری را نیز تهیه کنید و پس از آن از خوردن یک صبحانه بسیار مجلل در هتل تاج محل به عنوان خداحافظی لذت ببرید.

اما همه این خاطرات  هنگام باز کردن چمدان در منزل دوباره در ذهن شما مرور خواهد شد آن هم به دلیل استشمام بوی هندوستان یا همان سرزمین 72 ملت. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد