کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری کویری

کسب و کار از سرمایه گذاری از بی حاصل ترین نقاط ایران می گوید

نویسنده : عماد عزتی

دو حرفه کشاورزی و دامپروری که از دوران باستان رونق کسب و کار بشر و اصلی ترین منبع درآمد او بوده باعث شده تا انسان بطور کلی از خشکسالی و کویر هراسان باشد به همین دلیل مراتع سرسبز و مزارع شاداب همیشه ارامش بی بدیل را برای او به ارمغان می آورد و کویر و نمکزار باعث اضطراب و نگرانی بشر شده است.

بطور کلی انسان با شنیدن یا خواندن نام کویر ؛ نام انواع خزندگان و مرگ را ذهن خود متصور خواهد شد و حتی تصور اینکه یک شب در کویر زندگی کند برای او همراه ترس و نگرانی است. حال آنکه آرامش کویر از نظر کارشاسان برای افرادی که از هیاهوی شهر های صنعتی فراری هستند یکی از بهترین گزینه هاست و به لطف تکنولوژی های نوین و البته ماجراجویی بشر چندی است که کویرها به عنوان سرمایه ای بسیار بی نظیر در صنعت گردشگری خودنمایی می کنند و شاید بتوان گفت مفرح ترین لحظات مسافران را برایشان در گرمای منطقه مهیا ساخته .

امروزه بسیاری از کشورهایی که مناطق کویری دارند مثل آمریکا، استرالیا، امارات، مصر و مراکش سعی کرده اند با استفاده از جاذبه های این مناطق به ظاهر مرد و شور لحظات خوشی را برای گردشگران کشورشان فراهم کنند و میلیون ها دلار درامد از این مناطق خشک و بی آب و علف برای کشورشان به دست آورند.

به راستی چند نفر از ما حتی یک شب در کویر مانده ایم؟ آیا هیچ از جاذبه های کویری می دانیم؟ در آلبوم خاطراتمان آیا هیچ چیزی از سفرهای کویری خود به یادگار داریم؟ اینها سئوالاتی هستند که در صورت پاسخ به آنها می توان حجم انبوهی از گردشگران و ماجراجویان داخلی و خارجی را در بیابان ها و کویرهایی که فراموش شده اند خواهیم دید، نکته جالب این است بیشتر گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند در بخشی از سفر خود بدون تردید سری هم به کویرهای ایران و شهرهای کویری می زنند حال آنکه ما خودمان فقط شمال و مناطق خوش آب و هوای ایران را به عنوان تفرجگاه می دانیم.

اما ایران به عنوان کشوری که سه نقطه از گرمترین نقاط کره زمین را در خود جای داده هنوز هم به اهمیت این مناطق خشک و بدون محصول پی نبرده و همانند قطعه ای فراموش شده آنها را به حال خود رها کرده تا توفان های شن پس از مدتی این جاذبه ها را مدفون کنند و به دست فراموشی بسپارند.

کویر محلی برای سرمایه گذاری

رونق تورهای کویرنوردی و البته درآمد حاصل از آنها در کشورهای اطراف و دورتر از ایران باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران در صنعت گردشگری به فکر احداث اقامتگاههای مختلفی در این مناطق افتاده و از حرارت سوزان مناطق یاد شده خاطرات شیرینی برای گردشگران تولید کنند و در جهت رونق کسب وکار خود اقدام از آن بهربرند که نمونه وطنی آن را می توان در خور و بیابانک یافت .

هرچند تا 400 کیلومتری این اقامت گاه که از سختگوشی و ابتکار مالک آن ساخته شده است هیچ چیز به جز بیابان نیست اما هر ساله این اقامتگاه محل شادی و تجمع گردشگران خارجی و داخلی شده و در وب سایت های معروف گردشگری نامی خوش از خود برجای گذاشته است.

یحی امینی مالک این هتل می گوید : بدون شک جاذبه های ایران زمین فقط مناطق سرسبز شمالی و خوش آب و هوای کوهپایه ای نیست بلکه کویرهای ایران نیز جاذبه های تمام عیار برای جلب نظر گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود . اگر بتوان با تدابیر دقیق و مدیریتی مناسب سرمایه گذاری های منطقی همانند کشورهای همسایه جنوبی ایران که کویر خود را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جهان تبدیل  کرده اند ، شاهد آبادانی روستاهای کویری و البته رونق کسب و کار گردشگری خواهیم بود.

به عقیده این فعال بخش خصوصی ، همیشه تقاضا باعث عرضه ای متناسب خواهد شد و با توجه به تقاضای بالای سفر به مناطق کویری خارج از مرزهای کشورمان می توان به آن لبیک گفت و این گردشگران و ماجراجویان خارجی را به داخل مرزهای ایران دعوت کرد هرچند در حال حاضر زیرساخت های مناسبی برای صنعت گردشگری در این مناطق موجود نیست اما می توان با یک برنامه ریزی دقیق و مدون آنها را به حداقل قابل قبول ارتقاء داد .

وی می افزاید با استفاده از فن آوری های نوین مثل اینترنت و البته شبکه های اجتماعی می توان این جاذبه ها را بین گردشگران بین المللی به شهرت خوبی رساند و به جای اینکه اروپایی ها برای استفاده از آفتاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنند آنها را به منطقه کویری کشورمان هدایت کنیم و از آنها کسب درآمد داشته باشیم.

امینی به مصر و البته تونس اشاره می کند که در این زمینه بسیار فعال بوده و هتل های 5 ستاره فراوانی در کویرهای خود به سبک های قدیمی و قلعه ها یا کاروانسراهای قدیمی احداث کرده اند و سالانه دهها هزار گردشگر ثروتمند اروپایی و آمریکایی را به صورت ماهیانه در خود پذیرایی می کنند در حالی که ایران کاروانسراهای تاریخی خود را به حال خود رها کرده و بسیاری از آنها در حال تخریب و نابودی کامل هستند و حتی برای برگزاری تورهای کویرنوردی یک روزه هم دچار مشکل هستیم.

امتیازات سرمایه گذاری در کویر

امینی به عنوان سرمایه گذاری خصوصی در منطقه خور و بیابانک می گوید : کویر آنگونه که تصور می کنیم محلی خشک و بی آب و علف نیست بلکه نعمت و برکت در آن گسترده شده و کافی است با برنامه و طبق اصول عمل کنیم تا با استفاده از برکات آن سرمایه گذاری مطمئنی صورت گیرد.

وی به انرژی خورشیدی در این مناطق اشاره می کند و می گوید: همانطور که می دانیم یکی از مهمترین هزینه ها در مراکز تفریحی و اقامتی بحث انرژی است که خداوند خورشید را برای استفاده در این مناطق در اختیار ما قرارداده است و می توان با استفاده از سیستم های نوین از آن به خوبی استفاده کرد . این فعال بخش خصوصی گردشگری می گوید هرچند کمبود آب در این مناطق می تواند باعث نگرانی باشد اما بازهم تکنولوژی و سیستم های نوین بازیافت آب می تواند به کمک سرمایه گذاران آمده و آنها را در راه رسیدن به رونق کسب  و کار خود همراهی کند.

مشکلات و موانع

یحی امینی فعال گردشگری به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه خور و بیابانک ضمن تاکید بر حمایت بانکی از سرمایه گذاران می گوید : عمده ترین مشکل می تواند برای سرمایه گذاران بحث نقدینگی باشد که متاسفانه هم اکنون بانک ها همراهی مناسبی برای این منظور  از سرمایه گذاران ندارند و نمی توان زیاد روی آنها حساب باز کرد ولی اگر مسئولان بتوانند با ابتکاراتی همچون اختصاص خطوط اعتباری ویژه برای سرمایه گذاری در کویر و البته حمایت های مالیتی شرایط را کمی تسهیل نمایند می توانیم امیدوار باشیم به زودی شاهد ساخت مراکز تفریحی و اقامتی گوناگونی با رعایت اصول زیست محیطی در گرمترین نقاط جهان که در کشورمان واقع شده اند باشیم و هر ساله میلیون ها نفر گردشگر را به گرمای پذیرایی ایران آشنا کنیم و درآمد هنگفتی از گردشگری کشور به دست آوریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد