تولیدی که مویرگهای توزیع وابسته شده است
نویسنده: شیدا رمزی
با توجه به گسترش و در هم تنیده شدن اقتصاد بین المللی؛ صنعت پخش در اقتصاد تولید مناطق مختلف دهکده جهانی امروز جایگاه منحصربفردی به خود گرفته به صورتی حتی با حضور وبروز صفر و یکهای مجازی بازهم به نوعی تولید نیازمند توسعه سیستم توزیع علمی و اصولی در سراسر جهان شناخته شده است که به عقیده کارشناسان فن موضوع توزیع و پخش امروز به علمی غیر قابل انکار شناخته میشود.
از این رو زنجیره تولید و توزیع آنچنان به یکدیگر تنیده شده است که نباید فراموش کنیم برای رسیدن به جایگاه اقتصادی تولید باید درباره نحوه توزیع علمی و اقتصادی نیز برنامههای دقیقی ارایه نماییم . از این رو فرصت امروز نگاهی به صنعت پخش در نظام تولید ایران داشته تا از جایگاه و البته کمبودها و فرصتهای سرمایهگذاری آن بیشتر بگوید.
با نگاهی دقیقتر به موضوع صنعت پخش در اقتصادکشورمان میبینیم این صنعت هنوز هم در ذهن سنتی تولید ایران چیزی به جز هزینه نیست و بسیاری از تولیدکنندگان ایران علاقمند هستند با استفاده از امکانات شخصی و البته سیستم توزیع منحصربفرد خود در این زمینه گام بردارند.
پیشینه صنعت توزیع به دهه 40 شمسی مرتبط است
حسین همتی نژاد مدیرعامل پخش پرآور سپاهان با اشاره به پیشینه شکل گیری صنعت پخش در ایران به خبرنگار ما گفت: با کمی توجه و ریزبینی میبینیم بطور کلی صنعت پخش در کشورمان از همان عمده فروشیهای دهه 40 که وظیفه توزیع کالا به خرده فروشیها را داشتهاند مربوط است که روند توسعه در آن شکل گرفته است.
همتینژاد در ادامه به موضوع گره خردن دنیای مجازی و صنعت پخش اشاره کرد و افزود: درمورد نگرانی برخی از فعالان صنف یاد شده از گسترش دنیای مجازی در توزیع و فروش کالا لازم است یادآوری کنیم این دو فعالیت اقتصادی تقریبا مرز مشترکی با یکدیگر نداشته و نمیتوانند تهدیدی علیه یکدیگر باشند حتی در پارهای از موارد این دو را میتوان مکمل یکدیگر دانست به صورتی که بعضا شرکتهای پخش لازم است در این زمینه سرمایهگذاری کرده و فعالیت اقتصادی خود را نه تنها در دنیای واقعی گسترش دهند بلکه در میان صفر و یکهای مجازی نیز فعالیت مناسبی برای معرفی برند و کالاهای تحت اختیارشان استفاده کنند.
این فعال صنفی درباره سهم درآمد صنعت توزیع ایران از کل درآمد ملی کشورمان و آینده آن نیز تصریح کرد: هم اکنون براساس تمام اطلاعاتی که در اختیار داریم صنعت توزیع و پخش کشورمان تقریبا 8 درصد از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است ولی با توجه به جایگاه و البته نیاز بازار اگر حمایتهای لازم در این زمینه صورت گیرد سهم درآمد شرکتهای پخش میتواند بیش از این مقدار شده و باعث گردش مالی مناسبی در اقتصاد کشورمان باشد.
توزیع پلی بین تولید و مصرف است
دکتر محسن عبدالهزاده، مدیرعامل شرکت بهسان پخش، درباره اهمیت حضور شرکتهای توزیع و پخش در چرخه اقتصادی به خبرنگار ما گفت: بطور کلی در برخی از صنایع تولیدی مثل دارو با توجه به قوانین حاکم الزامی است که تولید کنندگان از شرکت پخش استفاده کنند و درباقی صنایع این به صورت اختیاری است که شرکتها متناسب با نیازهایشان اقدام کنند. بنابراین به نوعی میتوان گفت توزیع پل ارتباطی قدرتمندی میان تولید ومصرف کالاست.
عبدالهزاده در ادامه افزود: بطور کلی شرکتهای پخش در ایران با توجه به نیاز روز افزون بخش تولید به پیدا کردن فضاهای بکر وجدید ارائه محصول و تثبیت و تقویت حضور در بازارهای بالفعل در اختیار، نقش موتور محرک صنعت در بخشهایی از اقتصاد هستند که ارائه محصولاتشان از کانال شرکتهای توزیع صورت میشود. در خارج از مرزهای سازکارهای توزیع و ارائه با توجه به مدلهای بازار و دستورالعملهای متفاوت توزیع و نیز اداره حوزههای توزیع در بخش خصوصی کاملا متفاوت با داخل ایران طراحی شده است.
این فعال صنفی آینده اقتصادی برخی از کالاها مثل مواد غذایی که رقابت سنگینی برای دسترسی به بازار هدف بزرگتر در میان تولید کنندگان شکل گرفته را در گروه استفاده از سیستم توزیع قدرتمند دانست و تصریح کرد: با توجه به جایگاه صنعت توزیع در اقتصاد بین المللی نباید فراموش کنیم همه تولید کنندگان نه تنها امکان حضور در بازار رقابت خارج از کارخانه برای رسیدن به بازار هدفی مناسب را ندارد بلکه اصلا اقتصادی نیست که انرژی و هزینهای در این زمینه داشته باشند بلکه باید با استفاده از یک سیستم توزیع دقیق و قدرتمند نسبت به ارسال محصولاتشان به بازار اقدام کرده و سهم بازار بهتری را به خود اختصاص دهند.
وی اشتباه در سیاستگذاری و بازاریابی رایکی از مهمترین تهدیدهای صنعت پخش و توزیع اعلام کرد و گفت: در مورد صنعت پخش باید مدنظر داشته باشیم یک اشتباه میتواند زنجیرهای از هزینههای گسترده را برای سرمایهگذار و حتی تولید کننده به همراه داشته باشد و به همین دلیل مسیریابی و همچنین برنامههای بلند مدت و میانمدت سرمایه گزاران این صنف میتواند مهمترین نکته برای توجه مدیران باشد. به عنوان مثال گروهی از سرمایهگذاران در این زمینه تصور میکنند سازوکارهای توزیع درباره کالاهای مختلف یکسان است و میتوان با نسخهای واحد در این زمینه اقدام کرد اما درواقع این سیاستی شکست خورده است و نمیتوان در این زمینه به نتیجه رسید. به عنوان مثال چهارچوبهای توزیع صنایع غذایی با صنعت دارو میتواند متفاوت باشد.
مدیرعامل مدیرعامل شرکت بهسان پخش درباره رفع تحریمها و حضور شرکتهای خارجی در بازار ایران و تایرپذیری سیستم صنعت پخش کشورمان معتقد است: بی شک ایجاد فضای جدید پسا تحریم موجب گسترش ارتباطات بین المللی و گشایش فضاهای جدید کسب و کار در این حوزه ها خواهد بود .حل مشکلات گشایش اعتبار و تراکنشهای مالی بصورت نامحدود و امکان رایزنی های مجدد با شرکای حاضر و جدید میتواند پویایی خاصی در حوزه های گوناگون کسب و کار ایجاد نماید.