کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ویتنام کشور دره‌های مه گرفته

ویتنام پوشیده از مزارع برنج

ظاهر فرانسوی این کشور نشان از سالها استعمار به خود دارد و همانند زخمی کهنه خودنمایی می کند اما در واقع اصالت آسیایی آن باعث شده تا پس از سالها جنگ و خونریزی دوباره در لیست برترین های گردشگری جهان قرار گیرد و به عنوان چهارمین مقصد گردشگری جهان شناخته شود.

پس از پایان جنگ و در سال 1954 میلادی وقتی فرانسوی ها خاک این کشور را ترک کردند به جز چند بلوار، قلعه و ساختمان های ساخته شده به سبک فرانسوی چیز دیگری از خود برجای نگذاشتند.

بسیاری از گردشگران با شنیدن نام ویتنام حتی تا همین چند سال پیش به یاد صحنه های دلخراش جنگ و یا اعدام های گروهی می افتادند ولی امروزه به جز خاطرات و سنگرهای خالی که به عنوان جاذبه بسیار قوی گردشگری چیزی از آن جنایات باقی نمانده گرچه هنوز برخی از افراد مسن تر در این کشور داستانهایی برای بازگوکردن آن فجایع تعریف نمی کنند ولی تمام این خاطرات جای خود را به جشن های محلی و موسیقی های سنتی و شاد و لبخندی هرچند کوتاه بر لبان ویتنامی ها داده است. اگر اهل سفر و گردشگری هستید با دنبال کردن مقاصد گردشگری در می یابید که ویتنام هر روز شاهد رونقی بسیار جالب و باورنکردنی بوده و هست .

چهار شهر این کشور به عنوان مهمترین شهرهای گردشگری در میان تورها و گردشگران مطرح شده که به ترتیب عبارتند از هانوی که پایتخت این کشور است Hanoi، هالونگ Halong ، ساپا Sapa، Dalat دالات اما دیگر شهرهای این کشور که مقصد گردشگری هستند عبارتند از Hai Phong بندر هایفونگ و هوچیمین Ho Chi Min.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور و تنوع آب و هوایی آن از شمال به جنوب کشور می توان در فصول مختلفی از این کشور بازدید کرد و شهر مقصد را انتخاب کرد این موضوع باعث شده که همیشه گروههای گردشگری و تورهای توریستی راهی این کشور شوند .

به عنوان مثال اگر قصد استفاده از دریا و تفریحات ساحلی و آبی را دارید می توانید از اوایل فروردین ماه تا آخر تابستان به این کشور سرسبز و مرطوب سفر کنید این در حالی است که مناطق شمالی آن آب و هوایی بسیار مناسب و تقریبا خنک دارند و محیطی کاملا مناسب برای گردشگران فراهم می کند

اما بطور کلی آب و هوایی این کشور باعث شده تا بیشتر فصول بارانی باشد و رطوبت در برخی مناطق گاهی به بالاتر از 80 درصد برسد بنابراین شاید بهترین فصل سال برای گردشگران ایرانی ماههای شهریور تا آذرماه باشد.

برای رسیدن به کشور دره های مه گرفته یا همان ویتنام متاسفانه پرواز مستقیم از ایران نیست و باید از یکی از پرواز های کشورهای عربی استفاده کنیم و با پروازی حدود 7 ساعت به فرودگاه بین المللی NOI برسیم این فرودگاه در 30 کیلومتری شهر هانوی واقع شده و در واقع اولین مکانی هست که گردشگران خواهند دید.

اولین چیزی که پس از رسیدن به مقصد توجه همه گردشگران را جلب خواهد کرد رطوبت و بوی خاص این کشور است شاید بتوان گفت این بوی آب و یا شالیزارها در کل سطح کشور پراکنده شده .

به هر حال فاصله 20 کیلومتری فرودگاه نوئی را تا مرکز شهر می توان با حدود 12 دلار و با استفاده از تاکسی پیمود و به مرکز شهر رسید بطور کلیه کرایه در این کشور زیاد گران نیست ولی به یادداشته باشید که تاکسی کاربرد خاصی در هر کشور دارد این وسیله نقلیه عمومی در کشور ویتانم زیاد مورد استفاده نیست و به دلیل تراکم جمعیت و تعداد زیاد موتورسیکلت شاید اتومبیل و تاکسی گزینه ای مناسب نباشد چون بسیاری از زمان خود را در ترافیک می گذرانید.

برای اقامت در این شهر زیاد مشکلی برای انتخاب هتل نخواهد بود چون می توان از شبی 35 دلار به بالا هتل انتخاب کرد . هتل های زنجیره ای مترویل می تواند گزینه ای مناسب و بسیار لوکس برای گردشگران در سراسر ویتنام باشد اما در شهر هانوی شاید یکی از گزینه های مناسب هتل Thang LoI که هتلی چهار ستاره است.

پول رایج ویتنام دونگ Dong نام دارد و علامت اختصاری آن VND است به یاد داشته باشید مهمترین مرکز برای تبدیل پول همان صرافی های معتبر و بانکها خواهند بود و به هیچ عنوان از جاها یا افرادی نامطئن استفاده نکنید چون ممکن است دچار دردسر شوید.

بطور کلی تورهای کوهپیمایی ، صخره نوردی ، تورهای دریایی ، اسب سواری ، گلف ، دوره های آشپزی، دوچرخه سواری ، شکار ،اردوهای جنگلی و تفریحات ساحلی از عمده جاذبه های گردشگری این کشور سرسبز است که به تازگی حوضچه های استخراج نمک که تقریبا 70 درصد سواحل این کشور را در بر گرفته و در اختیار کارخانه جات تولید نمک است به جمع جاذبه های گردشگری این کشور پیوسته البته این جاذبه های نوین هرگز باعث کمرنگ شدن اهمیت آثار باستانی وتاریخی این کشور نشده است.

سازمان گردشگری این کشور با توجه به توانمندی های هر استان و هر شهر ویتنام توانسته زیر ساخت های مخصوص به هر کدام را برای آنها مهیا کنند و سیر حرکت گردشگران را به سمت آن کشور ها سوق دهد.

اما دو عنصر بسیار مهم باعث شده که هر سال تعداد زیادی از گردشگران سراسر جهان این کشور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند و این عوامل عبارتند از غذاهای متنوع و ارزان قیمت و همچنین سواحل بسیار زیبا و آرام امتداد یافته در شرق و جنوب کشور ویتنام هستند.

اما از مراکز مهم دیدنی هانوی می توان به دریاچه هانوی Hoan lake ، خانه قدیمی هوشیمین، موزه مردمشناسی، کاخ ریاست جمهوری و معابد بسیار قدیمی شهر که مهمترین آن معبد literature (هنر و ادب) اشاره کرد و از دیگر مراکز می توان به سالن اوپرا و  موزه هوشیمین نام برد.

جمعیت جوان شهر هانوی باعث شده که شور و نشاط خاصی در شهر حاکم باشد به گزارش سازمان های معتبر بین المللی 70 درصد جمعیت شهر زیر 32 سال سن دارند بنابراین می توان گفت که این شهر جوانان است و همین امر باعث جنب و جوش خاصی در آن شده .

بطور کلی می توان گفت هانوی بافتی جداگانه از دیگر شهرهای ویتنام دارد و اهمیت سیاسی و اقتصادی آن شهر باعث شده که این شهر از نظر آرامش زیاد جاذبه ای برای گردشگران نداشته باشد اما اهمیت های یاد شده باعث مطرح شدن این شهر به عنوان اولین شهر گردشگری ویتنام شده است.

پس از شلوغی شهر و  کثرت موتورسیکلت ها، رستوران های شلوغ شهر برای هر گردشگری جالب و جذاب خواهد بود. البته رستوران های کنار خیابان نه رستوران های لوکس و مجلل . شاید بتوان گفت که اکثر ساکنان این شهر یا در راه رستوران هستند ، یا احساس گرسنگی می کنند و یا اینکه بر سر میز غذا در رستوران مشغول خوردن غذا هستند. تعداد زیاد رستوران ها و اغذیه فروشی های دوره گرد بیان گر این امر خواهد بود. مهمترین  اجزای تشکیل دهنده غذایی این دیار برای مردمش سبزیجات و گوشت اردک است اما معروفترین غذای کشور ویتنام در بین گردشگران غذایی به نام فای Phay است . این غذا که نوعی سوپ گوشت گوساله است در واقع دلیل اصلی افتتاح بسیاری از این رستوران ها و اغذیه فروشی هاست و پس از آن برنج پخته شده در چوب بامبو است که البته راه روش خوردن آن خود نیز برای گردشگران جالب است و در واقع ابتکاری برای جلب توجه گردشگران به غذاهای این کشور است.

بایدها و نباید های گردشگران در ویتنام

1.       هنگام بازدید از مراکز دینی یا همان معابد حتما از لباس های معمول و متعارف استفاده کنید چون در بسیاری از این معابد نوع پوشش بازدید کنندگان کاملا باید متعارف باشد و از ورود افرادی که این قوانین را رعایت نمی کنند جلوگیری خواهد شد.

2.       باتوجه به منطقه سکونت خود و دمای هوای منطقه و البته فصلی که در سفر هستید پوشش مناسب داشته باشید و اگر از مناطق ساحلی در فصل گرم دیدن می کنید حتما از کرم های ضد آفتاب و عینک های آفتابی استفاده کنید . توجه داشته باشید که اگر قصد پیاده روی های طولانی را دارید و ممکن است زمان زیادی را در فضای باز قرار گیرید حتما از کلاه یا چتر استفاده کنید تا نور مستقیم آفتاب به پوست شما نتابد. این دقیقا دلیل اصلی استفاده از کلاه های حصیری معروف در ویتنام است

3.       به هیچ عنوان اشیاء قیمتی و گرانبها یا پول نقد زیاد و پاسپورت خودتان را همره خود بیرون از هتل نبرید بلکه آنها را به صندوق امانات هتل تحویل دهید و فقط به اندازه نیاز خود پول همراه داشته باشید.

4.       سعی کنید آب زیاد بنوشید و همواره از آب های بسته بندی شده بنوشید .

5.       همیشه نقشه شهر و آدرس هتل را همراه خود داشته باشید.

6.       به هیچ عنوان به افرادی غیر از تور لیدرهای معتبر که کارت شناسایی دارند اعتماد نکنید و برای بازدید از مراکز دیدنی همراهشان نشوید.

مراکز خرید و بازارهای معروف هانوی

بطورکلی مهمترین مرکز خرید در این کشور سایگون نام دارد که مدرن ترین مرکز خرید شهرهاست و مکان مناسب برای خرید مارکهای معروف جهان است اما همانطور که می دانیم بازارهای محلی بهترین مکان برای شناختن عقاید و رسوم هر کشور خواهد بود . بنابراین شاید بازار بن تان Ben Than Market در منطقه هوشیمینه خواهد بود در این مرکز خرید هرگونه تولید داخلی و خارجی برای بازدید کنندگان دردسترس است و شاید بهترین مرکز برای خرید سوغاتی خواهد بود. اما مرکز خرید بعدی را می توان بازار اسباب بازی های چوبی woden toystor   معرفی کرد که گروه‌های زیادی از گردشگران را به خود جلب کرده این مرکز که حتی برای بزرگسالان نیز بسیار جذاب بوده و درآمد بسیاری را برای صنعت گردشگری این کشور به ارمغان خواهد داشت از این دو مرکز معروف که بگذریم دو مرکز دیگر مثل بازار آمریکایی ها و دونگ فویی نیز را می توان نام برد.

عزتی

۲۲/۸/۹۰ کامل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد