کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نقش گمرک در گردشگری

سیاست های جدید دولت در زمینه توسعه گردشگری بسیاری از فعالان و دست اندرکاران بخش خصوصی داخلی وخارجی را مشتاق به حضور در بازار صادرات نامرئی کشورمان کرده است به نوعی که علاوه بر ایجاد انگیزه سفر بین گردشگران بین المللی برخی از سرمایه گذاران خارجی نیز برای حضور در بازار بکر و بسیار مستعد گردشگری ایران نیز تشویق شده اند و از گوشه وکنار خبر از حضور گروههای مختلف در این زمینه به گوش می رسد.

هتل سازی ، ایجاد جاذبه های نوین ، از جمله جاذبه های مورد نظر اینگونه سرمایه گذاران در صنعت گردشگری ایران بوده که هم اکنون نشانه هایی از حضور کشور اسپانیا ، ایتالیا و البته برخی از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در این زمینه وجود دارد و براساس آمارهای منتشر شده از سوی دیگر کشورها نیز تقاضاهایی در زمینه سرمایه گذاری صنعت گردشگری مطرح شده است.

هرچند این اتفاق بسیار میمون یکی از آرزوهای دیرینه گردشگری ایران و البته موفقیتی برای دست اندرکاران دولت یازدهم به شمار می رود اما به راستی ایران با توجه به این امر قوانین مربوطه را تدارک دیده است و زمینه های سرمایه گذاری خارجی در کشورمان مهیاست ؟

اگر بحث قانون گذاری بگذریم یکی از ارگان هایی که می توان در جهت توسعه حضور سرمایه گذران خارجی در کشور مفید بوده و نقش مهمی را ایفا کند گمرک جمهوری اسلامی ایران است . سازمان یا ارگانی که با تصمیمات و قوانینی که وضع می کند می تواند علاوه بر همسویی با سیاست های کلان گردشگری کشورمان در زمینه اشتیاق حضور سرمایه گذاران خارجی به عنوان نقش کلیدی وارد عمل شود.

جای تردید نیست که این سازمان راسا نمی تواند وارد عمل شده و خود تصمیم گیری کند اما به جاست که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان به عنوان سکاندار توسعه گردشگری و البته رونق صادرات نامرئی از این فرصت و امتیاز گمرک استفاده کرده و با ارایه راهکارها و درخواست از مجلس و دولت زمینه ساز تصمیمگیری های مفیدی در زمینه ورود تجهیزات و لوازم مربوط به سرمایه گذاری های صنعت گردشگری باشد.

همانگونه که دولت جمهوری اسلامی ایران هم اکنون برای حمایت از برخی تولید کنندگان عمده کشورمان با وضع قوانینی معافیت های گمرکی مناسبی را برایشان قایل شده می توانیم انتظار داشته باشیم این امتیاز برای حضور گسترده سرمایه گذاران خارجی که قصد سرمایه گذاری در زمینه گردشگری دارند به کار گرفته شود نه اینکه به عنوان مثال قطعات مورد نیاز یک شهربازی با تعرفه اسبابازی وارد کشورد شود، یا اینکه کاغذبازی های موجود باعث کاهش انگیز حضور سرمایه گذاران در صنعت گردشگری کشورمان باشد.

امیدواریم برای تحقق سیاست های توسعه گردشگری دولت یازده شرایط به گونه ای برقرار شود که علاوه بر حفظ منافع ملی کشورمان طبق قوانین درب گمرک جمهوری اسلامی ایران برای ورود تجهیزات ولوازمی که برای احداث و یا راه اندازی پروژه های عظیم گردشگری کشور مورد نیاز است باز باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد