کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری سلامت ایران در دوران نقاهت

همچنان که صنعت گردشگری یا همان صادرات نامرئی بیش از پیش در زندگی امروزه بشر ریشه می گستراند شاخه های مختلفی از گردشگری به جهانیان معرفی شده و فرصتهای اقتصادی متفاوتی نیز به تناسب این رشد ایجاد می شود .

یکی از این شاخه های جدید این صنعت که کمتر از نیم قرن از ظهورش نمی گذرد گردشگری سلامت یا همان health tourism است . بنابر تعریف سازمان جهانی، گردشگری سلامت سفر افراد از محل دایمی زندگی خود به مدت بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال برای حفظ ، بهبود یا به دست آوردن سلامت جسمی و روانی است.

دکتر «حسن راشکی»، دبیر کمیته گردشگری وزارت بهداشت در این باره می گوید: گردشگری سلامت گستره وسیعی است و شامل ۳ بخش گردشگری تندرستی(پیش گیری)، گردشگری درمانی و گردشگری پزشکی است. بر این اساس گردشگری پزشکی به سفرهایی اطلاق می شود که به منظور درمان یک بیماری خاص یا اعمال جراحی تحت نظارت پزشک در مراکز درمانی یا بیمارستانی انجام می شود در حالی که گردشگری درمانی سفری برای بهبود یک بیماری یا گذراندن دوران نقاهت تحت نظارت پزشک با استفاده از منابع طبیعی مانند چشمه  های آبگرم و گردشگری تندرستی(پیش گیرانه) سفربه دهکده های سلامت و مناطقی با آب و هوای خاص برای رهایی از تنش های روزمره زندگی و تجدید قوا بدون مداخله یا نظارت پزشک است.

و در حال حاضر توانمندی کشورمان از نظر تاریخی و فرهنگی در جذب توریست در کنار فراهم آمدن بهترین امکانات پزشکی در بیمارستان هایی نظیر بیمارستان رضوی «پایلوت گردشگری سلامت ایران» ، باب تازه ای پیش روی توسعه گردشگری پزشکی کشور گشوده است.

کمیته مشترک با وزارت بهداشت برای توسعه خدمات درمانی به گردشگران خارجی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر توسعه گردشگری پزشکی در کشورمان با توجه به امتیازات آن می گوید: کمیته ای مشترک با وزارت بهداشت تشکیل خواهد شد تا هم در ارتباط با اطلاع رسانی به کشورهای هدف و هم در ارتباط با توسعه خدمات به توریست های که برای درمان یا سلامت به ایران می آیند، اقداماتی صورت گیرد.

دکتر محمدعلی نجفی درباره برنامه های این سازمان در بخش توریسم درمانی اظهار کرد: علی رغم مزیت هایی که کشور ما در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه در بخش سلامت و درمان دارد ، متاسفانه در حوزه توریسم درمانی خیلی موفق نبوده ایم.

وی ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل سفارتخانه های ایران خارج از مرزها در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این اقدام ظرف مدت دو سه ماه آینده انجام شود زیرا نیاز به بررسی دقیق دارد و متأسفانه سیستم بهداشتی درمانی ما آمادگی این موضوع را ندارد و باید بتواند خود را به  خوبی در دنیا معرفی کند تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت این بخش نیز فعال شود.

 

درآمد ۲/۵ میلیاردی با رونق گردشگری سلامت

بطور کلی گردشگری سلامت به عنوان چهارمین صنعت درآمدزای جهان اکنون مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و در منطقه خاورمیانه و آسیا نیز کشورهایی نظیر هندوستان ، ترکیه، مالزی، سنگاپور و تایلند با برنامه ریزی های کلان سعی کرده اند تا با فراهم آوردن امکانات مناسب نسبت به جذب توریست به قصد درمان اقدام نمایند.

بر اساس آخرین آمار در جهان سالانه حدود 7 میلیون نفر به این دلیل بار سفر می بندند و گردش مالی گردشگری سلامت رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود که سالانه ۲۰ درصد نیز به آن افزوده می شود. امروزه کشورهای شرق آسیا و خاورمیانه جزو اصلی ترین و اولین مقاصد گردشگری سلامت در دنیا هستند به عنوان مثال کشور تایلند به عنوان یکی از بزرگ ترین مقاصد گردشگری پزشکی در دنیا ۳۸ درصد از این بازار پررونق را در اختیار دارد و بر اساس اعلام سازمان گردشگری و بهداشت ترکیه با رشد ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

دکتر حسن راشکی،  می افزاید: در حال حاضر سالانه 4۰۰ تا 5۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد کشور می‌شوند که اگر از ۴۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خالی بیمارستان‌های خصوصی و ۱۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های دولتی استفاده کنیم و با احتساب اینکه هر بیمار ۴ تا ۵ هزار دلار سود خالص برای کشور درآمد داشته باشد می‌توانیم ۱ تا ۲/۵ میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد زایی داشته باشند.

وی با بیان این آژانس‌های مسافرتی اثر به سزایی در جذب گردشگری سلامت دارند عنوان کرد: ولی متاسفانه آژانس‌ها از گردشگر سلامت شناخت خوبی ندارند چرا که بیشتر آن‌ها یک طرفه یعنی در بحث خروج عمل می‌کنند و به همین خاطر در گردشگر سلامت موفق نیستیم.

راشکی اظهار داشت: ما ساختار پذریش خاصی برای بیماران خارجی نداریم در واقع همانطور که بیماران ایرانی پذیرش می‌شوند بیماران خارجی هم پذیرش می‌شوند، بنابراین باید فرآیند پذیرش را درست کنیم که این امر از طریق آموزش به آژانس‌های مسافرتی در جذب گردشگر سلامت و ایجاد ساختار درست انجام پذیر است.

هشدار نسبت به وجود دلالان درمانی در بازار سلامت

دکتر سعید عبدالحسینی، با بیان اینکه بیمارستان رضوی به عنوان پایلوت توریسم درمانی کشور معرفی شده است، می گوید: این بیمارستان هم اکنون پذیرای بیماران مختلفی از کشورهای عربی و آسیای میانه از جمله ترکمنستان ، تاجیکستان، کـویـت، امـارات، عربستان و اکراین است.

رییس انجمن بین المللی خدمات گردشگری سلامت و مدیرعامل بیمارستان رضوی می افزاید: هم اکنون توریسم درمانی با چالشهایی مختلف در ایران و کشورهای اسلامی مواجه است که در این میان، برخی با اهداف سودجویانه، آسیب های متعدد به بیمار و خانواده اش وارد می کنند.
عبدالحسینی تصریح می کند: تسهیل در انتقال، اقامت، روادید و انتخاب بیمارستان مربوطه از جمله ارکان توریسم درمانی است که توسط انجمن گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی قابل انجام است.

وی نسبت به ورود و درمان برخی بیماران کشورهای منطقه و عرب زبان به واسطه قرارداد دلالان در ایران، انتقاد می کند و می گوید: وجود چنین دلالانی در بازار سلامت کشور، موجب بدنامی‌ایران در عرصه پزشکی می‌شود.

عبدالحسینی با اشاره به مشکلات پیش روی بیماران خارجی برای درمان در ایران، اظهار می کند: برای تسهیل در ورود گردشگر سلامت به کشورمان می‌بایست ویزای سلامت تهیه شود تا امکان تسریع در ورود این افراد به کشورمان فراهم شود.

مدیرعامل بیمارستان رضوی با تاکید بر اینکه ورود بیماران خارجی به کشور باید از یک کانال باشد، می گوید: متاسفانه برخی افراد کار دلالی برای بیماران کشورهای عربی انجام می‌دهند و با ارتباطی که با برخی پزشکان جراح دارند، قرارداد می‌بندند و خودشان این بیماران را می‌آورند و با پایین‌ترین کیفیت درمان می‌شوند که متاسفانه بیمار از وضعیت درمان اعلام نارضایتی می‌کند و همین مسئله موجب بدنامی‌کشورمان می‌شود. در حالی که هیچ اطلاعی از روند ورود و درمان این قبیل بیماران خارجی نداریم.

تارنمای جامع گردشگری سلامت ایران

علی اصغر هدایتی دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با اشاره به فقر اطلاعات در عرصه گردشگری کشور، به خصوص در زمینه گردشگری سلامت می گوید:  مشکلات اساسی صنعت گردشگری سلامت در کشور، فقدان زیرساخت های مناسب جهت معرفی توانمندی های کشور در عرصه ملی، منطقه ای و بین المللی است.

دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت خاطر نشان کرد: اقدامات موثری در خصوص تجمیع اطلاعات گردشگری سلامت در قالب راه اندازی و تولید محتوا در تارنمای جامع گردشگری سلامت انجام شده است و  تارنمای جامع گردشگری سلامت در مجموع معرف توانمندی های ایران در عرصه استرات‍ژیک گردشگری سلامت خواهد بود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد