کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

جنبش مولکولی ؛ جنبشی نوین برای گردشگری ایران

گردشگری هسته ای به شاخه از صنعت گردشگری گفته می شود که در آن ماجراجویان و گردشگران برای بازدید از تاسیسات و نیروگاههای اتمی یا حتی محل آزمایشات اتمی بار سفر می بندند که می توان به تور بازدید از چرنوبیل، هیروشیما، صحرا نبراسکا یا دهها مورد دیگر اشاره کرد.

مدتی است اخبار مربوط به نیروگاه هسته ای و بطور کلی انرژی هسته در ذهنمان غوغایی به پا کرده است و یکی دو روز پیش هم اخبار خوشی در این زمینه خواندیم؛ هرچند مدتی بود به دلیل کارشکنی های غرب و شرق علیه کشورمان مشکلاتی در اقتصاد ایران ایجاد شده بود اما با این خبر خوش اینده ای امیدوارکننده در انتظار کشورمان خواهد بود.

این در حالی است که اثرات این خبرخوش بدون تردید در صادرات نامرئی کشورمان نیز بی تاثیر نیست و موج تازه ای از درخواست سفر به کشورمان را به همراه خواهد داشت ولی جالب اینجاست که بدانیم این خبر خود به تنهایی نیز می تواند به عنوان جاذبه ای برای گردشگران کشورمان تبدیل شود همانگونه که در دیگر کشورها باعث رونق گردشگری آنها شده است.

همه ما کوچک و بزرگ ، پیر و جوان انرژی هسته ای و بطور کل نام اتم را با نام البرت اینیشتن می شناسیم و این انرژی را انرژی پر رمز و رازی می​دانیم که از ابتدای پیدایش آن بسیاری علاقمند به داشتن اطلاعاتی در این زمینه بودند. اما به دلایل متعدد  و مسایل امنیتی یا سیاسی تاکنون این موضوع صرفا از طریق کتاب ها یا مطالب اینترنتی میسر بوده اما چندی است که نیروگاههای هسته ای که در گذشته ای نچندان دور مکان های مرموز و دور از دسترس بودند به جاذبه های بسیار پررونقی در صنعت نوظهور گردشگری در گوشه و کنار دهکده جهانی تبدیل شده اند.

 علاقه و اشتیاق مردم و ماجراجویان به دانستن و بازدید از تاسیسات این نیروگاهها، حتی با وجود خاطرات ناگواری چون هیروشیما و ناکازاکی در کشور شکوفه های گیلاس نتوانسته از این اشتیاق بکاهد و این شاخه جدید صنعت گردشگری را ازسکه بیاندازد و از آنجا که  صنعت گردشگری که به عنوان یکی از پولسازترین صنایع قرن حاضر در بین سرمایه گذاران و علاقمندان به سفر و البته دولت ها شناخته شده توانسته از حساسیت ها و محدودیت های مراکز هسته ای بکاهد و این مکان ها را به نوعی مرکز گردشگری تبدیل کند.

مخروبه های چرنوبیل هم جاذبه گردشگری

به یاد داریم حادثه ناگوار انفجار نیروگاه چرنوبیل در اوکراین که باعث بروز خسارات زیادی به جامعه بشری شد اما این حادثه تکاندهنده امروز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور اوکراین تبدیل شده و در واقع مخروبه های این نیروگاه و شهرک متروکه اطراف آن محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تبدیل شده و برای این کشور همانند معدن الماس با ارزش شده است. اینگونه که سازمان گردشگری اوکراین پس از حادثه 1986 میلادی برای نخستین بار درهای نیروگاه مخروبه چرنوبیل را اواخر سال 2009 میلادی بروی گردشگران گشود و دوباره زندگی را به شهرک و مناطق اطراف این نیروگاه بازگرداند.

 این تصمیم باعث شد که تنها در سال 2011 میلادی حدود 2 میلیون گردشگر از این مخروبه ها بازدید کنند و به گزارش یورو نیوز حضور گسترده گردشگران در این نیروگاه (چرنوبیل)، باعث شد تا این منطقه به عنوان یکی از 10 مقصد برتر گردشگری شرق اروپا معرفی شده  و هر روز بیشتر مورد توجه ماجراجویان و گردشگران این منطقه قرار گرفته است.

اگرچه ماجراجویان و گردشگران علاقمند به بازدید از این منطقه فقط چند دقیقه آنهم تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی از نظر سلامتی و امنیتی اجازه ماندن در محوطه این نیروگاه را دارند اما این محدودیت ها ، هرگز نتوانسته علاقه گردشگران را برای بازدید از ویرانه های چرنوبیل بکاهد.

 

 به گزارش سازمان گردشگری اوکراین این منطقه طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری این کشور خواهد بود بنابراین بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری امیدوارند هنگام برگزاری و پس از آن درآمد هنگفتی از طریق این نیروگاه خاموش به دست آید و برای برنامه ای بلند پروازانه مسئولان گردشگری اوکراین یعنی تبدیل مناطق اطراف نیروگاه چرنوبیل به پارک اتمی سرمایه گذاری شود.

گردشگری هسته ای در ایران

حالا که نیروگاههای اتمی چه به صورت فعال یا غیر فعال در گوشه و کنار دهکده جهانی به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشورهای تبدیل شده است سئوال اینجاست که چرا این پتانسیل بسیار مهم در کنار دیگر امکانات گردشگری ایران از دید دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور پنهان مانده و هیچ سرمایه گذاری مفیدی روی این افتخار ملی صورت نگرفته است.

 اگرچه در نگاه اول این نیروگاه و تاسیسات آن اهمیتی سیاسی و امنیتی برای ایران دارد اما حالا که ایران با کشورهای 1+5 به توافقی شش ماهه رسیده و زمینه همکاری های بیشتر بین این کشورها با ایران فراهم شده و قرار است بازرسان متعددی از سازمان انرژی اتمی از تاسیسات اتمی و هسته ای ایران بازدید کنند و برخی از رسانه ها هنوز هم برای صنعت صلح آمیز هسته ای کشورمان مشغول سیاه نمایی هستند ، هرگز نباید این موقعیت طلایی را از دست بدهیم، تا با استفاده از صنعت گردشگری تصویری دقیق از آینده ایران برای جهانیان ترسیم کنیم.

بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند با توجه به رعایت منافع ملی و البته مسایل امنیتی می توان حالا که نام ایران باستانی به دلیل اخبار مربوط به توافقنامه هسته ای ایران به خوبی در صدر اخبار جهان قرار گرفته ؛ از جنبش بین مولکولهای موجود در نیروگاه بوشهر برای ایجاد تحرکی مناسب در صنعت گردشگری کشورمان استفاده کرد .

به عقیده این افراد امروزه طلایی ترین فرصت در اختیار صنعت گردشگری ایران قرار گرفته است. بطوری که نیروگاه بوشهر و تاسیسات آن چندی است که سوژه خبری اکثر خبرگزاری ها شده و از سوی دیگر همه می دانیم که جریان سازی یکی از روشهای عمده جلب نظر گردشگران سراسر جهان است و این امتیاز به رایگان در اختیار ایران قرار گرفته باید مدیران و مسئولان صنعت گردشگری ایران با هماهنگی دست اندرکاران این نیروگاه و برگزاری تورهای گردشگری در این نیروگاه پیام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و تمدن اصیل ایرانی را به جهانیان برسانند البته نه از طریق کارشناسان اتمی سازمان بین المللی انرژی اتمی بلکه از طریق خاطرات گردشگرانی که بدون هیچ نگرانی از این تاسیسات دیدن کردند و به توانمندی کارشناسان و مهندسان ایرانی ایمان آورده اند.

 چه زیباست که این فرصت طلایی توسط مسئولان سیاسی و گردشگری ایران مغتنم شمرده شود و از آن به بهترین روش در جهت رونق صنعت گردشگری ایران و معرفی جایگاه اصلی آن به جهان استفاده شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد