کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گفت و گو با سفیر دانمارک

 

 

دانمارک کشوری سرسبز در غرب قاره سبز همواره در ذهن ما یادآور شیرینی و شکلات بوده و هست، اما این کشور علاوه بر شیرینی طعم خوش خوراکی‌ها، گفتنی‌های بسیاری در صنعت گردشگری داشته و دارد؛ هرچند این بار قرار نیست از دیدنی‌های این کشور سرسبز اروپایی بگوییم؛ بلکه می‌خواهیم از زیبایی‌های ایران بشنویم، ولی از زبان بلندپایه‌ترین مقام این کشور که ساکن تهران است.

بله درست حدس زده‌اید، باز هم به سفارتخانه‌‌ای جدید در تهران سرزدیم و از زبان سفیر کشور دانمارک، کریستین هوگارد که هم‌اکنون نزدیک به ۳ سال است در تهران مشغول به انجام ماموریت خود هست، درباره ایران و جاذبه‌هایش می‌پرسیم. سفیر کشور دانمارک هم با حوصله و خوشرویی به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد.

قبل از ایران در چه کشورهایی ساکن بوده‌اید؟

در عربستان سعودی، روسیه، پاکستان ماموریت داشتم و از سال 2010 میلادی هم در ایران به عنوان سفیر کشور دانمارک مشغول انجام وظیفه هستم.

همان‌طور که می‌دانید ایرانی‌ها علاقه زیادی به نوعی شیرینی که همنام با کشور شماست، دارند. نظر شما درباره شیرینی‌ها و غذاهای ایران چیست؟

یکی از جالب‌ترین نکات اقامت من در ایران بحث خوراکی‌ها و غذاهای ایرانی است. واقعا تنوع و مزه آنها غیرقابل توصیف هستند.

کدام غذاهای ایرانی را بیش از دیگران دوست دارید؟

اولین گزینه فسنجان است و پس از‌ آن کباب‌های مختلف ایران. وقتی در شهر کپنهاگ تعداد زیادی رستوران‌ ایرانی هست، بنابراین آشنایی با غذاهای ایرانی امری اجتناب‌ناپذیر است، در صورتی که حتی دستور پخت بسیاری از غذاهای ایرانی به صورت کتاب‌هایی با زبان محلی ما ترجمه شده است و بسیاری آنها را تهیه می‌کنند و به طور کلی می‌توان گفت غذاهای ایرانی در دانمارک معروف هستند.

کدام شهرهای ایرانی را دیده‌اید؟

کرمان، شیراز، اصفهان، کاشان، زنجان، زابل و مشهد.

نظر شما درباره کاشان چیست؟

شهری واقعا زیباست؛ چه از لحاظ طبیعی و چه از لحاظ تاریخی واقعا جالب است.

باغ فین و بازار کاشان واقعا دیدنی هستند.

آیا می‌توانید اصفهان و کاشان را با یکدیگر مقایسه کنید؟

خیر این غیرممکن است، چون هر کدام دیدنی‌های مخصوص به خود را دارند. به عقیده من، اصفهان معروف‌ترین شهر در میان گردشگران است و به واقع رقیبی برای آن نیست و من علاقه‌ای ندارم که بگویم شهری نسبت به دیگری برتری‌هایی دارد، در واقع هر کدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند و به نوعی بی‌نظیر هستند. من فکر می‌کنم هر گردشگری که وارد ایران می‌شود، بدون تردید از اصفهان دیدن می‌کنند.

نظر شما درباره گردشگری ایران چیست؟

من فکر می‌کنم ایران برای گردشگران بسیار جذاب است و گفتنی‌های زیادی برای آنها دارد؛ فرهنگ، تمدن و تاریخ. اگرچه تعداد زیادی از گردشگران دانمارکی به ایران سفر نمی‌کنند، اما من فکر می‌کنم جاذبه‌های ایران آنقدر هست که پای بسیاری را به این منطقه باز کند. من معتقدم امکانات و نیروی انسانی در گردشگری ایران کاملا حرفه‌ای هستند و می‌توانند بهترین سرمایه صنعت گردشگری ایران باشند.

آیا شما تا به حال به عنوان یک گردشگر در ایران مشکلی داشته‌اید؟

عمده‌ترین مشکل برای گردشگری ایران عدم تسلط به زبان انگلیسی است، چون تعداد کمی از افراد هستند که می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و به گردشگر اطلاعات یا خدمات بدهند، پس از آن می‌توان به عدم اتصال سیستم مالی ایران به مراکز بانکی بین‌المللی اشاره کرد و امکان استفاده از کارت‌های الکترونیکی بانکی را برای گردشگران کم کرده است؛ به طوری که آنها مجبور هستند پول نقد همراه خود به ایران بیاورند؛ این موضوع مناسبی برای گردشگران نیست.

اگر شما قصد رفتن به مکانی در تهران داشته باشید، خودتان رانندگی می‌کنید یا از کمک دیگران بهره می‌گیرید؟

من خیلی خوشحال هستم که راننده دارم و خودم در تهران رانندگی نمی‌کنم. ترافیک تهران واقعا سنگین است و گاهی اوقات خسته‌کننده. البته گاهی اوقات جمعه‌ها با خودرو رانندگی می‌کنم، ولی در دیگر موارد سعی می‌کنم از کمک دیگران و راننده استفاده کنم.

نظر شما درباره رانندگان ایرانی چیست؟

من فکر می‌کنم آنها خیلی خوب خودشان را با این شرایط وفق داده‌اند و می‌توانم بگویم فرهنگ ترافیکی ایران کاملا مخصوص به خودش است و با دیگر نقاطی که من زندگی کرده‌ام، کاملا تفاوت دارد.

نظر شما درباره جاده‌های ایران چیست؟

راه‌های ایران بسیار عالی هستند و بسیار هم قابل اعتماند؛ هرچند مثل دیگر نقاط جهان کیفیت جاده‌های درجه دو و سه از اتوبان‌ها و جاده‌های اصلی تفاوت دارد، اما در اصل بیشتر جاده‌های ایران استاندارد هستند و معتقدم که زیرساخت‌های راه‌های ایران قابل استفاده برای گردشگران خارجی است.

همان‌طور که می‌دانید گردشگری به نوعی ارتباط بین فرهنگ‌هاست. آیا هیچ شباهتی بین فرهنگ مردم دانمارک با ایران دیده‌اید؟

قبل از هر چیزی باید اشاره به تمدن چند هزار ساله ایران بکنیم و بگویم همین موضوع باعث شده فرهنگ و تمدن ایران فاصله زیادی با کشور من داشته باشد. اما تمدن ایران و فرهنگ ایران به عنوان کشوری مسلمان برای دانمارکی‌ها کاملا آشناست و با آن ارتباط دارند، حتی می‌توانم به سفر یکی از جهانگردان دانمارکی که حدود دو قرن پیش به ایران سفر کرده و پس از بازگشت خود تمام خاطراتش را نوشته است، اشاره کنم که همین موضوع باعث شد ما به مناسبت سالگرد سفر او، مراسمی فرهنگی را در ایران ترتیب دهیم. سفرنامه این جهانگرد در آلمان و دانمارک منتشر شد و باعث شد تا بیشتر مردم این کشورها با ایران و فرهنگ و تمدن آن آشنا شوند، اما به‌طور کلی فرهنگ و رفتار مردم در خاورمیانه تفاوت‌های بسیار زیادی با اروپا دارد و تقریبا قابل مقایسه با آنجا نیست، اما جالب اینجاست که این جهانگرد سفرش را به خاطر این آغاز کرد تا مردم دانمارک را با تمدن‌های دیگر جهان آشنا کند.

به عقیده شما، سفر دور دنیا برای آشنایی با تمدن‌ها به‌طور کلی مناسب است؟

بله. بدون تردید اولین راه آشنا شدن با تمدن‌های مختلف سفر کردن و زندگی در آن مکان است، بنابراین پاسخ شما مثبت است. گرچه من سفر کردن را خیلی دیر شروع کردم و بیشتر سفرهایم کاری بوده، اما همین هم تجارب بسیاری برایم به ارمغان آورده است. اما وقتی نوجوان بودم ابتدا سفر کردن در دانمارک را شروع کردم، اما پس از آنجا به کشورهای همسایه سری زدم و از آنجا هم بازدید کردم شاید بتوان گفت بهترین خاطراتم مربوط به آن زمان است.

همان‌‌طور که می‌دانید امروزه بسیاری از گردشگران هنگام سفر خاطرات و نکاتی را می‌نویسند، آیا این کار مفید است و خودتان هم این کار را کرده‌‌اید؟

 

بله. من خیلی زیاد می‌‌نویسم و به عقیده من با توجه به دنیای مجازی و امکانات آن، این امر در توسعه گردشگری مفید و لازم است. 

بله اکثر گردشگرانی که از کشور من به ایران سفر می‌کنند،‌ در وب‌سایت‌های شخصی خودشان خاطرات سفرشان را منتشر می‌کنند و اکثر آنها درباره ادب و احترام به مهمان را از ایران، مهم‌ترین بخش خاطرات خود قرار می‌دهند. اکثر نوشته‌ها درباره مهمانوازی، احترام و خوشرویی ایرانیان است و بعد از آن تازه درباره آثار باستانی و دیگر موارد می‌روند. جالب اینجاست که اکثر گردشگران دانمارکی که برای اولین بار وارد خاک ایران می‌شوند، همین 3 مورد را به عنوان اولین تجربه خود در روز اول سفرشان یادداشت می‌کنند.

وقتی شما به عنوان یک گردشگر به اقصی نقاط ایران سفر می‌کنید، کدام یک؛ مردم کشور ایران، بازارها، آثار باستانی نظر شما را جلب می‌کنند؟

به عقیده من، در حالت عادی سفر اکثر گردشگران علاقه دارند با آداب و فرهنگ مردم کشور مقصد آشنا شوند و پس از آن سراغ دیگر موارد خواهند رفت. بنابراین ملت هر کشور گردشگرپذیر به نظر من اولین مورد جلب توجه گردشگران خواهد بود.

نظر شما درباره وجود پرواز مستقیم بین دو کشور برای توسعه گردشگری چیست؟

من فکر می‌کنم اصلی‌ترین موضوع برای توسعه گردشگری، دسترسی آسان و در خط مقدم آن، بحث پروازهای مستقیم است. چندی پیش بین ایران و دانمارک توسط شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خط پروازی مستقیم وجود داشت، اما به دلیل تحریم‌ها علیه ایران این پروازها قطع شد.

چه تعداد ایرانی در کشور شما زندگی می‌کنند؟

در حال حاضر آمار دقیقی در دست ندارم، اما دو گروه از ایران به کشور من مهاجرت کردند؛ کسانی که پیش از انقلاب ایران آمدند و گروه دوم پس از انقلاب وارد خاک دانمارک شدند، اما برخی به دیگر کشورها رفتند و آنجا ماندگار شدند، ولی به جرات می‌توان گفت که ایرانیان مقیم دانمارک جزو دو یا سه گروه برتر خارجی‌های مقیم این کشور هستند.

آیا دانمارک وزارتخانه‌ای برای گردشگری در دولت دارد؟

خیر، اما سازمان‌های مختلفی هستند که در این زمینه به صنعت گردشگری دانمارک خدمات می‌دهند، ولی چیزی به عنوان وزارتخانه یا سازمان مستقل در این زمینه نداریم.

به عقیده شما، چه امتیاز دانمارک برای گردشگران جذاب است؟ به عنوان مثال تاریخ ایران.

اگر توجه داشته باشید کشور دانمارک با آلمان همسایه است و آلمان کشوری با میلیون‌ها گردشگر در سراسر جهان شناخته شده است، اما اصلی‌ترین چیزی که باعث حضور گردشگران در دانمارک می‌شود،‌‌ آرامش و استراحت آنهاست که علاقه‌مند هستند از هیاهو و شلوغی شهرهای صنعتی امروز جهان دور شده و استراحت کنند. پس آرامش دانمارک، اصلی‌ترین جاذبه این کشور برای گردشگران است. به عنوان مثال گردشگران زیادی از چین، ژاپن و روسیه به دانمارک می‌آیند و فقط به دنبال استراحت و‌ ‌آرامش هستند؛ هرچند تاریخ و غذاها و دریای دانمارک هم مورد استقبال گردشگران است، اما اگر یک کلمه بخواهیم بگوییم، آرامش و استراحت است.

همان طور که می‌دانید مردم دانمارک جزو شادترین افراد جهان هستند. نظر شما در این زمینه چیست؟

به عقیده من، آزادی‌های فردی که در دانمارک وجود دارد، باعث شده تا سطح آرامش در این کشور افزایش یابد و مردم این کشور جزو خوش‌ترین افراد جهان باشند.

چه مواردی از دانمارک در میان مردم جهان مشهور شده است؟

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دانمارک به عنوان برترین‌هاست و بعد از آن طبیعت این کشور در ذهن اکثر مردم جهان مشهور شده است.

همان‌طور که می‌دانید نوعی شیرینی و نوعی پنیر در ایران به نام کشور شما مشهور شده،‌ آیا دلیل آن را می‌دانید؟

بله می‌دانم که این نوع خوراکی با نام کشور من در ایران فروخته می‌شود، اما دلیل نامگذاری آن را نمی‌دانم، ولی فکر می‌کنم به خاطر کیفیت و مواد اولیه خوبی که در آن دو محصول استفاده می‌کنند، نام آن به نام کشور من انتخاب شده، چون تمام محصولات غذایی دانمارک از لحاظ کیفیت و مواد اولیه، جزو بهترین‌های جهان هستند.

آیا آماری از گردشگران دانمارکی که از ایران بازدید می‌کنند، دارید؟

خیر، چون در گروه‌ها و روش‌های مختلف این افراد وارد خاک ایران می‌شوند و در برخی موارد که لازم باشد به سفارت مراجعه می‌کنند و ما هیچ آمار دقیقی از آنها نداریم، اما فکر می‌کنم تعداد گردشگران دانمارکی که از ایران بازدید می‌کنند، متاسفانه زیاد نیست.

آیا آماری از گردشگران ایرانی که به دانمارک سفر می‌کنند، دارید؟

در حال حاضر این سفارتخانه ویزای گردشگری برای گردشگران ایرانی صادر نمی‌کند و به همین دلیل اطلاعی در دست نیست، اما این‌گونه می‌توان تصور کرد که تعداد گردشگران ایرانی که از دانمارک دیدن می‌کنند، بسیار پایین است و آنها هم با دریافت ویزای شنگن از دیگر سفارتخانه‌ها طبق قوانین اتحادیه اروپا به دانمارک سفر می‌کنند، نه مستقیم.

هزینه اقامت و زندگی در دانمارک کمی بالاست و گران است. همین موضوع شاید باعث شده که گردشگران خاصی وارد خاک دانمارک شوند و صنعت گردشگری دانمارک مثل برخی از دیگر کشورهای همسایه دانمارک رشد چشمگیری نداشته باشد.

به هزینه اقامت بالا در دانمارک اشاره کردید، همان‌طور که می‌دانید قیمت دلار در ایران افزایش یافته و تقریبا می‌توان گفت هم‌اکنون ایران کشوری ارزان برای گردشگران است. آیا این فرصت مناسبی برای صنعت گردشگری ایران است؟

بدون شک بله، چون یکی از اصلی‌ترین موارد برای سفر و گردشگر بحث هزینه اقامت و زندگی در کشور مقصد است. پس همین موضوع شاید دلیلی برای تبلیغ گردشگری ایران بین گردشگران خارجی باشد.

آیا شما برنامه‌ای برای معرفی جاذبه‌های ایران به هموطنان خود دارید؟

خیر، چون این موضوع وظیفه سفارتخانه دانمارک نیست و دولت ایران با برنامه‌ریزی می‌تواند این کار را انجام دهد.

نظر شما درباره همکاری با رسانه‌ها جهت توسعه و معرفی جاذبه‌های گردشگری چیست؟

بدون تردید در عصر ارتباطات می‌توانیم از پتانسیل‌ بسیار بالای رسانه‌ها در این زمینه استفاده کنیم. من اطلاع دارم برخی خبرنگاران از کشور من علاقه دارند به ایران سفر کنند و درباره ایران بنویسند یا برنامه تهیه کنند، اما هم‌اکنون مشکل دریافت ویزان دارند و به این عنوان نتوانسته‌اند وارد خاک ایران شوند.

به عقیده شما، جاذبه‌های گردشگری ایران برای جلب نظر گردشگران خارجی مناسب است؟

بله، هم‌اکنون نام بسیاری از شهرها و صنایع دستی ایران مثل فرش سراسر جهان شهرت دارد و تعداد بسیاری شیراز و اصفهان را می‌شناسند و این نشانه شهرت این جاذبه‌ها در ذهن مخاطب است. تمدن چندهزار ساله ایران موقعیت ممتازی نزد شما برای گردشگران کشورتان است. بدون تردید این امتیاز خوبی برای گردشگری شماست، اما اگر قصد توسعه آن را دارید، باید به فکر دیگر جاذبه‌ها نیز باشید تا به کمک آنها، گردشگری و درآمد حاصل از آن را افزایش دهید.

نظر شما درباره سواحل ایران چیست؟ آیا برای توسعه گردشگری مناسب هستند؟

اگرچه این امکانات بسیاری خوبی برای ایران است، اما با توجه به قوانین و البته محیط‌زیست ایران شاید هنوز از آنها بخوبی استفاده نشده است، اما یک واقعیت درباره گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند، وجود دارد که به عقیده من، بخوبی به آن توجه نشده است و آن هم این موضوع است که گردشگران خارجی که وارد خاک ایران می‌شوند، هرگز برای دریا و سواحل ایران نمی‌آیند، چون کاملا با قوانین شرایط جامعه میزبان آشنایی دارند؛ بلکه آنها به دنبال تجربه‌ای جدید از زندگی و درک تمدن واقعی ایران هستند. پس برای خارجی‌ها، سواحل شما زیاد جذاب نیست و اگر این گروه به دنبال سواحل باشند، کشورهای دیگر را بدون تردید انتخاب می‌کنند نه ایران. بنابراین گردشگری دریایی ایران زیاد برای خارجی‌ها مفید نیست و نباید زیاد روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرد، چون نسبت به دیگر کشورها مثل اندونزی، تایلند، ترکیه و یونان، ایران زیاد چیزی برای ارائه به آنها ندارد.

آیا تاکنون به نقطه‌ای از ایران سفر کرده‌اید که شبیه به منطقه‌ای در دانمارک بوده باشد؟

اگر به واقع بخواهیم مقایسه کنیم، سرزمین ایران از لحاظ جغرافیایی تفاوت‌های بسیار زیادی با دانمارک دارد. از نظر کوهستان‌ها و مناطق جلگه‌ای شاید هیچ وجه تشابهی بین آنها نیست.

فارغ از تفاوت‌های جغرافیایی آیا راهی برای زندگی دو فرهنگ با یکدیگر هست؟

بدون تردید می‌توان از جاذبه سینما استفاده کرد، همان‌طور که شما تهیه‌کنندگان و کارگردانان معروفی در جهان دارید، دانمارک هم به همین صورت است و فستیوال‌های فیلم زیادی و معروفی در دانمارک برگزار می‌شود که فیلم‌های ایرانی هم در آن پخش می‌شود. در بخش دیگر هم می‌توان از لحاظ ورزشی دو ملت را با یکدیگر آشنا کرد؛ به عنوان مثال ورزش کشتی.

آیا تاکنون فیلم ایرانی نگاه کرده‌اید؟

بله، آخرین آن فیلم جدایی ساخته اصغر فرهادی بود.

کدام قسمت ایران را دیده‌اید و آرزو کردید ای کاش نزدیک‌ترین افراد خانواده هم کنارتان بودند؟

این کار سختی است که بخواهیم یک بخش ایران را انتخاب کنیم، چون اکثر نقاط ایران دیدنی و خاص است. واقعا کار دشواری است و هر بخش از کشور ایران، امتیازات و زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما اگر به عنوان یک گردشگر بخواهم بگویم؛ علاقه‌مند بودم همه فامیل برای دیدن کرمان می‌رفتیم. این شهر بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

آیا شما به تاریخ علاقه‌مند هستید؟

خیلی زیاد خیر، اما اگر به مکانی باستانی بروم، علاقه‌مندم درباره آن بدانم. به عنوان مثال وقتی به کاخ گلستان می‌روم، واقعا علاقه‌مندم تاریخ مردم ایران و البته این سازه را درک کنم و به عنوان یکی از بهترین مکان‌هایی که دیده‌ام، به آنها می‌نگرم.

عقیده شما درباره لغو روادید جهت توسعه گردشگری در مناطق جهان چیست؟

گام موثر و بلندی در زمینه توسعه روابط گردشگری است که در حال حاضر بسیاری از کشورها از این امتیاز استفاده می‌کنند. هرچه بتوانیم دسترسی به کشورها را آسان‌تر کنیم، بدون تردید گردشگران زیادتری در آن منطقه می‌بینیم.

نظر شما درباره برگزاری نمایشگاه‌های صنعت گردشگری چیست؟

به عقیده من،‌ یکی از راهکارهای توسعه گردشگری، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگر برای هر کشوری که علاقه‌مند توسعه صنعت گردشگری خود هستند، خواهد بود؛ البته این نمایشگاه‌ها به عقیده من، فقط مخصوص فعالان این صنعت است و گردشگران زیاد از آن استفاده نمی‌کنند.

نظر شما درباره اینترنت و توسعه گردشگری چیست؟

همواره دنیای مجازی در دنیای واقعی نقش‌آفرینی می‌کند و مقصد بسیاری از سفرهای ما از همین دنیای مجازی برگزیده می‌شود. به عنوان مثال وقتی من همراه همسرم سفر می‌کنم، مدت زمان زیادی را در این دنیای مجازی برای انتخاب هتل، رزرو بلیت یا هر امکانات دیگری از جمله دریافت اطلاعات کلی از کشور میزبان می‌کنم. همان‌طور که می‌دانید امروزه حتی شما بلیت موزه مورد علاقه خودتان را هم از طریق اینترنت می‌توانید تهیه کنید و کل سفرتان را قبل از خروج از منزل برنامه‌ریزی کنید، حتی برای شام خودتان می‌توانید میز رزرو کنید و سفارش غذا بدهید. پس استفاده از دنیای مجازی برای توسعه گردشگری، امری غیرقابل اجتناب است؛ البته حتی دریافت ویزا هم در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان از طریق اینترنت انجام می‌شود.

نظر شما درباره عدم استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی در ایران چیست؟

این مشکل بزرگی برای گردشگران است که نمی‌توانند از این امکانات در ایران استفاده کنند. بسیاری از آنها مجبور هستند مقدار زیادی پول همراه خود بیاورند که اصلا خوشایند آنها نیست و البته بسیاری از پرداخت‌های آنها نیز که قصد دارند قبل از حرکت هتل یا محل اقامت خود را انتخاب کنند، بسیار با مشکل مواجه شده‌ است.

اگر شما قصد سفر داشته باشید، بیشتر علاقه دارید از خدمات لوکس استفاده کنید یا دیگر موارد؟

البته بستگی به نوع سفر دارد، اما در هر حال علاقه‌مندم به گونه‌ای سفر کنم که بتوانم برای سفرهای بعدی خودم پس‌انداز کنم و برنامه‌ریزی داشته باشم.

نظر شما درباره رستوران‌ها و تاثیر آنها در صنعت گردشگری چیست؟

یکی از بخش‌های جالب سفر، بحث تجربه غذاهای محلی است، اما باید بگویم که رستوران‌های ایران متاسفانه تنوع غذایی کمی دارند. با این‌که من می‌دانم غذاهای محلی ایران بسیار متنوع هستند و هر کدام مزه خاص خود را دارند.

 

(((((سپتامبر 2010 از پاکستان به ایران آمد)))))

رنگ مورد علاقه شما چیست؟

قرمز

بهترین برند خودرو که علاقه دارید بخرید کدام است؟

ولوو

بهترین غذای ایرانی کدام است؟

فسنجان و انواع کباب

نظر شما درباره فرودگاه بین‌المللی تهران چیست؟

البته در نوع خود جالب است، ولی از مرکز شهر خیلی فاصله دارد، اما خدمات فرودگاهی مناسب است و مسافران براحتی می‌توانند از خدمان آن استفاده کنند.

اگر بخواهید یک کلمه درباره ایران بگویید، چه می‌گویید؟

صبر کنید، تامل کنید، چون چیزهای زیادی هست که باید آنها را درک کرد.

اگر یک کلمه بخواهید درباره دانماک بگویید؟

؟؟؟؟؟؟

بهترین ورزش؟

از نظر من فوتبال است.

از تیم‌های ایرانی کدام را می‌شناسید؟

پرسپولیس

اگر بخواهید در مورد ایران، به گردشگران دانمارکی چیزی بگویید، چیست؟

هرگز برای آمدن به ایران صبر نکنید و از سفر به ایران خودداری نکنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد