کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری زمستانی

برف و یخ ؛ رونقی در گردشگری

از جمله تحولاتی که در دهه های اخیر در صنعت توریسم به وجود آمده، تنوع فصلی این صنعت و توریسم زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می توانستند از آن استفاده کنند، ولی امروز به علت رونق جهانگردی وجود تسهیلات ارزان قیمت و بومی شدن جریان های توریستی، مورد توجه دیگر اقشار مردمی نیز واقع شده است.

کشورهایی که دارای موقعیت های مناسب کوهستانی و دامنه های برفگیر هستند شرایط ایده آلی برای توسعه توریسم زمستانی در اختیار دارند. براساس نظر کارشناسان آنچه که به توریسم زمستانی رونق می بخشد، شرایط و عوامل مناسبی است که به طور نسبی با یکدیگر در رابطه هستند. مهمترین این عوامل عبارتند از: درجه حرارت مناسب در فصل زمستان، میزان آفتابی بودن روزها، سرعت باد، پوشش برف، ناهمواریها و پوشش گیاهی و تجهیزات و زیرساخت های لازمه در این زمینه است.

پریسا طاهرزاده ، مدیر فنی یکی از آژانس های گردشگری تهران می گوید: گردشگری زمستانی هم اکنون یکی از بخش های بسیار جذاب و پررونق گردشگری سراسر دهکده جهانی است و بسیاری از کشورهای مستعد سعی در استفاده و بهرهمندی بسیار زیاد از آن با توجه به امکانات و تجهیزات رفاهی موجود جهان دارند و رونق و افزایش تقاضای سفر به قطب شمال از نشانه های آن است.

این کارشناسان گردشگری می گوید: اما اگر به مناطق معمول و مثل کشور خودمان بنگریم شاخصه های مهمی در این زمینه لازم است تا بتوانیم گردشگری زمستانی را رونق بخشیم به صورتی که در توریسم زمستانی، ارتفاع برف و مدت زمانی که بر روی زمین باقی است، نقش مهمی دارد و ارتفاع مطلوب برف40 تا 60 سانتی متر در یک دوره طولانی است.

از سوی دیگر مهسا مطهر کارشناس ارشد گردشگری و مدرس دانشگاه می گوید: از نقطه نظر پوشش گیاهی نیز، جنگلهای سرو و کاج مهمترین شرایط مناسب در تفریحات زمستانی را فراهم می نمایند. علاوه بر این، زیبایی جنگلهای سرو و کاج با پوشش برفی خود، زیبایی خاصی برای توریستها دارد.
مطهر می گوید: مناطق و اماکنی که برای توریسم زمستانی مورد توجه قرار می گیرند می بایست شرایطی را دارا باشند که موجبات رضایت خاطر توریستها را فراهم سازند. آنچه که در این رابطه حایز اهمیت است تعداد روزها با حد متوسط درجه حرارت 5 تا 15 درجه، میزان ساعات آفتابی در روزهای زمستان، مدت پوشش برف و ارتفاع آن، زیبایی پوشش گیاهی و چشم اندازهای طبیعی فصل زمستان است و در کنار اینگونه می توان از وجود امکانات و تأسیسات توریست زمستانی هم نام برد.
پریسا طاهر زاده  به کشورهای منطقه آلپ در توسعه و بهرمندی از گردشگری زمستانی اشاره می کند و می گوید: این کشورها با موقعیت کوهستانی خود شرایط ایده آل این نوع توریسم را دارا هستند و در بین آنها کشور اتریش و سوئیس به علت در اختیار داشتن بخشهای متناوبی از کوهستانهای آلپ و وجود امکانات خدماتی، رفاهی و توریستی امروزه از مهمترین مراکز توریسم زمستانی هستند.

وی  می افزاید: بیشتر تجربه های توریستی که در منطقه آلپ به عنوان قدیمی ترین مقاصد گردشگری زمستانی بدست آمده در دیگر  نواحی مشابه به عنوان الگو در توسعه صنعت توریسم  استفاده  شده است. عواملی نظیر دگرگونی تقاضا، کوتاه شدن مدت اقامت، شرایط فصلی و همکاری صنعت توریسم با صنایع بومی همواره تجربه های پرارزشی را جهت مطالعه توریسم زمستانی فراهم ساخته است.

این فعال گردشگری ضمن تاکید بر توجه به گردشگری زمستانی می گوید: درآمد بسیار هنگفت و تجربه بسیار مناسب این کشورها از گردشگری زمستانی باعث شده تا دیگر مناطق جهان که کمی در این زمینه استعداد دارند نیز وارد عمل شوند که می توان به چین و کره جنوبی در این زمینه اشاره کرد.

طاهرزاده با اشاره به تقاضای بالای سفر در فصل زمستان بین برخی از کشورها می گوید: چین هرساله با برگزاری جشنواره یخی هاربن و کره جنوبی با برگزاری جشنواره ماهیگیری روی رودخانه های یخی توانسته اند به عنوان مقاصدی در آسیا شناخته شوند اما در منطقه خاورمیانه هنوز مقصد گردشگری مناسبی به صنعت گردشگری زمستانی دهکده جهانی معرفی نشده حال آنکه کشورمان دارای بهترین شرایط آب و هوایی است.

وی می افزاید: ورزش های زمستانی از خصیصه های صنعت توریسم زمستانی در هر منطقه مستعد است و تجمع صدها هزار گردشگر زمستانی در مناطق مساعد باعث رونق گردشگری این منطقه در فصول دیگر سال نیز خواهد شد چون بدون تردید این مناطق در فصل گرم سال نیز به عنوان مناطق ییلاقی بسیار زیبایی خواهند بود که می تواند به عنوان جاذبه ای کاملا بکر برای گردشگران از آن استفاده شود. به عنوان مثال، در کشورهای سوئیس، فرانسه و اتریش گردشگری زمستانی اگرچه عامل تعیین کننده ای به شمار می آید ولی امروزه فعالیت های توریستی در این منطقه آلپ فقط منحصر به فصل زمستان نیست، بلکه سراسر سال باعث رونق اقتصاد گردشگری آن شده است. به این ترتیب که زمستان گردشگران مشغول لذت بردن از اسکی روی برف هستند و در بهار روی چمن اسکی را تجربه می کنند و تابستان هم از کمپ های تابستانی برای دوری از هیاهوی زندگی صنعتی از آن بهره می برند.

به عقیده این کارشناس گردشگری ، بخشی از این امر ناشی از ورود تکنولوژی، تنوع سلیقه ها و خواسته ها و بخشی دیگر ناشی از موقعیت جغرافیایی مناطق کوهستانی آلپ است که بین مراکز اصلی حرکت های توریستی قرار گرفته و شرایط لازم را برای توریسم زمستانی و تابستانی فراهم نموده که البته نمونه کاملا مشابهی کشورمان ایران باستانی در اختیار دارد ولی هنوز نتوانسته آنطور که باید از آن در زمینه توسعه گردشگری زمستانی بهرمند شود.
 وی ضمن تاکید بر وجود زیرساخت ها برای شروع در کشورمان می گوید: هم اکنون در ایران 16 پیست اسکی وجود دارد که از میان آنها 3 مجموعه دارای امکانات اقامتی، 5 مجموعه فقط دارای رستوران و بقیه از حداقل امکانات محروم هستند و در صورت تجهیز آنها می توان با استفاده از میل و گرایش تجربه برف در گردشگران منطقه بخصوص نواحی جنوب خلیج فارس و البته کشورهای عربی همسایه به درآمد هنگفتی در این زمینه دست یافت که علی رغم وجود این بستر مناسب برای توسعه گردشگری زمستانه در ایران چه از نظر بازار هدف و چه از نظر امکانات طبیعی از بین این تعداد پیست اسکی تنها پیست‌های آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران قابلیت پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد و دیگر امکانات هنوز در حد مناسب برای اقامت و پذیرایی از گردشگران خارجی تجهیز نشده اند.

این در حالی است که مهسا مطهر نیز به نبود امکانات امدادی و البته پزشکی در برخی از مناطق یاد شده اشاره می کند و می گوید: هرچند طی سالهای اخیر برخی اقدامات جهت برپایی جشنواره زمستانی در گوشه و کنار ایران در این فصل صورت گرفته اما همه این تحرکات متاسفانه بدون برنامه بوده و مسئولان بدون درنظر گرفته شرایط و زیرساخت های مناسب اقدام به برگزاری کرده اند در صورتی که به دلیل پرمخاطره بودن گردشگری زمستانی برای گردشگران ابتدا زیرساخت های مناسبی را فراهم و پس از آن اقدام به معرفی جاذبه مورد نظر و بازاریابی برای آن در بازارهای هدفمان کنیم تا بتوانیم رونق گردشگری زمستانی کشورمان را شاهد باشیم.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد