کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

جای خالی هاستل‌ها در گردشگری ایران

پدیده ای رایج برای ارایه اقامت گاه ارزان و توسعه تقاضای سفر

هاستل محل خواب ارزان قیمتی است که تخت‌های یک اتاق را به شما اجاره می‌دهد و در واقع فضای یک اتاق بین چند نفر به اشتراک گذاشته می شود. براساس استانداردهای این نوع اقامتگاه تعداد تخت‌ها در هر اتاق از ۲ الی ۸ تخت متغیر است. بد نیست بدانیم هاستل هیچ امکاناتی از هتل کمتر ندارد و فقط بحث اشتراک گذاشتن امکانات است که باعث ارزان شدن خدمات این اماکن نسبت به هتل ها شده است.

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری هزینه سفر گردشگران به سه بخش اساسی تقسیم بندی شده است که حمل و نقل ، اقامت ، خوراک هستند و در این بین هزینه اقامت تقریبا 30 درصد از کل را به خود اختصاص داده است که رقم قابل ملاحظه ای برای گردشگران است و همواره آنها به دنبال کاستن از این هزینه هستند و هاستل ها این امکان را در اختیارشان قرار می دهد .

با توجه به رکود اقتصادی فراگیری که در اواخر دهه گذشته در جهان اتفاق افتاد بحث تقاضای سفرهای ارزان بسیار رونق گرفت و راهکاری قدیمی یعنی هاستل ها دوباره در صنعت گردشگری رونق گرفت و بسیاری از فعالان گردشگری را به این نکته آگاه کرد که توجه به قشر متوسط در صنعت گردشگری می تواند بسیار سودمندتر از سفرهای لوکس و خاص بین مسافران باشد .

بنابراین  ارائه پرواز، هتل و تورهای ارزان قیمت بهترین راه کار برای جذب گردشگران مشتاق سفر با بودجه های کم رونق گرفت و در نهایت این سفرهای ارزان قیمت بود که در جهان باعث تغییر در اقتصاد گردشگری دهکده جهانی شد.

هاستل، پدیده‌ای جهانی

از آنجا که این روش اقامت یعنی اقامت در مکانهایی شبیه به خوابگاه دانشجویی رفته رفته در سطح دهکده جهانی رونق گرفت هاستل‌های معتبر جهانی نیز با ایجاد اتحادیه ای بین المللی در صنعت گردشگری جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کرده و شروع به ارایه خدمات ارزان قیمت اقامتی به مسافران سراسر جهان کردند.

به همین دلیل در حال حاضر در تمام شهرهای معروف و گردشگرپذیر جهان این اقامت گاههای ارزان قیمت با استانداردهایی مشخص به راحتی در دسترس شما هستندو هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران و ماجراجویان را به خود جلب می کنند.

هاستل در ایران

هرچند از نیمه اول قرن چهاردهم خورشیدی، ایران از این نوع خدمات در میادین اصلی شهر ها  یا  دروازه های ورودی بهره می برد اما با توجه به تعبیر نادرستی که از ترجمه کلمه هاستل در فرهنگ سفرهایمان وجود دارد و هاستل را مهمانخانه با خدمات بسیار پایین در نظر می گیریم هنوز استفاده از این نوع اقامتگاهها همگانی نشده و صرفا چند ده خوابگاه در سراسر کشور که بیشتر به کارمندان و دانشجویان سرویس دهی دارند مشغول فعالیت هستند و جایگاه خالی این اقامت گاههای ارزان قیمت با توجه به رشد سریع صنعت گردشگری کشورمان کاملا قابل در ک است.

این درحالی است که اگر مسئولان گردشگری کشورمان به این مهم توجه بیشتری داشته باشند علاوه بر ایجاد امکانات مناسب برای پذیرایی از گردشگرانی که اقتصادی سفر می کنند هزاران فرصت شغلی در کشور به وجود آمده و باعث رونق کسب و کار دیگر شاخه های گردشگری خواهد شد.

امکانات و امنیت هاستل ها

همانطور که قبلا نیز اشاره شد هاستل ها معمولا فضای یک اتاق را از دو تا 8 تخت بین مسافران تقسیم می کنند و داخل اتاق معمولا فقط تخت خواب است و یک کمد کوچک . اما دیگر امکانات رفاهی مثل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه یا وسایل سرگرمی و تلویزیون به صورت عمومی درنظر گرفته شده است و گاهی هم برای دریافت خدمات اضافه مثل داشتن حوله یا حتی صبحانه مجبور به پرداخت هزینه اضافه تری نسبت به کرایه تخت خود هستیم. ولی جالب است بدانیم همه هاستل ها برای آنهایی که علاقمند هستند حریم خصوصی خود را حفظ کنند نیز راهکاری درنظر گرفته اند  با ارایه اتاق های خصوصی دو تا 4 نفر برای جلب نظر این گروه که ارزان سفر می کنند نیز تلاش می کنند.

شاید تصور کنید که اقامت با چند نفر دیگر که هرگز تا کنون آنها را ندیده اید داخل یک اتاق باعث از بین رفتن امنیت شما شده و گاهی دردسر سازنیز باشد اما با توجه به فرهنگ اقامت در این مکانها بین گردشگران معمولا هیچ مشکلی نیست و امتیازات آن بیشتر از معایب هم اتاق شدن با دیگران است ولی به هرحال احتیاط شرط عقل است و باید به این موضوع کاملا توجه کرد.

وب سایت های معتبر

اگر اهل تجربه اقامت در این اماکن هستید، چندین سایت معتبر در دنیای گردشگری موجود است که می توان از طریق آنها نسبت به انتخاب هاستل مورد نظر در مقصد گردشگری خودمان اقدام کنیم که می توان به سایت های   Booking   ،  HostelBookers یاHostelWorld  ، hihostels.com،  hostels.com، belitonline.com/hostel-booking ، www.famoushostels.com و... اشاره کرد با وارد کردن نام شهر و تاریخ ورود و خروج می توانید لیست تمامی هاستلهای شهر مورد نظرتان را ببینید و در نهایت گزینه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

 هزینه اقامت در هاستل

قیمت یک شب استراحت در هاستلهای اروپایی برای هر نفر بین ۱۰ تا ۱۵ دلار متغیر است و برای کشورهای آسیایی یا آمریکای لاتین به شبی ۵ دلار هم میرسد. البته قیمت اتاقهای خصوصی یا Private کمی بیشتر است. اتاقهای خصوصی گزینه بهتری برای متاهلها است. این در مقایسه با هتلهای شبی ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار واقعا به صرفه است.

 همچنین در هتل شما امکان پخت و پز ندارید و مجبورید از غذاهای بیرون نیز استفاده کنید که آن هم هزینه شما را باز بالا میبرد.  ولی در هاستل شما می توانید مواد اولیه ارزان را از سوپرمارکتها تهیه کرده و با استفاده از قابلمه و ظروفی که در آشپزخانه هاستلها مهیا شده، خودتان اقدام کنید .

کارت اشتراک سالیانه

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم برخی از هاستل های معتبر عضو اتحادیه هاستلداران سراسر جهان هستند بنابراین خدماتی در نظر گرفته اند که گردشگران می توانند از هر یک از اعضا کارت فیزیکی عضویت تهیه کنید و از 5۰۰۰ هاستل عضو این اتحادیه در سراسر دنیا از تخفیف قابل توجهی در قیمت هاستلها برخوردار شوید. این کارت به ارزش تقریبی ۲۴ دلار است و به نام شما صادر میشود و به شما تخفیفی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در قیمت هاستلهای عضو این اتحادیه در سراسر دنیا ارائه میدهد. همچنین اگر بیشتر از ۱۰ شب در یک هاستل قصد توقف دارید میتوانید از صاحب هاستل یک تخفیف بیشتری هم برای اقامت طولانی مدت خود دریافت کنید.

رزرو هاستل

حالا که از امکانات هاستل در گردشگری مطلع شدید و قصد استفاده از امکانات آنها در مسافرت آینده خودتان را دارید می توانید از طریق اینترنت به راحتی هاستلی در هر شهر از هر کشوری که بخواهید پیدا کنید و سپس با تلفن زدن به آن، اتاق مورد نظر خود را رزرو کنید .

مهمترین مزیت این کار این است که برای رزرو یا پرداخت هزینه هاستل نیازی به استفاده از ویزا کارت یا انواع کارت های بانکی بین المللی نیست و این بزرگترین امتیاز برای گردشگران ایرانی است که امکان دسترسی به این نوع کارت ها را حداقل تا کنون نداشته اند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد