کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری مهیج فرصتی برای توسعه صادرات نامرئی ایران

صادرات نامرئی ایران نیازمند هیجانی تازه در دهکده جهانی است

نویسنده: عزتی

از گذشته​های دور تجربه هیجان یکی از دلایل سفر انسان به گوشه و کنار دهکده جهانی بوده است. پریدن از ارتفاع، سقوط آزاد از داخل هواپیما، قایق سواری در رودخانه های خروشان یا حتی سوار شدن به حیوانات وحشی و گلایدرسواری از جمله هیجاناتی هستند که هرسال تعداد زیادی از ماجراجویان را به سمت خود جلب می کنند.

هرچند اینگونه گردشگری همواره با خطراتی همراه است و گاهی اوقات گردشگران را دچار دردسرهایی بزرگ می کند اما حس و تجربه هیجان آنقدر جالب است که حتی با وجود این خطرات هنوز هم گروه زیادی را به خود مشغول کرده است. تجربه اینگونه هیجان که امروزه بعضا در قالب مسابقات ورزشی با بالاترین استانداردها از نظر ایمنی در گوشه و کنار دهکده جهانی برگزار می​شود به تازگی در قالب گردشگری ورزشی نقش قابل ملاحظه ای در توسعه و رونق صنعت گردشگری دهکده جهانی را به خود اختصاص داده است.  

در این زمینه رضا خوش سرور رئیس هیات مدیره انجمن گردشگری ورزشی ایران می گوید: با توجه به اینکه این نوع گردشگری یکی از پررونق ترین نمونه های گردشگری در صادرات نامرئی و ایران باستانی ما هم دارای بهترین پتانسیل ها در این زمینه است می توان برای توسعه این نوع گردشگری با همکاری ارگان ها و سازمان های مربوطه برنامه ریزی کرد و هر ساله درآمد قابل ملاحظه ای از این روش برای گردشگری ایران به ارمغان آوریم.

خوش سرور ضمن تاکید بر توسعه اینگونه گردشگری می افزاید: این نوع گردشگری علی رغم پرمخاطب بودن نیازمند خدمات ویژه ای است و از آنجا که برخی از این نوع گردشگری ها نیازمند حضور یگان های امدادو نجات است می توان با همکاری سازمان های امداد و نجات و البته گردشگری کشورمان و متخصصان امر زمینه ساز برگزاری مسابقات بین المللی در کشورمان بود.

وی به مسابقات پرش از روی صخره (cliff diving ) در کشور عمان اشاره می کند و می گوید: این کشور کوچک در حاشیه جنوبی خلیج فارس با استفاده از عوارض طبیعی خود توانسته هر ساله حدود 500 هزار گردشگر و علاقمند به تجربه این پرش را به سرزمین خود دعوت کند حال انکه ایران نیز در سواحل خلیج فارس و منطقه بوشهر دارای چنین امکاناتی است ولی ناشناخته برای گردشگران ماجراجو.

خوش سرور به درآمدزا بودن برگزاری و میزبانی اینگونه مسابقات درصنعت گردشگری اشاره می کند و  می افزاید: صنعت گردشگری و صنعت ورزش هر دو جزو صنایع پردآمد و البته پرطرفدار در جهان هستند و همگان می دانیم که بحث اسپانسر در صنعت ورزش بسیار داغ است و سرمایه گذاری های سنگینی در این زمینه صورت می گیرد به عنوان مثال می توان به برگزاری مسابقات پرش از روی صخره اشاره کرد که شرکت ربول (نوشابه های انرژی زا) هرساله تمام هزینه های برگزاری این مسابقات در سراسر دهکده جهانی را تقبل کرده است حال آنکه ایران با تمام جاذبه هایش از فهرست حضور اینگونه شرکت ها خارج است.

این در حالی است که فرهاد مسعودی مدیرعامل یکی از دفاتر خدمات گردشگری تهران که در زمینه تورهای اسکی و پاراگلایدر فعال است می گوید: سود برگزاری اینگونه تورها برای ما بیشتر از تورهای عادی است چون همانطور که می دانید علاقمندان به این نوع تورها معمولا به خدمات ویژه ای نیازمند هستند که این خدمات علاوه بر اشتغالزایی درآمد بالاتری نیز برای آژانس ها خواهد داشت.

مسعودی می گوید: همانطور که می دانیم معمولا اینگونه تورها را افراد ثروتمند انتخاب می کنند و زیاد نگران هزینه ها نیستند و توقع خدمات کامل دارند بنابراین می توان با فراهم کردن نیاز آنها علاوه بر درآمد مناسب زمینه ساز رونق برگزاری اینگونه تورها نیز بود.

این فعال عرصه گردشگری می گوید در کشور استرالیا هر ساله مسابقات گوسفند سواری توانسته حدود یکصد هزار گردشگر را به منطقه ای خاص از این کشور بکشاند و در کنار این هیجان دیگر امکانات گردشگری استرالیا نیز رونق می گیرد حال آنکه ایران با توجه به تمام امکاناتی که در اختیار دارد هنوز در فهرست سفر ماجراجویان بین المللی قرار ندارد و شاهد برگزاری تورهای اسکی از ایران در کشور ترکیه هستیم .

مسعودی ضمن تاکید بر معرفی جاذبه های گردشگری مهیج کشورمان به بازارهای بین المللی می افزاید: صحرا، غارها، صخره ها و ارتفاعات و رودخانه های ایران همه و همه جزو جاذبه هایی هستند که می توان به سادگی از آنها کسب درآمد کرد اما متاسفانه هنوز ارگان ها و مسئولان مربوطه در این زمینه فعالیت مناسبی انجام نداده اند و همکاری مناسبی با یکدیگر نداشته اند.

محمد قره جانلو مربی پاراگلادیر نیز در باره برگزاری تورهای مهیج و درآمد بالای آنها می گوید: سالهاست که شهرستان مینودشت به عنوان یکی از مراکز بسیار مهم گردشگری مهیج و پرواز پاراگلایدرها داخل مرزها و البته خارج از ایران شهرت یافته است اما متاسفانه هنوز مسئولان کشور در سازمان هواپیمایی و ورزشهای هوایی ایران و سازمان میراث فرهنگی نتوانسته اند همکاری مناسبی در جهت بهره برداری مناسب از این فرصت در توسعه گردشگری مهیج کشورمان داشته باشند.

وی می گوید هر یک از این ارگان ها خود را متولی اصلی اینگونه تورها می داند و جداگانه در این زمینه تصمیم گیری می کنند در حالی که همکاری آنها و برگزاری اینگونه تورها و مسابقات علاوه بر جلب نظر اسپانسرهای خارجی می تواند زمینه فعالیت و اشتغال بومیان محلی را نیز به ارمغان آورد .

این مربی پاراگلایدر در زمینه مشارکت و جذب اسپانسرهای خارجی می گوید: یک شرکت اتریشی در دوره مسابقات قبلی این ورزش در مینودشت جایزه این دوره مسابقات که حدود 3000 یورو بود را تقبل کرد بنابراین می توان بدون صرف هزینه بلکه با استفاده از روابط بین المللی درزمینه برگزاری اینگونه تورها اقدام کرد و زمینه ساز معرفی شدن ایران باستانی به عنوان مقصد گردشگری مهیج  در دیگر نقاط جهان بود.

قره جانلو می گوید : حضور ایران به عنوان کشوری با پتانسیل بالای برگزاری اینگونه تورها در جوامع بین المللی بسیار کمرنگ است و متاسفانه علی رغم وجود امتیازی چون چهار فصل بودن کشورمان هنوز در میان برگزار کنندگان تورهای مهیج رتبه ای نداریم در صورتی که ترکیه هم اکنون برای برگزاری تورهای اسکی ، مسابقات پاراگلایدر و همچنین موج سواری توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند .

رضا خوش سرور مدیرعامل انجمن گردشگری ورزشی ایران ضمن تایید این خبر که متاسفانه ایران هنوز در جوامع بین المللی درباره برگزاری اینگونه تورها شناخته نشده است می گوید: این انجمن با توجه به ارتباطات گسترده خود با فدراسیون های ورزشی داخلی و خارجی قصد معرفی هرچه بیشتر کشورمان به ماجراجویان دیگر نقاط جهان را دارد و می خواهد در این زمینه از پتانسیل های بخش خصوصی به خوبی استفاده کند.

وی می افزاید: با توجه به اینکه برگزاری اینگونه تورها نیازمند استانداردهای مخصوص به خود است ابتدا باید با استفاده از تجارب دیگران در زمینه رونق گردشگری داخلی کشورمان در این شاخه بخصوص گردشگری فعالیت داشته باشیم تا پس از آن و رسیدن به استانداردهای بین المللی انتظار جذب گردشگران خارجی را به کشور داشته باشیم هرچند که هم اکنون هم شاهد حضور تعدادمحدودی از گردشگران خرجی برای تجربه هیجان تورهای ایرانی هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد