کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

اهمیت تاکسی هوایی

کسب و کار به روند توسعه گردشگری هوایی ایران می نگرد

بطور کلی پرواز و دیدن زمین از بلندای آسمان آرزوی دیرینه بشر بوده که از زمان برادران رایت این رویا به واقعیت پیوسته است اما اینکه جاذبه ای را از فراز آسمان ببینیم مدت کوتاهی است در صنعت گردشگری راه یافته و بطور کلی هوانوردی عمومی واژه‎ای تازه در صنعت گردشگری بخصوص در کشورمان است. این واژه بیانگر یک نوع گردشگری هوایی است که فارغ از هر نوع پرواز منظم فقط به دنبال گشت‌های هوایی شکل گرفته می تواند در سایر بخش های گردشگری و البته حمل ونقل هوایی نقش بسیار مهمی را برعهده بگیرد اما ظاهرا در ایران با فراز و فرودهایی هنوز هم دست به گریبان است.

هرچند گردشگری هوایی در کشورمان جایگاه شناخته شده ای ندارد و هنوز برای بسیاری شناخته شده نیست اما عمده کشورهای گردشگرپذیر جهان مثل استرالیا، آلمان، ترکیه ، روسیه ، ایالات متحده و ... هر ساله به همین بهانه خیل عظیمی از گردشگران را به سرزمین خود دعوت می کنند و با برگزاری مسابقات متنوع هوایی مثل پاراگلایدر، هواپیماهای فوق سبک و البته بالن سواری رونق قابل ملاحظه ای در صادرات نامرئی خودشان ایجاد می کنند.

 از این روی با توجه به رویکرد جدید دولت یازدهم مبنی بر توسعه گردشگری می توان اینگونه تصور کرد این زیرمجموعه از گردشگری بین المللی یعنی گردشگری هوایی نیز در حال توسعه است و با تصمیم اخیر شرکت فرودگاههای کشور مبنی بر آمادگی جهت پذیرش هواپیماهای شخصی به نظر می رسد این رشته از گردشگری با افق های تازه ای روبرو خواهد شد.

در این باره «ابراهیم شوشتری» ، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور می گوید: فرودگاه‌های کشور آماده پذیرش هواپیماهای شخصی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای مرتبط هستند.

 اظهار داشت: «هواپیماهای شخصی در انواع سبک و فوق سبک هم‌اکنون در 15 فرودگاه‌ها کشور مشغول پرواز هستند و این هواپیماها پس از انجام فرآیندهای لازم و اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری می‌توانند در فرودگاه‌های کشور تردد کنند.»

  وی ضمن اشاره به روند تاثیرگذاری مثبت این تصمیم گیری در توسعه گردشگری هوایی می افزاید:«ممکن است در فرودگاه مهرآباد تهران به دلیل حجم فعالیت زیاد و محدودیت پارکینگ در این خصوص محدودیت داشته باشیم اما با توجه به توسعه تقاضا و البته رویکرد جدید دولت مشغول برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های لازم در این باره هستیم و بزودی اخبار خوبی نیز منتشر خواهد شد.»

ارمغان گردشگری هوایی؛ رونق اقتصادی

دکتر عبدالله یونسی رئیس هیات مدیره فرودگاه آزادی در این زمینه می گوید: از سال‌های گذشته، توسعه هوانورد عمومی یکی از برنامه‌های بخش خصوصی در راستای درآمدزایی و توسعه گردشگری هوایی مد نظر قرار گرفت؛ این در حالی است که به فعالیت بخش خصوصی در زمینه هوانوردی عمومی در برخی شهرهای کشور از جمله ارومیه، مشهد و تهران (فرودگاه آزادی) ،می‌توان اشاره کرد و توسعه هوانوردی عمومی نه تها منجر به گردشگری هوایی بلکه منجر به رونق اقتصادی نیز در مناطق مختلف می‌شود.

یونسی می افزاید: جای تردید نیست نقش گردشگری هوایی فقط پرواز نیست بلکه می توان از خدمات جانبی آن فرصت های اقتصادی بسیار را برای جوانان کشورمان ایجاد کرد مراکز آموزشی و البته تعمیر و نگهداری و حتی ساخت و مونتاژ این پرنده می تواند به بازار کاری بسیاری جذاب برای جوانان علاقمند تبدیل شده و در عین حال گردشگران زیادی را به خود جلب نماید.

وی ضمن اشاره به نقش سازنده رسانه ها در شناساندن ظرفیت های گردشگری هوایی و جلب توجه سرمایه گذاران در این زمینه می گوید:  در حال حاضر شرایط گردشگری هوایی در کشورمان بگونه ای است که حتی رسانه‌های داخلی از این نوع گردشگری به نحوی غافلند که خبری در این زمینه زیاد به گوش نمی رسد در حالی‌که خارج از مرزهای کشور رسانه ها با جریان سازی و ایجاد انگیزه باعث ورود پرنده های فوق سبک به کشورشان می شوند و با همین جریان سازی هاست که زمینه جابجایی صدها هزار علاقمند و گردشگر به نقطه از جهان صورت می گیرد.

یونسی ضمن اشاره به حضور گسترده بخش خصوصی در این زمینه می گوید: هرچند تا کنون هیچ کمکی از دولت در این زمینه به گردشگری هوایی صورت نگرفته است اما بدون تردید جاذبه این بخش از گردشگری آنچنان است که فقط با حمایت های قانونی دولت و تسهیل شرایط سرمایه گذاری، در این زمینه می توانیم روی پای خودمان بایستیم و نیازی به حمایت های مالی دولت نیست. بشرط آنکه به معنی واقعی این بخش از گردشگری خصوصی سازی شده و دولت فقط قانونگذار باشد آنهم در جهت تسهیل حضور نه ایجاد موانع مختلف ، اما لازم به یادآوری است که نیاز برخی از حمایت های مالی دولت هرگز قابل کتمان نیست.

تاکسی های هوایی معامله ای بردبرد

این در حالی است که اگر از بحث گردشگری هوایی بگذریم و به حضور هواپیماهای فوق سبک و سبک در مراکز مختلف گردشگری کشورمان برسیم خواهیم دید این هواپیماها همانطور که در پروژه تاکسی های هوایی مطرح شده کاملا مناسب ارایه خدمات به گردشگران و مسافران بین شهری هستند اما متاسفانه تا کنون به این جایگاه مهم در گردشگری توجه ویژه ای نشده است  .

بطوری که کاپیتان عباس آزادی رئیس هیئت مدیره شرکت هوانوردی آسمان غرب در همدان ضمن اشاره به ظرفیت بالای گسترش تاکسی های هوایی در جذب توریست می گوید: می دانیم کشورمان جزو ده کشور برتر و پرجاذبه برای گردشگران از سوی سازمان جهانی گردشگری اعلام شده است و یکی از عمده ترین معضلات کنونی گردشگری کشورمان بحث حمل و نقل هوایی است بنابراین با توسعه این تاکسی ها که گاهی اوقات تا 18 نفر مسافر را جابجا می کنند می توانیم در زمینه توسعه گردشگری گام موثری در شهرستهای مستعد مثل همدان ، شیراز ، البرز، مشهد یا کرمان باشیم.

این فعال عرصه گردشگری هوایی می گوید: راه اندازی پروژه تاکسی های هوایی با حمایت های قانونی و معنوی دولت و رسانه ها می تواند به عنوان معامله ای بردبرد برای دولت و البته گردشگری کشورمان باشد تا هم باری از دوش صنعت حمل ونقل هوایی کشور برداشته شود  و هم زمینه ای برای توسعه گردشگری و البته اشتغالزایی در کشورمان ایجاد شده باشد.

وی دراین زمینه به کشور برزیل اشاره می کند که هم اکنون این کشور از تاکسی های هوایی به خوبی در جابجایی مسافران داخلی و گردشگران خارجی بین شهرها و شهرستان ها استفاده می کند و با توجه به صرفه اقتصادی آن روند روبه رشدی را در این زمینه به خود دیده و بسیار مورد استقبال تورهای گردشگری قرار گرفته است.

کاپیتان آزادی ، ضمن اشاره به وجود خلبانان بازنشسته و البته نوجوانان علاقمند در این زمینه می گوید هم اکنون کادر فنی مجربی در کشورمان در اختیار داریم که می توان با توسعه این تاکسی ها در سراسر کشور زمینه رونق مناسبی در گردشگری کشورمان ایجاد کرد.

وی ضمن تاکید بر سلامت هواپیماها و البته قطعات مورد نیاز آنها می افزاید با توجه به اینکه این تجهیزات بسیار مدرن هستندو برخی از آنها در کشورمان نیز به راحتی قابل ساخت هستند هیچ خطری مسافران این تاکسی ها را تهدید نمی کند و می توان با بالاترین استانداردهای بین المللی به آنها ارایه خدمات کرد. اما همانطور که می دانیم عرضه و تقاضا مهمترین تعیین کننده در هزینه اینگونه سفرها هستند بنابراین هرچه بتوانیم این دو مولفه را در گردشگری هوایی ایران تقویت کنیم شاهد رقابتی شدن بازار و البته اقتصادی شدن استفاده از این خدمات برای علاقمندان ، گردشگران و البته مسافران بین شهری خواهد شد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد