کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

تبلیغات گردشگری

کسب و کار از روند افزایش تبلیغات غیر واقعی گردشگری در آستانه نوروز می گوید

سفر رویایی در عالم خیال

نویسنده: عمادعزتی

همواره رویای سفر به دوردست ها و سرزمین های ناشناخته در ذهنمان شیرین و دلچسب بوده است به صورتی که برای به واقعیت رساندنش تلاش بسیاری انجام می دهیم ، اما ظاهرا این شیرینی و حلاوت در کنار خلاء های گسترده قانونی و فرهنگی در ایران زمینه ای است برای سودجویی و کلاهبرداری های ناگوار از گردشگران در عالم واقعیت.

بسیاری از مسافران و گردشگران در دهکده جهانی علاقمند هستند با استفاده از راهکارهایی هزینه سفرهایشان را کاهش داده تا بتوانند بیشتر سفر کنند و سراز دنیای ناشناخته های دیگر نقاط جهان درآورند. همین موضوع باعث شده تا راهکاری های بسیاری در صنعت گردشگری  پا به عرصه وجود گذاشته و سفرهای گردشگران و علاقمندان را ارزان و گاهی رایگان کند .

اما در کشورمان چطور آیا تمام این تبلیغات و راهکارها واقعی هستند یا ارگانی هست که به آنها رسیدگی و مانع از زیان مادی و روانی گردشگرانی کشورمان باشد؟ هرچند در ابتدا سکاندار صنعت گردشگری یعنی سازمان میراث فرهنگی می تواند بهترین مرجع برای این منظور یعنی جلوگیری از انتشار تبلیغات غیر واقعی در صنعت گردشگری باشد اما ظاهرا قوانین آنالوگی این سازمان در این زمینه توان رقابت به دنیای گسترده دیجیتال را ندارد .

فرهنگ نا مناسب در صنعت گردشگری کشور

مهسا مطهر ، کارشناس ارشد گردشگری ضمن اشاره به فاصله بسیارزیاد صنعت گردشگری ایران از واقعیت گردشگری بین المللی می گوید: در کشورمان با توجه به مسایل و سیاست های گذشته در صادرات نامرئی فاصله غیر قابل تصوری با دیگر کشورها به وجود آمده است بطوری که همین خلاء یا فاصله باعث شده هم گردشگران  با مشکلات بسیاری برخورد کنند وهم فعالان عرصه گردشگری که همین موضوع زمینه ساز سوء استفاده های کلان نیز شده است.

این کارشناس گردشگری به عدم آشنایی مسئولان و قانونگذاران صنعت گردشگری کشورمان به علم روز توریسم یا همان گردشگری جهان اشاره می کند و همین موضوع را نقطه عطف آغاز خلاء های قانونی در صنعت گردشگری می داند و می افزاید: چطور می توان تصور کرد قانونی که در سال 1356 شمسی با توجه به فعالیت کانون ایرانگردی و جهانگردی در کشور وضع شده پس از گذشت نزدیک به چهار دهه هنوز هم قابل استفاده باشد ؟ مگر نه اینکه صنعت گردشگری با سرعتی غیر قابل تصور در حال رشد و گسترش است پس چطور می توانیم انتظار داشته باشیم قوانین کهنه گذشته ما در این زمینه پویا و فعال باشند؟

اما محمد حسن کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات گردشگری هوایی ایران به نکته مهمتری یعنی کمبود اطلاعات گردشگری میان گردشگران و مسافران ایرانی از حق  و حقوق خودشان اشاره می کند و می گوید: بسیاری از گردشگران ایرانی هنوز حقوق قانونی خود را به عنوان مسافر یا متقاضی سفر نمی دانند و البته نمی دانند چگونه باید قانونی یا غیر قانونی بودن سایت های خدمات گردشگری را تشخیص دهند چون از سوی دست اندرکاران دولتی هیچ آموزشی در این زمینه به آنها داده نشده است یا اینکه اصلا متولی خاصی در این زمینه نبوده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری هوایی ایران ضمن محترم شناختن اختیار و عقلانیت مسافران به این موضوع اشاره می کند که وقتی قانون در زمینه توضیح حقوق دو طرف در خدمات گردشگری ضعیف عمل می کند خود به خود فرهنگ سفر و گردشگری چه در گردشگران و چه در فعالان این صنعت کاهش خواهد یافت بنابراین نمی توان انتظار سوء استفاده را نداشت.

کرمانی به کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری اشاره می کند و می گوید: هم اکنون بحث کلوپ یا کارتهای اعتباری سفر یا حتی عضویت های سالیانه در مراکز اقامتی و تفریحی در جای جای دنیا کاملا قانونی و البته کنترل شده جا افتاده است در حالی که هنوز در کشورمان هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و گاهی اوقات خلاء های موجود در قانون گردشگری ایران به دلیل ناآگاهی مدیران بالادستی از دانش روز باعث بروز ناهنجاری در صنعت گردشگری کشورمان شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران ضمن تاکید بر انعقاد قرارداد رسمی با دفاتر گردشگری به مسافران و کنترل تمام تبصره ها و مواد مندرج در آن می افزاید: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و گسترش تقاضای سفر توسط مسافران نوروزی جای تردید نیست که گردشگران و مسافران نباید فقط به قیمت ارزان تورهای تبلیغ شده توجه کنند بلکه باید قبل از پرداخت هرگونه هزینه ای به واقعیت و صحت آن واقف شده و پس از آن دست به جیب شوند که بهترین کار مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مجاز گردشگری در سطح شهرهاست چون هنوز دنیای صفر و یکی گردشگری در کشورمان دارای خلاء های گسترده قانونی است.

شما برنده اقامتی صد درصد رایگان شدید؟!

علی لطفی ، مدیرکل دفتر امور مراکز خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن تاکید بر گسترش فعالیت شرکت های گردشگری در دنیای مجازی و نا متناسب بودن قوانین موجود با این رشد و گسترش می گوید: مدتی است که پیامک های متفاوتی در زمینه برگزاری تورهای لحظه آخری یا حتی تخفیف های باورنکردنی درباره تورهای داخلی و خارجی توسط شرکت های مختلفی به مشترکان تلفن همراه ارسال می شود که بسیاری از آنها هرگز دارای مجوزهای قانونی نیستند.

این مقام مسئول در این باره می افزاید: معمولا این تبلیغات در نهایت به وب سایتی مجازی با تعدادی عکس بسیار زیبا و دلچسب درباره موضوع تبلیغ و البته چند شماره تلفن ختم می شوند و وقتی متقاضیان به آنها مراجعه می کنند به شرایطی متفاوت روبرو خواهند شد و گاهی باعث انحراف ذهن آنها می شود .

لطفی ضمن تاکید بر غیر قانونی یا غیر واقعی بودن بیشتر این تبلیغات در صنعت گردشگری که به صورت الکترونیک به دست متقاضیان سفر بخصوص در ایام پیک سفر می رسد می گوید: جالب اینجاست که اکثر این تبلیغات برای جلب اطمینان متقضیان به آنها اسراسر می کنند برای دریافت تایید صحت تبلیغات خود با سازمان میراث فرهنگی تماس گرفته و سلامت کسب وکارشان را از این سازمان به عنوان سکاندار گردشگری کشور جویا شوند درحالی که هیچ اطلاعاتی از وضعیت کاری آنها در سازمان به ثبت نرسیده چه بسا از اساس این فعالیت غیر قانونی بوده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به نام «پرشین کروز» که در سازمان میراث فرهنگی به ثبت نرسیده است تصریح کرد: این شرکت که کارت های اقامت رایگان به متقاضیان می فروشد و چند هفته اخیر هم فعالیت خود را بسیار گسترده تر کرده است و صرفا با استفاده از امکانات و البته علاقه مسافران توانسته تا کنون از دویست هزار نفر پول دریافت کند که با یک حساب سرانگشتی چیزی معادل هشت میلیارد تومان از این زمینه به دست آورده است.

به هر حال تقاضای سفر بخصوص سفرهای ارزان قیمت همواره بین گردشگران وجود دارد و خلاءهای قانونی بسیار؛ اما جالب اینجاست لطفی در این زمینه به ایسنا گفته است: دوهفته پیش  با اطلاع از فعالیت شرکت یاد شده نامه ای به سازمان میراث فرهنگی استان تهران ارسال شده تا از طریق پلیس فتا این موضوع رسیدگی شده و جلوی فعالیت غیر قانونی شرکت پرشین کروز گرفته شود ولی با گسترش تبلیغات این شرکت مواجه شده ایم. سئوال اصلی اینجاست که واقعا مسئول برخورد با اینگونه تبلیغات غیر واقعی در صادرات نامرئی کشورمان کیست و چگونه می توان واقعی یا غیر واقعی بودن آنها را تشخیص داد؟  این در حالی است که خطر گسترش اینگونه شرکت ها می تواند گردشگری بین المللی ایران را نیز تهدید کند.

 اجاره ای را که تحت پوشش طرح شناسنامه دار شدن قرار گرفته اند شناسایی  کنند می گوید: در مبادی ورودی و خروجی 22 استان دفاتری ایجاد شده که مسافران می توانند با مراجعه به آنها براساس تعداد نفرات، نوع امکانات درخواستی شامل متراژ خانه، تعداد تخت و... خانه یا ویلای شخصی خود را براساس فهرستی که از خانه ها و ویلاهای تحت پوشش به ثبت رسیده با نرخ مصوب اجاره کنند.

 

به گفته جلالی  500  مرکز رزرو در 22 استان کشور راه اندازی شده که قرار است این مراکز بزودی هوشمند شوند به این ترتیب مسافران می توانند به صورت اینترنتی از قبل خانه یا ویلای موردنظر خود را اجاره کنند تا پس از رسیدن به استان مقصد برای پیدا کردن جا سرگردان نشوند و وقتشان نیز تلف نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد