کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

سفر از تلویزیون آغاز می‌شود

کسب و کار به جایگاه جعبه جادو در گردشگری می نگرد

  • ·         سفر از تلویزیون آغاز می شود
  • ·         کانال را تغییر ندهید ؛ اینجا ایران است

نویسنده : عماد عزتی

صنعت گردشگری هم اکنون در دهکده جهانی به عنوان یکی از صنایع پرسود بسیاری را به خود جلب کرده است و کشورهای مختلف جهان برای توسعه این صنعت داخل مرزهایشان دست به هر کاری می زنند به صورتی که هم اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری با استفاده حداکثری از رسانه های خود در جلب نظر گردشگران سراسر جهان کرده اند.

شاید با مطالعه این مقدمه به فکر تبلیغات تلویزیونی و رپرتاژهای مختلف برای معرفی جاذبه های گردشگری مناطق دیگر جهان باشید اما سخت در اشتباه هستید به یاد بیاورید روزی را که با عجله از محل کار خود برای دیدن سریالی خاص به منزل بازمی گردید و تشنه برای دیدن ادامه داستان تلویزیون را روشن می کنید و چند دقیقه ای مقابل آن بی حرکت می نشینید.

سینما، مقصد 40 میلیون گردشگر را در جهان تعیین کرد

طبق بررسی‎های انجام شده از سوی آژانس تحقیقات تخصصی TCI که ویژه تحقیقات گردشگری و رقابت مقاصد توریستی است، درسال 2012 تصمیم گیری 40 میلیون گردشگر  جهان در انتخاب مقصد سفرشان، تحت تاثیرتماشای فیلم‎های سینمایی و تلوزیونی بوده است.

  ارزیابی‎های انجام شده نشان می‎دهد که 40 میلیون گردشگر مقصد سفر خود را تنها براین اساس که شاهد یک شات از آن مقصد در یک فیلم بوده‎اند، برگزیده‎اند. بصورتی که  نمایش یک مقصد گردشگری در فیلم‎، حتی بسیار موثرتر از برخی دیگر فعالیت‎های رسانه‎ای عمل می‎‌کند و می‌تواندبه عنوان بخشی مکمل و ترکیبی با این روش‎ها مورد استفاده قرار گیرد این یافته‎ها نقش مهم نمایش مقصدهای گردشگری را درفیلم‎های سینمایی و تلوزیونی به عنوان یک انگیزه موثر در جذب گردشگران تازه بیش از همیشه اثبات می‎کند.

در این گزارش آمده  است بسته به هر مقصد گردشگری و بسته به بازاریابی و شهرت هر مقصد از هر 100 گردشگر، دست کم یک تا ده نفر مقصد گردشگری خود را عمدتا با اتکا به فیلم‎ها و با الهام از صحنه‎های سینمایی انتخاب می‎کنند. این میزان بسیار بیشتر از میزانی است که تا کنون بازارهای گردشگری به ویژه به آن حساس بوده‎اند.

ایران هنوز در «شما» گیر افتاده است

با توجه به توسعه جایگاه سریال ها و فیلم های سینمایی در توسعه صنعت گردشگری ایران نیز به دلیل جاذبه های فراوان خود دست به اقداماتی مشابه زد و قرار شد در سازمان صدا و سیما شبکه ای با نام شبکه «شما» برای تبلیغ و به نمایش گذاشتن مکان های دیدنی شروع به کار کند و علاقمندان را با جاذبه های کشورمان آشنا کند ؛ اما از همان ابتدای کار فعالیت این شبکه با اما و اگرهای فراوانی مواجه شد و هم اکنون هم از سرنوشت آن طلاعی در دست نیست که آیا واقعا به سیاست های اصلی خود رسیده است یا خیر؟ در حالی که ستاره جوادی تهیه کننده و سردبیر برنامه «صنعت گردشگری » می گوید: با توجه به نتایج بسیار مثبت کشورهای همسایه درباره استفاده از رسانه ها بخصوص سریال های جذاب در جلب نظر گردشگران مثل ترکیه اینگونه می توان تصور کرد که ایران هنوز نتوانسته جایگاه اصلی رسانه در گردشگری را شناسایی کند و برای آن تعریفی داشته باشد.

این تهیه کننده صدا و سیما ضمن تاکید بر گسترش فعالیت رسانه ملی در این زمینه می گوید: ایران فقط یک شبکه افتتاح کرد در حالی که دیگر کشورها با ساخت سریال های بسیار جذاب سعی در نشاندن تماشاگر مقابل تلویزیون می کنند نه با یک شبکه بلکه چندین کانال ماهواره ای ولی ایران فقط با شبکه «شما» نمی تواند برای جلب نظر گردشگران خوش بین باشد چون بدون تردید بسیاری از مردم برنامه های تبلیغاتی یا حتی طبیعت را نمی پسندند بلکه باید آنها به روشهای دیگری جذب کانال تلویزیون یا موج رادیوی مورد نظر کرد.

جوادی با اشاره به موفقیت کشور کره جنوبی در جلب نظر مخاطبتان ایرانی می گوید: بیاد داریم هنگامی که از تلویزیون سریال های معروف کره ای مثل افسانه جومونگ پخش می شد ؛ ساعت پخش آنها چقدر خیابان های تهران خلوت بود ؟ این یعنی اثرگذاری تبلیغات نه اینکه صرفا با به نمایش گذاشتن تصاویری از استان های گیلان یا مازندران فکر کنیم می توانیم نظر گردشگران را جلب کنیم.

ستاره جوادی به عنوان تهیه کننده صدا و سیما در پایان ضمن تاکید بر جای خالی رسانه های تصویری و شنیداری در توسعه گردشگری ایران می افزاید: اگر واقعا قصد توسعه گردشگری ایران را داریم باید به فکر رساندن پیام خودمان به علاقمندان و چمدان به دست های خارج از مرز باشیم با روشهایی که دیگران تجربه کرده اند ونتیجه گرفته اند نمی توان صرفا با حضور در نمایشگاه و پخش شیرینی و شکلات یا کشک و گز نظر گردشگران را به ایران و جاذبه هایش جلب کرد بلکه می توان با امواج رادیو و تلویزیون آنها را به سمت ایران با کمترین هزینه تبلیغاتی کشاند  .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد