کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خبری از هیاهوی ورزش در تولید تجهیزات نیست

 

وقتی صحبت از ورزش و صنایع وابسته به آن می‌شود نا خود آگاه هیاهوی استادیوم‌های ورزشی و هیجان انبوه جمعیت در ذهنمان شکل خواهد گرفت و ممکن است به این فکر افتاده باشیم که صنعت تولید تجهیزات و پوشاک ورزشی به نوعی سرمایه‌گذاری بدون چون چراست؟ درحالی که اگر از بحث رکود و مشکلات اقتصادی فعلی گذر کنیم این صنف نیز نیازمند تخصص و ریزبینی گسترده‌ای است که اگر از آنها بهرمند نباشیم ناخودآگاه به بیراهه خواهیم رفت.

مجید چگانی، عضو هیات مدیره شرکت پرشین گلف، با اشاره به توانمندی‌های موجود تولید پوشاک وتجهیزات ورزشی در ایران به فرصت امروز گفت: بطور کلی در این صنف دو بخش تولیدی پوشاک و منسوجات ورزشی داریم و بخش دیگر مربوط به تجهیزات است که با توجه به توانمندی‌های موجود تولیدکنندگان ایران بیشتر در بخش پوشاک وارد شده و تخصصی کار کرده‌اند. بنابراین در بخش تولید تجهیزات و کفش ورزشی هنوز جا برای فعالیت بسیار زیاد است درحالی که نباید فراموش کنیم بهتر است متناسب با توانمندی‌هایمان برنامه‌ریزی کنیم و برای آینده هدفگذاری نماییم.

به اعتقاد چگانی ورود به این صنف نیازمند تخصصی و هوشیاری خاصی است که صاحبان سرمایه بتوانند از فرصت‌های مناسبی که در این بازار وجود دارد به نفع اقتصاد کسب و کارشان استفاده کنند درحالی که بعضا می‌بینیم امروز گروهی با سرمایه‌های اندک به دنبال رویایی بزرگ وارد این میدان شده و در نهایت محکوم به شکست هستند چون زیر و بم این صنف کمی متفاوت با دیگر صنوف است.

این تولید کننده و وارد کننده پوشاک و تجهیزات ورزشی در ادامه افزود: با توجه به تنوع محصولات ورزشی و همچنین تعرفه‌های بالایی که در کشورمان برای اینگونه وسایل درنظرگرفته شده است بد نیست صاحبان سرمایه و علاقمندان به حضور در این صنف خوب فکر کرده و ترجیحا قبل از هرگونه اقدام خوب مطالعه نمایند چون به قول معروف ابتدا باید چاه را کند و بعد مناره را دزدید.

عضو هیات مدیره پرشین گلف یکی از معضلات این صنف را قاچاق اعلام کرد و گفت: وضع تعرفه‌های غیر اصولی و کارشناسی نشده باعث شده تا برخی افراد از خیر واردات قانونی کالاهای مورد نظرشان گذشته و مستقیم به روش‌های غیرقانونی پناه ببرند که شاهد مثال این موضوع را می‌توان تفاوت فاحش میان اجناس موجود بازار و آمارهای رسمی گمرک از واردات لوازم، تجهیزات و منسوجات ورزشی دانست که همین روند باعث کاهش کیفیت محصولات موجود در بازار شده است. به عنوان مثال اکنون بیش از 1000 واحد فروشگاهی در منطقه منیریه مشغول کسب و کار است و اغلب آنها مملو از اجناس مختلف ورزشی ولی از هر یک از تولید کنندگان که می‌پرسیم همه درباره کاهش قابل توجه درآمدهایشان سخن می‌گویند.

این فعال صنفی درباره حمایت‌های دولتی افزود: هنگامی که سخن از حمایت‌های دولتی در صنایع به میان می‌آید بسیاری براین عقیده هستند که حتما باید وام یا مبالغی پول رد و بدل شود درحالی که به اعتقاد من در این صنف پول به اندازه کافی وجود دارد و تنها حمایت‌های دیگر دولتمردان از تولید کنندگان ایرانی لازم است.

وی با اشاره به تخصیص یک درصد از بودجه وزارتخانه‌ها و اداره‌ها و همچنین اختصاص یک درصد از هزینه فروش سیگار و مواد دخانی به ورزش اظهار کرد: با یک حساب ساده معلوم می‌شود هزینه کلانی صرف ورزش در کشور می‌شود ولی با وجود حجم انبوه گردش مالی این بخش، این سوال پیش می‌آید که چرا آمار تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی این قدر کم است؟ پاسخ این سئوال در کسری بودجه سازمان‌هاست چون وقتی با کسری بودجه مواجه می‌شوند ابتدا از بودجه‌های ورزشی خود می‌گذرند که مستقیم تاثیر منفی بر تولیدکنندگان خواهدداشت.

چگانی که معتقد از طی یکی دو سال گذشته تقریبا 30 درصد افزایش یافته است تصریح کرد: بسیاری از تولید کنندگان قدیمی و آنهایی که زمانی فرصت پاسخگویی به تقاضاهای جدید را نداشتند امروز کم کم به فکر تغییر شغل افتاد و برخی دیگر هم به واردکنندگان تجهیزات ورزشی در بخش‌های مختلف تبدیل شده‌اند. درحالی که اگر به آمار مربوط به میانگین سنی مردم کشورمان توجه داشته باشیم می‌بینیم ایران جزو کشورهایی است که میانگین سنی جوانی دارد و همین امر بازاری قابل تامل برای تولید کنندگان ولی خبری از پویایی تولید و گردش مالی مناسب آنها نیست، هرچند همین بخش کوچکی از تولید کنندگان که مشغول روزگار سپری کردن هستند بیشتر در بخش تولید پوشاک ورزشی هستند آنهم در پناه تفاوت قیمت‌های میان برندهای خارجی و تولیدات داخلی که آنهم با توجه به روند روبه‌رشد قاچاق امروز در خطر تعطیلی کامل قرار گرفته است.

گستردگی صنف و سرمایه مورد نیاز

مجید چگانی، درباره میزان سرمایه‌مورد نیاز راه اندازی یک کسب و کار در این صنف را منوط به محصول مورد نظر برای تولید کرد و گفت: هستند کارگاه‌هایی که با یکصد میلیون تومان در بخش پوشاک شروع به فعالیت می‌کنند درحالی که در بخش تولید تجهیزات ممکن است حتی با 5 میلیارد تومان هم امکان حضور در بازار و تولید بخشی از محصولات نباشد بنابراین نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که چقدر هزینه برای تولید لازم است و باید با توجه به گستردگی کار با انتخاب محصول مورد نظر در آن بخش به گمانه زنی و تعیین سرمایه مورد نیاز فکر کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: کاهش تقاضا یکی از عوامل تعیین کننده در بقاء تولید است و این پیش نیاز در کشورمان درحال کمرنگ شدن است درحالی که کشورهایی مثل آمریکا یا دیگر کشورهای پیشرفته شما می‌بینید یک تولید کننده صرفا برای تولید توپ مخصوص گلف سرمایه‌گذاری کرده و از همین بیزنیس هم سود سرشار به دست می‌اورد اما در ایران به دلیل نبود آمار و ارقام دقیق از میزان تولید، میزان نیاز یا حتی صادرات هرگز نمی‌توان سرمایه‌های موجود را برای تولید هدفمند هدایت کرد و بعضا می‌بینید تجمع سرمایه در یک بخش از تولید باعث کسادی کار شده و در بخش دیگر کمبود سرمایه کاملا مشهود است.

صادرات داشتیم اما...

این تولید کننده و وارد کننده تجهیزات و پوشاک ورزشی صادرات محصولات این صنف را به خارج از کشورمان محدود به یک یا دو برند خاص دانست و گفت: تا چند سال پیش صادرات محصولات صنف تولید کننده پوشاک و تجهیزات ورزشی ایران به کشورهای عراق، آسیای میانه و افغانستان صادر می‌شد اما با توجه به تغییر قیمت ارز و همچین ناتوانی برخی تولید کنندگان در تامین مواد اولیه مورد نیازشان از خارج کم کم این بازارها به کشورهای رقیب مثل چین واگذار شد. به عنوان مثال تا همین 5 سال پیش برخی تولید کنندگان تقریبا 50 درصد از تولیدات خود را برای کشورهای بازار هدفشان تولید می‌کردند اما امروز شاید تنها یک یا دو برند هنوز درحال ارسال محصولاتشان به بازارهای هدف آنهم در حجم بسیار کوچک.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد