کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خارجی‌ها حاضراند از ما خرید کنند؛ اما...

مدیرعامل پارس مداد از دنیای رنگارنگ تولید مداد می‌گوید:

نویسنده: شیدا رمزی

بدون تردید اغلب ما بخصوص متولدین دهه 50 شمسی، در دوران تحصیل یا کودکی خود تجربه نقاشی کردن با مداد رنگی‌های سوسمار نشان یا دیگر برندهای مطرح را داشته و گروهی هم داخل جعبه خاطراتشان گاهی اوقات این تجربه نوستالژیک را بارها و بارها  با به دست گرفتن این مدادها مرور می‌کنند.

به هرحال شاید استفاده از یک مداد رنگی نرم و خوب به نوعی تاثیر قابل توجهی در به تصویر کشیدن ذهنیت کودکان و نوجوانان یا حتی در دنیای حرفه‌ای افراد داشته باشد. ولی این تنها تاثیر مداد، بخصوص از نوع رنگی آن‌ها نیست، چون در میان این رشته‌های چوبی رنگارنگ صدها بلکه هزاران فرصت تولیدی و شغلی نهفته که ایران نزدیک به چهار دهه است تجارب قابل قبولی در این زمینه به دست آورده، اما به دلیل کم توجهی برخی مسئولن به نوعی از اوایل دهه نود شمسی وارد کننده این نوع لوازم‌التحریر شده و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری و هزاران فرصت شغلی را از دست داده است.  به صورتی که براساس آمارهای موجود گمرک جمهوری اسلامی ایران تنها از شهریور 1393 تا مهرماه 94 نزدیک به یک میلیون و هفتصد هزار قراص (144 عدد) مداد از مقاصد مختلف جهان وارد ایران شده که با توجه به ابعاد بسته بندی و فضای مورد نیاز این حجم واردات درواقع 130 کانتینر 40 فوت مداد وارد شده است.

دست‌اندرکاران صنفی و حتی کارشناسان اقتصادی براین باورند که در صورت توجه مسئولان به تولید اینگونه محصولات نه تنها ایران می‌تواند صادر کننده مداد رنگی در منطقه باشد بلکه به نوعی امکان تبدیل شدن به پایگاهی برای تامین نیازهای برندهای معتبر بین المللی در بازار‌های دیگر نقاط دهکده جهانی نیز باشد که این روند سرمنشاء ارزآوری و اشتغال می‌شود.

تنها سه تولید کننده فعال داریم

سید ضیاء الدین جلالیان، مدیرعامل شرکت پاس مداد درباره تعداد کارخانه‌های تولیدی مداد رنگی در ایران به فرصت امروز گفت: بطور کلی اکنون سه شرکت تولیدی مدادهای چوبی در کشورمان فعال هستند که عبارتند از پارس‌مداد، زگال شمال و پارس تحریر اما نکته مهم در این زمینه بحث فعالیت فعلی این کارخانجات است.

جلالیان در ادامه ضمن تاکید بر شرایط نا مساعد این کارخانجات افزود: شاید در اوایل فعالیت هر یک از این کارخانجات که سرمنشاء اشتغالزایی گسترده‌ای برای جوانان این مرز و بوم بود. تحرک اقتصادی قابل توجهی در این مراکز دیده می‌شد؛ اما امروز با توجه به اینکه واردات به شکل گسترده در زمینه انواع لوازم التحریر صورت می‌گیرد بیشتر تولید کنندگان مدادهای رنگی شاید با کمتر از یک سوم ظرفیت تولید خود مشغول به فعالیت هستند و باقی ظرفیت تولید آنها خاک می‌خورد.

وی درباره توان تولیدی این مجموعه‌های صنعتی  تصریح کرد: در اوایل دهه هفتاد که شاید تعداد دانش‌آموزان کشورمان بسیار بیشتر از امروز در اوج خود قرار گرفته بود و میزان تولد نیز افزایش داشت؛ تولیدی‌های نام برده شده تمام نیازهای بازار داخلی را تامین کرده و هیچ وارداتی انجام نمی‌شد که این توان همین امروز نیز وجود دارد. به صورتی که نه تنها امکان تامین نیاز بازار را داریم بلکه در صورت ایجاد شرایط مناسب صادرات نیز خواهیم داشت، درحالی که امروز این روند معکوس شده و همه چیز علیه تولید است و این تعداد تولید کننده‌ای هم که درحال فعالیت هستند با توجه به سابقه و برندی که برای خود ایجاد کرده‌اند روزگار سپری می‌کنند.

فقط چوب وارد می‌کنیم

جلالیان میزان وابستگی صنعت تولید مداد رنگی ایران به خارج از مرزها را همانند دیگر تولید کنندگان مطرح جهان دانست و گفت: همانطور که برندهای معتبر جهان مثل فابرکاستل، استدلر یا دیگر برندها برای تولید نیازمند واردات چوب از جنوب شرق آسیا هستند ایران نیز فقط وارد کننده چوب از این مناطق است و دیگر هیچ نیازی به مواد خارجی نداریم.

وی با اشاره به مواد مورد نیاز تولید مداد رنگی افزود: بطور کلی موارد مورد نیاز تولید مداد رنگی، چوب، چسب، مواد رنگی (مغزی) مداد است و پس از آن برای بسته‌بندی نیازمند برخی مواد دیگری هستیم و همانطور که قبلا نیز اشاره شد تمامی این مواد به جز یک قلم که همان چوب است در بالاترین سطح استاندارد و کیفیت داخل کشورمان وجود دارد و امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به اعتقاد این مدیر صنفی کم بودن وابستگی تولید مدادرنگی ایران مزیتی قابل توجهی در رقابت بازار با برندهای خارجی است که تولید این نوع لوازم‌التحریر درصورت مهیا بودن تمامی شرایط و رونق اقتصادی را به صرفه کرده و ارزش افزوده قابل قبولی را برای تولید کنندگان که نزدیک به 35 درصد است، به ارمغان خواهد آورد.

فرصتی که از ایران پرکشید

این فعال صنفی در ادامه با تاکید بر توان تولیدی کشورمان افزود: مجموعه پارس مداد چندین سال تحت لیسانس فابرکاستل مدادهای سوسمار نشان را تولید و روانه بازار می‌کرد و یکی دیگر از کارخانه‌های کشورمان تولید کننده مدادهای استدلر در کشورمان بود که بیانگر توانمندی و استاندارد موجود ایران در این زمینه است. بنابراین کیفیت و توانمندی تولید‌‌ ما در زمینه مدادهای رنگی آنچنان است که چندی پیش مدیرعامل برند معتبر فابر کاستل که سرزده از مجموعه تولیدی پارس مداد بازدید انجام داد به صراحت اعلام کرد : « باور نمی‌کنم خارج از خاک آلمان بتوان مداد رنگی با این کیفیت تولید کرد».

جلالیان گفت: همین توانمندی باعث شده بود تا برندهای معتبری چون استدلر و فابر کاستل برای عقد قرارداد تولید برندهایشان در ایران پیشگام شوند اما به ناگاه با آزاد شده واردات کالاهای گروه دهم، این فرصت از ایران پرکشید. به صورتی که  این تولید کنندگان می‌توانستند با استفاده از قانون یاد شده به راحتی ارزش افزوده تولید مداد رنگی و ایجاد شغل را داخل آلمان نگهدارند و به جای سفارش دادن به تولید کنندگان ایرانی محصول نهایی را به کشورمان صادر کنند، درحالی که اگر مسئولان به این نکته توجه می‌کردند نه تنها اشتغال ایجاد می‌شد بلکه ایران می‌توانست برندهای یاد شده را به دیگر کشورها نیز صادر کند.

مدیرعامل پارس مداد موضوع صادرات مداد رنگی را در کشورمان بسیار کمرنگ دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ حمایت اصولی یا مناسبی دراین زمینه از سوی مسئولان نمی‌شود، امروز صادرات نداریم به جز مواردی که بازرگانان کشورهای عراق و افغانستان یا برخی از کشورهای آسیای میانه به صورت موردی از بازار ایران به صورت موردی خرید کرده‌اند.

بهترین تجهیزات نصب شده را داریم

وی درباره تجهیزات مورد نیاز تولید مداد رنگی به فرصت امروز گفت: اگر به دنبال راه اندازی یک خط تولید اصولی و همچنین قابل اعتماد هستیم بهترین گزینه این است که از ماشین‌ آلات اروپایی استفاده کنیم دقیقا اتفاقی که اکنون در کارخانه پارس مداد افتاده است یعنی خط تولید پارس مداد همان خط تولید برند معتبر خود آلمان است و به همین دلیل بهره‌وری بالایی در این زمینه وجود دارد. درحالی که اگر به سراغ ماشین‌آلات چینی برویم باید منتظر کیفیت پایین‌تری باشیم.

به گفته این فعال صنفی دستگاه‌های برش، پرس، پلیش، بسته بندی از جمله تجهیزات اولیه مورد نیاز در این نوع تولید است و اگر کارگاهی تصمیم به تکمیل خط تولید داشته باشد می‌تواند برای بسته بندی دستگاه چاپ نیز داشته باشد، اما اغلب کارخانجات ایرانی با استفاده از امتیازات برون‌سپاری بخصوص در شرایط فعلی اقتصاد بسته‌های کاغذی یا فلزی خود را تامین می‌کنند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد