X
تبلیغات
رایتل

کشکول

صنعت گردشگری

پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:42 ب.ظ

زیبایی و راحتی در خدمت بهره وری

نویسنده: عماد عزتی

 

شاید وقتی صحبت از مبلمان باشد بیشتر به فکر دکوراسیون منزل و نوع چیدمان میز و صندلی داخل اتاق نشیمن باشید؛ اما این مبلمان خودمانی ظاهرا کاربردی غیر از تکمیل زیبایی منزل داشته و می‌تواند حتی در میزان بهره‌وری پرسنل یک سازمان بسیار تاثیرگذار باشد.

جاناتان ویلمر یکی از متخصصان امور کسب و کار با توجه به تحقیقات خود در زمینه افزایش بهره‌وری کارمندان ادارات دولتی و خصوصی می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار که هنوز هم سنتی به کارشان می‌نگرند، بحث دکوراسیون و مبلمان اداری را در ردیف هزینه‌ها دانسته و سعی در کاهش آنها دارند درحالی که هزینه کردن منطقی و علمی برای به کارگرفتن مبلمان مناسب اداری نه تنها هزینه نیست؛ بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری برای بهره‌وری بالاتر کارمندان و سودآوری مجموعه خواهد بود.

به عقیده وی، مدت‌ها پیش افزایش ساعات کار یا حتی افزایش مشوق‌های مالی به عنوان راهکاری بسیار مناسب در زمینه افزایش بهره‌وری اعلام می‌کردند، درحالی که بسیاری از نکات ریز از دید کارشناسان دور مانده بود. نکاتی مثل دما و نور محیط کار، نوع و رنگ ملبمان اداری که در میزان بهره‌وری پرسنل تاثیرگذار هستند  و در برخی موارد تا ده درصد افزایش با ایجاد کمی تغییر در شکل و ظاهر محل کار پرسنل را تجربه خواهیم کرد. 

بنابراین جای تردید نیست که استفاده از مبلمان اداری امروز در شرکت‌ها و کارخانجات نه فقط برای نمایش توانایی مالی و جایگاه اقتصادی آن واحد تولیدی، بلکه برای افزایش بهره‌وری پرسنل نیز درنظر گرفته می‌شود اما این اهمیت چه تاثیری در کسب و کار تولید کنندگان این لوازم و تجهیزات دارد و این صنایع درکشورمان در چه جایگاهی هستند؟

اینها سئوال‌هایی است که فرصت امروز قصد دارد به آنها پاسخی قانع کننده و در عین حال کارشناسی بدهد تا شمایی که با توجه به افق‌های تازه اقتصادی مشغول تدارک دفترکار یا کارگاهی مدرن با بهره‌وری بالا هستید از این مهم غافل نشده و بتوانید با استفاده از راهکارهای علمی و عملی ارایه شده در این زمینه گام بردارید.

 

از میدان حسن‌آباد تا صفر و یک‌های مجازی

بدون تردید امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و البته نیازهای مدرن جامعه اهمیت استفاده از تجهیزات و دکوراسیون مناسب در دفاترکار و گارگاه‌ها برهیچکس پوشیده نیست و بسیاری از صاحبان مشاغل و کارگاه‌ها درباره تغییر دکوراسیون محل کارشان مشغول دودوتا چهارتای خودمانی هستند تا بتوانند با استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات نوین مبلمان اداری محیطی آرام و مناسب را برای پرسنل و البته مخاطبان خود فراهم نمایند و همانطور که می‌دانید معمولا در شهرهای مختلف بورس‌های متفاوتی برای این اقلام وجود دارد که در پایتخت، لوازم و تجهیزات مبلمان اداری را می‌توان در چهار منطقه معروف تهیه کرد و گل سرسبد آنها ضلع شمالی میدان تاریخی حسن‌آباد و خیابان حافظ به عنوان بورس لوازم و تجهیزات مبلمان اداری است اما این مرکز سنتی خرید تجهیزات و مبلمان اداری تنها محل ارایه این نوع کالاها به متقاضیان نیست، بلکه پایتخت نشینان می‌توانند در خیابان دلاوران بالاتر از میدان رسالت نیز تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 این درحالی است که برخی کسبه و فروشندگان بازار مبل تهران و خیابان مازندران در میدان امام حسین نیز تامین کننده برخی اقلام و تجهیزات مبلمان اداری هستند. هرچند نباید فراموش کرد با توجه به تنوع و تقاضای بسیار بالای خرید تجهیزات و مبلمان اداری اکنون نمی‌توان به این چند مرکز خرید سنتی در پایتخت بسنده کرد چون در میان صفر و یک‌های مجازی فروشندگان بسیار زیادی محصولات خود را ارایه کرده و سعی در جلب نظر متقاضیان دریافت این لوازم دارند. اما دیدن تصاویری بسیار زیبا از پشت شیشه مانیتورهایمان نمی‌تواند تضمینی برای کیفیت و راحتی مبلمان اداری و صندلی‌های پرسنل باشد؛ بنابراین بهترین گزینه براساس اظهارنظر کارشناسان جستجو و انتخاب در میان صفر و یک‌های مجازی و خرید از واقعیت ویترین فروشگاه‌ها و تولید کنندگان است.

 

روایت آمار از صنعت مبلمان ایران

صنعت مبلمان بطور کلی در ایران قدمتی 100 ساله دارد و بنا بر گزارش مرکز آمار حدود 226 واحد صنعتی تولید مبلمان در دو بخش اصلی اداری و منزل با اشتغال حدود 10 هزار نفر درحال فعالیت هستند. بنا برهمین گزارش تعداد 46700 واحد کوچک و متوسط تولید مبلمان و مصنوعات چوبی و غیرچوبی در بخش‌های یاد شده با اشتغال بیش از 117 هزار نفر هم اکنون چرخ صنعت مبلمان اداری و منزل کشورمان را به حرکت درآورده‌اند. این درحالی است که صنعت مبلمان ایران در بخش‌های مبلمان اداری و منزل روی‌هم رفته بیش از 8% از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و استان های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، قم، همدان، مازندران، گلستان، گیلان از مهمترین قطب‌های تولید مبلمان در دو بخش یاد شده ایران محسوب می‌شوند.

 

هلدینگ‌های بزرگ عاملی در گسترش صادرات

بهنام خسروان مدیرتولید یکی از گارگاه‌های تولید تجهیزات مبلمان اداری در تهران ضمن تاکید بر تاسیس هلدینگ‌های بزرگ در کشور برای ارایه محصولات تولید شده به متقاضیان می‌گوید: همه فعالان و دست‌اندرکاران تولید مبلمان اداری بخصوص در بخش دکوراسیون آن می‌دانند مبلمان و دکوراسیون دفاتر تجاری مبتنی بر طراحی و ایده‌های خلاقانه است؛ اما این صنعت همانند دیگر صنایع نمی‌تواند تولیدات خود را به صورت انبوه ساخته و در انبارهای مختلف نگه‌داری کند، چون اینجا بحث ابعاد و مشخصات با رنگ‌های متفاوت در میان است و این موضوع هیچ توجیح اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد که میزان قابل توجهی از تولیدات خود را انبار کنند تا شاید روزی یک متقاضی آن را سفارش دهد.

این متخصص صنعت دکوراسیون و مبلمان اداری در ادامه به تفکیک بخش‌های مختلف در این صنف اشاره می‌کند و می‌افزاید : نباید فراموش کنیم بحث صندلی و برخی تجهیزات اداری مثل فایل‌ها و میز کاملا از پارتیشن بندی یا حتی میزهای کنفرانس مجزا هستند چون تولیداتی مثل صندلی درست همانند دیگر صنایع باید انبوه تولید شوند تا برای سازنده‌ اقتصادی باشد و چون این صنعت دقیقا مبتنی بر سلیقه است طبیعی خواهد بود که تولید کنندگان معتبر حجم تولیدات خود را در مدل‌ها و طرح‌های متفاوتی متناسب با نیازهای بازار هدف تولید کرده و روانه بازار کنند تا بتوانند گردش مالی مناسبی را برای خود به ارمغان آورند اما این روند همانطور که اشاره شد درباره دکوراسیون اداری واقعا غیر ممکن است و باید با استفاده‌از شیوه‌های نوین مثل تولید قطعات پیش‌ساخته که چند منظوره هستند کار را اقتصادی کرد.

خسروان در این زمینه به فرصت امروز می‌گوید اگر به روند شکل‌گیری تولیدکنندگان بین المللی در سراسر جهان و بخصوص کشورهای مطرح  در این زمینه مثل ترکیه توجه داشته باشیم بحث هلدینگ‌ها به میان خواهد آمد به این صورت که یک شرکت مادر اقدام به سرمایه‌گذاری درزمینه تامین مالی تولیدکنندگان کوچک و معتبر کرده تا بتواند انواع محصولات را در بازارهای هدف ارایه دهد این موضوع به دلیل ایجاد نمایشگاه‌های متفاوت که نیازمد تولید به صورت نمونه است بسیار هزینه‌بر است و از توان تولیدکنندگان خرد واقعا خارج است و اینجاست که اهمیت هلدینگ‌ها برای ایجاد رقابت و یافتن بازارهای هدف کاملا مشهود خواهد بود نقطه ضعفی که ایران از آن رنج می‌برد.

 

کمبود مواد‌اولیه و تجهیزات

در همین حال محسن گلدوز یکی از فعالان صنف مبلمان اداری در زمینه وابستگی این صنف به واردات می‌گوید: بطور کلی صنعت مبلمان اداری را می‌توان در سه بخش عمده طراحی، تولید و ارایه همانند دیگر صنایع درنظر گرفت اما این صنعت با توجه به اینکه مبتنی بر طراحی و سلیقه متقاضیان است کمی متفاوت از دیگر صنایع شکل گرفته است و وابستگی‌های متفاوتی به واردات از دیگر کشورها دارد.

این تولید کننده درباره وابستگی صنف یاد شده به واردات می‌افزاید: در بخش مواد اولیه و یراق بیشترین وابستگی را به خارج از مرزها، بخصوص کشور چین داریم. چون در این زمینه ایران تولیدات کافی و متنوع در اختیار ندارد.

 این درحالی است که در بخش تولیدات و مصنوعات چوبی نیز وابستگی‌هایی از جنس چوب به خارج از مرزها داریم و تولید چوب‌های داخلی نمی‌تواند متناسب با نیاز بازار باشد هرچند در زمینه تولید ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف تولید کننده‌های بسیاری حضور دارند اما بازهم مبحث مواد اولیه در این زمینه و تعیین قیمت‌نهایی بسیار تاثیرگذار است.

گلدوز در ادامه به اهمیت توجه مسئولان درباره معرفی نیازهای صنف یادشده و سرمایه‌گذاری دقیق و هدفمند متقاضیان کسب و کار اشاره می‌کند و می‌گوید: همانطور که اشاره شد در بخش یراق و ابزار بخصوص برای تولید صندلی‌های اداری هم اکنون درگیر واردات هستیم درحالی که اگر بتوانیم  سرمایه‌گذاران را تشویق به تولید قطعات موردنیاز صنف مبلمان اداری کنیم با توجه به اشتغالزایی و بهره‌وری بسیار بالای این صنف بدون تردید شاهد صعود و رونق مناسبی در صنف مبلمان اداری خواهیم بود.

این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌ای کاملا حیاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: شاید همه مسئولان و البته دست‌اندرکاران تولید در زمینه‌های مختلف به کمبودها و نیازهای صنف خود اشاره کرده باشند اما یک نکته بسیار حیاتی که می‌تواند آینده تجاری تولیدکنندگان را در سراسر جهان تامین نماید همواره در کشورمان از قلم افتاده آنهم بحث طرح و طراحی‌های نوین است.

به عقیده وی با توجه به اینکه این صنف کاملا مبتنی بر ایده‌های خلاق و طرح‌های متفاوت بنا شده است باید درباره به کارگیری طراحان متخصص و البته ذهن‌های خلاق حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به منابع موجود از نظر مواد اولیه و دستگا‌های تولید؛ این طرح‌ها را به واقعیت رسانده و روانه بازارهای هدف متناسب با سلیقه‌آنها کنیم؛ چیزی که امروز در اغلب موارد مشغول کپی‌کاری از برندهای برتر بین المللی هستیم و میزان ایده‌های خلاق و نوین یا همان طرح‌های منحصربفرد زیاد در آن دیده نمی‌شود.

 

صفر و یک‌های مجازی عاملی در توسعه صادرات

ناصر شیرازی یکی از فعالان صنف مبلمان اداری البته در دنیای مجازی در این زمینه به خبرنگار ما می‌‌گوید: باتوجه به اطلاعات و آمارهایی که در اختیار داریم صادرات صنف یاد شده در کشورمان صرفا به کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان و تاجیکستان خلاصه می‌شوند هرچند در برخی موارد صادراتی پراکنده به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز وجود داشته است.

 این درحالی است که صنعت مبلمان اداری در سراسر جهان همواره به روایت آمار روی ریل توسعه قرار گرفته است و ایران سهم بسیار ناچیزی از این توسعه را به خود اختصاص داده است به صورتی که هنوز نتوانسته راهی به سوی بازارهای هدف اروپایی یا سایر کشورها برای خود باز نموده و وارد آن مناطق شود.

به عقیده شیرازی مهمترین مشکلی که باعث محصور شدن تولیدات ایران در منطقه شده است؛ نبود اطلاع‌رسانی از پتانسیل‌های موجود تولید در کشورمان بوده. چون صنف تولید مبلمان اداری در ایران با توجه به تجربه و تخصص موجود امکان رقابتی کامل با محصولات بسیاری از کشورهای مطرح در این زمینه را دارد اما دربخش بازیابی بسیار ضعیف عمل کرده است.

مدیر و طراح سایت ایران چوب در زمینه ارایه و معرفی مصنوعات مبلمان اداری با اشاره به کشور ترکیه به عنوان رقیب ایران در منطقه و بخصوص در بازار‌های اروپایی می‌افزاید: کشور ترکیه با توجه به سیستم بازاریابی و همچنین ارایه محصولات خود به مخاطبان توانسته اکنون تمامی بازار اروپا را به خود اختصاص دهد درحالی که دربسیاری از موارد محصولات ایران حتی در مقامی بالاتر از تولیدات ترکیه از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت قرار گرفته و می‌تواند جایگزین مناسبی در بازارهای یاد شده باشد.

این فعال صنفی به تجمیع و عرضه مناسب محصولات برای توسعه هرچه بیشتر صنف مبلمان اداری تاکید داشته و می‌گوید: همانطور که همه فعالان و دست اندرکاران تولیدات صنفی در کشور می‌دانند فرایند تولید در واقع بخشی از کار است اما مهمترین موضوع بحث ارایه و معرفی محصول به مخاطبان است که با توجه به شرایط فعلی ایران در این زمینه ضعف عمده‌ای را تجربه می‌کند و نتوانسته فعالیت کافی داشته باشد به همین دلیل ظرفیت‌های بسیاری در صادرات اینگونه محصولات بکر باقی مانده است.

وی درباره اهمیت حضور سایت‌های مجازی در صنعت مبلمان اداری می‌گوید: بسیاری از کشورهای مطرح در تولید این مصنوعات با استفاده از امکانات مجازی به متقاضیان خدمات خود این امکان را می‌دهند که حتی نوع چیدمان و رنگ‌بندی دکوراسیون و مبلمان اداری خود را قبل از خروج از منزل یا محل کارشان انتخاب کنند و پس از آن با مراجعه به تولیدکننده قرارداد ساخت را امضاء کنند درحالی که ایران هنوز در این زمینه بسیار ابتدایی عمل کرده است.

مدیر سایت ایران چوب در این باره به اهمیت حضور در دنیای مجازی همراه و همسو با واقعیت بازار اشاره دارد و می‌گوید: جای تردید نیست که امروز اهمیت حضور در دنیای مجازی برای معرفی دقیق توانایی‌ها و محصولات مختلف برهیچ کس پوشیده نیست که صنعت ملبمان اداری نیز مستثنی نیست بنابراین اگر بتوانیم با استفاده از امکانات و شرایط دنیای مجازی در تجمیع تولید و ارایه آن به صورت مناسب به مخاطبان اقدام کنیم می‌توانیم به آینده صنعت یاد شده امیدوار باشیم.

 

 

 

 

باکس 1

گفت‌وگوی اختصاصی فرصت امروز با دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران

محسن  ضیایی: تولید مبلمان؛ بهترین صنعت برای اشتغالزایی

تولید و صادرات صنعت مبلمان در بخش‌های مختلف به عنوان یکی از راهکارهای ارایه شده به کشورهای درحال توسعه برای رفع معضل بیکاری از سوی سازمان ملل متحده توصیه شده است و ایران با توجه به شرایط فعلی و نیاز مبرم به ایجاد اشتغال متناسب با تقاضای بازارکار می‌تواند از این فرصت استثنایی که هنرش نزدیک به یک قرن است درکشور وجود دارد استفاده کند از این رو فرصت امروز گفت‌وگویی کوتاه و خواندنی با محسن ضیایی دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران داشته که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

·        آیا آمار دقیقی از حجم تولید و فروش مصنوعات مبلمان اداری در اختیار دارید؟

اساسا در اقتصاد خورد چون سیستم جامع مالیات بر مصرف نداشتیم اصلا آمار دقیق نداریم اما در اقتصاد کلان می‌توانیم به آمار مناسبی دست بیابیم بنابراین دست‌یابی به آمار تولید یا فروش این نوع محصولات کشورمان کاملا در ابعاد گمانه‌زنی‌های فردی و شخصی است که قابل اعتماد و استناد نیستند.

·        درباره صادرات مبلمان اداری چطور آیا آماری در اختیار هست؟

براساس آمار ارایه شده از سوی مقامات مسئول و البته مدارک موجود در اتحادیه صادرات طی ساله قبل از افزایش نرخ ارز نزدیک به صفر شده بود؛ چون ارزش پول ایران بالا بود توان رقابت با دیگر کشورهای نداشتیم و نمی‌توانستیم در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم. اما از زمانی که قیمت دلار متفاوت شد و بالارفت این توان رقابتی برای کشورمان ایجاد شد و توانستیم به خوبی از فرصت ایجاد شده بهره‌ببریم تا در نهایت به جایگاه مناسبی دست‌یابیم به این صورت که در سال 1391 صادرات مبلمان اداری ایران نزدیک به 18 میلیون دلار شد و در سال 1392 توانستیم 38 میلیون دلار درآمد ارزی در این زمینه داشته باشیم اما این صعود در سال گذشته متوقف شد چون به دلیل ناآرامی‌های منطقه بازار سنتی ایران یعنی عراق را با بیست میلیون دلار ظرفیت از دست دادیم و دوباره به همان رقم 18 میلیون دلار بسنده کردیم.

·        کشورهای هدف صادراتی ایران در این صنعت کدامند؟

براساس برنامه آمایش 1388 که توسط این اتحادیه انجام شده و براساس اطلاعات موجود مرکز مطالعات صنعت ایتالیا کشورهای هدف صادراتی ایران، کشورهای CIF، کشورهای خلیج فارس ، روسیه ، عراق و افغانستان و پاکستان است .

·        برای تولید محصولات مبلمان اداری آیا وابستگی واردات هم داریم؟

پاسخ شما مثبت است چون واردات مواد اولیه داریم بخصوص در زمینه ابزار و یراق‌آلات مربوط به تولید این لوازم مثل ام دی اف، مصنوعات فلزی، یراق‌الات، جک صندلی و مبلمان یا چرخ‌های صندلی

·        آیا این لوازم در کشورمان تولید نمی‌شوند؟

تولید داریم اما با توجه به اهمیت تنوع در برخی مواد اولیه در این صنف، نیازمند واردات هستیم چون تولیدات داخلی توان پاسخگویی ندارند.

·        کشورهایی که واردات مواد اولیه از آنها انجام می‌شوند کدامند؟

بطور کلی عمده‌واردات مواد اولیه در این صنف از جنوب شرق آسیا مثل تایلند، چین و مالزی بوده هرچند ترکیه هم در برخی موارد واردات مواد اولیه داشتیم. ولی چون قیمت محصولات ترکیه برای صنعت مبلمان اداری ایران کمی بالاست تقریبا از دوسال گذشته از این کشور واردات زیادی نداشته‌ایم.

·        اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین المللی در این صنف چیست؟

بطور کلی و در مجموع نتوانستیم در نمایشگاه‌های بین المللی حضور پررنگی داشته باشیم اما درباره نمایشگاه‌های داخلی با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فعالیت‌های مناسبی داشتیم.

·        آیا در زمینه برگزاری نمایشگاه نقطه ضعفی هم داریم؟

بله مهمترین نقطه ضعف ما مربوط به محل برگزاری نمایشگاه بین المللی است چون فضای کافی برای برگزاری نمایشگاه‌های جامع نداریم و به ناچار باید بخش‌های مختلف صنعت مبلمان را از یکدیگر مجزا کنیم و در فصول متفاوتی نمایشگاه دایر کنیم درحالی که در کشورهای مطرح مثل چین، ایتالیا بطور کلی یک نمایشگاه با بخش‌های مختلف اما همزمان برگزار می‌شود که این مهمترین نقطه ضعف ایران است.

·        مشکل حضور ایران درنمایشگاه‌های بین المللی چیست؟

این مشکل برای اکثر صنوف وجود دارد چون دولت یا مقامات مسئول از حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین المللی حمایت لازم را انجام نمی‌دهد. همانطور که می‌دانید حضور در نمایشگاه‌های بین المللی بسیار پرهزینه‌است و اکثر کشورها که به دنبال حمایت از صادرات محصولات خود هستند با ارایه یارانه‌های متفاوت سعی در حمایت از حضور تولیدکنندگان واقعی در نمایشگاه‌های بین المللی صنف مربوط به خود را دارند به عنوان مثال وقتی ایران نمایشگاه مبلمان برگزار می‌کنند اکثر شرکت‌کنندگان خارجی صورت هزینه‌های خود را به اتحادیه و مسئولین برگزاری نمایشگاه ارایه می‌کنند تا تاییدیه دریافت نماید و در نهایت مبلغ غرفه‌ها و هزینه‌های مربوطه را از دولت و مسئولان کشورشان دریافت نمایند اما این قانون در ایران نیست.

·        راهکاری در این زمینه دارید؟

بله؛ چندی پیش اتحادیه با ارایه راهکاری از مسئولان خواست تا اجازه دهند نمایشگاه‌های داخلی را با سیاست‌های خود برگزار کند و با توجه به درآمدهای آن برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی خود تصمیم بگیرد و آن درآمدها را در این زمینه هزینه کند که با این روش در سه نمایشگاه قطر، عمان و آذربایجان شرکت کردیم و سعی داریم این سیاست موفق را ادامه دهیم.

·        آیا برآوردی از سودآوری این صنعت در اختیار دارید؟

هرچند هیچ تولید کننده‌ای علاقمند به بیان برخی از مسایل کاری خود نیست اما اگر به بیانیه سازمان یونیدو UNIDO (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در این زمینه توجه داشته باشیم در آن از صنایع مبلمان به عنوان یکی از سودآورترین صنایع و البته مهمترین بخش در اشتغالزایی یاد شده است و کشورهایی مثل مکزیک، برزیل، هند و تایلند با استفاده از همین صنعت توانستند موقعیت‌های مناسب اشتغالزایی برای خود دست‌وپا کنند. این درحالی است که براساس اطلاعات اتحادیه سودآوری و ارزش افزوده صنعت مبلمان می‌تواند از 30 تا 100 درصد در بخش‌های مختلف برآورد شود. چون ساختار این صنعت به صورت شبکه‌ای است و برای تولید یک مبل بخش‌های مختلفی باید به صورت شبکه کارکنند تا محصول نهایی وارد بازار شود.

·        واردات چقدر برای صنف شما دردسر ساز بوده است؟

در سال‌های گذشته متاسفانه صنعت مبلمان هم دچار مشکلاتی بود چون حمایتی از تولیدات داخلی نبود و سازمان‌های مربوطه مثل گمرک هم فعالیت دقیقی در این زمینه نداشتند اما با پیگیری‌های انجام شده از سوی اتحادیه و جلسات متعددی که برگزار کردیم در نهایت توانستیم براساس توافق‌نامه‌ای این مهم را کنترل کنیم چون براساس آن نرخنامه گمرکی برای واردات محصولات مختلف درنظر گرفته شد و وارد کننده نمی‌توانست با ارایه قیمت‌های غیرواقعی باعث آسیب دیدن تولیدات داخلی باشد اما متاسفانه هنوز هم در اجرای دقیق آن مشکل وجود دارد.

·        اهمیت ارتباط با دانشگاه و مراکز آموزشی در صنف یاد شده چیست؟

همانطور که می‌دانید اکثر تولیدات این صنف برپایه طراحی و ذوق سلیقه بنا شده است بنابراین مهمترین نکته ارتباط گسترده صنف با دانش‌آموختگان و افراد ماهر در این زمینه است و خوشبختانه با ارتباطات گسترده‌ای که با دانشگاه و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای داریم در این زمینه گام‌های موثری برداشته‌ایم. به عنوان مثال تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه‌تهران داریم و با دانشگاه فنی و حرفه‌ای همکاری نزدیک این درحالی است که با سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش هم ارتباط گسترده‌ای برقرار کرده‌ایم که زمینه ورود دانش‌آموختگان به صنف مربوطه و البته تحقیقات و تدوین کتب درسی مورد نیاز کاملا تخصصی باشد.

 

 

 

باکس 2

قیمت ها به تومان است.

 

عنوان

قیمت

توضیحات

صندلی مخصوص رایانه

230.000

دارای 3 سال گارانتی، جنس چرم 100درصد PU، ضدتعریق، ضدحریق، فوم کف سرد (عدم تغییر شکل در طولانی مدت)

صندلی مدیریتی

865.000

دارای 36 ماه گارانتی*، روکش چرم مصنوعی از جنس PU لایه دار بدون بو و مقاوم در برابر ساییدگی، قابلیت شستشو توسط شوینده های معمول، عایق الکتریسیته ساکن و عدم گسترش به بقیه قطعات صندلی، مقاوم در برابر ضربه

صندلی انتظار

815.000

3 نفره، روکش چرم مصنوعی از جنس PU بدون بو، قابلیت شستشو، عدم دفرمگی یا تغییر ابعاد در اثر تغییر دما

صندلی پرسنلی

345.000

36 ماه گارانتی، دسته انتگرال، پایه کروم، عایق الکتریسیته ساکن، ضمن حفظ زاویه بین نشیمن و پشتی امکان رفع خستگی برای کاربر را مهیا می سازد

صندلی کنفرانس

259.000

3 سال گارانتی، قابلیت شستشو توسط شوینده های معمول، آب و پودر لباس شویی و ترجیحا پاک کننده های چندمنظوره، عمق نشیمن صندلی به گونه ای است که ران پا را حمایت می کند.

میز مدیریتی

545.000

12 ماه گارانتی، مدل ال، دارای 4 کشو، کمد و جای کیس، طبقه مخصوص زونکن، جنس ملامینه اتریش، ارتفاع 85 سانتیمتر، ابعاد ال: 47 در 120 سانتیمتر

میز منشی

325.000

دارای 3 کشو و کیبورد متحرک، جای مخصوص کیس، جنس ملامینه اتریش، ارتفاع 78 سانتیمتر

میز کنفرانس

345.000

12 ماه گارانتی، ظرفیت 6 تا 8 نفره، ارتفاع 80 سانتیمتر

پارتیشن اداری تک جداره

هر مترمربع 90.000

با کلاف آلومینیوم و پرکننده نئوپان و روکش ملامینه 16 میل و شیشه

پارتیشن اداری دو جداره

هر مترمربع 110.000

تمام ام.دی.اف با کلاف آلومینیوم

پارتیشن دوجداره

هر مترمربع 180.000

تمام ام .دی.اف با لبه پی.وی.سی و دارای شیشه مات

پارتیشن دوجداره

هر مترمربع 250.000

تمام ام.دی.اف با لبه پی.وی.سی دارای شیشه ساده به همراه پرده و کرکره ولومدار

 

* استفاده کاربر با وزن بیش از 110 کیلوگرم احتمال شکستگی قطعات صندلی را ایجاد نموده و شامل گارانتی نمی شود.

* توضیح: پارتیشن های تک جداره و دوجداره قابلیت نصب پرده و جابه جایی به هر مکانی را دارا هستند.

 

 

باکس سه

براساس اطلاعات ارایه شده در وب سایت رسمی نمایشگاه صنعت مبلمان 2015 گوانجو در کشور چین، صنعت مبلمان در بخش‌های مختلف، سال جاری میلادی و سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای را به خود خواهد دید جالب این است بدانیم سال گذشته میلادی در بخش تولید مبلمان اداری شاهد رشد 8/4 درصدی با ارزشی معادل 8/9 میلیارد دلار بوده‌ایم.

در بخش دیگری از این آمار آمده است تقاضا برای خرید مبلمان اداری با توجه به تغییرات ایجاد شده در زمینه کسب و کار افراد و همچنین دکوراسیون دفاتر تجاری بخصوص کسب و کارهای کوچک، 8/6 افزایش یافته که این افزایش تقاضای خرید می‌تواند گردش مالی 3/12 میلیارد دلاری را برای صنعت یاد شده به ارمغان آورد.

 از سوی دیگر کارشناسان برگزار کننده این نمایشگاه‌بین المللی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت مبلمان و دکوراسیون پیش بینی کرده‌اند سال آینده میلادی این صنعت نزدیک به 8/8 درصد افزایش داشته باشد و این افزایش معادل 6/10 میلیارد دلار نقدینگی را در آن به حرکت درآورده و افزایش 8/11 درصدی تقاضای خرید نیز در نهایت 7/13 میلیارد دلار نقدینگی برای تولیدکنندگان مبلمان اداری همراه خواهدداشت.

 

برچسب‌ها: مبلمان اداری، تولید مبلمان اداری، قیمت مبلمان اداری، خرید مبلمان اداری