کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

بررسی جام جم از رونق کسب و کار فروشندگان ظروف یکبارمصرف

بررسی جام جم از رونق کسب و کار  فروشندگان ظروف یکبارمصرف

سرد و گرم این بازار در مناسبت‌های مذهبی

نویسنده: عماد عزتی

 

براساس آمار ایران جزو پنج کشور برتر مصرف کننده پلاستیک در جهان است که همین موضوع بیانگر بازاری گسترده در تولیدات مختلف از این ماده شیمیایی است چون به غیر مصنوعات پلاستیکی مختلف با کاربردهایی متفاوت مدت‌هاست ظروف یکبار مصرف برای مراسم مذهبی و غیر مذهبی مقابل مان روی میز یا سفره غذا قرار گرفته است. کمی به اطراف خود نگاه کنید بدون تردید حداقل یکی از این ظروف را خواهید.

این درحالی است که استفاده از ظروف یکبار مصرف در ایران هرچند در ایام سال قابل ملاحظه است اما در برخی ماه‌های سال بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و استفاده می‌شوند چون نذری دادن در این دوره به عنوان یکی از مهمترین توصیه‌های دینی مسلمانان امری کاملا متداول است.

بله درست حدس زدید ماه محرم و رمضان دو ماهی‌ از سال هستند که در اکثر خانه‌ها برای رضای خداوند بسیاری از افراد اقدام به طبخ خوراکی‌هایی برای نذر می‌کنند اما پای ثابت این نذری‌ها ظروفی است که خوراکی در آن ریخته شده و به دیگران اهدا می‌شود. ظروفی که شاید در گذشته فقط یک نوع در بازار موجود بود اما امروزه با توجه به مسایل بهداشتی و اهمیت سلامتی گزینه‌های بسیاری مقابل متقاضاین است.

از این رو با توجه به نزدیک شدن ماه مهمانی خداوند که خبر از رونق بازار فروش ظروف یکبار مصرف می‌دهد اینبار جام جم سری به بورس تولید این نوع ظروف یعنی خیابان اتحاد واقع در شرق تهران زده تا از زیر و بم آن برایتان بگوید هرچند امروزه تعداد زیادی از فروشگاه‌های توزیع ظروف یکبار مصرف در انواع مختلف در محله‌های شهرها وجود دارد.

پلاستیک؛ کاغذی یا فلزی

همانطور که می‌دانیم امروز با توجه به گسترش فن‌آوری‌ در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف امکان دسترسی به انواع مختلفی از آنها داریم. ظروف پلاستیکی، فلزی و کاغذی از انواع مختلفی هستند که در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته و هر روز بیشتر از دیروز در زندگی ما وارد می‌شوند.  

اگرچه هنوز هم سهم عمده‌ای از بازار مصرف ایران را همان ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با تمام اما و اگرهایشان به خود اختصاص داده‌اند اما کم کم با توجه به اطلاع رسانی و البته تغییر سبک زندگی مردم این ظروف دسته بندی شده و در موارد متفاوت به کار گرفته می‌شوند به عنوان مثال ظروف فومی بیشتر برای غذا‌های گرم و ظروف پلاستیکی برای غذاهای سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند درحالی است که ظروف کاغذی هنوز کاربردی بیشتر از بشقاب و کاسه یا لیوان نداشته و مورد توجه قرار نگرفته است.

از سوی دیگر علی‌رغم کیفیت بالاتر ظروف آلومینیومی یا همان فلزی‌های خودمانی متاسفانه به دلیل قیمت بالای آنها اکنون کمتر کسی به آنها روی خوش نشان داده و به کارشان می‌گیرد درحالی که بسیاری از کارشناسان این نوع ظروف را مناسب‌ترین ظرف برای حمل خوراکی‌ یا نذورات می‌دانند. اما این موضوع پایان راه نیست چون مدتی است ظروف گیاهی نیز پا به عرصه وجودی ظروف یکبار مصرف گذاشته‌اند و هنوز زیاد درباره آنها سخن به میان نیامده و نمی‌توان درباره مضررات یا محاسن آنها به خوبی اظهار نظر کرد ولی در انگلستان این ظروف به دلیل برخی موارد همچون ازدیان موش کم کم درحال خروج از خطوط تولید هستند چون گروهی از کارشناسان معتقدند علی رغم اینکه این ظروف برای محیط زیست زیاد مشکل ایجاد نمی‌کنند اما در واقع بشر هنگام  استفاده از این ظروف با دست خود برای موش‌ها غذا تهیه کرده و اجازه ازدیاد آنها را می‌دهد.

علائمی اختصاری؛ ترجمه‌ای گسترده

شاید تاکنون بدون توجه به این علایم به فروشگاهی مراجعه  و ظروف یکبار مصرف مورد نیاز خودتان را تهیه کرده‌اید اما از امروز کمی بیشتر توجه داشته باشید چون این ظروف یکبار مصرف بخصوص در انواع پلاستیکی در بدنه یا کف خود دارای علایمی هستند که می‌تواند بیانگر نوع کاربرد هر یک از آنها در شرایطی متفاوت باشد؛ شرایطی که کاملا به سلامتی شما و خانواده مربوط خواهد بود.

PP: یکی از این علام که با حروف اختصاری PP نشان داده شده مروبط به ظروف "پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شوند. بد نیست بدانیم این ظروف همچنین برای بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیرنیز استفاده می‌شوند چون در مراحل تولید این خوراکی‌ها ممکن است ماده اولیه بادرجه حرارت بالا وارد آنها شود و باقی مراحل تولید به زمان دیگری موکول شود.

PE: دیگر علامت حک شده برروی ظروف یکبار مصرف را می‌توان علامت PE دانست این علامت که معمولا روی ظروف یکبار مصرف سفید رنگ حک می‌شود که دارای شرایطی همانند علامت قبل یعنی PP حکایت از آن دارد که می‌تواند از آنها برای محصولات غذایی با حرارت بالا (حرارت معمول طبخ) استفاده کرد بنابراین اکنون این نوع ظروف بسته بندی برای ماست، شیر، دوغ استفاده کرد.

PS: علامت دیگری که معمولا در زمان تولید ظروف یکبار مصرف روی آنها حک می‌شود؛ علامت PS یا ظروف "پلی‌استایرن” است که بیانگر آن است که این ظروف تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد قابل استفاده هستند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا  و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

EPS: این علامت که به معنی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی فوم‌دار است به خریداران این اطلاعات را می‌دهدکه این ظروف نباید هنگام پرشدن درجه حرارت بالاتر از 70 درجه را تجربه کنند چون در این صورت ممکن است برای سلامتی بدن بسیار مضر بوده و ایجاد بیماری کنند.

بنابراین با درنظر داشتن اینکه بطور‌کلی استفاده از ظروف پلاستیک علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست می‌تواند برای بدن شما نیز مضر باشد و بهتر است به جای آنها از دیگر ظروف کاغذی یا فلزی استفاده کنید امسال که قصد خرید دارید به حروف اختصاری موجود روی ظروف پلاستیک خوب توجه داشته باشید.

این درحالی است که اگر خبری از حروف اختصاری در ظرف مورد نظرتان نبود می‌توانید به رنگ آنها نیز توجه داشته باشید به این ترتیب که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که رنگی شفاف دارند صرفا برای غذاهای سرد و دمایی کمتر از هفتاد درجه مناسب بوده نمی‌توان از آنها برای غذاهای داغ استفاده کرد چون برای تولید این ظروف باید از ماده‌ای به نام لایزر استفاده شود که در مقابل حرارت ناپایدار بوده و به سادگی در خوراکی یا غذای شما محلول خواهد شد. این درحالی است که ظروف سفید رنگ برای غذاهای گرم مناسب‌تر است ولی فراموش نکنید این ظروف هم برای غذاهایی مانند آش، حلیم یا نوشیدنی‌های داغ توصیه نشده است و درباره استفاده از آنها باید احتیاط کرد.

اما مدتی است که ظروف یکبارمصرف رنگی نیز پا به عرصه وجود گذاشته‌اند که به عقیده بسیاری از کارشناسان این نوع ظروف از بدترین نوع بخصوص برای خوراکی‌های گرم مثل آش و حلیم یا چای داغ هستند.

 

جدول قیمت ظروف یک بار مصرف

قیمت ها به تومان است

ردیف

قیمت

توضیحات

1ـ بشقاب

4200

12 عددی، طرح دار، گیاهی

2ـ بشقاب

4200

50 عددی معمولی

3ـ پیش دستی

2200

10 عددی، فانتزی

4ـ لیوان

1800

12 عددی، کاغذی چاپ دار، 200 سی سی

5ـ قاشق و چنگال

1500

12 عددی، گیاهی

6ـ چاقو

1200

10 عددی، گیاهی

7ـ  قاشق و چنگال

2300

50 عددی، معمولی

8ـ لیوان

9900

50 عددی، کاغذی، 350 سی سی

9ـ کاسه صدفی شکل

2200

10 عددی، گیاهی

10ـ ظرف دو خانه

4000

6 عددی، گاهی

11ـ کاسه

4000

6 عددی، گیاهی، نیم کیلویی، دردار

12ـ قاشق چای خوری

1000

6 عددی، گیاهی

13ـ دیس کوچک

800

یک عدد

14ـ دیس بزرگ

1000

یک عدد

15ـ رول سفره

5000

50 متری، ساده

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد