کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

کار هر بز نیست خرمن کوفتن ؟!

آنچه درباره مشاغل عجیب و غریب ایران نمی‌دانیم

نویسنده: عماد عزتی

شاید شما هم اخبار متفاوتی از درصد افراد شاغل و بیکار جامعه شنیده باشید یا اینکه خودتان هم جزو آن دسته از افراد هستید که به دنبال یافتن فرصت شغلی مناسبی هر روز آگهی به دست به این سو و آنسوی شهر می‌روید تا بتوانید برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال کاری پیدا کنید.

کمی فکر کنید چون اگر دارای جسارت و انگیزه کافی هستید این بار جام جم چند فرصت شغلی غیر‌قابل تصور را برایتان معرفی خواهد کرد بدون این تردید این فرصت‌ها هنوز بکر و دست نخورده باقی ‌مانده‌اند و می‌توانید روی درآمد آنها حساب باز کنید اما فراموش نکنید دل جرات کار را باید داشته باشید.

قبل از اینکه به سراغ مشاغل غیرعادی برویم برای اینکه روحیه شما حفظ شود یکی از مشاغلی که کمتر از آن شنیده‌اید می‌گوییم تا روحیه مناسبی برای مطالعه  ادامه راه داشته باشید.

1.      قالکاری

بدون تردید همه درباره انواع و اقسام مشاغل مرتبط با حرفه طلاسازی شنیده‌ایم و کمی درباره آنها می‌دانیم اما تعداد انگشت شماری از ما هستند که درباره حرفه قالکاری یا قالگذاری شنیده باشند چون این حرفه درواقع همان آرزویی است که اکثر پدر و مادرها برای فرزندان خود دارد و می‌گویند: «الهی دست به خاک بزنی طلا بشه». بطور کلی قالکاری به حرفه‌ای که فلزات گرانبها را از دیگر مواد با ارزش کمتری جدا می‌کند می‌گویند اما یکی از بخش‌های این حرفه مربوط به جدا کردن طلای زرد رنگ از گردوخاک یا فاضلاب کارگاه‌های طلاسازی است که این موضوع آن را خاص کرده است.

هرچند این کار نیازمند تجربه و البته تجهیزات مختلفی است اما امروزه در پاتوق‌هایی مثل بازار زرگرهای تهران رقابت بسیار سنگینی برای این کار وجود دارد به عنوان مثال تخلیه و بازیافت فاضلاب سرویس بهداشتی نزدیک بازار طلافروشها یا همان مسجدشاه یکی از پرحاشیه‌ترین موارد برای قالکاران تهرانی است. اگرچه رقم دقیقی از درآمد این افراد نمی‌توان به دست آورد اما آنچه مسلم است گرفتن طلا از فاضلاب بدون سودهم نیست.

2.      مانکن یا عروسک زنده

شاید در نگاه اول این شغل به نظر شما غیر واقعی باشد اما اگر کمی فکر کنید همین آخر هفته گذشته که با دوستان خود برای دورهم بودن به یکی از فست فودهای نزدیک محل سکونت خود رفته بودید یکی از آنها را دیده‌اید. این حرفه‌ای است که برخی به عنوان شغل دوم خود انتخاب می‌کنند تا لحظات شادی برای خود و دیگران فراهم کنند. عروسک‌های زنده معمولا در نزدیکی مراکز خرید بزرگ یا فست فودها بیشتر به چشم می‌خورند اما مانکن‌های زنده بیشتر برای شاپ سنترهای بزرگ یا نمایشگاه‌های پوشاک به کار خواهند آمد. درآمد این افراد بسته به زمان، مکان و البته برندی که قرار است از آنها استفاده کنده خواهد بود اما در کشورمان برای عروسک‌های زنده تقریبا از ساعتی 4 تا 9 هزار تومان و برای ماکن‌ها  جلسه‌ای 150 هزار تومان بطور تقریبی پرداخت خواهد شد چون این افراد باید دارای شرایط ظاهری و اندامی مناسب برای جلب نظر مشتریان باشند.

3.      داد زن و خط نگهدار

حالاکه تقریبا ایام پایانی سال از راه رسیده بدون تردید سری به مراکز خرید و بازارهای محلی خود زده‌اید اما آنچه توجه شما را به خود جلب کرده اجناس داخل فروشگاه‌ها و بساط روی زمین دستفروشان نیست چون صدای فروشندگان و آنهایی که شما را برای بازدید از محصولات خود دعوت می‌کنند بیشتر نظرتان را به خود جلب کرده اما بدون تردید هرگز با خودتان فکر نکرده‌اید که اکثر این افراد به هیچ عنوان مالک فروشگاه یا اجناس نیستند بلکه استخدام شده‌اند تا فریاد بزنند و نظر شما را به خود جلب کنند.

این حرفه بیشتر در مراکز خرید، میادین میوه و تره‌بار ، ترمینال‌های مسافربری و خطوط تاکسیرانی مورد استفاده هستند ، اما رونق کسب و کار این گروه بیشتر در شهرهای گردشگرپذیر و برای جلب نظر گردشگران کاملا مشهود است. بطور کلی اگر از درآمد این حرفه‌ چیزی بخواهیم به دست آوریم درخواهیم یافت تقریبا برای داد زدن یک روزه ممکن است حتی تا 80 هزار تومان  نیز کاسب باشید. این درحالی است که حرفه دادزدن در ایستگاه‌های تاکسی کمی پیشرفته‌تر است چون مسئولیت رعایت نوبت تاکسی‌ها و حرکت آنها نیز برعهده فردی است که برای جلب نظر مسافران تلاش می‌کند که اصطلاحا به آن خط نگهدار نیز می‌گویند اما فراموش نکنید قبل از اینکه دست بکار شوید کمی حنجره خودتان را نرمش دهید تا تارهای صوتی شما آماده شوند.

4.      آدم جمع کن

بارها و بارها شده برای انجام دادن کاری پیش خودتان می‌گویید «ای کاش چند نفر برای اینکار داشتیم» و به دنبال یافتن افرادی راهی کوچه و خیابان می‌شوید. اما این آوارگی تمام شده چون هستند افرادی برای انجام برخی امور آدم جمع می‌کنند که به آنها «آدم جمع کن» نیز گفته می‌شود.

این افراد برای جمع‌کردن آدم در بخش‌های مختلف دارای بانک اطلاعاتی کامل و دقیقی هستند که به فراخور کار می‌توانند گروهی را با سرویس ایاب وذهاب مناسب مهیا کنند به عنوان مثال برای پرکردن سالن همایش ، مشایعت کنندگان در مراسم عزاداری یا حتی مراسم افتتاحیه می‌توان  روی توانمندی آنها حساب ویژه‌ای باز کنیم. آدم جمع‌کن‌ها برای هر نفری که مهیا می‌کنند با سرویس ایاب و ذهاب و هزینه خورد و خوراک در صورت لزوم تقریبا بین 30 تا 70 هزار تومان طلب می‌کنند چون رده‌های اجتماعی کسانی‌که به کار‌می‌گیرند متفاوت است از این مبلغ تقریبا 30 درصد به فردی که در مراسم حاضر می‌شود پرداخته می‌شود و مابقی به جیب صاحب کار یعنی همان آدم جمع‌کن خودمان خواهد رفت.

البته فراموش نکنید محدودیتی هم درکار هست که بایدرعایت کنید این افراد حداقل تعدادی که با شما قرارداد خواهند بست 10 نفر و محدودیتی برای بالاتر ندارد اما اگر از 50 نفر بیشتر مورد نیاز باشد مشمول تخفیف 10 درصدی به ازای هر 20 نفر اضافه‌تر از آن خواهید شد چون رقم معامله متفاوت است .

5.      نوبت گیر

ممکن است جزو آن دسته افراد و جویندگان کار باشید که دهه شصت شمسی را به خاطر نداشته باشید چون در آن دوره هنوز تجربه زندگی در این دنیا را نداشته‌اید اما آن دسته افراد که در دهه 50 شمسی پا به عرصه وجود گذاشتند خاطرات زیادی از صوف طولانی سوخت، مواد غذایی یا برخی اقلام دیگر را داشته و دارند آنهم به دلیل تجربه دوران جنگ تحمیلی و کارشکنی‌های غرب علیه کشورمان. اما امروزه دیگر خبری از آن صفوف طولانی برای خرید یا به دست آوردن مایحتاج زندگی نیست درحالی که بازهم صف ایستادن گاهی اوقات لازم است. به عنوان مثال برای استفاده از تخفیف سالانه یک برند خاص یا حتی برای انجام برخی امور اداری که نیازمند صبح زود بیدار شدن است. پس اگر سحرخیز هستید و تحمل ایستادن طولانی مدت در صفوف را دارید نگران نباشید برای شما همیشه کار هست. در این زمینه هزینه ایستادن در صف برای دریافت نوبت می‌تواند حتی تا 70 هزار تومان نیز باشد چون اهمیت دریافت نوبت و استفاده از آن خدمات مورد نظر برای مشتری شما بسیار بالاست بنابراین پول خوبی هم برایش می‌پردازد.

6.       نگهداری حیوانات خانگی

مدتی است نگهداری از حیوانات خانگی در‌میان برخی افراد جامعه رواج یافته است. بدون درنظر گرفتن صحیح یا غلط بودن این کار جالب است بدانید این عادت نوین جامعه می‌تواند فرصت شغلی مناسبی برای برخی افراد که مشکلی با دست زدن به حیوانات خانگی ندارند به وجود آورده است. چون مسافرت، گرفتاری‌های شغلی یا حتی ناتوانی در برخی امور می‌تواند نگهداری از این حیوانات را به شما برساند که در مقابل اینکار می‌توانید طلب دستمزدی قابل قبول از صاحب آن حیوان داشته باشید. هرچند خارج از مرزهای کشورمان برای اینکار باید دوره‌های خاصی دیده و مدارکی در اختیار داشته باشید اما امروز در کشورمان این مدارک لازم نیست و صرفا اگر نمی‌ترسید یا اینکه حوصله دارید می‌تواند به آگهی‌های روزنامه مراجعه کنید یا اینکه خودتان آگهی بدهید. از نگهداری کوتاه مدت تا نگهداری چندین ماهه می‌تواند برای شما حسابی درآمدزا باشد چون تقریبا از روزی 20 هزار تومان تا ماهیانه 1 میلیون تومان می‌توانید درآمد داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد