کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

چگونه صفر و یک‌های دنیای مجازی را به خدمت بگیریم

چگونه صفر و یک‌های دنیای مجازی را به خدمت بگیریم

جام‌جم این هفته سری به بازار رایانه با تمام اما و اگرهایش زده است

عماد عزتی

 

رشد و توسعه فناوری الکترونیک و دستگاه‌های رایانه‌ای به گونه ‌ای بوده که زندگی روزمره همه ما را به نوعی وابسته خود کرده و هر روز با سرعت غیرقابل تصوری در مسیر ارتقا حرکت می‌کند. از این رو خارج از تصور نیست که بیشتر ما به دنبال ارتقای سیستم رایانه‌ای منزل یا محل کارمان باشیم، اما پرسش این است که چطور یا چگونه با استفاده از سیستم‌های مدرن امروزی صفر و یک‌ های دنیای مجازی را به خدمت بگیریم؟ یا این که بهترین رایانه‌ای که موجود است، آیا واقعا برایمان کارایی دارد؟ اینها پرسش‌هایی هستند که بازار این هفته برایشان پاسخی مفید و کارآمد در نظر گرفته است؛ هرچند دنیای مجازی با تمام لوازمش هر روز در حال تغییر و تحول هستند.

 

با خودتان خلوت کنید

بهترین و کارآمد ترین راه برای خرید رایانه یا لوازم و متعلقاتش این است که ابتدا یک فنجان چای گوارا برای خودتان بریزید و سپس با آرامش به نیازهای خودتان فکر کنید، چون عامل اصلی انتخاب و خرید در این بازار یعنی قطعات رایانه این است که بدانید چه لازم دارید، در غیر این صورت درست مثل این ‌که در انبار کاه به دنبال ارزن باشید، در دریایی بی‌انتها از اطلاعات و لوازم موجود بازار سرگردان خواهید شد. بنابراین فرصتی از خواسته‌های خود تهیه کنید و صادقانه با خود تصمیم‌گیری کنید که آیا بازیچه می‌خواهید یا دستگاهی برای گذران کارهای علمی یا اداری خود؟ پس یک قلم و کاغذ بردارید و تمام کارهایی که قرار است با رایانه جدید خود انجام دهید را یاداشت کنید، وب‌گردی، طراحی‌های نمایشی، انجام تحقیقات علمی یا حتی بازی هرچه هست و نیست را بدون نگرانی بنویسید تا دریابید چه چیزی لازم دارید و باید چه رایانه‌ای از بازار تهیه کنید.

این کار می‌تواند انتخاب را برای شما کمی راحت‌تر کرده و انتخاب مناسب ‌تری را مقابل شما قرار دهد، چون بدون تردید می‌دانید رایانه‌ای که برای بازی استفاده می‌شود کاملا متفاوت است با آن دستگاهی که قرار است با آن طرح یک پروژه علمی را بکشید یا طرحی ساختمانی داشته باشید.

البته این روش می‌تواند در بودجه‌بندی نیز به شما کمک کند، چون رایانه‌ای که برای کودکان خود با مقاطع مختلف سنی خریداری می‌کنید، با وسیله‌ای که برای انجام کارهای اداری خود می‌خرید، قیمتی متفاوت خواهد داشت که با استفاده از این روش می‌توانید بودجه ای مناسب را نیز مد نظر داشته باشید و اقتصادی خرید کنید.

 

بلندمدت انتخاب کنید

پس از این‌ که نیاز خودتان از خرید یا ارتقای رایانه را مشخص کردید، بد نیست به این موضوع توجهی داشته باشید؛ سرعت تغییر و تحول در لوازم رایانه‌ای واقعا غیر قابل تصور است و باید برای آن نیز برنامه‌ریزی کنید. بدون تردید فراموش نکرده‌اید تقریبا یک دهه قبل وقتی برای خرید رایانه به بازار می‌رفتید، خبری از سرعت‌های نجومی امروزی نبود یا این که میزان حافظه مورد نیاز شما با این حجم‌های فعلی هیچ همخوانی نداشت، اما امروز شنیدن کلمه "گیگابایت" یا "ترابایت" برای همه ما در این دو بخش به امری عادی تبدیل شده است، حال آن که در آن زمان این تعداد و ارقام واقعا خارج از تصور بودند.

بنابراین حالا که قصد نو کردن رایانه یا خرید رایانه را دارید، هرگز کوتاه‌مدت فکر نکنید و حداقل برای دوره زمانی پنج ساله برنامه‌ریزی کنید و قطعات یا لوازمی را خریدای کنید که تا آن زمان با توجه به تغییر نیازهای شما برایتان مفید و قابل استفاده باشند. این امر می‌تواند از نظر اقتصادی کمک بزرگی برای دو دوتای جیبتان باشد.

 

قابل حمل یا ثابت؛ مساله این است؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که ذهن بیشتر خریداران امروزی رایانه را به خود جلب کرده این است که آیا رایانه قابل حمل بخرند یا این که از انواع ثابت بهره‌مند شوند؟ به طور کلی با توجه به تعریفی که برای هر گروه از این رایانه‌ها از سوی کارشناسان و متخصصان عنوان شده، کارآیی هر یک از آنها متفاوت است. بنابراین با توجه به فهرست اولیه که از کارهای روزمره خود تهیه کرده‌اید، در این زمینه گام بردارید.

لازم به یادآوری است هر یک از این نوع رایانه‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که در گروه رایانه‌های ثابت یا همان پی.سی.های خودمانی بحث فضای مورد نیازشان و ناتوانی در جابه‌جایی آنهاست، اما این معضلات در گروه قابل حمل‌ها به هزینه بالاتر هنگام خرید و محدودیت در ارتقای احتمال آنها ختم می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن نیازهای خود از خرید رایانه میان این دو گروه، یکی را انتخاب کنید تا مبادا با انتخابی غیرمتناسب به دردسر بیفتید.

 

قطعات اصلی را بشناسید

به طور کلی رایانه از تعدادی قطعات اصلی و برخی لوازم جانبی تشکیل شده است که هنگام خرید یا در ارتقای رایانه باید به قطعات اصلی بیش از دیگر قطعات توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته در این زمینه در رایانه‌های ثابت را در همخوانی میان آنها دانست، چون با توجه به تنوع قطعات موجود در بازار رایانه ممکن است برخی از قطعات موجود ظاهرا مناسب یکدیگر باشند، اما هنگام عمل به اصطلاح همخوانی نداشته باشند و منجر به ایجاد اشکال در کل دستگاه بشوند، پس با در نظر گرفتن این امر برای تهیه قطعاتی چون کیس، مادربرد، سی.پی.یو (CPU)، حافظه اصلی، حافظه جانبی (هارد)، درایو نوری، کارت گرافیک، مانیتور، کیبورد، موشواره، کارت صدا، مودم و اسپیکر اقدام کنید که هر یک نیازمند رعایت نکاتی خاص هستند.

در  این زمینه اطلاعاتی مفید و خلاصه درباره برخی از قطعات اصلی رایانه‌ها برایتان بازگو خواهیم کرد؛ این در حالی است که هنگام خرید این لوازم، اصلی‌ترین دغدغه شما مربوط به نحوه خدمات پس از فروش و گارانتی آنها بوده و باید نسبت به آن بسیار سختگیر باشید، چون قطعات رایانه‌ای ممکن است در طول استفاده نیازمند دریافت خدمات پس از فروش باشند.

1ـ کیس: اولین و مهم‌ترین نکته هنگام خرید کیس رایانه، بحث مقاومت، کارایی و محفظه‌هایش برای مصرف‌کنندگان است، هرچند میزان قدرت فن‌ها و میزان برق خروجی یا تنظیم شده آن برای تغذیه مادربرد نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اما در این زمینه هرگز فراموش نکنید از کیس‌های فانتزی جدا دوری کنید، چون در بیشتر موارد این کیس‌ها هیچ کارایی مفیدی برای کاربران خود ندارند و در نهایت خدمات پس از فروش مناسبی برای مشتریان در نظر گرفته نشده است.

2ـ مادربرد: یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رایانه مربوط به این قطعه است و باید درباره انتخاب آن متناسب با نیاز خود خوب دقت کنید، اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب را پس از موارد فنی می‌توان تعداد محفظه‌های خروجی یا ورودی نصب شده روی آن دانست که امروزه با توجه به تنوع قطعات جانبی و البته کارایی بیش از حد برخی لوازم جانبی این امر بسیار ضروری است، البته درباره انتخاب مادربرد باید دقت بسیار زیادی به اطلاعات مربوط به چیپ‌ست (chipset) آن داشته باشید، چون بسیاری از کارایی این قطعه متناسب با چیپ‌ست تعیین شده است.

3ـ سی.پی.یو یا مغز متفکر رایانه: همان طور که از نام این قطعه پیداست، تمامی پردازش‌های لازم در رایانه از این طریق صورت خواهد گرفت. بنابراین دو فاکتور اصلی قیمت و سرعت در انتخاب آن نقش عمده‌ای خواهد داشت. به خاطر داشته باشید همخوانی سرعت پردازش سی.پی.یو و مادربرد یکی از اصلی‌ترین معیارهای انتخاب است و در میان سی.پی.یوهای موجود، برند AMD جزو ارزان‌ترین‌هاست و intell هم برندی شناخته شده در دنیای رایانه‌ای است.

حافظه یا RAM: وقتی صحبت از خرید رایانه است،‌ میزان حافظه یا همان RAM از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران است. بنابراین انتخاب این قطعه می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید باشد، اما به خاطر داشته باشید هم‌اکنون دو نوع حافظه در بازار جزو متداول‌ترین‌ها هستند که معروفند به  Dynamic RAM و Static RAM این در حالی است که هر یک دارای کارایی متفاوتی هستند، اما حافظه‌های static سریع‌تر و گران‌قیمت‌تر هستند. درباره میزان حافظه مورد نیاز به نرم‌افزارهایی که می‌خواهید استفاده کنید، دقت داشته باشید.

هاردیسک: این قطعه نیز بر پایه دو مولفه مهم تقسیم‌بندی می‌شود که قیمت و ظرفیت آنهاست. این در حالی است که هم‌اکنون سرعت پردازش آنها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و معیاری برای تعیین تقاضای خرید است، البته با توجه به دو استاندارد موجود IDE و SATA توجه داشته باشید استاندارد سازندگانی که SATA را مد نظر دارند، می‌تواند آینده‌نگری بهتری برایتان به ارمغان آورد.

کارت گرافیک: با توجه به افزایش تصاویر گرافیکی در انواع و اقسام نرم‌افزارهای موجود بازار این قطعه هم جزو یکی از اصلی‌ترین قطعات رایانه‌ای خواهد بود که باید برای انتخاب آن خوب دقت کنیم، اما معیار انتخاب می‌تواند همان فهرست کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، باشد، چون این قطعه می‌تواند تضمینی برای خواسته‌های شما باشد، بنابراین علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای خود به خروجی و ورودی‌های این قطعه و توانایی پردازش آن دقت کنید و سپس دست به جیب شوید.

کارت صدا: این قطعه اگر قصد انجام کارهای حرفه‌ای ندارید، معمولا به صورت onboard با مادربرد وجود دارد. پس اگر واقعا نیازی به خدمات حرفه‌ای ندارید، برای آن هزینه نکنید، چون قبلا پرداخت کرده‌اید.

 

با کی مشورت کنیم؟

این پرسش شاید یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بیشتر خریداران است، اما راه‌حل اصلی بسیار ساده است. برای این کار نیازی نیست زیاد زمان بگذارید یا این‌ که به فکر یافتن فردی مطمئن باشید. کافی است کمی در دنیای مجازی جستجو کنید و نظرات خریداران را نسبت به قطعات مورد نظر خود جویا شوید، اما اگر به دنیای مجازی دسترسی ندارید، بهتر است سری به مراکز اصلی خرید و فروش رایانه بزنید. براساس عرفی موجود در این بازار فروشندگان اقدام به ارائه فهرستی از رایانه‌ها و قطعات موجود خود می‌کنند. این فهرست را مبنای کارتان قرار داده و در دیگر فروشگاه ها به دنبال جواب پرسش خودتان باشید، چون هر یک از این فروشگاه‌ها دریچه تازه‌ای مقابل شما باز می‌کنند که در نهایت به انتخاب مناسب شما منجر خواهد شد، اما فراموش نکنید هرگز اجازه ندهید دیگران برایتان تصمیم بگیرند؛ بلکه صرفا اطلاعات دریافت کنید و با دو دوتای ذهنی خودتان پاسخ مناسب را دریابید.

 

قطعه بخریم یا کامل شده؟

با توجه به گرفتاری‌های روزمره، خرید قطعات برای برخی از ما غیرقابل تصور است، چون فرصت تحقیق و خرید و نصب را نداریم، اما می‌توان با استفاده از اطلاعات و معیارهای مشخص اقدام به خرید رایانه کامل از فروشگاه‌های معتبر داشته باشیم، البته فرامش نکنید خودتان انتخاب کنید نه این‌ که سیستم کامل شده را خریداری کنید. فهرستی از قطعات مورد نیاز به فروشنده بدهید و از او بخواهید با همان مشخصات سیستم کامل شده را برایتان تهیه کند. گرچه باید مبلغی به عنوان دستمزد بپردازید.

 

دست دوم‌ها را هم جدی بگیرید

اگر قصد خرید یا ارتقای رایانه خودتان را دارید، در برخی قطعات لزومی به خرید تجهیزات نو نیست، چون فروشگاه‌های بسیاری هستند که لوازم و تجهیزات دست دوم رایانه‌ای می‌فروشند، اما این فروشگاه‌ها اجناس فروخته شده خودشان را گارانتی می‌کنند، بنابراین اگر برای استفاده معمول به دنبال قطعات هستید، این امتیاز را هم جدی بگیرید، چون می‌تواند خریدی اقتصادی برایتان باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد