کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

بازار گرمی بخاری در سرمای زمستان

بازار گرمی بخاری در سرمای زمستان

بازاری گرم در سرمای زمستان

راهنمای خرید بخاری گازی مناسب برای آسایش خانواده

نویسنده: عماد عزتی

سرد شدن ناگهانی هوا در روزهای آغازین پاییز امسال دوباره خاطرات دوران کودکی ، آن روزهایی که برای رهایی از سرمای هوا به گرمای بخاری نفتی کنار اتاق با نوای موسیقی کتری روی آن پناه می بردیم را برایمان زنده کرد. روزهایی که لذت انجام تکالیف مدرسه کنار این وسیله گرمایشی را هرگز به سرمای خاطرات گره نمی زند . اما مدتی است دیگر خبری از آن سادگی بازار خرید و تهیه بخاری نفتی نیست و تکنولوژی و نعمت الهی گاز طبیعی بازاری رنگارنگ را از انواع و اقسام وسایل گرمایشی گازسوز برایمان به ارمغان آورده است .

این درحالی است که بخاری گازی یکی از محبوب ترین لوازم گرمایشی سنتی در میان ما ایرانیان است و تولیدکنندگان وطنی با انواع و اقسام تولیدات خود در این بازار گرم زمستانی یکه تاز میدان هستند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از خریداران امروزی هنگام مراجعه برای خرید بخاری برای رهایی از سرمای زمستان سر دوراهی انتخاب قرار گرفته و گاهی با انتخابی نادرست زمستانی تلخ را تجربه کنند چون از انتخاب نادرست خود داغ شده اند نه از گرمای بخاری موردنظرشان.

بدون تردید همه ما هنگام مراجعه به بازار برای خرید هروسیله ای علاقمندیم با توجه به اقتصاد خانواده خرید کنیم و معمولا در میان کالاهای مورد نیازمان به دنبال خریدی ارزان و مناسب هستیم . این موضوع گاهی اوقات باعث سودجویی هایی در بازارهای مختلف شده است که گاهی این سودجویی ها با جان و مالمان سروکار دارد . به همین دلیل این قانون را برای برخی از لوازم که با سلامتی و آسایش ما سروکار دارند ، فراموش کنید و بهتر است از قید و بند قیمت ارزان خارج شویم چون پای سلامتی و آسایشمان در میان است.

از این رو بازار این هفته جام جم سری به خیابان امین حضور مرکز فروش این لوازم در پایتخت زده تابرایتان از چند و چون انتخابی مطمئن بگوید؛ انتخابی که سوز سرمای زمستان را برایتان تبدیل به هوایی بهاری در کنار کانون گرم خانواده یا همکاران خواهد کرد؛ نه اینکه بلای جانتان باشد هرچند رعایت نکات ایمنی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

·       بودجه ای تعیین کنید

همانطور که قبلا نیز اشاره شده با توجه به توانایی و تکنولوژی های بومی در صنعت ساخت انواع بخاری گازی در کشورمان تولید کنندگان متفاوتی در این زمینه مشغول فعالیت هستند و هر ساله با انبوهی از تولیدات خود نه تنها نیاز داخلی را تامین می کنند بلکه میزان قابل توجهی هم از این تجهیزات زمستانی را به کشورهای همسایه و دیگر کشورها در دهکده جهانی صادر می کنند. به همین دلیل تنوع و تعدد تولیدات باعث شده تا انواع و اقسام قیمت ها در این بازار گرم زمستانی وجود داشته باشد .

 بنابراین حالا که قصد خرید بخاری گازی دارید برای جلو گیری از هدر رفتن پول و وقت خودتان بهتر است قبل از خروج از منزل بودجه ای برای اینکار در نظر بگیرید تا با رعایت دستورالعمل هایی که برایتان آماده کرده ایم خریدی مطمئن و اقتصادی داشته باشید.

·       ایمنی را فدای زیبایی نکنید

شاید بخاری گازی در فصل سرما یکی از لوازم مورد نیاز برای آسایشمان باشد اما بدون تردید این وسیله هنگام قرار گرفتنش در منزل یا محل کارمان جزئی از دکوراسیون خواهد شد و نوع طراحی و شکل ظاهری آن می تواند در تعادل ظاهری خانه یا دفترکارمان بسیار موثر باشد به همین دلیل تولید کنندگان با توجه به سلیقه های مختلف و البته تقاضای بازار اقدام به تولید انواع و اقسام بخاری گازی با طرح ها و مدل های متفاوتی کرده اند اما یک قانون طلایی در این میان بدون تغییر همواره ثابت باقی مانده است آنهم اهمیت کارایی و ایمنی است.

 بنابراین هرگز به فکر انتخابی براساس زیبایی بناشید و به قول معروف ایمنی را فدای زیبایی بخاری گازی نکنید . این درحالی است که در برخی موارد بخاری های گازی با طراحی فانتزی هرچند نظر شما را به خود جلب کرده اند اما برای شما کارآمد نخواهند بود و صرفا قبض گاز منزل یا محل کارتان را بالامی برند نه دمای محل را .

پس برای آگاهی از ایمنی بخاری گازی مورد نظرتان کافی است به علامت استاندارد آن توجه ویژه داشته باشید چون این نهاد قانونی با نظارت ها و البته سرکشی های دوره ای خود از خط تولید کارخانجات مختلف در صنوف متفاوت همواره کیفت محصولات را زیر نظر دارد و درباره محصولاتی که با سلامتی و جان شهروندان سروکار دارد این نظارتها بیشتر و سختگیرانه تر است .

·       این هفت رنگ انرژی

مدتی است ذهن و دیده همه ما با برچسب انرژی و هفت رنگش آشنا شده است. برچسبی که از میزان بهینه کارکردن و بازدهی وسیله ای که قصد خرید آن را داریم برایمان می گوید که براساس تعاریف کارشناسان هرچه وسیله مورد نظر در صدر این برچسب قرار گرفته باشد نشانه بازدهی بالاتر آن است .

 بخاری گازی هم جزو لوازمی است که تولید کنندگانش براساس قانون و با نظارت های مداوم سازمان بهینه سازی مصرف سوخت مدتهاست ملزم به چسباندن برچسب انرژی روی جبعه آن شده اند تا خریداران بدانند بخاری مورد نظرشان چقدر بازدهی انرژی دارد .

 بطور کلی در بازار گرم بخاری های گازی کشورمان برچسب انرژی از رده C یعنی همان چند ردیف اول شروع شده و متناسب با بهینه کارکردنش به ردیف های پایین تر نزول می کند اما فراموش نکنید با توجه به افزایش بهای گاز طبیعی اگر قصد دارید اقتصادی خرید کنید در همان ردیف های اول یعنی C و D به دنبال بخاری گازی مناسب منزل یا محل کارتان باشید چون هرچه پایین تر بروید باید منتظر صدور صورتحساب بیشتری از سوی اداره گاز باشید.

·       ترموکوبل وسیله ای لازم

هرچند براساس قانون تولید کنندگان لوازم گازسوز ملزم به استفاده از ترموکوبل در تولیدات خود هستند تا با اینکار ایمنی و سلامت وسیله مورد نظر با کاربرش را بالا ببرند اما بازهم در این میان برخی تولید کنندگان غیر مجاز هستند که این وسیله را در تولیدات خود نادیده می گیرند اما فراموش نکنید ترموکوبل یکی از تجهیزات بسیار ضروری برای ایمنی شماست. چون این وسیله براساس نوع طراحی خود در صورت خاموش شدن شعله یا قطع و وصل شدن جریان گاز بطور کلی مانع از جریان گاز در وسیله گاز سوز می شود و با اینکار خطر گاز گرفتگی یا انفجار محل را منتفی می کند بنابراین هرگز کالای گازسوزی که در آن ترموکوبل بکار گرفته نشده است را انتخاب نکنید. چون چند هزار تومان ارزان تر خریدن در این زمینه زیاد مقرون به صرفه نیست و ارزش سلامتی و جان شما بالاتر از این مبالغ است .

·       دیواری یا زمینی مسئله این است

همانطور که می دانید بخاری گازی  در دونوع دیواری و زمینی تولید می شود که هریک کارایی خاص خود را داشته و متناسب با سلیقه و البته فضای مورد نظر مصرف کننده است . شاید به ظاهر تنها فرق میان این دو نوع بخاری گازی بحث زیبایی و فضای موردنیازشان باشد اما ممکن است جمع آوری و نصب سالانه این وسیله برای شما کمی دردسر ساز باشد و به همین دلیل ترجیح می دهید از نوع دیواری بخاری گازی استفاده کنید اما فراموش نکنید براساس تجربه و اظهار نظر کارشناسان بخاری های دیواری اگرچه جای کمتری می گیرند و مناسب خانه های کوچک امروزی هستند اما بازدهی کمتری نسبت به نمونه های زمینی دارند و با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی زیاد مقرون به صرفه نیستند.

این درحالی است که نقطه ضعف دیگری در این نوع از بخاری گازی باعث شده تا این وسیله به عنوان گزینه های آخر در میان مشتریان شناخته شود . این نقطه ضعف در ناتوانی جمع آوری این وسیله پس از اتمام دوران سرماست چون بخاری دیواری به دیوار متصل می شود و نمی توانید با فرارسیدن بهار این وسیله را از مقابل چشمتان دور کنید و مجبور هستید تا رسیدن دوباره زمستان آن را هرچند خاموش مقابل دیدگان داشته باشید.

·       خدمات پس از فروش ، آرامش خاطرشماست

شاید در نگاه اول بخاری گازی دارای سیستمی بسیار ساده باشد اما در عمل اینگونه نیست قطعات و تجهیزات بکار رفته در بخاری گازی همانند دیگر لوازم پس از مدتی نیازمند تعویض یا تعمیر هستند بنابراین شما به خدمات پس از فروش در این وسیله نیازدارید و باید هنگام خرید به این نکته توجه ویژه داشته باشید پس بهتر است درباره کارخانه سازنده بخاری گازی موردنظرتان و شرایط خدمات پس از فروش آن خوب اطلاعات کسب کرده و تا جایی که ممکن است از نمایندگی های مجاز کارخانجات تولید کننده خرید کنید .

·       بخاری های بدون دودکش مناسب فضای بسته نیست

ممکن است هنگام گشت و گذار در بازار با این پیشنهاد فروشنده که می گوید این نمونه بخاری هم بدون دوکش است مواجه شده باشید و برای مدتی ذهن شما مشغول شده باشد که «مگر آتش بدون دود می شود؟» پاسخ این مناسب برای شما که در دوراهی انتخاب قرار گرفته اید این است.

مدتی است تولید کنندگان با استفاده از سیستم ODS یا همان سیستم کنترل سطح اکسیژن اقدام به تولید بخاری های بدون دودکش کرده اند این سیستم با کنترل دایم میزان اکسیژن فضا، جریان گاز را در بخاری برقرار می کند . این سیستم به هر دلیل اگر سطح میزان اکسیژن فضایی که بخاری در آن قرار گرفته کمتر از 18 درصد بشود بطور اتوماتیک جریان گاز را قطع کرده و تا زمانی که دوباره همه چیز به سطح عادتی بازگردد اجازه روشن شدن بخاری را به کاربرد نمی دهد که ظاهرا بسیار جالب و کارآمد است.

نکته جالب این است که هرگز هیچ یک از تولید کنندگان به رغم استفاده از این سیستم در بخاری های بدون دودکش آن را برای استفاده در فضای بسته توصیه نمی کنند بنابراین شما اگر قصد استفاده از بخاری در فضایی بسته یا کوچک را دارید نیز این گزینه را از فهرست موردنظرتان خط بزنید و آن را فراموش کنید چون به قول معروف سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند.

بد نیست در نظر داشته باشیم این بخاری از سوی کارشناسان برای فضاهایی همچون مغازه ها و سالن ها توصیه شده چون جریان هوا با باز و بسته شدن درب مغازه یا سالن همواره تامین می شود و بطور کلی استفاده از این بخاری در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب، اتاق زیرشیروانی، زیرپله، انباری، پارکینگ، حمام، هتل، شیرخوارگاه، کودکستان و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، ممنوع است. اما فراموش نکنید مدتی است تولید کنندگان این سیستم را حتی روی بخاری های دارای دودکش هم نصب می کنند تا سلامت مصرف کنندگان تضمین شود بنابراین هنگام خرید به وجود این سیستم در بخاری مورد نظرتان خوب دقت کنید.

·       دنیای مجازی راهی برای انتخاب

با توجه به گسترش دنیای الکترونیک در زندگی روزمره هر یک از ما ظاهرا این بازار نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است بطوری که شما می توانید با فشردن یک کلید بخاری گازی موردنظرتان انتخاب کنید تا این وسیله پس از مدتی مقابل درب منزل یا محل کارتان به شما تحویل داده شود که ظاهرا گزینه ای بسیار مناسب است اما این نوع خرید کردن اما و اگرهای خاص خود را دارد. یکی از مهمترین نکات در اینگونه خریدها بخصوص برای بخاری این است که همیشه گزینه پرداخت هنگام تحویل را انتخاب کنید با اینکار می توانید وقتی محصول مورد نظرتان را مقابل درب به شما تحویل می دهند از اصالت آن مطمئن شوید و پس از آن دست به جیب شوید.

 بنابراین هنگام تحویل بخاری توسط متصدی اصلا عجله نکنید بلکه تمام شرایطی که هنگام سفارش دادن در صفحه وب سایت آن شرکت برایتان توضیح داده شده است را با اصل جنس مطابقت دهید و با درنظر گرفتن تمام جوانب و صحت آنها مبلغ را پرداخت نمایید.

 

 

 

 

 

باکس:

چقدر گرما نیاز دارید

بدون تردید هنگام مراجعه به فروشگاه و نمایندگی های فروش بخاری این جمله «این بخاری 12000 و آن یکی 9000 یا ...» را زیاد شنیده اید و همواره از خودتان می پرسید این اعداد برای چیست آیا با بالاتر رفتنش صرفا قرار است بر قیمت بخاری افزوده شود یا اینکه مورد دیگری هم هست؟ بطور کلی یکی از سئوال های بسیار مطرح در ذهن خریداران بخاری گازی میزان گرمادهی این وسیله یا میزان گرمای موردنیازشان در منزل یا محل کارشان است. کارشناسان برای محاسبه گرمای مورد نیاز فضای موردنظرشان معمولا از فرمول های مختلفی و پیچیده ای استفاده می کنند که شاید به کارگیری آنها برای همه میسر نباشد اما یک فرمول بسیار ساده می تواند پاسخ این سئوال دیرینه را برایتان به ارمغان بیاورد.

برای این کار کافی است متراژ فضای مورد نظرتان را در عدد سه ضرب و حاصلش را یادداشت کنید از سوی دیگر میزان گرمادهی یا همان توان بخاری مورد نظرتان را که معمولا برحسب کالری مشخص شده را بر عدد 24 تقسیم کنید و حاصل آن را نیز یادداشت کنید . پس از انجام این دو عملیات ریاضی کافی است حاصل دو عملیات را با یکدیگر مقایسه کنید اگر کاملا منطبق یا نزدیک به هم بود این بخاری برای فضای مورد نظرتان مناسب است . اما اگر تفاوت زیاد بود به دنبال بخاری دیگری باشد چون انتخاب مناسبی نداشته اید.

به عنوان مثال فرض کنید فضای مورد نظر شما 50 متر است و شما یک بخاری با توان 9000 انتخاب کرده اید برای رسیدن به اینکه این بخاری مناسب فضای مورد نظرشماست کافی است عدد 50 را در 3 ضرب کنید که حاصلش عدد 150 است و میزان توان بخاری مورد نظرتان را بر 24 تقسیم کنید که حاصل آن نیز 375 حالا این دو عدد یعنی 150 و 375 را با یکدیگر مقایسه کنید بله درست حدس زده اید تفاوت تقریبا دوبرابر است.

 بنابراین این بخاری هرگز مناسب فضای مورد نظر شما نیست چون گرمایی بیش از حد مورد نیاز شما ایجاد می کند براساس این فرمول برای فضای 50 متری به حدود 4000 کالری گرما نیاز دارید نه 9000 کالری. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد