کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ده دلیل مهم برای سفر کردن

هروقت از سفر و مسافرت سخنی به میان آمده در رابطه با مناطق مناسب گردشگری، کتابچه های راهنما و یا هزینه های سفر و چگونگی رسیدن به مکان های گردشگری گفته شده، شاید کمتر کسی مستقیم در باره فواید سفر و تاثیر آن بر روی نحوه زندگی انسان سخن گفته باشد یا شاید هم تا حدودی این موضوع مهم فراموش شده باشد، اما ناتاشا گائورا روانشناس و محقق مقاله پیش رو را در فوریه سال جاری میلادی در مجله تراولر به چاپ رساند که البته این محقق بیشتر فرد را مورد بررسی قرار داده و از تاثیرات سفرهای گروهی نام نبرده است بنابراین تاثیرات فردی سفر کردن را بر می شمرد.

مسافرت همیشه باعث ایجاد انگیزه زندگی و تقویت روحیه شادابی و نشاط در انسان می شود آیا هیچ دقت کرده اید وقتی قصد سفر دارید از شب قبل دچار هیجان خاصی می شوید؟ یا اینکه با چه انرژی بیشتری مشغول به جمع و جور کردن وسایل سفر می شوید؟ روانشناسان معتقدند که این شور و هیجان خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و امید به زندگی را افزایش خواهد داد بخصوص در جوامع امروزی که سراسر از تنش ها و درگیری های روزانه است و زندگی صنعتی ما را فراگرفته است که شاید کمتر فرصت استراحت یا مسافرت داشته باشیم.

امروزه مثل گذشته سفرها محدود به تجار یا بازرگانان نیست بلکه سفر و گردش به عنوان یکی از برنامه های روزانه جوامع تبدیل شده که همواره مورد تاکید جامعه شناسان و روانشناسان است. ناتاشا گائورا می گوید : طبق تحقیقات بالینی که بین 1000 نفر در سن 60 سالگی، ساکن ایالات متحده آمریکا که سال 2009 میلادی انجام شده کسانی که در طول مدت زندگی خود مسافرت زیاد داشته اند تقریبا 40 درصد کمتر از دیگران در خطر افسردگی دوران بازنشستگی هستند.

حال با توجه به این گزارش ها این محقق از سوی دیگری به این مهم نگاه کرده و 10 فایده عمده سفر کردن را برای ما بر شمرده است.

1.    آرزوها و تخیلات به واقعیت تبدیل خواهند شد

اکثر مردم بستنی دوست دارند، اما کمتر کسی هست که در زندگی عادی خود یک ظرف بستنی یک کیلوگرمی را یکجا بخورد مگر در شرایطی خاص مثل مسابقات یا .... اما شاید خیلی ها آرزوی خوردن یکجای این همه بستنی را داشته باشند همین موضوع را تصور کنید وقتی هنگام قدم زدن در یکی از میادین شهر تاریخی رم مشغول خوردن بستنی هستید ناگهان متوجه می شود که یک ظرف یک کیلویی بستنی خالی در دستان شماست. پس این ارزوی شیرین به واقعیت نزدیک شد با این مثال شیرین شروع کردم تا شما به مزه کردن شیرینی سفر علاقمند شوید گرچه مطمئن هستم کسی نیست که مسافرت را دوست نداشته باشد.

همگی ما آرزوهایی در سر داریم که شاید در شرایط عادی زندگی روزانه هرگز توان عمل کردن به آنها نداشته باشیم به عنوان مثال پریدن از روی یک پل مرتفع به داخل رودخانه، رانندگی با سرعت بسیار بالا یا هر آرزوی دیگری که شاید در طول روزمره شدن زندگی عمدتا توان انجام دادن آنها را نخواهیم داشت. اما وقتی مسافرت می رویم طبق برنامه، هنگام یکی از گردش های روزانه ممکن است این آرزو جامه عمل بپوشد. همان آرزوی دست نیافتنی به واقعیتی بسیار شیرین تبدیل شود.  بنابراین به قدرت تخیل و اراده خودتان کمک کرده اید و در جهت دهی و کنترل آنها سرمایه گذاری بسیار به جایی انجام گرفته است.

 روانشناسان این موضوع را برای سیستم عصبی بدن حیاطی می دانند و می گویند: هرچه سیستم تخیلات فعالتر شود و فرصت آزمون آنها را داشته باشید مغز شما پویاتر خواهد بود همانگونه که پایه بسیاری از اکتشافات محققان گذشته همین تخیلات بوده.

از سوی دیگر با این روش به سیستم مغز فرمان می دهیم که درست آرزو کند تا بتوانید آنرا برآورده کنید پس این موفقیت در برآورده کردن تخیلاتمان (مسافرت) باعث می شود که فرد اکتیوتر و فعالتری باشید و بسیار توانمند. یاد می گیرد که چگونه آرزو کنید، چگونه فرصت آزمون این آرزو را برای خودتان فراهم کنید و برای رسیدن به آن برنامه خواهید داشت که این کلید موفقیت آینده شماست.

2.    قدرت برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان را خواهید داشت

همگی دارای یک برنامه ریزی روزانه برای زندگی خودمان هستیم اما به دلیل مشکلات و گرفتاری های روزانه گاهی اوقات از این برنامه ریزی دور خواهیم شد. طبق این گزارش هنگامی که سفر می کنیم با علم به اینکه مدت زمان مشخصی رو در این محیط خواهیم بود ناخودآگاه مغز را به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد که بتواند کنترل این زمان را به عهده گیرد .

بنابراین برنامه های منظم تر و کامل تری را در دست خواهید داشت در طول مدت سفر دیگر خبری از آشفتگی برنامه ها و عدم تمرکز نیست بنابراین سیستم مغزما به طور کامل کنترل را به عهده گرفته و فارق از هرگونه درگیری روزانه برنامه های ما رو کنترل می کند  دقیقا آنچه را که می خواهیم برای ما محیا خواهد کرد کاری که هرگز زندگی روزمره ما و محل کارمان اجازه آن را به ما نخواهد داد. طبق آمار 20 درصد از برنامه ریزی روزانه ما محقق نخواهد شد آنهم به دلیل تداخل برنامه ها با یکدیگر و عدم کنترل زمان به طور عادی این تداخل در هنگام سفر تقریبا به 5 درصد کاهش می یابد که عدد بسیار قابل قبولی برای برنامه ریزی روزانه ماست.

 

3.    می توانیم به بهترین شکل کیف پولمان را اداره کنیم

هیچ وقت مسافرت کردن ارزان نبوده و نیست بنابراین نیاز به برنامه ریزی و مدیریت پول بسیار ضروری است. همین محدودیت ایجاد شده طبق برنامه ریزی باعث می شود به بهترین شکل ممکن توان کنترل خرج و مخارج را داشته باشیم. مدیریت مالی بهترین هدیه سفر کردن به ماست ، هنگامی که صبح از هتل خارج می شویم طبق همان برنامه هزینه خواهیم کرد و از مخارج غیر ضروری خودداری خواهید کرد. تحقیقات نشان داده افرادی که تعداد بیشتری سفر را در کارنامه زندگی خود داشته اند میزان سپرده یا پس از انداز بیشتری نسبت به بقیه هستند فقط به دلیل درس خوبی که آنها از سفر قبلی آموخته اند.

ناتاشا گائورا می گوید: همگی از بی پولی در سفر وحشت داریم بنابراین با بهترین شکل سعی در کنترل و چک کردن میزان دارایی خودمان در طول مسافرت خواهیم داشت. این موضوع باعث می شود که سیستم مغز ما ناخودآگاه به گونه ای طراحی شود که در طول سفر به مسایل مالی عکس العمل بهتر و سریعتری نشان دهند بطور مثال شما برای خرید به دنبال تخفیفهای ارایه شده در فروشگاهها هستید و برچسب های قیمت را کنترل خواهید کرد بعد تصمیم به خرید می گیرید این درست کاری است که هرگز در طول زندگی روزانه خود در شهر و دیارتان انجام نخواهید داد . پس شما توانسته اید واکنش های عصبی خودتان را به قیمت ها و برچسب ها کنترل کنید اگر این فرصت را بیشتر در اختیار مغزتان قرار دهید موضوع کنترل هزینه ها در زندگی شما نهادینه خواهد شد.

سومیترا سناپاتی یک کارشناس گردشگری هندی می گوید: این سیستم مالی خودکار ذهن ما درست زمانی که گروهی سفر می کنیم دو چندان فعال خواهد بود و توان کنترل مالی شما را بالاخواهد برد و مدیریت مالی گروهی باعث آموزش بهتر شما در این زمینه خواهد بود.

 

4.    غم و اندوه از شما دور خواهد شد

همگی ما در طول زندگی دچار شکست های روحی یا عاطفی شده ایم و به واسطه همین مشکل یک دوره از زندگی با ارزش خودمان را از دست داده ایم. اما ناتاشا گائورا معتقد است که هنگامی که از مسئله ای پریشان شده اید در اولین فرصت سفر کنید تا برآن مشکل غلبه کنید.

 در واقع گرفتاری های جدید از جمله عدم تسلط به زبان محلی منطقه، عدم آشنایی به منطقه و ... سطح بیشتری از مغز شما را درگیر می کند و دیگر مشکلات قبلی به حاشیه می رود پس شما ناخودآگاه متوجه می شوید که کل مشکلات قبلی را فراموش کرده اید و روش نوینی را برای ادامه دادن اتخاذ کرده اید و ذهن کاملا پاک و تازه ای دارید.

 کریس ولز روانشناس می گوید وقتی سفر می کنید خودتان را مسئول حفاظت از خود می دانید بنابراین همین مسئولیت جدید باعث تمرکز روی محیط جدید و مسائل مربوط به آن می شود و در واقع باقی موارد به حاشیه رانده می شود پس متوجه می شوید که در کنترل اوضاع اطراف خود چقدر توانمند عمل کرده اید و راه حل برطرف کردن مشکل قبلی را به سادگی خواهید یافت.

 

5.    بهترین دوست یا حتی شریک زندگی را در سفر خواهید یافت

در طول سفر ممکن است با افراد زیادی آشنا شوید به طور مثال در هواپیما، اتوبوس یا حتی در هنگام بازدید از یک موزه.

یک روانشناس ایتالیایی می گوید: تمامی ما در زندگی روزانه خودمان کاملا در قالب زندگی کاری خود یا زندگی روزانه خود جای گرفته ایم و شاید اکثر حرکات یا رفتارمان طبق شرایط کنترل شده باشد.

 به طور مثال هرگز با صدای بلند در محل کار خود نمی خندیم یا این که هنگام غذا خوردن با همکاران خود کاملا رعایت می کنیم تا سوژه بحث های دیگران نباشیم، اما این شرایط در سفر کاملا متفاوت خواهد بود و درواقع ما خود واقعیمان هستیم، بنابراین با توجه به این ضرب المثل که می گوید هرکس را می خواهی خوب بشناسی با او سفر کن اینجاست که مصداق دارد.

این روانشناس معتقد است دوستی هایی که دو طرف هنگام سفر با یکدیگر آشنا شده اند پایدارترین نوع دوستی خواهد بود، چون هر دو طرف خود واقعیشان را به نمایش گذاشته اند و پس از آن تصمیم به دوستی گرفته اند.

 

6.    اجتماعی تر خواهیم شد

یک روانشناس فرانسوی، معتقد است وقتی انسان به شهرها و کشورهای دیگر سفر می کند و آداب و رسوم خوب یا بد آنها را می بیند و با آنها مواجه می شود، ناخودآگاه قسمت های خوب را در ذهن خود ثبت می کند و مشغول ترسیم کردن نقشه جدیدی در زندگی اجتماعی خود می شود و هنگام بازگشت به دیار خود آنها را جامه عمل می پوشانید.

به عنوان مثال به کشوری سفر کرده اید که در آن کشور دو نفر هنگام سلام و احوال پرسی هرگز با یکدیگر دست نمی دهند اما این موضوع در کشور شما نشان دهنده صمیمت و دوستی پایدار آنهاست؛ بنابراین آن را فراموش خواهید کرد.

 اما همان دو نفر در اتوبوس برای یک فرد سالخورده از روی صندلی بلند خواهد شد که نشان دهنده شخصیت و وقار اجتماعی آنهاست. پس این کار پسندیده در ذهن شما ثبت خواهد شد و در شهر خودتان همین عمل را تکرار خواهید کرد البته به شکل ناخودآگاه . (این موارد فقط به عنوان مثال بازگو شده) .

همین صفات نیکو و پسندیده که هر کدام ممکن از سوغات یکی از سفرهای قبلی شما باشد درکنار هم باعث اجتماعی تر شدن رفتار روزانه می شود و به روابط اجتماعی ما کمک فراوانی خواهد کرد.

 

7.    میزان IQ شما افزایش خواهد یافت

اکثر روانشناسان معتقدند که سفر کردن باعث افزایش میزان IQ و هوش افراد می شود. آنها می گویند هنگامی که سفر می کنیم هر روز و  هر لحظه با نکته ای تازه روبه رو می شویم که این موارد مثل تمرینات ورزشی که عضلات را تقویت می کند، ذهن ما را پرورش می دهد و قدرت یادگیری ما را نیز بالا می برد.

به عنوان مثال اگر شما به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید، مجبور هستید برای گذران روز خود هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرید یا مرسوم ترین مثال این هست که همگی ما در هنگام سفر اولین نکته ای که بسیار به آن توجه می کنیم حفظ کردن آدرس هتلمان است. بنابراین ذهن شما ناخودآگاه فعالیت بیشترین خواهد داشت و سلول های خاکستری فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند. لذا فایل های راکد در سیستم مغز ما دوباره فعال شده و به طور کامل یادگیری شما دوچندان خواهد شد و هوش شما دوباره شبیه دوران کودکی فعال خواهد شد و همانند اسفنجی که آب را به خود جذب می کند دوباره مشغول یادگیری و ثبت اطلاعات جدید می شود. بنابراین با مسافرت حافظه خود را تقویت کنید.

 

8.    آزادی کامل را بازمی یابید

در محیط زندگی روزانه خودمان قوانینی هست که همیشه جلوی آزادی ما را می گیرد. به طور مثال شما ممکن است که رنگ لباس مورد علاقه خود را به دلیل استفاده از فرم مخصوص کار نتوانید انتخاب کنید یا این که درجه حرارت اطاق کارتان را به دلیل سیستم تهویه مطبوع ادراه نتوانید به دلخواه خود تنظیم کنید و هزاران مثال دیگر.

برخی از این محدودیت ها در نگاه اول بسیاری کوچک و ساده هستند، اما وقتی تکرار شوند ممکن است که باعث عکس العملهای غیرعادی در رفتار ما شود، اما شما وقتی در سفر هستید یا در اتاق هتل هرگونه تغییر به دست خود شماست در مورد پوشش خود به سادگی تصمیم خواهید گرفت و امکان انتخاب نوع غذایی که می خواهید برای ناهار میل کنید را دارید، بنابراین احساس شادابی خاصی خواهید داشت که باعث تقویت روحیه شماست و پویای ذهن و روح شما را تضمین خواهد کرد. این آزادی در نحوه رفتار شما تاثیر خواهد داشت به طوری که آرامش سرلوحه کارهای شما خواهد بود و کلیه عکس العملهای روزانه شما را کنترل خواهد کرد و با همان آرامش و آزادی تصمیم خواهید گرفت.

 

9.    اعتماد به نفس خواهید یافت به دلیل توجه بیشتر

تصور کنید وقتی به مغازه یا فروشگاهی وارد می شوید و با توجه به نوع پوشش و ظاهر خود همه به شما توجه می کنند و به عنوان یک گردشگر یا توریست به شما با نگاه میهمان می نگرندکه در عین حال مورد احترام واقع می شوید یا به اصطلاح رواشناسان دیده می شوید. چه احساسی خواهید داشت؟

قطعا این توجه و احترام باعث تقویت روحیه می شود گونه که اعتماد به نفس را افزایش خواهد داد. این اعتماد به نفس ناشی از دیده شدن است. هر روز در محیط کار و زندگی افراد مشخصی با برخوردهای مشخصی را تجربه می کنیم، اما در طول سفر اینگونه  نیست. از تکرار خبری نیست و شما عکس المعل دیگران را نمی دانید یا اینکه اصلا در مورد نحوه تفکر آنها نسبت به  خودتان آگاهی ندارید یا اینکه هیچ نقطه ضعفی را از خودتان در ذهن او به یاد نمی آورید بنابراین با اعتماد به نفس خارق العاده ای عمل می کنید.

شما در میان این جمعیت تازه وارد هستید. بنابراین بیشتر دیده خواهید شد، پس احساس خوبی خواهید داشت و گامهای محکمتری برمی دارید، به همین دلیل است که شما می توانید بهتر تصمیم بگیرید چون احساس می کنید که قالبیت تفکر  را دارید و بهترین تصمیم را می گیرید پس می توانید با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید. این موضوع در دوران سفر شما در شخصیت شما نهادینه خواهد شد و پس از تکرار این شرایط ناخودآگاه اتکاء به خودتان خواهید داشت و با اعتماد به نفسی که برای خود از سفر به ارمغان آورده اید زندگی روزانه خود را برنامه ریزی می کنید.

 

10.                       خودتان را تجزیه و تحلیل خواهید کرد

در طول زندگی صنعتی و مشغله های کاری کمتر فرصت بازنگری در روند زندگی خواهیم داشت، اما هنگام سفر تمام وقت متعلق به خودتان خواهد بود، تصور کنید که روی یک دریاچه مشغول پاروزدن  هستید پس از کمی توجه به مناظر اطراف ناخودآگاه مشغول مرور کردن زندگی خودتان خواهید شد پس بیشتر فرصت تجزیه و تحلیل رفتارهای خودتان را دارید، اشتباهات را بهتر خواهید دید و نقاط مثبت بیشتر خودنمایی می کند.

بنابراین هنگام سفر فرصت تجزیه و تحلیل زندگی خود را دارید و توان برنامه ریزی مجدد و تغییر نحوه زندگی در دست ماست که باید از این فرصت بخوبی استفاده کرد.

به هر حال بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی. به یاد داشته باشیم که هرچه سفر کنیم کاملتر خواهیم شد، بنابراین از این فرصت طلایی که خداوند در اختیار ما گذاشته به بهترین شکل باید استفاده کنیم و با دیدن عظمت های آفرینش در طول سفر بیشتر قدردان او باشیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:12 ب.ظ

بسیار زیباست متشکرم ازشما

درود برشما دوست گرامی
ممنونم از لطف شما بازهم منتظر دریافت نظرات شما درباره مطالبم هستم من هر روز صفحه گردشگری روزنامه کسب و کار به نشانی www.biznews.ir را منتشر می کنم امیدوارم مطالب مفیدی در این صفحه در اختیار شما باشد البته دوشنبه ها هم روی موج اف ام فرکانس 98 از ساعت 12 تا 13 با صنعت گردشگری در خدمت شما هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد